[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yellow30
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-07-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:01

Ja ik ken stal B en ben er van de week geweest voor een rondleiding... het buiten rij terrei nken ik ook.. toevallig vorige week met de trailer naar toe gereden voor een rondje :)

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:29

Ik vind de stallen bij B ook een belangrijke verbetering ten opzichte van Andere, zeker als ze daar in de winter lang in staan. Ook de voerverdeling vind ik beter. En ja, lekker buiten rijden (als dat daar inderdaad goed kan) is ook een plus.
De kosten is natuurlijk jammer en ik weet niet of het een probleem voor je is om dat op te brengen?

RonTexel
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:54

Ik wil jullie ook graag een vergelijking voorleggen. De twee stallen die ik op het oog heb zit niet wezenlijk veel verschil in, enkel het buiten komen van de paarden in de winter is anders en ik vraag me eigenlijk af wat prettiger zou zijn voor het paard.

Stal 1 gaan ze 4 uur per dag naar buiten in een vrij ruime zandpaddock. Waar mogelijk met één of meer andere (als ze een beetje vrienden zijn).

Stal 2 gaan ze de hele dag naar buiten. Ieder op een eigen betonplaatsje van grof geschat 5 bij 6 meter.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:24

Krijgen ze wel hooi op de paddock op stal 2?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:50

Mm lastige betonplaatsje is eigenlijk een harde box waar ze weinig tot niks in kunnen doen. Zandpaddock kunnen ze rollen klooien en wat rondhopsen.ondanks dat het minder is zou ik liever zandpaddock hebben en zelf nog meer buiten aanbieden. Maar beter is doorzoeken naar een betere stalling met meer buiten

RonTexel
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:19

Ja ze krijgen wel hooi in de paddock.
Ik zou ook veel liever zien dat ze veel meer buiten kunnen staan in de winter en liefst kunnen schuilen, maar helaas zijn er geen andere stallen in de buurt behalve waar hij nu staat waar dat mogelijk is. En helaas kan hij daar wegens omstandigheden niet blijven.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:55

Ik zou dan voor de zandpaddock gaan.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:37

Yellow, stal 2 lijkt mij voor in de winter prettiger voor je paard, als hij dan in de paddock komt heeft hij daarna een grotere box en het voer is beter verdeeld.

Rontexel, ik zou ook voor de zandpaddock gaan

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 00:43

Persoonlijk zou ik voor stal 2 kiezen, maar dat is mijn mening hahah. Al een keus gemaakt?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:25

Ik ken de situatie van rontexel en we hebben uiteindelijk toch voor stal 2 gekozen waar ze de hele dag buiten staan. Helaas dan niet op zand, maar er waren wat andere puntjes die de doorslag gaven. Onder andere de aanwezigheid van esdoorns op het terrein.

carineken

Berichten: 690
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:18

stal a:
Privé stal
Lekker rustig
Geen probleem om eigen voer te geven
2 keer per dag een serieuze portie hooi
weidegang van +-10u s'ochtends tot +-18u 's avonds
210 per maand voor mijn paardje dat s nachts op stal staat.
150 voor mijn paardje dat dag en nacht buiten staan.
stalgeld stijgt naar 260 en 210 als de nieuwe piste er is.
1 mini binnenpiste die eigenlijk enkel goed is om te longeren wel splinternieuwe binnenpiste tegen eind november
2 buitenpistes, 1 20*40 piste zonder sprongen, deftige bodem en dan 1 grotere buitenpiste waar altijd wel enkele sprongen staan.


stal b
prive stal
toch iets drukker.
eigen voer weet ik niet.
2 keer per dag een kleinere portie hooi.
260 per paard per maand.
1 binnenpsite die niet te groot is en geen fantastische bodem.
1 buitenpiste die nu dichtgegroeid is met groen.
weidegang, weet ik niet precies hoe laat tot +-16a17u.
om dat u krijgen ze hun avond korrel en hooit voor de nacht.




sta nu op stal A ben eens bij stal b gana kijken, nu ik dit zo uittyp blijf ik staan waar ik sta zo te zien als ik naar men paardjes kijk

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:42

Ja dat zal ik ook doen. Waarom wou je naar stal b gaan?

carineken

Berichten: 690
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:39

Deze stalling is veel minder wedstrijd gericht.
wel gk hoe je de verschillen ziet als je zo alles naast elkaar zet

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:03

Lekker blijven staan! Lijkt me dat je op je huidige stal alles hebt. De voordelen van stal B zie ik niet.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:58

Inderdaad, lekker blijven staan! Maar soms helpt het inderdaad als je even alles op een rijtje zet :)

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:34

Sta op het moment voor een moeilijke keuze, twijfel enorm om te verhuizen, maar heb op de stal waar ik nu sta echt mijn plekje gevonden. Zitten alleen een hoop nadelen aan...

Stal 1 (waar ik nu sta):
Is ten eerste altijd heerlijk rustig, is ook klein en gezellig pensiongroepje.
Zomers 24/7 op het land.
Erg betaalbaar.
Heb er echt mijn plekje gevonden en voel me er heerlijk op mijn gemak.

Nadelen zijn dus dat het ontzettend ver is, dagelijks anderhalf uur met de bus heen en daarna weer terug.
Alleen een buitenbak, dus als het regent kan ik niks. Ben niet vies van regen maar wel als de bak volledig onder water ligt... De bodem van de bak is ook echt verschrikkelijk, is van dat zware zandbak zand.
Het is een doe het zelf stal dus in de winter moet je dan ook zelf buiten + binnen zetten, ze mogen dan max 3 uur buiten staan dus heen en terug met de bus red ik niet.
Bij veel wind is mijn paard wat onrustiger dan normaal, alles op de stallen na is buiten + dat er een heel groot zeil naast de rijbak is dat wappert met wind.

Nu dus stal nummer 2.
Is een heel stuk dichterbij, vlakbij huis zelfs!
Binnenbak.
Paarden worden buiten en binnen gezet, gevoerd, stal word gemest etc.
Bijna alles is binnen.
Veel meer luxe en mogelijkheden.

Nadelen zijn dat het daar een stuk drukker is, er staan namelijk een hoop paarden.
Hij kan daar van 2 tot 7 buiten, niks mis mee, maar in verhouding met wat hij nu heeft wel wat minder.
Ze krijgen daar ook meer brok en minder ruwvoer, hij heeft van mij nooit zoveel brok gekregen, op het moment krijgt hij alleen een handje, hij krijgt nu namelijk genoeg ruwvoer en energie heeft hij ook absoluut niet nodig. Zou dan ook niet weten hoeveel brok hij daar zou moeten krijgen en hoe hij daar op reageert.
Ook is het natuurlijk weer allemaal nieuw, en wennen, Ook voor mij en heb daar een ontzettende hekel aan, nieuwe mensen, andere sfeer etc...

Kortom enorme twijfel dus... Wat denken jullie?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:59

Hoeveel keer ruwvoer krijgen ze per dag? Ik vind bij de ene stal 3 uur in de winter naar buiten te weinig en bij de andere stal 5 in de zomer naar buiten te weinig.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:48

Ik zou je paard laten staan waar hij staat en andere opties in de gaten houden. Er moet iets tussen te vinden zijn zou ik denken. Stal 2 klinkt ook niet fijn genoeg om de gok van verhuizen voor te nemen.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:01

lastig hoor! ik zou ook kijken voor een 3e optie.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:26

Doef schreef:
Hij kan daar van 2 tot 7 buiten, niks mis mee,


Niks mis mee? Is dat alles wat hij krijgt, ook in de zomer? Of begrijp ik je verkeerd en is dit de winter?
Als dit het is voor de zomer zou ik zeker niet weggaan waar je nu staat. Dat zou ik mijn paard niet aandoen.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 17:02

Helaas is er in mijn omgeving buiten de maneges om, niks anders zover ik weet. Zie mijn paard ook het liefst het gehele jaar door lekker buiten hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar dat is hier gewoon echt niet te vinden...

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:04

Dat begrijp ik heel goed, en daarom sta je waarschijnlijk zo ver weg, en heb respect voor de afstand die je moet reizen elke keer. Maar juist daarom begreep ik je opmerking "niks mis mee" niet.

Welke omgeving zit je?

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:45

Ah, bedoel 12 tot 7! Niet 2. Ben woonachtig in Almere. Sta om die reden ook zo ver weg inderdaad, maar is echt geen doen meer... Zeker als ze in de winter daar maar 3 uurtjes buiten kunnen, vind dat veel te weinig. In de zomer is die 24/7 weidegang daar ideaal natuurlijk.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:38

Waar sta je nu dan? Mag ook per pb :) in de regio t gooi heb je wel meer stallen waar ze meer naar buiten kunnen. Verder heb ik inderdaad meer gehoord dat het omgeving Almere drama is

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:46

Maar waarom ga je akkoord met meer brok dan? Je kunt toch zelf aangeven hoeveel brok hij moet krijgen? Dat is toch niet een vast gegeven?