[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:42

Zou voor mij niet eens echt nadenken zijn, 4 uur is niet genoeg buiten imo en 2 keer hooi staan ze ook vaak lang zonder.


_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:59

Waarom in de zomer vaker hooi dan in de winter? (Puur interesse hoor, zou eerder andersom denken nl).
Maar idd zonder nadenken stal 2. Stal 1 zal voor jezelf fijner zijn, maar die Binnen bak missen wen je wel aan.

Maurice_Z
Berichten: 82
Geregistreerd: 05-03-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:43

Zeker stal 2, daar zou ik niet over twijfelen :)

PianoGirl
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-06-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:39

Ik zal zeker voor stal 2 gaan. Te veel in een box staan is ongezond voor paarden, ze zijn er van nature op gebouwd om veel te bewegen op een dag. Te lang stilstaan kan hoefproblemen veroorzaken en een paard dat veel binnen staat kan last krijgen van een verminderde weerstand.
Ik kan aanraden om naar de paardenwelzijnscheck van de knhs (staat wel op de website) te kijken, deze klopt niet altijd overal mee omdat ieder paard natuurlijk anders is, maar geeft wel een goede algemene indruk.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:33

Hoi,

Twijfel over stal 1 of 2. Ik heb even alleen de zaken genoemd die voor mijn paard (22 jaar, wordt nog gereden) van belang zijn:

Stal 1

- Stal van 4.5 x 4.5 met veel licht en opening naar gang bij de buitendeur (muur met klein vierkantje naar buurpaard, wel zien maar geen fysiek contact)
- Zomer 12 tot 24 uur weidegang
- veel dazen en vliegen dus vaak snachts buiten overdag binnen.
- Groep gemengd (10 paarden)
- Winter ca 3 uur paddock
- 3x hooi 2x krachtvoer
- kleinschalige stal

Stal 2
- Buitenstal van 3.25 x 3.25 luik naar buiten permanent open( tralies dus contact mogelijk met buren)
- Zomer 8 uur op de wei
- Winter 6 uur op de wei met bijvoeren kuil/hooi.
- Ruinen/merries apart ( 7 a 8 paarden)
- Op stal 2 tot 3x kuil/hooi en 2x krachtvoer.
- grote stal 55 paarden

Vraag is dus welke voor mijn paard gunstiger is.
Alvast bedankt!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:52

Wie helpt mij ook kiezen?

Ik heb een quarter van 5jr, ruin maar beseft dat zelf niet altijd ;)
Rij zelf reining (western dus) en kan dus niet stoppen of spinnen in een gewone bak. Ik rij gemiddeld 4 a 5x per week en ga 1x per 2 weken ongeveer lessen bij mijn trainer.
Ik werk fulltime (ene week 40 uur andere week 36 uur) van dinsdag tem zondag. Dinsdag en donderdag lange dagen en voorderest max 6 uur per dag.

Dit zijn de stallen in de buurt waaruit ik kan kiezen
Stal A:
• 275 euro per maand
• 15km van huis (+- 17/18min met de auto)
• 6km van werk (kleine 10 min met de auto)
• 2 binnenbakken (beide 20x40m) 1 wordt regelmatig gesleept, andere praktisch nooit.
• Buitenbak 40x60m
• Geen reiningbodems.
• Elke dag lessen buiten maandag, binnenbak 1 is van dinsdag tot zaterdag bezet vanaf 17u tot een uur of 22u30. Binnenbak 2 is van maandag tot vrijdag overdag bezet van 9.00u tot 20u30.
• In het weekend geregeld clinics/lessen
• Paarden worden buiten gezet maar niet binnen, ieders eigen wei, gaan buiten rond 8u. Krijgen iets daarna 1 portie hooi.
• 2x per dag krachtvoer.
• Stallen worden 1x per week uitgemest en voorderest opgestrooid.
• Roundpen aanwezig
• Warm water

Stal B:
• 360 euro per maand
• 50km van huis (+- 45min met de auto)
• 40km van werk (+- 37min)
• 2 binnenbakken 35x70m met reiningbodem
• Paddocks op zand waar paarden overdag in komen, zowel binnen als buiten zetten.
• 3x per dag muesli/wafer
• Onbeperkt hooi
• Stallen worden dagelijks opgestrooid
• Overdag wel privelessen tot een uur of 17u maar sowieso altijd 1 bak vrij.
• Stapmolen en roundpen aanwezig.
• Warm water.

Stal C:
• 295 euro per maand
• 30km van huis (+- 35 min met de auto)
• 24km van werk (+- 32min)
• Binnenpiste (15x40m)
• Buitenpiste (100x40 en 60x30)
• Roundpen en stapmolen
• Warm water
• Stallen worden dagelijks uitgemest
• Bij goed weer buiten vanaf half 9 tot 16u
• Geven hooi en 2x per dag muesli.
• Geen reiningobodem.
• Geen lessen naar mijn weten dus binnenbak praktisch altijd vrij.

Stal D:
• 295 euro
• 15km van huis (+- 20 min rijden)
• 8km van werk ( +- 10min)
• Binnenbak 25x45m
• Buitenbak 60x30m
• Stal met uitloop (stal 3,5x3,5 en uitloop 3,5x5m)
• 2x per dag muesli onbeperkt hooi (op vraag voeren ze Wafer bij mits ik dit zelf neerzet)
• Uur per dag op de wei.
• Binnenbak op woensdagavond bezet
• Geen reiningbodems.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:54

Gebruiker1 schreef:
Hoi,

Twijfel over stal 1 of 2. Ik heb even alleen de zaken genoemd die voor mijn paard (22 jaar, wordt nog gereden) van belang zijn:

Stal 1

- Stal van 4.5 x 4.5 met veel licht en opening naar gang bij de buitendeur (muur met klein vierkantje naar buurpaard, wel zien maar geen fysiek contact)
- Zomer 12 tot 24 uur weidegang
- veel dazen en vliegen dus vaak snachts buiten overdag binnen.
- Groep gemengd (10 paarden)
- Winter ca 3 uur paddock
- 3x hooi 2x krachtvoer
- kleinschalige stal

Stal 2
- Buitenstal van 3.25 x 3.25 luik naar buiten permanent open( tralies dus contact mogelijk met buren)
- Zomer 8 uur op de wei
- Winter 6 uur op de wei met bijvoeren kuil/hooi.
- Ruinen/merries apart ( 7 a 8 paarden)
- Op stal 2 tot 3x kuil/hooi en 2x krachtvoer.
- grote stal 55 paarden

Vraag is dus welke voor mijn paard gunstiger is.
Alvast bedankt!


Goh dat is een moeilijke, wat me tegen staat aan stal A is dat hij maar 3 uur buiten komt op de paddock in de winter, maar bij stal B staat hij 's zomers ook niet heel lang buiten en dat is op stal A wel zo.
Kan je paardje goed tegen drukte of is het eerder een rustig type? Als je zelf of je paardje niet goed tegen drukte kan zou ik voor stal A gaan.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:05

Ik zou toch stal 2 kiezen. Liever 6 tot 8 uur per dag buiten over het jaar verspreid dan zomers 24uur en in de winter opgesloten te zitten en 3 uur paddock. Dat laatste kan echt niet.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:34

Dank voor de reacties! We kunnen wel tegen drukte. De groepen zijn niet groot, 7 a 8 paarden is het grootst. Kleinere groepen 4 a 5.

Ik vind het belangrijker dat hij goed staat. Ik pas me wel aan. En er komt bij dat op zn huidige stal hij dingetjes met zn gezondheid heeft die hij normaal niet had: mijt, onverklaarbare jeuk, mok, op steeds precies dezelfde plek een schuurplek op zn flank. Van de zomer rondom zn ogen werd ie kaal. Gekke dingen. Dat 3 a 4 uurtjes max buiten zit me ook dwars. Dat was eerst het minimale en nu het maximale...

En heel veel buiten is lekker maar het contrast is zo groot tov de winter. En dat is in Nederland toch 5 a 6 maanden geen wei. De 12 tot 24 uur is ook maar even. Misschien een maand van de hele zomer.
Ik verhuis liever geen ouder paard maar het zit me bij vlagen niet lekker.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:44

MelissaV Stal C of D.
B is veel reistijd, dat gaat je opbreken.
A zijn de bakken vaak bezet dus kan je niet rustig rijden. Stal C heeft voor jullid beiden het meeste voordeel. Bak weinig bezet en veel buiten.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:30

Gebruiker1: ik zou voor stal 2 gaan. Komen ze over het hele jaar toch meer verspreid buiten en kunnen ze contact maken met de buurman als ze dan binnen staan.
MelissaV: ik zou ook voor stal C of D gaan met dezelfde argumenten als gebruiker 1.

Nouska. 10-05-'14

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:01

Bedankt voor je reactie! Mijn gevoel zegt ook stal 2 maar ik wilde graag ook wat objectieve meningen.

ItsaWildMaki

Berichten: 20
Geregistreerd: 08-09-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:46

Gebruiker1, mijn voorkeur zal uitgaan naar stal 2. Ook al staan de paarden in de zomer minder in de wei dan bij stal 1, ze kunnen in de winter wel wat uurtjes langer naar buiten. Enkel in de zomer veel naar buiten, maar in de winter voornamelijk opgesloten zitten is niet bepaald fijn voor het paard lijkt mij ^^

- The 'Earth' without 'Art' is just 'Eh'. -
Iriz, Fries dametje en Polly, Tinker babe <3.
Mensen die aan Digital Art doen mogen altijd mijn twee maki mascottes tekenen. Als Art Trade :3.

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:35

Gebruiker1: ik zou denk ik ook voor stal 2 gaan, vanwege wat meer structureel buiten en op de wei, ook in de winter, is wel heel fijn.
Daarbij kan mijn paard niet altijd in een grote groep/gemengde kudde, maar misschien is dat voor jouw paard geen probleem? (Het hangt natuurlijk af van de samenstelling van de kudde en de afmeting en gesteldheid van de weide)
De dazen zijn ook niet aantrekkelijk ;)
Maar ik vind het met name in de zomer wel erg kort naar buiten en daar zou ik wel veel moeite mee hebben.

Melissa: moeilijk! Stal B lijkt het beste bij je te passen, maar is wel een behoorlijk eind weg. Heb je daar de tijd, energie, het geld voor?
Wil je elke dag naar stal, of alleen de vier of vijf dagen dat je gaat rijden?
Daarbij: hoe zien die paddocks eruit? Staan de paarden nooit op de wei? Dit zou voor mij dan een groot minpunt zijn.

Jenny9386
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:31

Hello,

Ik heb een nieuw paard en ik moet nu een keuze maken tussen twee stallen, maar ik twijfel een beetje. Ik heb deze keuzes.

STAL 1:
+ volpension
+ ik heb de bak altijd voor mezelf
+ kleinschalig dus nooit drukte
+ drie keer per dag hooi
+ stallen zijn altijd proper
+ ongeveer 10/15 minuten van mijn huis met de auto
+ in de winter vaak in de paddock
+ in de zomer 24/7 weide
- weinig gras op de weide
- slechte bodem in de bak (nat in de winter, zwaar in de zomer)
- weinig ruimte voor spullen
- voer vind ik niet goed
- steeds per twee en geen grotere kudde
- alle spullen hangen open en bloot dus het kan snel weg zijn
- enkel buitenbak

STAL 2:
+ meer stallen dus wel gezellig met stalgenootjes
+ ruime kast
+ zelf voer beslissen
+ kleine binnenbak
+ goede bodem in buitenbak
+ binnen opzadelen en poetsen
+ voerbeurten en binnen- en buitenzetten zijn onderling te regelen met stalgenootjes
+ als je het eten klaarzet word het gegeven
+ grotere kudde
- 15/20 met de auto
- doe het zelf (dus als je niet kan heb je een probleem)
- zelf binnen en buitenzetten
- zelf uitmesten

Ik heb deze stallen gevonden bij http://www.hartvoorutreg.nl/ en zij gaven mij goed advies alleen ben ik er dus nog niet helemaal uit. Ik vind het belangrijk dat ik lekker met ze naar buiten kan en dat kan bij stal 1 heel goed alleen vind ik het weer echt een nadeel dat de spullen open en bloot hangen dat het dan dus snel weg kan zijn. Elke keer in de auto meenemen weet ik ook niet of ik dat zo prettig vind. Waar zouden jullie voor gaan?

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:19

Eerst maar eens langs gaan en zelf kijken, dat kan al veel duidelijkheid geven ;)

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:28

Inderdaad maar even gaan kijken. Heb je niet eventueel de mogelijkheid zelf een kleine zadelkast neer te zetten? Dan zit in ieder geval je zadel achter een slot.
Verder hangt het er van af hoeveel tijd je hebt. Stal 1 lijkt me over het algemeen beter, maar niet goed voer (hooi of brok trouwens?) is toch wel een ding.

This is my design

_Lies13
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-11-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:58

Ik zou inderdaad gewoon even langs gaan :) . Dan kan je ook de sfeer voelen.

LouxE
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:49

Hey allemaal
Ik twijfel enorm om mijn paard te verhuizen naar een andere stal, let me know wat jullie ervan denken!
ik heb een 13jarige merrie en rij 3-4 keer per week dressuur waarvan ik, naar mate de dressuur beter gaat, ook meer ga springen. Mijn ouders voeren mij zo goed als altijd.

Huidige stal:
-'zomer' 24/7 ( mei-november was het dit jaar), mag zelf niet bepalen wanneer ze binnenkomen.
-redelijk kleine stallen voor een groot paard
-in de winter onov 3uur buiten.
-2x per dag wordt ze gevoerd, paard krijgt naar mijn mening niet de juiste portie eten, dit mag ik zelf niet bepalen.
-binnenpiste 20mX40m
-niet verlichte buiten piste 20mX60m
-geen zadelkamer ter beschikking wel een kastje.
-dierenarts en hoefsmid bepalen zij zelf, heb hier geen inspraak in
-inentingen en ontwormingen doen zij
-geen andere lesgeefster dan daar toegelaten
-8,6km, 12min rijden met de auto
-265 euro/maand

stal 2

-ruime stallen die dagelijks onderhouden worden
-stallen met sociaal contact (niet tussen 3 muren dus)
-paarden zetten ze elke dag buiten als weer dit toelaat
-2x per dag voer naar keuze
-gedraineerde en verlichte 20mx40m buitenpiste
-longeercirkel
-ruime zadelkamer
-dierenarts en hoefsmid naar keuze
-inentingen en ontwormingen worden door hen gedaan
-mogelijkheid voor uw eigen lesgeefster mee te nemen
-9,3km, 13min met de auto
-vanaf 110 euro/maand

mijn gevoel ligt niet meer goed bij mijn huidige stal. Ik wil meer inspraak hebben op mijn eigen paard aangezien huidige stal de dekens niet op en af wilt doen kan ik haar ook niet scheren, wat stal 2 wel toelaat.

theadora99

Berichten: 3629
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:55

Wat zouden voor jou redenen zijn om bij stal 1 te blijven, afgezien van gevoel? Dus gewoon pure feiten?

♡♡♡♡♡

LouxE
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:29

Ik zou zoals vermeld mijn merrie willen scheren en dekens opleggen maar de staleigenaar wil absoluut geen regendeken op doen als ze naar buiten gaan.

buiten dat is de sfeer daar ook niet meer zo best, ik vind er nog weinig plezier buiten als het enkel en alleen over mijn paard gaat.

theadora99

Berichten: 3629
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:31

Maar waarom zou je willen blijven vroeg ik :+ Niet warom je weg wil haha

♡♡♡♡♡

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:39

Je huidige stal zou voor mij absoluut geen optie zijn. Het feit dat ze alles voor jou bepalen zou ik echt niet trekken.

Het is me bij stal 2 niet duidelijk hoe lang de paarden buiten staan en of dit op de wei of op de paddock is. Voor mij is dit nu het enige dat nog van belang is. Voor de rest was ik al direct naar stal 2 verhuisd.

LouxE
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:30

theadora99 schreef:
Maar waarom zou je willen blijven vroeg ik :+ Niet warom je weg wil haha

oh sorry, dat had ik totaal verkeerd begrepen!
wel ik heb daar 10 jaar in de manège lessen gereden en die stal is daar zo wel een beetje familiaal geworden mede door alle vrienden die ik daar heb maar sinds ik mijn paard (2april2017) heb gekregen keren die zich nu een beetje de rug toe naar mij.

momenteel weinig redenen nog om te blijven. ik ga na mijn examens naar de tweede stal gaan kijken. De info die ik er nu van heb is via iemand die daar gestald staat met haar paard en via de website.



Nikass schreef:
Je huidige stal zou voor mij absoluut geen optie zijn. Het feit dat ze alles voor jou bepalen zou ik echt niet trekken.

Het is me bij stal 2 niet duidelijk hoe lang de paarden buiten staan en of dit op de wei of op de paddock is. Voor mij is dit nu het enige dat nog van belang is. Voor de rest was ik al direct naar stal 2 verhuisd.

wel exact! daar kan ik ook echt niet meer tegen.
Ik heb geen idee of ze dan op de wei of op de paddock gaat. Ik vermoed de wei, ze hebben daar namelijk enorm veel weidegang, maar bedankt voor je vraag want daar had ik nog niet bij stilgestaan, ik ga het zo even navragen!

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:29

Hallo allemaal!
Ik heb ook een keuze te maken..
Sinds 24 november eigenaar van een prachtige Spaanse man en na het herstel van zijn castratie wil ik hem dichterbij gaan verhuizen.

Ik heb heel veel opties, maar enkele plekken waar ik liever niet wil staan en 3, naar mijn gevoel, goede mogelijkheden..(allemaal halfpension)
1. Enkhoeve: veel weidegang in ruingroep, 20 passen van het bos, 2 minuten fietsen, overdekte longeercirkel en buitenbak. Redelijk donkere binnenstallen, maar wel voldoende ruimte.
2. Binsbergen: veel weidegang in ruingroep. Zelf binnen zetten en voeren in het weekend. Geen bak/longeercirkel maar wel tegenover grote binnenbak/buitenbak/longeercirkel waar je lid kan worden. Voert niet bij in de weide (minpunt) 10 min fietsen.
3. Naamloos: Particulier met mooie weides en grote buitenbak. Mooie lichte stallen en veel weidegang. Bak is slechte kwaliteit. 1 min stappen van het bos en 2 minuten fietsen.

Misschien zijn jullie wel bekend in deze omgeving (Laag-Soeren) of kunnen jullie wat inzicht geven :)
Ik sta nu heel fijn voor tijdelijk, maar het is wel de bedoeling dat ik in januari een nieuwe plek ga vinden.

live a life you will remember


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers