[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:17

Crazygirl, stal 2 zou ik voor gaan. Ik vind het heel belangrijk dat mn paard veel buiten komt. En veel ruwvoer krijgt.

Jotoma, stal 3 klinkt wel goed. Redelijk lang buiten, voldoende ruwvoer, Goede uitrijmogelijkheden, binnenbak, 20 min is goed te doen met de auto nog! Stal 1 lijkt me die bemoeienis niet prettig. Maar wel goedkoper en dichterbij (ook geen benzinekosten). Maar alleen buitenbak. Is net hoeveel waarde je hecht ook aan binnenbak... en wat je kwijt wilt zijn per maand ook natuurlijk. Eerste optie is zeker de goedkoopste.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:20

TsarinaZ

Stal twee als je paard goed in de kudde past en het prettig vind 24/7 buiten te staan.
Ik ben hier zeker voorstander van, maar het ligt wel een beetje aan het paard. Ene paard doet het wel goed, andere hebben een eigen plekje nodig om rustig te kunnen eten bijvoorbeeld. Weet niet hoe groot de kudde is?
ik zou enkele uren naar buiten in de winter echt te weinig vinden persoonlijk.
En stal 2 is lekker dichtbij ook! Scheelt ook nog eens reiskosten en tijd.

Laarski

Berichten: 333
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:22

Wie kan mij helpen kiezen.. :D

Mijn 3,5 jarige komt straks uit de opfok, en wil nu rustig met hem aan het werk.
Hij wordt op tafel gecastreerd, blijft 2 dagen op de kliniek en komt dan naar stal.
Hij zou dan nog 1 week op stal moeten/aan de hand stappen voor hij weer de wei/paddock in mag.
De stallen zijn even ver fietsen (ze staan tegenover elkaar), en kan met de bus als het echt rotweer is.

Stal 1.
Mooie privé stal (8 stallen)
Rustig (maar misschien ook wel eenzaam)
Iedere dag op het land max 7 uur (2 grote weilanden, 2 groepjes van 4)
Goede buitenbaan + verlicht
Goede longeercirkel + verlicht
Springmateriaal aanwezig
Ruime, lichte stallen met uitkijk op gangpad en naar buiten
Wasplaats met warm water
Prijs: 150,- excl. vlas en brok (ik gok dat het uitkomt op ong 200 euro per maand)

Stal 2.
Nette pensionstal (zo'n 40 paarden)
Zomer iedere dag op het land max 7 uur
Winter iedere dag paddock 5 uur
Stapmolen (niet overdekt)
Longeercirkel
Paddocks
Binnenbaan
Buitenbaan
Wasplaats koud water
Springweide
Springles 1x in 2 weken
Kan mee met oefenspringen etc.
De stallen vind ik persoonlijk best donker, kunnen wel op gangpad kijken. (staldeuren vaak dicht)
€202,- excl. vlas/stro en brok (gebruik stapmolen)


Nu is het ook zo dat ik als ik stal 1 kies, ik voor een vriend een paard in training erbij kan nemen, en dan te verkopen wat ik echt heel leuk vind. Denk dat stal 2 mij dan te duur zou worden + dat er maar 1 stal vrij is :)

Hoe belangrijk is een binnenbak voor een groen paard? (ik denk wel erg fijn om te hebben voor een natte en koude periode)
Helaas is het niet mogelijk de binnenbaan te huren bij slecht weer :(

M'n gevoel is bij beide stallen goed.

Ben erg benieuwd!! :o

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:45

Staan ze bij stal 2 samen, in groepje of alleen in de wei en in de paddock? Vlas kost hier nu 5 euro per baal. Sommigen verbruiken er 1 per week. Ik heb een viezer paard. Okk nog eens een merrie dus als ze hengstig is nattere stal. Daarbij wil ik wel een goede bodem in de stal. Ik verbruikte er 7 a 8 per maand.
Brok is net hoeveel je voert. En hoe duur de brok is.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:20

Hoeveel staan ze bij stal 1 in de winter buiten?
Als dat ook 7 uur is dan zou ik voor stal 1 kiezen.
Minder stallen, dus ook minder gezeur,ik vind 40 stallen al veel te veel(vooral de eigenaren dan).
Lichtere stallen vind ik ook beter en een binnenbak heb ik nog nooit tot mijn beschikking gehad en ook niet gemist.
Hoe groot zijn de stallen en wordt er bij allebei gevoerd?

Laarski

Berichten: 333
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:30

@ Pivanti: Ja bij stal 2 staan ze samen. een merrie groep en ruinengroep.
Ook moet ik dan 1 of 2 x in de week de paarden binnen of buiten zetten.
Vlas kost daar 7,50 per baal, wel mag ik daar stro bij geven. (vind ik belangrijk dat hij kan blijven knabbelen)

@ Colunder: Ja net zo lang neem ik aan. Dat is ook zo.. denk ik zelf ook aan. De stallen zijn super licht, en de paarden kunnen snuffelen door tralies en lekker naar buiten kijken.. vind ik heel belangrijk.
Ik vraag mij alleen af of ik een binnenbak zou missen.. Ze worden bij allebei gevoerd. Bij Stal 2, zelfs nog om 23.00 laatste voerbeurt hooi. Maar dat kan ik misschien ook wel overleggen met Stal 1.

Zouden jullie 50 euro per maand overhebben voor een binnenbak? Ik ben student, en allang blij dat ik eindelijk met hem aan het werk mag.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:56

nee, dat zou ik er niet voor over hebben.

Laarski

Berichten: 333
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:52

Hmm.. Stal 1 is helaas afgevallen.. omdat m'n Verdi na castratie nog een paar weken apart moet blijven van merries, en laten daar nou net 2 groepjes staan met beide 1 merrie.. was niet mogelijk om ergens een stuk af te zetten.. zo jammer!
Ik denk nu gewoon voor stal 2 te gaan en er gewoon het beste van te maken :) groetjes!

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:38

Ik heb ook een stal -dilemma :Y)
Per toeval eigenlijk kwam ik een advertentie tegen voor een stalling hier in de buurt en vandaag ben ik wezen kijken. Ik ben niet in alle haast op zoek naar een nieuwe stal, maar ik woon net op mezelf en mijn huidige stal is behoorlijk aan de prijs en de stal waar ik vandaag ben gaan kijken, is even 115 euro in de maand goedkoper en dat scheelt toch wel een hoop!

Even alle feiten op een rijtje:

Huidige stal
Voordelen:
- binnenbak en buitenbak van 20 x 60
- all in
- instructie bij stal

Nadelen:
- 275 euro per maand
- gesloten op zondag
- door de week mag je er vanaf 11 uur komen
- in de winter komt mijn paard max 3 uur in de paddock

Andere stal
Voordelen:
- 160 euro per maand
- betere uitrijmogelijkheden (bij een klein bos)
- ruime openingstijden
- paard staat in de zomer 24/7 buiten, in de winter de hele dag buiten en in de avond binnen

Nadelen:
- Geen binnenbak (dit is hetgeen wat mij het meeste tegenhoud)
- geen instructrice bij stal
- zelf voor krachtvoer zorgen, de rest is inclusief

Ben benieuwd wat jullie vinden :)

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:38

Heb je wel een bak bij stal 2? Ik zou voor die stal gaan omdat je paard dan meer buiten staat. Maar hoe zit dat met ruwvoer?

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:05

Ja er zit een bak bij met redelijke bodem, geen all weather. Wel wedstrijdafmeting.
Op de stal waar hij nu staat krijgt hij in de winter ruim voldoende ruwvoer, volgens mij is het op die andere stal onbeperkt ruwvoer als ze buiten staan.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:06

Laatste, mijn voorkeur gaan echt voor 2. Omdat je paard er 24/7 buiten staat (wat ik het grootste voordeel vind) en het is goedkoper, wat is dichterbij jou huis?

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:09

De tweede is wel wat verder rijden, maar dan heb je het over 2 minuten of zo.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:12

Duidelijk stal 2!!
-goedkoper
-paard veel meer buiten
-dichter bij huis
-geen rare openings tijden.

Ik heb nooit een binnenbak tot mijn beschikking gehad en ik zou daar zeker geen 115 euro voor over hebben.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:13

Dan zou ik niet twijfelen en voor stal 2 gaan.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:29

Mijn paard zal de tweede stal fijner vinden denk ik inderdaad, maar ik zit echt nog even met die hele 'geen binnenbak kwestie', haha. In de winter wil ik namelijk ook wel graag doortrainen eigenlijk..

Aan de andere kant spreken die andere dingen vóór die stal. Zucht zucht :+

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:35

^^^ Ik kan het weten. Onze stal (pensionstal) is helemaal vernieuwd, met binnenbak. Alleen omdat er nu niet zoveel plaats is, komen ONZE paarden maar 1 keer per week een paar uurtjes in de paddock. Het stalgeld is ook gelijk 80€ verhoogt, je weer niet hoe snel ik daar weg wilde.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:52

Voor mij ook een stal dilemma, hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

Optie 1 (huidige situatie)
- Paard staat zomers 24/7 buiten (mei t/m september/oktober (afhankelijk van het weer)
- Paard staat s’winters 24/7 binnen  Ik zet haar dagelijks een half uur in de paddock en loop dan ongeveer 1,5 uur met haar door het bos
- Er wordt gemest en gevoerd
- Binnenbak aanwezig (waar ik bijna geen gebruik van maak)
- Altijd toezicht
- Grenst aan bos
- Kosten winter; 165 euro per maand. Kosten zomer; 105 euro per maand
- 5 minuten van mijn huis

Optie 2 (weiland van oom en tante van partner)
- Paard staat het hele jaar door 24/7 buiten
- In het weiland geen schuilstal, wel beschutting van bomen aan de oostkant (gunstig in de winter)
- Paard komt samen te staan met een shetlander, maar….. deze pony gaat rond 16.00 uur op stal en komt dan de volgende ochtend pas weer in de wei
- Weiland grenst ook aan hetzelfde bos (alleen aan de andere kant)
- Er is de mogelijkheid om achter het huis een buiten stal te maken (maar deze grenst dus niet aan het weiland)
- Volledige eigen verantwoordelijkheid, zelf voeren, binnen/buiten zetten, wei uitmesten, hooi etc kopen.
- Kosten; geen
- 20 minuten van mijn huis

Ik ben absoluut tegen het houden van maar 1 paard, mocht ik voor optie 2 gaan zal ik er een kleine pony bijkopen die samen met mijn paard 24/7 buiten kan blijven staan zodat we niet afhankelijk zijn van de shetlander die er nu staat.

Ik werk door de weeks van 7 tot half 4 dus bij (onverwacht) heel slecht weer kan ik er niet even snel heen om haar binnen zetten, een buitje is niet erg, maar langdurige regen zonder schuilstal in de wei lijkt mij niet fijn..

Volgens mij heb ik nu wel zo’n beetje alle info genoemd…

edit: op de huidige stalling staan de paarden nu nog 24/7 buiten. Gezien de vooruitzichten qua weer verwacht ik dat ze eind deze week weer op stal gaan. Zodra mijn paard al minimaal een dag en nacht op stal heeft gestaan zali k er niet meer voor kiezen haar daarna weer 24/7 buiten te zetten. Gezien deze situatie moet ik dus eigenlijk heel snel mijn keuze maken...

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:02

Ik zou voor optie 2 gaan. Paarden 24/7 op stal houden vind ik echt niet paardwaardig. Bij slecht weer kan ze overdag best buiten staan. En dan s'nachts lekker op stal of bij goed weer buiten. Geen andere stallen verder?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:30

Ben ik met je eens dan 24/7 op stal niet paardwaardig is. 's Nachts op stal is idd. een mogelijkheid. Punt is wel dat ik door de week op 07.00 uur begin met werken, ik moet ze dan wel al vroeg weer buiten zetten.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:44

en bijvoorbeeld via schuilkwartier.com een schuilstal huren?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:55

Chocogirl, heb je een link naar de website? Via google kan ik onder schuilkwartier.com niks vinden

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:00

site gevonden.

Heb jijzelf ervaring met dit bedrijf?

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:05

Als je een schuilstal op het land mag zetten zou ik zeker daar voor gaan!

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:10

nee, ben toen een tijd op zoek geweest naar een schuilstal maar sta nu op een andere stal. Wellicht dat er meer mensen zijn die er ervaringen mee hebben?