[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dionne_A
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Midden van het land

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:54

Als je het kunt betalen dan moet je het gewoon doen, optie 1! Ik weet niet hoe kritisch je bent op je financiën. Als 'aan je max' zitten, betekent dat je nog steeds ruimte hebt voor financiële tegenvallers, al dan niet paardgerelateerd, dan moet je het doen. Als 'aan je max' zitten betekent dat je niets meer kunt sparen voor tegenvallers, dan weet ik het nog zo net niet.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:37

Ik twijfel er aan om toch van stal te veranderen, hoewel mijn paard op mijn huidige stal zeker niet slecht staat. Maar door een paar opeenvolgende kwalen waar paard ook medicatie voor krijgt (calcium te kort door vitamine D te kort waardoor spierspanningen/vallingen, paard heeft heel veel energie door te veel binnen te staan...) twijfel ik dus toch om te kijken naar een stal waar hij meer naar buiten kan. Vroeger stond mijn paard elke dag buiten, zowel winter als zomer, en toen heeft hij er nooit last van gehad. Dit is met mijn huidige stal ook overlegd geweest, ik heb de optie gekregen om paard op de weide te zetten maar dit moet ik geheel zelf doen, en aangezien ik nog naar school ga en nog steeds niet beschik over een rijbewijs is dit vaak te moeilijk. Ook afspreken met iemand lukt niet altijd, paard staat dus nu ongeveer 1x per week buiten. Zolang ik paard op de huidige medicatie hou gaat het dus goed, maar de goedkoopste/fairste oplossing is dus gewoon op de weide zetten. Mijn huidige stal is nu de derde, eerste heeft hij heel lang gestaan, was super, maar doordat ik van half naar volpension moest door studies ben ik verhuisd. Tweede heeft ie amper 6 weken gestaan door ronduit een ramp te zijn en nu staat hij hier ongeveer een jaar. Dus hier heb je hem:

Stal 1 (huidige stal):
- Grootschalige pensionstal met circa. 50 paarden. Geen groepslessen of evenementen dus piste altijd ter beschikking. (+)
- Volpension, paarden staan op stro en wordt 2x per week uitgemest, 4x per week opgestrooit
- 5x per dag eten, verdeeld over 2 momenten
- Weidegang vanaf april tot november, 5x per week, zij zetten paarden buiten en jij moet ze binnen zetten. Maar ik mag dus in de winter ook gebruik maken van een weide, als ik hem er zelf op en af haal.
- Binnenpiste met geopad bodem van 40x60 (+)
- Binnenpiste voor longeren van 15x30
- Buitenpiste van 25x45 (in winter niet super berijdbaar)
- Zadelkast
- Wasplaats met koud water
- Geen wandelgelegenheid (-)
- Ongeveer kleine 20min met de auto, zo’n 30min met de trein. Goed bereikbaar (+)
- 310 euro per maand

Stal 2 (eventuele optie):
- Pension/fokstal van 40 paarden, soms groepslessen
- Volpension, paarden staan op stro, 1x per week uitmesten en elke dag opstrooien
- 5x per dag eten verdeeld over 2 momenten
- Weidegang 2-4x per week in de winter, 5x per week in de zomer. Zij zetten paarden binnen en buiten. (+)
- Binnenpiste van 20x40
- 2 buitenpistes met afwateringssysteem van 20x40 (+)
- Longeerpiste
- Galoppiste aangelegd rondom de weides
- Wasplaatsen met koud en warm water
- Solariums
- Zadelkast
- Veel wandelgelegenheid, ligt midden in de bossen (+)
- Kleine 25 min met de auto, moeilijk bereikbaar met de bus of trein (-)
- 325 euro per maand

Anoniem

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:16

Kan je niet iets vinden waar die elke dag gewoon buitenkomt of 5x in de week en weekend zelf doen? := Toch niet zo speciaal??

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:22

Charizard schreef:
Kan je niet iets vinden waar die elke dag gewoon buitenkomt of 5x in de week en weekend zelf doen? := Toch niet zo speciaal??


Eens..
Welke regio zit je? Misschien weten bokkers meer?
Ik zou toch voor een stal gaan waar hij elke dag buitenkomt, ook al lever je dan evt. in op rij mogelijkheden. De meeste buitenbakken zijn 90% van het jaar in te rijden.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:25

Charizard schreef:
Kan je niet iets vinden waar die elke dag gewoon buitenkomt of 5x in de week en weekend zelf doen? := Toch niet zo speciaal??

In deze buurt wel, is echt verschrikkelijk. Ik woon in de stad en hier zijn eigenlijk vrijwel bijna geen pensionstallingen, tenzij ze 400 euro kosten en dat is ver boven mijn budget als student. Opzich is de tweede pensionstal qua weidegang dus wel de beste, aangezien ze daar zo’n 4x buiten komen indien het weer het toelaat in de winter. In de zomer 5x. Dit is voor zowel paard als mij eigenlijk ideaal, meer hoeft ook niet perse. Als hij maar een frisse neus kan halen.
Ik woon in het Waasland, België. Heb hier al meerdere topics over geopend, niemand weet iets. Dusjha, die moed ben ik al verloren :’) ben ook elke pensionstal al afgegaan.

Voor mij is een binnenpiste wel echt een must, aangezien het hier constant regent in de winter.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:14

Ik zet dus toch nog even de zoektocht verder, heb momenteel nog contact met circa 4 stallen en ben gisteren ook ergens gaan kijken, was echt wel de moeite maar helaas is de weidegang ook niet tip top. Wat denken jullie?
Paarden kunnen elke dag naar buiten in paddocks en/of stapmolen als de weides te nat liggen. Vanaf de weides weer goed zijn kunnen ze elke dag op de weide. Stallen worden elke dag uitgemest en zijn zeer groot (4,5x4,5) 4x eten per dag, super accommodatie (binnen en buitenpiste, solarium, stap molen...), op 20 minuten fietsen, je hoeft niet bij te betalen voor extra service, alles wordt gedaan, maar 3 pensionklanten dus altijd rustig, 350 euro in de maand...

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 01:56

De stal waar mijn pony staat heeft nu een nieuwe paddock paradise met overdekte slowfeederd onbeperkt hooi, gras en zandvlaktes. Ideaal want we hebben ook luxe faciliteiten erbij. Nu kan je verschillende opties kiezen:
1 24/7 buiten
2 overdag er op en snachts op stal kost wel wat meer maar dat maakt niet heel veel uit. Moet hem zelf er op en er af halen.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen omdat ik dus bang ben dat als ik voor geheel buiten kies hij ook niet echt meer op stal kan staan. Zou dat echt zo zijn en wat zouden jullie kiezen en waarom?

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:54

XRuby_SymmyX schreef:
De stal waar mijn pony staat heeft nu een nieuwe paddock paradise met overdekte slowfeederd onbeperkt hooi, gras en zandvlaktes. Ideaal want we hebben ook luxe faciliteiten erbij. Nu kan je verschillende opties kiezen:
1 24/7 buiten
2 overdag er op en snachts op stal kost wel wat meer maar dat maakt niet heel veel uit. Moet hem zelf er op en er af halen.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen omdat ik dus bang ben dat als ik voor geheel buiten kies hij ook niet echt meer op stal kan staan. Zou dat echt zo zijn en wat zouden jullie kiezen en waarom?


Zo lang er goede schuilmogelijkheden zijn en jouw paard gaat goed in de kudde, zou ik hem lekker 24/7 buiten laten. Klinkt als een mooie plek!

Wat is jouw overweging om hem op stal te willen hebben staan?

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:10

Kyno ik zou voor optie 1 gaan. Eerlijk gezegd vind ik het geen dure prijs voor twee paarden. Natuurlijk is het fijn om goedkoper te staan, maar kunnen deze mensen dan wel alles bieden voor 100 euro per paard minder? Ik zou die gok niet nemen, stel dat het dan toch niet bevalt, moet je eerst weer op de wachtlijst voor je weg kunt.
Voor jezelf n voor je paarden is het ook wel heel fijn als het verhuizen nu eindelijk klaar is.

XRuby dat zal wel meevallen vermoed ik. Mijn paard staat ook 24/7 buiten, maar haal ik af en toe voor de nacht binnen en dat is geen enkel probleem.
Als het een goed georganiseerd pp is zou ik er lekker voor gaan!
Het lijkt mij voor jou niet fijn om altijd zelf erop en eraf te moeten zetten en voor je paard niet om elke avond opnieuw uit zijn kudde gehaald te worden. En het is zo heerlijk voor ze om niet meer opgesloten te hoeven te staan.

Chabby2
Berichten: 68
Geregistreerd: 11-02-19

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:13

XRuby_SymmyX: Ik zou voor de eerste keuze gaan.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:23

Modder schreef:
XRuby_SymmyX: Ik zou voor de eerste keuze gaan.


Hey waarom zou je voor 24/7 buiten staan kiezen?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:56

Ik kom me ook even melden in het topic :)
Mijn staleigenaresse gaat binnen 2 maanden 50 euro omhoog. Nu kwam het idee om samen met een stalgenoot een weide in de buurt te huren en de taken te verdelen
Voor en nadelen pensionstalling:
-Alles wordt voor je gedaan
-Prijs van 250 naar 300 per maand
-Komen swinters bij slecht weer niet buiten
-staan szomers op een redelijk grote paddock, dus geen weidegang helaas

Voor en nadelen weide huren:
-Meer vrijheid, je kiest zelf hoe je je paard houdt en hoeveel hooi je ze geeft en dergelijke
-Weide die we op het oog hebben is wel aan de kleine kant (40 are voor 2 d pony's)
-Alles zelf doen, wel werk verdelen over 2 personen, stalgenoot en ik hebben dezelfde visie over paarden houden
- Weidehuur met stal incl electriciteit en water 130 euro

Wat zouden jullie doen? Ik neig zelf naar de weide huren, maar heb zelf nog nooit zoiets gedaan waardoor ik niet zogoed durf :')

Chabby2
Berichten: 68
Geregistreerd: 11-02-19

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:12

XRuby_SymmyX: Ik sluit mij aan bij de mening van mijn voorgangers.
Flynnieman: Ik zou voor de tweede keuze gaan. Zelfs als de tweede keuze afvalt, zou ik naar een andere stalling gaan zoeken, waar je pony wel buiten komt in de winter.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:32

Alleen een weide en stal? Roept nogal wat vragen op:
Hoe doe je dat in de herfst/winter als alles nat is? Paarden hebben het stuk binnen no time vertrapt tot een grote zwarte modderboel waar geen gras meer op gaat groeien.
Heb je mogelijkheden om spullen op te slaan? En hooi? Heb je mogelijkheden om te rijden? Hoe zit het met water? Is er licht aanwezig?
Vinden de paarden het geen probleem om alleen achter te blijven als de ander gaat rijden?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 07:05

Nikass schreef:
Alleen een weide en stal? Roept nogal wat vragen op:
Hoe doe je dat in de herfst/winter als alles nat is? Paarden hebben het stuk binnen no time vertrapt tot een grote zwarte modderboel waar geen gras meer op gaat groeien.
Heb je mogelijkheden om spullen op te slaan? En hooi? Heb je mogelijkheden om te rijden? Hoe zit het met water? Is er licht aanwezig?
Vinden de paarden het geen probleem om alleen achter te blijven als de ander gaat rijden?


Voor de stal is een stuk bestraat. Verder zouden ze dan in de winter op een klein stukje van de weide staan zodanig dat ze niet alles vertrappen. Er is een opslagruimte langs de stal aanwezig voor spullen alsook water en elektriciteit (weiland ligt achter het huis van de eigenaar). Ze zijn het gewend om alleen achter te blijven, dus dat zou geen probleem mogen geven. Geen bak aanwezig, wel op 2km een manege waar een mogelijkheid is tot huren.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:19

Dat gaat zó tegen vallen zonder bak in de winter.
Een klein stukje van de weide is zo vertrapt, dat het enkel blubber is.
Wij hebben ook een weide met schuilstal, stukje verhard en zand laten storten, maar nog te blubberig in de winter. Zij staan daar enkel in de "zomer".

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:59

Ja ik denk ook dat het tegen gaat vallen. Ze staan dan maanden in dat vertrapte stuk, dat wil zeggen, diep weg zakken in de modder, nooit droge voeten, veel kans op mok ed.

Chabby2
Berichten: 68
Geregistreerd: 11-02-19

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:42

Flynnieman: Hoe groot is het gedeelte dat bestraat is? Rijd je ook wedstrijden of ben je dit van plan om te gaan doen?

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:10

Ja de modder ben ik inderdaad ook bang voor... Wel zandgrond maar dan nog inderdaad. Het bestraat gedeelte is niet heel groot, het pad naar de stal toe in auto breedte zeg maar. Genoeg om fijn droog te staan, maar niet voldoende om ze d ehele winter op te houden.
Ik ben zelf een boscross ruiter, dus een bak is niet zo een gemis. Op 2 km ligt wel een manege waar eventueel een binnenbak gehuurd kan worden

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:16

Als je echt enkele keren per week nog wil rijden is 2km echt nog ver. Ik zou persoonlijk ook niet voor een weide gaan, dat gaat echt tegenvallen en qua werk is het ook echt veel. Moesten ze nu gewoon aan huis staan is dat anders, maar er komen veel problemen bij kijken vanaf je wat te weinig tijd hebt en het winter is. Ik zou dus ook gewoon naar een andere pensionstal op zoek gaan.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:05

ivm het sluiten van mijn huidige stal moet ik mijn paardje eind van de zomer verhuizen.
tot en met de zomer kunnen we blijven.
Nu kan ik kiezen uit pension stalling waar alles geregeld wordt paard relatief weinig buien (2/3 u) in paddocks van ongeveer 3x6. Waar mijn paard niet echt een sprintje kan trekken. prijzen variëren van 340-450 (tsja ik woon in de randstad :') ) Meer tijd voor mijn paard, want alles wordt verder verzorgd.

Of een stalling vlakbij het duin waar ik zelf moet mesten (savonds voeren) en de paarden staan overdag van 9-16u buiten met hooi op een weide met kort gras wel genoeg ren ruimte. prijs 375 (dus voor de prijs vrij veel doe het zelf) Meer tijd kwijt aan mesten etc. dus minder tijd voor mijn paard.

Of ik moet 30min met de auto verder de omgeving in, in ken daar stallen genoeg want hier kom ik oorspronkelijk vandaan. Echter heb ik nu vaak 2 a 3 uurtjes tussen mijn klanten de tijd voor mijn paard.
En gezien ik moeilijk tijd in kan schatten (ik heb dyscalculie). Weet ik dat ik dan constant op mijn horloge zit te rekenen of ik wel op tijd thuis/bij volgende klant kan zijn. Dus dat zou resulteren in een all inclusief stal en dan maar 3x per week naar mijn paard.
*vooral omdat de route file/opstopping gevoelig is

Een klant zei al; is het geen optie om dat beest te verkopen :') -O-
uh nee XD

Ik heb echt ALLES bekeken hier in de omgeving. Dit zijn de enige keuzes.
of 30min richting spaarndam, daar heb ik nog niet gekeken. maar dat is ook groot deel doe het zelf stallen. Dus dan ben ik dubbele aan tijd kwijt.

Alle opties zijn dus ''slecht'', wat zouden jullie kiezen?

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:42

lampjerulez schreef:
ivm het sluiten van mijn huidige stal moet ik mijn paardje eind van de zomer verhuizen.
tot en met de zomer kunnen we blijven.
Nu kan ik kiezen uit pension stalling waar alles geregeld wordt paard relatief weinig buien (2/3 u) in paddocks van ongeveer 3x6. Waar mijn paard niet echt een sprintje kan trekken. prijzen variëren van 340-450 (tsja ik woon in de randstad :') ) Meer tijd voor mijn paard, want alles wordt verder verzorgd.

Of een stalling vlakbij het duin waar ik zelf moet mesten (savonds voeren) en de paarden staan overdag van 9-16u buiten met hooi op een weide met kort gras wel genoeg ren ruimte. prijs 375 (dus voor de prijs vrij veel doe het zelf) Meer tijd kwijt aan mesten etc. dus minder tijd voor mijn paard.

Of ik moet 30min met de auto verder de omgeving in, in ken daar stallen genoeg want hier kom ik oorspronkelijk vandaan. Echter heb ik nu vaak 2 a 3 uurtjes tussen mijn klanten de tijd voor mijn paard.
En gezien ik moeilijk tijd in kan schatten (ik heb dyscalculie). Weet ik dat ik dan constant op mijn horloge zit te rekenen of ik wel op tijd thuis/bij volgende klant kan zijn. Dus dat zou resulteren in een all inclusief stal en dan maar 3x per week naar mijn paard.
*vooral omdat de route file/opstopping gevoelig is

Een klant zei al; is het geen optie om dat beest te verkopen :') -O-
uh nee XD

Ik heb echt ALLES bekeken hier in de omgeving. Dit zijn de enige keuzes.
of 30min richting spaarndam, daar heb ik nog niet gekeken. maar dat is ook groot deel doe het zelf stallen. Dus dan ben ik dubbele aan tijd kwijt.

Alle opties zijn dus ''slecht'', wat zouden jullie kiezen?


Voor dat probleem met je dyscalculie, ik weet er alles van want ik heb het ook en ik zet wekkers. Meer dan eentje, vaak met onderschrift dat ik weet van 'binnen een kwartier moet ik vertrekken' en 'nu moet ik vertrekken'. Is na je werk naar je paard gaan ook geen optie? Hoe vaak ga je nu en hoe vaak wil je gaan? Want ik vind 3x per week wel echt heel weinig. Dat zou voor mij een reden zijn om mijn paard te verkopen.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:48

Ja dat gaan we dus ook niet doen
Verkopen nooit ik heb dit paard gekocht van de manege en hij blijft bij mij tot zijn laatste adem.

Maar ik sta inmiddels op de wachtlijst bij de dure doe het zelf stal waar wel ren mogelijkheid is voor mijn paard. Wanneer daar nog geen plek is, kan ik altijd een paar maanden op de manege staan tot er plek is.
Ik wil iedere dag heen, doe ik nu ook, al is het maar een uurtje. Zelfs als ik het met wekkers zou redden om verderop te gaan staan. Relaxed naar je paard is dan anders toch?

Na mijn werk is geen optie ik werk in de regio waar ik woon en ben pas rond 20u klaar. En moet dan nog avond eten. Dan staat de route naar een stal verderop ook altijd bomvol met file dus zou ik er niet 30min maar al snel een uur onderweg zijn.
Al met al die stal verderop is dus eigenlijk geen optie of ik moet echt in de late of zeer vroege uren daarheen.

Welke keuze zouden jullie maken?
Dure pension met minder ren ruimte
Of de dure doe het zelf stal met ren ruimte

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:54

21 uur op stal binnen en 3 uur in een stal buiten, dat zou ik nooit doen. Mijn paard heeft een leven zonder mij! Ik zou haar dan liever op een plek zetten waar ze volledig paard kan zijn en ík het extraatje ben, dan andersom. Al moet ik daar een uur voor rijden, 3x per week.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:54

lampjerulez schreef:
Ja dat gaan we dus ook niet doen
Verkopen nooit ik heb dit paard gekocht van de manege en hij blijft bij mij tot zijn laatste adem.

Maar ik sta inmiddels op de wachtlijst bij de dure doe het zelf stal waar wel ren mogelijkheid is voor mijn paard. Wanneer daar nog geen plek is, kan ik altijd een paar maanden op de manege staan tot er plek is.
Ik wil iedere dag heen, doe ik nu ook, al is het maar een uurtje. Zelfs als ik het met wekkers zou redden om verderop te gaan staan. Relaxed naar je paard is dan anders toch?

Na mijn werk is geen optie ik werk in de regio waar ik woon en ben pas rond 20u klaar. En moet dan nog avond eten. Dan staat de route naar een stal verderop ook altijd bomvol met file dus zou ik er niet 30min maar al snel een uur onderweg zijn.
Al met al die stal verderop is dus eigenlijk geen optie of ik moet echt in de late of zeer vroege uren daarheen.

Welke keuze zouden jullie maken?
Dure pension met minder ren ruimte
Of de dure doe het zelf stal met ren ruimte


Ik zou dan toch gaan voor degene waarbij je zelf het meeste naar je paard kan, dus de dure doe het zelf. Persoonlijk zou ik het anders gewoon niet meer eerlijk vinden voor mijn paard...