[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:59

Sommige stallingen vervangen eeng root gedeelte ruwvoer voor brok. Erg ongezond voor het paard maar het geeft minder mest en het is goedkoper en geeft minder arbeid dus vandaar niet onbeperkt ruwvoer maar lekker makkelijk brok voeren.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:25

Ik heb ook op zo'n stal gestaan en dan voerden ze ook nog dagelijks al het afval van de bakker. Tot kaasbroodjes en krentenbrood aan toe. Echt niet op zo'n stal gaan staan als je je paard gezond wil houden.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:10

_suus19_ schreef:
Ik heb ook op zo'n stal gestaan en dan voerden ze ook nog dagelijks al het afval van de bakker. Tot kaasbroodjes en krentenbrood aan toe. Echt niet op zo'n stal gaan staan als je je paard gezond wil houden.


Serieus!? 8)7

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:46

_suus19_ schreef:
Ik heb ook op zo'n stal gestaan en dan voerden ze ook nog dagelijks al het afval van de bakker. Tot kaasbroodjes en krentenbrood aan toe. Echt niet op zo'n stal gaan staan als je je paard gezond wil houden.


ongelooflijk...

Goed voor is een van de belangrijkste dingen, vind dat altijd een enorme prio als je bij stallen gaat kijken

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 05:51

Doef schreef:
Ah, bedoel 12 tot 7! Niet 2. Ben woonachtig in Almere. Sta om die reden ook zo ver weg inderdaad, maar is echt geen doen meer... Zeker als ze in de winter daar maar 3 uurtjes buiten kunnen, vind dat veel te weinig. In de zomer is die 24/7 weidegang daar ideaal natuurlijk.


Ik sta op 1 van de maneges en heb zomers weidegang van 09 tot 21 en weekend van 09 tot 18
Swinters zet ik ze eerder naar binnen 17 maar dan hebben ze ook gewoon een ruime wei met haar vriendinnen vanaf 9 uur sochtends.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:47

RubyXMillyX mag ik vragen op welke manege je dan staat? En hoe veel stalgeld je betaald? Mag op per pb
Ook ik woon in Almere en heb mijn paard in Nijkerk staan. Ruim n halfuur met de auto, maar dat heb ik ervoor over. Ik heb op veel stallen gestaan, waarvan geen één in Almere (eentje in Almere hout), maar waar mn paard nu staat, staat ze t beste.

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:35

Zouden jullie met mij mee willen denken?

Ik sta nu op stal A:
- 500 m bij mijn huis vandaan.
- zomer 24/7 buiten op weiland.
- winter 's nachts op stal, overdag 9.00-17.00 uur in grote paddock met meerdere paarden. Paddock wordt erg nat!
- vanaf het moment dat ze 's nachts binnen staan: 3 voerbeurten per dag.
- buiten/binnen zetten en mesten wordt gedaan.
- buitenbak met verlichting.
- fijne eigenaren en fijne stalgenoten.
- in principe 24/7 toezicht (ze staan bij een huis).
- 200 euro per maand.

Nu heb ik de mogelijkheid om te verhuizen naar stal B:
- 1 km bij mijn huis vandaan.
- jaar rond 24/7 buiten.
- harde en zachte delen in de track.
- onbeperkt hooi.
- schuilstallen aanwezig.
- zelf mesten en voeren (volgens schema met stalgenoten)
- geen buitenbak.
- geen toezicht (behalve als iemand voor zijn paard komt. Er staan 10 paarden).
- 150 euro per maand.

Ik ben een recreatieve ruiter en gebruik op het moment de bak alleen voor grondwerk (gemiddeld 2 keer per week), verder rij ik alleen maar buiten.

Als ik kijk naar de voorzieningen voor mijn paard, zou ik direct verhuizen. Ik heb de tijd om zelf te mesten etc. Bak is luxe, heb ik niet per se nodig. Ik ben een grote voorstander voor 24/7 buiten. Maar toch twijfel ik.

- wij zijn op dit moment op zoek naar een andere woning en willen een gezin stichten. Dit betekent dat het paard misschien wel binnen korte tijd twee keer zou moeten verhuizen, als ik nu zou kiezen voor stal B en wij niet veel later een woning vinden in een ander dorp. Op zich kijken wij niet verder dan 20 km afstand voor een woning, dus dat is eventueel te overzien. Maar het heeft niet mijn voorkeur om mijn paard op deze afstand te hebben staan.
- er is geen toezicht op stal B. Er woont niemand. Dit vind ik wel een dingetje.
- ik ken de eigenaren van stal A al jaren. Het zijn mensen die de paarden goed in de gaten houden, meteen in actie komen als er iets aan de hand is en met je mee denken.
- de sfeer op mijn huidige stal is erg goed. We helpen elkaar, zorgen voor elkaars paarden als die iets mankeert. Dit weet ik nog niet van stal B.

Verder heb ik het idee dat mijn paard het naar haar zin heeft op de plek waar zij staat. En ik ook. Maar ik kijk nu al op naar de periode dat zij weer op stal zou moeten staan.

Hoe kijken jullie tegen deze situatie aan?

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:38

Oh dat vind ik een hele lastige. puur op de punten direct stal B, maar ja, geen toezicht vind ik ook wel een dingetje. Het twee keer verhuizen zou ik me minder zorgen over maken als je toch niet van plan bent om zo heel ver weg te gaan. Ben je al wezen kijken op stal B?

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:06

Ik ga donderdag kijken!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:38

Als je bezig bent met een ander huis en evt een gezin zou ik mezelf afvragen of je de tijd om te mesten ook in de toekomst hebt.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:32

Ik weet niet hoe nat de paddock wordt in de winter, maar als het enigszins houdbaar is zou ik niet verhuizen. Ik ben een groot voorstander van 24/7 buiten, maar in dit geval heeft het ook wel veel nadelen en onzekerheden.
Te vaak verhuizen is ook helemaal niet goed voor een paard.
Als je straks zwanger bent en daarna een jonge baby hebt zal het zwaar worden om dagelijks naar stal te gaan en alle werkzaamheden ook verplicht te moeten doen. Denk dat het een hoop zorgen zou schelen als je weet dat je paard gewoon verzorgd wordt.
Tuurlijk zou er vast wat op te vinden zijn, maar het is niet zo dat de stal waar je nu staat slecht is..

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:10

Dat is wel waar, je weet nu wat je hebt en dat je op je stadgenoten en de eigenaren kunt rekenen. Dat is ook wat waard.
In elk geval eerst maar even donderdag afwachten.
En ik zou wel benieuwd zijn of daar de track droog blijft?

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 02:39

Ik zou blijven staan. Wij staan iets verder van de manege in een fijne grote wei in het bos(ongeveer 10 mn lopen) zonder toezicht. Strookje weide op de manege waar je zelf het water moet regelen en niet samen kan staan moet je huren voor €60 euro bovenop het redelijk dure stalgeld maar je krijgt er veel voor terug. Ze zijn 1 nacht buiten gebleven doen we op tourbuurt ik en de eogenaresses en bijrijdster van de weidemaatjes. Een keer waren ze een nacht vergeten van iemand haar beurt. 0:00 uur snachts 5 jarige alleen thuis gelaten met tranen in mijn ogen en bibberende knieeen naar stal gereden. Diegene die ze binnen zou zetten een xxl zaklantaarn mee en je zag de paarden niet alleen de weerspiegeling van de ogen. Wij nog de ponys gepakt om toch te proberen binnen te komen maar helaas. Zij bleef er nog een paar uur bij in de auto. Als ik hieraan denk zou ik nooit een stal nemen zonder toezicht. Ook zijn er soms mensen die het leuk vind ze te voeren. Ik zeg daar gelijk een stop op. Of honden die los zitten en de wei in rennen. Er kan van alles gebeuren. Je weet het niet:( Als er iets gebeurd vanwege geen toezicht zou je het jezelf niet vergeven. Een iets zwaardere mening sorry.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:08

RubyXMillyX schreef:
Ik zou blijven staan. Wij staan iets verder van de manege in een fijne grote wei in het bos(ongeveer 10 mn lopen) zonder toezicht. Strookje weide op de manege waar je zelf het water moet regelen en niet samen kan staan moet je huren voor €60 euro bovenop het redelijk dure stalgeld maar je krijgt er veel voor terug. Ze zijn 1 nacht buiten gebleven doen we op tourbuurt ik en de eogenaresses en bijrijdster van de weidemaatjes. Een keer waren ze een nacht vergeten van iemand haar beurt. 0:00 uur snachts 5 jarige alleen thuis gelaten met tranen in mijn ogen en bibberende knieeen naar stal gereden. Diegene die ze binnen zou zetten een xxl zaklantaarn mee en je zag de paarden niet alleen de weerspiegeling van de ogen. Wij nog de ponys gepakt om toch te proberen binnen te komen maar helaas. Zij bleef er nog een paar uur bij in de auto. Als ik hieraan denk zou ik nooit een stal nemen zonder toezicht. Ook zijn er soms mensen die het leuk vind ze te voeren. Ik zeg daar gelijk een stop op. Of honden die los zitten en de wei in rennen. Er kan van alles gebeuren. Je weet het niet:( Als er iets gebeurd vanwege geen toezicht zou je het jezelf niet vergeven. Een iets zwaardere mening sorry.


Dat is wel heel extreem :o
Ik heb ze aan huis staan maar kijk echt niet de hele nacht of ze zichzelf wat hebben gedaan. Op pension deden ze dat ook niet hoor en ik heb mijn paarden nog niet op stal gehad. De eerste keer onweer was even spannend maar het went gerust.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:23

RubyXMillyX schreef:
Ik zou blijven staan. Wij staan iets verder van de manege in een fijne grote wei in het bos(ongeveer 10 mn lopen) zonder toezicht. Strookje weide op de manege waar je zelf het water moet regelen en niet samen kan staan moet je huren voor €60 euro bovenop het redelijk dure stalgeld maar je krijgt er veel voor terug. Ze zijn 1 nacht buiten gebleven doen we op tourbuurt ik en de eogenaresses en bijrijdster van de weidemaatjes. Een keer waren ze een nacht vergeten van iemand haar beurt. 0:00 uur snachts 5 jarige alleen thuis gelaten met tranen in mijn ogen en bibberende knieeen naar stal gereden. Diegene die ze binnen zou zetten een xxl zaklantaarn mee en je zag de paarden niet alleen de weerspiegeling van de ogen. Wij nog de ponys gepakt om toch te proberen binnen te komen maar helaas. Zij bleef er nog een paar uur bij in de auto. Als ik hieraan denk zou ik nooit een stal nemen zonder toezicht. Ook zijn er soms mensen die het leuk vind ze te voeren. Ik zeg daar gelijk een stop op. Of honden die los zitten en de wei in rennen. Er kan van alles gebeuren. Je weet het niet:( Als er iets gebeurd vanwege geen toezicht zou je het jezelf niet vergeven. Een iets zwaardere mening sorry.


Ik kan er geen touw aan vast knopen wat er nu mis ging?

Mijn paarden staan aan huis, maar twee ervan nu ook tijdelijk op een wei met schuilstal iets verderop. Dwz vijf minuten lopen, maar toch, zonder toezicht. Ik ben niet zo bang dat mijn paarden zichzelf of elkaar iets aandoen, vind het wel enger of er een buitenstaander bijkomt. En dat kan bij mij aan huis toch een stuk minder makkelijk omdat mijn honden dat zouden merken.
Maar het is een afweging, ze staan er nu de hele zomer 24/7 buiten en dat hadden we aan huis niet gered met het gras.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:42

Het gaat er bij mij om dat elke gek die nacht bij je paard kan en je ondertussen van niks weet. De gedachte dat er zoiets kan gebeuren vind ik verschrikkelijk

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:06

RubyXMillyX schreef:
Het gaat er bij mij om dat elke gek die nacht bij je paard kan en je ondertussen van niks weet. De gedachte dat er zoiets kan gebeuren vind ik verschrikkelijk


Is ook zo, maar dat kan ook als ze hier in mijn achtertuin (of op pension)op stal staan en ik weiger in angst te leven..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:25

Tsja hier op de manege in de woonwijk met goed afgesloten terrein kwam 's- nachts ook wel eens een gek....
Gelukkig bleek het er 1 te zijn die alleen de hand aan zichzelf legde maar hij stond wel bij een merrie in de box (gemerkt aan de deken die iedere keer gek lag).
Dat zegt dus niets....
Ook ik weiger in angst te leven!

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:04

RubyXMillyX schreef:
Het gaat er bij mij om dat elke gek die nacht bij je paard kan en je ondertussen van niks weet. De gedachte dat er zoiets kan gebeuren vind ik verschrikkelijk


Ik vind dat idee dus ook echt niet fijn. Maar het kan idd op een pensionstal vaak ook. Of als je ze aan huis hebt en je bent eens een avond bij vrienden en laat terug. Je kunt het niet helemaal afdichten ben ik bang.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:20

De manege waar mijn pony staat is zo ontzettend goed beveiligd kom je daar al op het terein wat eigelijk niet kan is er al een bewegingssensor alarm en daarnaast ook nog eens de deuren die op slot zitten(mijn pony staat in een binnenstal waar snachts alles is afgesloten)

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:13

RubyXMillyX schreef:
De manege waar mijn pony staat is zo ontzettend goed beveiligd kom je daar al op het terein wat eigelijk niet kan is er al een bewegingssensor alarm en daarnaast ook nog eens de deuren die op slot zitten(mijn pony staat in een binnenstal waar snachts alles is afgesloten)


Er kan altijd wat gebeuren. Het eerste wat ik bij jou post dacht is 'help er zal maar brand uitbreken, moeten eerst alle stallen nog open gemaakt worden'.
Ook mijn paarden staan zonder toezicht snachts buiten. Het is me de risico's waard... zou ze zeker niet midden in de nacht nog binnen gaan halen of gaan waken :')

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:21

_suus19_ schreef:
RubyXMillyX schreef:
De manege waar mijn pony staat is zo ontzettend goed beveiligd kom je daar al op het terein wat eigelijk niet kan is er al een bewegingssensor alarm en daarnaast ook nog eens de deuren die op slot zitten(mijn pony staat in een binnenstal waar snachts alles is afgesloten)


Er kan altijd wat gebeuren. Het eerste wat ik bij jou post dacht is 'help er zal maar brand uitbreken, moeten eerst alle stallen nog open gemaakt worden'.
Ook mijn paarden staan zonder toezicht snachts buiten. Het is me de risico's waard... zou ze zeker niet midden in de nacht nog binnen gaan halen of gaan waken :')


Ik woon best stads met veel gekken in de buurt(almere)

Guusje113

Berichten: 70
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:55

Ik heb donderdag bij de stal gekeken. Het was wel een hele mooie plek, fijne rustige sfeer. De paarden zagen er goed uit ook. Ik heb alles tegen elkaar afgewogen en toch besloten om voorlopig bij mijn huidige stal te blijven. Eerst maar eens afwachten hoe het allemaal gaat lopen voor ons en mijn paard geeft de indruk ook gewoon tevreden te zijn. Bedankt allemaal voor het meedenken :)

bellizdej
Berichten: 315
Geregistreerd: 21-10-09

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:33

Zouden jullie mee willen denken?

Stal 1 :
- vol pensionstal
- Binnen en buitenbak
- zomer 3x per dag hooi, winter 2x per dag
- zomer van 8:00 tot 16:00 naar buiten, winter van 8:00 tot 12:00 uur.
- buitenstal
- bossen op 20 minuten afstand
- grote drukke pensionstal
- 250,00 in de maand

Stal 2
- 24/7 buiten met schuilstal, paddock paradise idee met meerdere voerplekken en grasweides die met momenten open gaan. meerdere tracks rondom.
- onbeperkt hooi gemengd met stro / brok kan gegeven worden als het klaar staat
- simpel buitenbakje
- bossen dichtbij
- 1 x mesten en voeren per week (vaste dag)
- kleinschallig
- 180 euro in de maand

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:05

Stal 2 als er ook schuilmogelijkheden zijn voor het paard en er zorgvuldig wordt gekeken naar groepssamenstelling (dit is allebei bij mijn paard een must namelijk)