[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:02

nika_nika schreef:
Hoi, ik ben op zoek naar stalling rond Amsterdam. Ik heb al gekeken bij een aantal stallen, maar geen een was echt leuk. Nu weet ik een stal in Vogelenzang, genaamd stal s'Gravenweg, een hele leuke stal, waar je heerlijk kan buitenrijden. Het is voor mij dan wel elke dag 10 minuten fietsen naar station, 15 minuten met de trein en dan weer 10 minuten fietsen. Ik heb het wel deze stal over, omdat het gewoon een hele gezellige stal is.

Maar nou zit ik heel erg te twijfelen of ik het wel moet doen, aan gezien het best wel ver weg. Ook vraag ik me af of er plek is. Volgende week ga ik kijken.

Weet iemand misschien nog andere stallen rondom Amsterdam (liever niet richting zuid/oost)?
En weet iemand of er plek is bij stal s' Gravenweg?

*\o/*


Ik herinner me nog zo ontzettend goed hoeveel energie het kost als je paard niet naar je zin staat. Misschien veel meer dan het reizen?

Het grootste nadeel van het reizen zijn de kosten ervan en het feit dat je bij spoed niet snel bij je paard kan zijn. Ook als de treinen staken of met een dik pak sneeuw, heb je kans dat je niet bij je paard komt.
Die afweging moet je maken.

Er is inderdaad een topic over stallen rond Amsterdam. Ik ken zelf de kant: Amstelveen, Aalsmeer, Ouderkerk ad Amstel, Diemen en voor geen goud zet ik mijn paarden daar ooit nog meer. Geen enkele stal voldoet wat mij betreft.


Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:44

Ik sta wellicht nog te kort op de nieuwe plek (ja ik heb het gedaan!) maar ik kan be-amen wat hier boven staat. :j

Ja ik heb een lange reistijd (er staat zelfs regelmatig wat file) maar mán wat staan die paarden fijn! En dat gevoel geeft mij zo enorm veel rust dat ik het de reistijd dubbel en dwars waard vind.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:21

Heleennn schreef:
Ok bedankt allebei!

Je kunt nog proberen of je met iemand af kunt wisselen die anders ook zelf moet uiten/binnen zetten. Dat jullie met twee of meer mensen een schema maken. En elkaars paarden buitenzetten of binnenhalen.al zou het maar een paar dagen per week zijn. Of 1x per dag, dan zou dat al veel kunnen schelen.

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:36

Huidige stal:
- box van 2,5x3m (tussen de stallen ijzeren rails waardoor ze elkaar langs beneden ook kunnen zien, maar nadeel is dat ze zich zouden kunnen vastrollen en hun hooi naar de 'buren' wegduwen.)
-maandag en dinsdag gesloten, zelfs eigenaar mag niet binnen
-paarden krijgen van hen 2x daags korrel, 1x hooi
-stallen worden 1x/week uitgemest, rest van de dagen opgestrooid
-1 klein stukje graasland wat een 3tal keer per jaar 3 weken open is.
-je paard kan enkel buiten wanneer jij daarvoor zorgt, slechts enkele paddocks dus je moet wel kijken wanneer er plaats is of met wie ze kan staan
- piste wordt dagelijks gesproeid, gesleept
-3 binnenbakken, 1 zeer ruime buitenbak
-pistes zijn in de winter zeer vaak bezet
-zeer kwalitatieve lessen
-erg prijsgunstig

Eventuele nieuwe stalling:
-ruime box: 3,5x3,5 met muren omheind dus veiliger tegen rollen en hooi blijft in jouw eigen stal
-box is met venster naar buiten, dus meer frisse lucht
-stukje privégraasland waar jij ze kan opzetten wanneer je wil (je krijgt 1 stukje toegewezen van april tot oktober/november) en bepaalt zelf hoe en wanneer ze erop komt
-even duur per maand als de andere stalling, alleen moet je hier wel korrel,stro en hooi nog bijkomstig zelf kopen
- je moet zelf mesten voor die prijs
-7/7 open
-is enkel een buitenpiste, binnenpiste wordt gebouwd
-is een privéstalling dus zeer rustig
-op een zéér korte afstand van de woning

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:44

Kippetje: ik zou niet eens twijfelen maar direct naar stal 2 gaan. Leuk die binnenbakken maar 2 dagen niet naar je paard mogen... 1 keer per dag hooi... kans op vast rollen... niet of nauwelijks naar buiten.
Ik weet niet of je veel wedstrijden rijdt? Want ik kan begrijpen dat goede instructie en goede bakken dan belangrijk is maar het welzijn van je paard lijkt mij ook zeer belangrijk!

Waarom zou je 2 dagen niet mogen komen? Dan komen ze dus van zondag tot woensdag hun stal niet uit? Zou ik echt niet acceptabel vinden.

Strooigoed

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:47

Bij de huidige stal zou ik zsm vertrekken: de stallen met tralies tot de grond zijn te klein en levensgevaarlijk.
Daarbij komt je paard veel te weinig buiten en mag je twee dagen per week niet naar je paard toe gaan. Op die dagen komt je paard helemaal niet uit zijn box?
Belachelijk systeem, al kreeg ik geld toe ging ik er nog niet staan.

Stal 2 is iets minder erg, maar enthousiast wordt ik er ook nog niet van. Hoe groot is dat privé stukje gras? Kan je daar wel het hele zomer seizoen mee doen? (Dwz kan je paard daar minstens 10 tot 12 uur per dag op staan en heeft ie dan altijd gras?)
Kan je paard met andere paarden naar buiten? Als een ander zijn paard niet naar buiten doet staat jouw paard dan in zijn eentje op het gras? En kan jouw paard dat? anders ben je altijd afhankelijk van anderen. Zijn er paddocks voor in de winter/als je te weinig gras hebt op je privé landje?

Ik vind het allemaal erg karig voor het paard. Welke opties heb je nog meer?

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:52

Nikass schreef:
Bij de huidige stal zou ik zsm vertrekken: de stallen met tralies tot de grond zijn te klein en levensgevaarlijk.
Daarbij komt je paard veel te weinig buiten en mag je twee dagen per week niet naar je paard toe gaan. Op die dagen komt je paard helemaal niet uit zijn box?
Belachelijk systeem, al kreeg ik geld toe ging ik er nog niet staan.

Stal 2 is iets minder erg, maar enthousiast wordt ik er ook nog niet van. Hoe groot is dat privé stukje gras? Kan je daar wel het hele zomer seizoen mee doen? (Dwz kan je paard daar minstens 10 tot 12 uur per dag op staan en heeft ie dan altijd gras?)
Kan je paard met andere paarden naar buiten? Als een ander zijn paard niet naar buiten doet staat jouw paard dan in zijn eentje op het gras? En kan jouw paard dat? anders ben je altijd afhankelijk van anderen. Zijn er paddocks voor in de winter/als je te weinig gras hebt op je privé landje?

Ik vind het allemaal erg karig voor het paard. Welke opties heb je nog meer?


Bij stalling 1 heb ik een extra weide gehuurd om de sluitingsdagen daar te overbruggen(behalve tijdens de winter).

Bij stalling 2 is vlak aan eigen woning waar ook nog een enorm stuk grasland is van een halve hectare. Er zou ook een paddock zijn voor de winter. Je paard staat eigenlijk in een apart stukje weide, maar ziet de anderen ook. Er is bovendien de optie om een oud paardje van de stalbaas erbij te zetten als gezelschap als jouw paard niet alleen wil staan.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 07:56

Gwenvd schreef:
Kippetje: ik zou niet eens twijfelen maar direct naar stal 2 gaan. Leuk die binnenbakken maar 2 dagen niet naar je paard mogen... 1 keer per dag hooi... kans op vast rollen... niet of nauwelijks naar buiten.
Ik weet niet of je veel wedstrijden rijdt? Want ik kan begrijpen dat goede instructie en goede bakken dan belangrijk is maar het welzijn van je paard lijkt mij ook zeer belangrijk!

Waarom zou je 2 dagen niet mogen komen? Dan komen ze dus van zondag tot woensdag hun stal niet uit? Zou ik echt niet acceptabel vinden.



Ik las gewoon ergens een artikel van bakken die slecht onderhouden zijn in sommige stallingen waardoor paarden beenproblemen krijgen en waar ze nu staat is dat geen probleem. Maar inderdaad, de rest is niet zo paardvriendelijk en daarom ook dat ik oplossingen zoek..

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:36

Optie 1 zou nooit een optie zijn geweest voor mij!

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:13

Een goede bodem is inderdaad wel van belang, maar dat kan ook prima in een buitenbak. En algeheel welzijn van het paard lijkt me sowieso een voorwaarde om überhaupt te gaan rijden. Dus first things first zeg maar.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:13

joyce B schreef:
Heleennn schreef:
Ok bedankt allebei!

Je kunt nog proberen of je met iemand af kunt wisselen die anders ook zelf moet uiten/binnen zetten. Dat jullie met twee of meer mensen een schema maken. En elkaars paarden buitenzetten of binnenhalen.al zou het maar een paar dagen per week zijn. Of 1x per dag, dan zou dat al veel kunnen schelen.

Ik ben ondertussen weggegaan op de stal waar ik stond :D Ben niet verhuisd naar de andere optie maar naar een nieuwe stal op 10 minuten van huis. Zag de advertentie met hele jaar weidegang, stallen van 4x4, stapmolen, longeerbak en buitenbak met all weather bodem en ook de luxe uitstraling van op de vorige stal. Ik heb op 2 dagen tijd beslist en ben meteen vertrokken. Mijn paarden worden nu elke dag op de weide gezet en dit is zooo relaxed voor hun en ook voor mij tijdens examenperiodes bijvoorbeeld! En alles is pas sinds dit jaar nieuw gebouwd dus alles is nog tip top. Ben helemaal blij met m'n keuze om weg te gaan op de vorige stal :)

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:00

nanoukkie schreef:
Optie 1 zou nooit een optie zijn geweest voor mij!


Bij optie 1 doen ze wel alles waardoor jij je geen zorgen moet maken als je eens één dag niet kan door ziekte.
De andere stalling is alles zelf doen voor dezelfde prijs.
Qua welzijn voor het paard denk ik dat optie 2 beter zou zijn. Hoewel het niet makkelijk zal worden aangezien ze altijd zéér angstig is en bij een wijzigende situatie altijd op hol slaat.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:44

kippetje2007 schreef:
nanoukkie schreef:
Optie 1 zou nooit een optie zijn geweest voor mij!


Bij optie 1 doen ze wel alles waardoor jij je geen zorgen moet maken als je eens één dag niet kan door ziekte.
De andere stalling is alles zelf doen voor dezelfde prijs.
Qua welzijn voor het paard denk ik dat optie 2 beter zou zijn. Hoewel het niet makkelijk zal worden aangezien ze altijd zéér angstig is en bij een wijzigende situatie altijd op hol slaat.

Ja maar dit is gewoon een beetje gemakzucht niet?
Tuurlijk is het handig dat alles word gedaan, maar optie 2 is zoveel beter en paardvriendelijker.
Als je leuke stalgenootjes hebt, durf ik te wedden dat je af en toe overeen kan komen om elkaars paard te verzorgen!

Anoniem

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:01

Stal 2. Misschien voor jou iets minder makkelijk, maar je zal er profijt van hebben dat je paard waarschijnlijk blijer wordt van die stal omdat het daar beter is!

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 17:23

Vraagje. Wat zou je betalen voor : stal 2,5x 3 met uitloopje 2,5 x 5 (ongeveer) en wei eraan vast. (Oppervlakte is qua grootte v rijbak) Kale huur dan..

Pluk de dag

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:14

kippetje2007 schreef:
nanoukkie schreef:
Optie 1 zou nooit een optie zijn geweest voor mij!


Bij optie 1 doen ze wel alles waardoor jij je geen zorgen moet maken als je eens één dag niet kan door ziekte.
De andere stalling is alles zelf doen voor dezelfde prijs.
Qua welzijn voor het paard denk ik dat optie 2 beter zou zijn. Hoewel het niet makkelijk zal worden aangezien ze altijd zéér angstig is en bij een wijzigende situatie altijd op hol slaat.


Wat is dat "alles" dan?
1 x per dag hooi voeren
3 x per jaar drie weken op de wei
1 x per week uitmesten

Dat houdt niet echt over hè?
Weet je waarom ze 1 x per week kunnen uitmesten? Omdat ze nauwelijks ruwvoer krijgen. Dan poepen ze ook niet zoveel. Lekker makkelijk -O-

En dan een box van 2,5 bij 3? Mijn shetlander staat nog groter. Uit welk tijdperk stamt die stal? Zijn de boxen soms zo klein omdat er drie binnenbakken moesten worden gebouwd? Waar is dat goed voor? Hoeveel paarden staan er dan?

"Alles" zodat jij je geen zorgen hoeft te maken? Man ik zou geen oog dicht doen als mijn paard op zo'n stal stond!

Temeraire

Berichten: 3522
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:16

Nou inderdaad, alles zodat jij je geen zorgen hoeft te maken, maar je paard komt alleen buiten als jij er bent? Dan zou ik me dus wel zorgen maken, paard staat dan de hele dag op stal...
Is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Optie 2 is beter maar nog steeds niet ideaal, heb je niet nog meer alternatieven?
Dat je paard zo angstig is zou ook kunnen komen door het huidige stalmanagement trouwens.

@principal dat hangt van de locatie af. Hier zou dat zomaar 150-200 euro kunnen zijn per paard, kale huur.

This is my design

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:55

Temeraire# Ok aan zoiets dacht ik ook. Verder zijn er twee bakken en zomers weidegang overdag en er wordt gevoerd en buitengezet. Verder zelf mesten en binnenhalen en de rest v stro en hooi.
Andere stallen zijn 100 kaal ook boxen van 4x3,5
Ik had zelf ook 150 als idee. Altijd bespreekbaar nog daar...

Pluk de dag

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:47

Nikass schreef:
kippetje2007 schreef:
Bij optie 1 doen ze wel alles waardoor jij je geen zorgen moet maken als je eens één dag niet kan door ziekte.
De andere stalling is alles zelf doen voor dezelfde prijs.
Qua welzijn voor het paard denk ik dat optie 2 beter zou zijn. Hoewel het niet makkelijk zal worden aangezien ze altijd zéér angstig is en bij een wijzigende situatie altijd op hol slaat.


Wat is dat "alles" dan?
1 x per dag hooi voeren
3 x per jaar drie weken op de wei
1 x per week uitmesten

Dat houdt niet echt over hè?
Weet je waarom ze 1 x per week kunnen uitmesten? Omdat ze nauwelijks ruwvoer krijgen. Dan poepen ze ook niet zoveel. Lekker makkelijk -O-

En dan een box van 2,5 bij 3? Mijn shetlander staat nog groter. Uit welk tijdperk stamt die stal? Zijn de boxen soms zo klein omdat er drie binnenbakken moesten worden gebouwd? Waar is dat goed voor? Hoeveel paarden staan er dan?

"Alles" zodat jij je geen zorgen hoeft te maken? Man ik zou geen oog dicht doen als mijn paard op zo'n stal stond!



Met geen zorgen maken bedoel ik dat als ik ziek zou zijn, er wel eten en drinken wordt gegeven en dagelijks opgestrooid.
Verder maak ik het me niet echt makkelijk want ik doe alles zelf om ervoor te zorgen dat het paard uren per dag buiten staat en ook dagelijks gereden wordt ;)

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:58

Daar begrijp je me verkeerd: ik bedoel dat het lekker makkelijk stalmanagement is om de paarden weinig ruwvoer te geven zodat er ook weinig te mesten valt.
Niet zo gek dat ze de prijs dan "gunstig" kunnen houden.

En als jij ziek bent weet je dus dat je paard al die extra inspanningen van jou moet missen, die geen luxe zijn, maar die nodig zijn om enigszins richting een paardwaardig bestaan te gaan. Dus dan maak je je toch juist wèl zorgen?
Als jouw paard dagelijks met andere paarden 12 uur op de wei staat, en je bent een keertje ziek, dàn hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet als je stal dan een dagje niet gedaan wordt.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:05

@kippetje, ik zou ook niet twijfelen. Stal 2 klinkt voor mij vele malen beter. Ik vind de stal van optie 1 echt klein, en 1 keer op een dag ruwvoer :( Klinkt echt helemaal niet goed!

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:06

Nikass schreef:
Daar begrijp je me verkeerd: ik bedoel dat het lekker makkelijk stalmanagement is om de paarden weinig ruwvoer te geven zodat er ook weinig te mesten valt.
Niet zo gek dat ze de prijs dan "gunstig" kunnen houden.

En als jij ziek bent weet je dus dat je paard al die extra inspanningen van jou moet missen, die geen luxe zijn, maar die nodig zijn om enigszins richting een paardwaardig bestaan te gaan. Dus dan maak je je toch juist wèl zorgen?
Als jouw paard dagelijks met andere paarden 12 uur op de wei staat, en je bent een keertje ziek, dàn hoef je je geen zorgen te maken. Ook niet als je stal dan een dagje niet gedaan wordt.



Amen amen amen

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:17

Kippetje, ik hoop van harte voor het welzijn van je paard dat je flink en vlot verder zoekt. Stal 1 klinkt als verschrikkelijk en stal 2 zou voor een week als overbrugging ok zijn, maar zeker niet als vaste stal waar je paard moet wonen. Dat zulke vreselijke stallen nog bestaan zeg...

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:18

Heleennn schreef:
Ik ben ondertussen weggegaan op de stal waar ik stond :D Ben niet verhuisd naar de andere optie maar naar een nieuwe stal op 10 minuten van huis. Zag de advertentie met hele jaar weidegang, stallen van 4x4, stapmolen, longeerbak en buitenbak met all weather bodem en ook de luxe uitstraling van op de vorige stal. Ik heb op 2 dagen tijd beslist en ben meteen vertrokken. Mijn paarden worden nu elke dag op de weide gezet en dit is zooo relaxed voor hun en ook voor mij tijdens examenperiodes bijvoorbeeld! En alles is pas sinds dit jaar nieuw gebouwd dus alles is nog tip top. Ben helemaal blij met m'n keuze om weg te gaan op de vorige stal :)


Hartstikke goed!! Veel plezier op je toch wel onverwachte nieuwe stal! :D

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:18

Pino96 schreef:
@kippetje, ik zou ook niet twijfelen. Stal 2 klinkt voor mij vele malen beter. Ik vind de stal van optie 1 echt klein, en 1 keer op een dag ruwvoer :( Klinkt echt helemaal niet goed!


Ja dan maar de verhuis beginnen in te plannen! :)

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Annetjuuh, boemel, Groetje, Rainer, rollyjogered, rosslover, sunshine, vierhoef, YandexBot en 142 bezoekers