[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass

Berichten: 16551
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:06

Ik ben niet bekend in de omgeving dus kan alleen afgaan op wat jij aangeeft en dan zou mijn keuze vallen op stal 1.
Lekker dichtbij het bos, veel op de wei en bij echt slecht weer kun je overdekt longeren.
En wat een luxe zo lekker dichtbij :)


theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:38

Zelf zou ik voor stal 3 gaan maar det ligt ook aan jouw prioriteiten denk ik. Als ik een eigen paard neem/krijg/wet dan ook, wordt het waarschijnlijk een koudbloed met overgewicht en een wintervachten om mee het bos in te gaan, zegmaar. Dan zou ik lichte stallen en veel weidegang belangrijk vinden. Vind je rijden belangrijker in een bak, en kunnen trainen (longeerbak) zou ik gaan voor stal 1 idd. Stal 2 valt voor mij af omdat dat de enige is waarbij je echt een duidelijk minpunt aangeeft.

Evaaa13

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-04-16
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:21

b0hemian;


Zou voor optie 1 gaan klinkt helemaal perfect :j

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 07:56

Grappig dat wanneer je inzichten van anderen krijgt, het voor jezelf zoveel duidelijker wordt. Ik ga mijn pijlen richten op stal 1. Bedankt allemaal!

live a life you will remember

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:40

Ik mis wel een belangrijk punt in je vergelijking: hoeveel ruwvoer wordt er gevoerd, hoe vaak en van wat voor kwaliteit? Hooi of kuil?
Stal 1 en 3 klinken het beste maar het ruwvoer zou voor mij de doorslag geven.

This is my design

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:44

Hi Temeraire, terechte opmerking! Ik heb deze stallen uitgekozen o.a. op basis van meerdere momenten per dag ruwvoer. Alleen stal 2 voert niet bij in de wei, de rest wel (3 ruwvoer momenten) Verder bij 1, 2 en 3 ook twee krachtvoer (naar eigen keuze in te vullen) momenten.

Edit: verduidelijkt.

live a life you will remember

Creezebees

Berichten: 3
Geregistreerd: 12-12-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:33

Ik ben ook op zoek naar hulp bij mijn beslissing! Paardlief is een 15 jarige andalusiër ruin.

OPTIE 1: Thuis houden (zoals hij nu staat)
- 12u/dag buiten met toegang tot stal
- Eigen werk heb ik sowieso (heb 2 paarden op rust erbij staan)
- Geen optie om te rijden, enkel grondwerk
- In de winter bijna onmogelijk om iets te doen door slechte ondergrond
- Andere seizoenen ben ik afhankelijk van de hoeveelheid regen

OPTIE 2: Pensionstal zoeken
- Half-pension eigenaar zoeken (aangezien ik zelf niet altijd voldoende tijd heb om te rijden)
- Optie om te rijden en te werken wanneer het uitkomt
- Minder werk thuis voor mezelf
- Kostprijs van stalgeld

Aangezien ik enorm baal dat ik nu niets kan doen met hem, en ik merk dat het hem ook frustreert (vreemd beest werkt nu eenmaal graag), neig ik naar optie 2. Aanvullend daarop:

Wie kent er een stalling in Oost-Vlaanderen (België) waar mijn paard overdag buiten kan (ook in de winter)?

:list:

You cannot train a horse with shouts and expect it to obey a whisper.

Nikass

Berichten: 16551
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:19

Heb je geen mogelijkheid om met m naar een binnenbak in de buurt te gaan om te rijden?

Creezebees

Berichten: 3
Geregistreerd: 12-12-17
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 11:31

Helaas niet, ik heb geen vervoer dus dan zou ik aan 'wandeltijd' ongeveer anderhalf uur kwijt zijn (heen en terug).

Daar komt bij dat hij nog absoluut niet verkeersmak is (ook één van de zaken waar ik graag aan zou werken).

You cannot train a horse with shouts and expect it to obey a whisper.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:36

LouxE schreef:
Hey allemaal
Ik twijfel enorm om mijn paard te verhuizen naar een andere stal, let me know wat jullie ervan denken!
ik heb een 13jarige merrie en rij 3-4 keer per week dressuur waarvan ik, naar mate de dressuur beter gaat, ook meer ga springen. Mijn ouders voeren mij zo goed als altijd.

Huidige stal:
-'zomer' 24/7 ( mei-november was het dit jaar), mag zelf niet bepalen wanneer ze binnenkomen.
-redelijk kleine stallen voor een groot paard
-in de winter onov 3uur buiten.
-2x per dag wordt ze gevoerd, paard krijgt naar mijn mening niet de juiste portie eten, dit mag ik zelf niet bepalen.
-binnenpiste 20mX40m
-niet verlichte buiten piste 20mX60m
-geen zadelkamer ter beschikking wel een kastje.
-dierenarts en hoefsmid bepalen zij zelf, heb hier geen inspraak in
-inentingen en ontwormingen doen zij
-geen andere lesgeefster dan daar toegelaten
-8,6km, 12min rijden met de auto
-265 euro/maand

stal 2

-ruime stallen die dagelijks onderhouden worden
-stallen met sociaal contact (niet tussen 3 muren dus)
-paarden zetten ze elke dag buiten als weer dit toelaat
-2x per dag voer naar keuze
-gedraineerde en verlichte 20mx40m buitenpiste
-longeercirkel
-ruime zadelkamer
-dierenarts en hoefsmid naar keuze
-inentingen en ontwormingen worden door hen gedaan
-mogelijkheid voor uw eigen lesgeefster mee te nemen
-9,3km, 13min met de auto
-vanaf 110 euro/maand

mijn gevoel ligt niet meer goed bij mijn huidige stal. Ik wil meer inspraak hebben op mijn eigen paard aangezien huidige stal de dekens niet op en af wilt doen kan ik haar ook niet scheren, wat stal 2 wel toelaat.


Eerlijk gezegd klinkt stal 1 bijna niet meer alsof het je eigen paard is. Zij bepalen bijna alles en er wordt geen rekening gehouden met de behoefte van je paard. Klinkt voor mij erg verkeerd.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:53

Stal 1
- Elke dag, winter en zomer, op de wei van 7.30 tot 16.00. Mooi langwerpig stuk wei waar ze lekker een spintje kan trekken. Ze zou wel alleen staan, maar wel contact met andere paarden over de draad. Zelf is ze niet zo sociaal en houd andere paarden op afstand, dus ik denk niet dat ze dit erg zou vinden.
- 2x dag goede kwaliteit ruwvoer
- 3x3 box (ze is 152cm)
- 40 pension klanten

-Buitenpiste 20x40, buitenpiste 20x60. Iet wat mulle bodem maar hebben wel een goed besproeiings systeem
-Binnenbak 21x45 uitstekende bodem
-Longeerbak
-Bos toegangbaar dmv een pad.


Stal 2
- Elke dag, winter en zomer, op de wei van 9 tot 16.30 door de week en van 8 tot 12 in het weekend. Ik mag haar echter nog in de namidag zelf buiten en binnen zetten. Mogelijk kan er ook iets geregeld worden met stalgenoten.Voor het merendeel staan alle pension paarden samen op een gigantische wei. Indien niet staan ze op een klein stukje individueel.
- 2x dag goede kwaliteit ruwvoer
- 3.5 x 3.5 box
- 11 pension klanten, voor de rest eigen paarden. Ik denk iets van een 25 paarden in totaal.

-Buitenpiste 20x40, buitenpiste 25x75 met springmateriaal regelmatig opgezet ook in de winter. Uitstekende bodem.

-Longeerton, stapmolen, solarium
-Bos toegangbaar door de grote wei. Zolang er geen paarden opstaan geen probleem. Kwestie van plannen.


Moeilijk! Op stal 1 zou ze langer op de wei staan, maar wel alleen en de box is een stukje kleiner.

Nikass

Berichten: 16551
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:30

Oei zijn er geen andere opties? Ik vind alleen staan geen optie (tenzij tijdelijk) ook niet bij een minder sociaal paard. Er is meestal wel een maatje te vinden is mijn ervaring.
Ik vind bij beide stallen de weidegang te kort, met name dan in de zomer, en bij stal 2 in het weekend.
Stel je de zomerse lange dagen voor, en je paard staat 20 uur op stal...

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:11

Geen andere opties. Tenzij ik voor paddocks ga welke modderig worden in de winter en waar ze ook nog eens met te veel op staan. En dan staan ze zelfs niet zoveel langer buiten. Of ze gaan elke dag maar 4 uur buiten in de winter.

Ja 4 uur vind ik ook niet genoeg, maar ik zou wel minstens 1 dag in het weekend 2 keer kunnen rijden om ze buiten en binnen te zetten. En/of ik spreek iets af met stal genoten.

Ik betaal graag een stuk meer voor de ideale stal maar ze bestaan gewoon niet! Ik kan gemakkelijk 500 euro aan stalling per maand uitgeven...

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:20

Ik zou voor stal 1 gaan. Zo'n grote groep bij elkaar op de wei bevalt me niet goed. Vooral als je paard toch al niet zo sociaal is. Misschien is bij stal 1 op den duur wel de mogelijkheid om hem samen met een andere te zetten als diegene dat ook wil? Ik ken wel meer stallen waar de paarden in principe alleen staan tenzij mensen zelf beslissen dat ze samen gaan.

@creezebees ik zou je paard lekker thuis houden. Nu kan je zelf alles bepalen en op een pensionstal moet je altijd inleveren qua voer, bodembedekking, hoe lang ze buiten staan, etc. Daarnaast zou je in jouw geval een stal moeten vinden met een binnenrijbaan of een goed verlichte buitenrijbaan (maar dan doe je met regen alsnog niks) en dan kom je al snel duurder uit.
Vooral als je toch al meer paarden thuis hebt. Zoveel meer werk is 1 extra ook weer niet. Die tijd ben je ook al kwijt met heen en weer rijden naar de pensionstal.

This is my design

_Horse1234
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:52

Hallo! Ik ben ook aan het oriënteren, wel of niet van stal veranderen.. Misschien hebben jullie goede argumenten. Ik rij zelf veel in de bak, af en toe een buitenrit. Alvast bedankt voor het meedenken!

Stal 1
210 euro pm incl trailer stallen
Zomer 24u buiten in paddock
Winter 2-3 uur buiten in paddock
Grote stal
Zelf voer kopen, ongeveer 60 euro
2x per week paarden zelf binnen en buiten zetten
Buitenbak
Uitrijmogelijkheden naar het bos
Hond mag niet mee
10 minuten rijden

Stal 2
Zelfverzorging, stal, weiland met afdak, rijbak (klei), hooiopslag
24 u per dag buiten zomer en winter
100 euro per maand
Mogelijkheid tot tweede paard
Trailer stallen
Uitrijmogelijkheden naar de dijk
Hond mag mee
Ik kan hier 1x per dag naartoe en zorg voor onbeperkt hooi
20 minuten rijden

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:22

Ik zou voor de tweede gaan ivm de tijd buiten in de winter...

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:32

Ik zou ook voor stal 2 gaan gewoon omwille van tijd buiten in de winter.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:33

Iemand die nog zijn/haar inzicht wil bieden over mijn dilemma?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:37

@Horse1234Als het een mooi stuk land is waar ze op staan, waar ze niet helemaal in de blubber zakken, zou ik ook optie 2 kiezen. Ben je een recreatieve ruiter of train je wel meerdere malen per week? Dan is een bak natuurlijk wel handig. Al vind ik de kostprijs redelijk hoog (weet niet hoe de stalling er uit ziet overigens)
@FatCat: ik zou voor optie 1 kiezen! Je hebt al de accomodatie, en je paard komt ook genoeg buiten (naar mijn mening uiteraard!) en 3 bij 3 is een standaard afmeting... Het is opzich maar een grote pony hé :D

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:38

FatCat schreef:
Iemand die nog zijn/haar inzicht wil bieden over mijn dilemma?

Ben je al eens langs geweest om te bekijken wat de staat van weide/paddocks is op het moment?
Voor mij zou het geen van beide een optie zijn maar als er echt niets anders is denk ik dat je je gevoel gewoon moet volgen.

Die hierboven zou ik zeker voor stal 2 gaan, tenminste als de grond niet modder tot aan de buik is zeg maar.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:45

Azmay schreef:
Ben je al eens langs geweest om te bekijken wat de staat van weide/paddocks is op het moment?
Voor mij zou het geen van beide een optie zijn maar als er echt niets anders is denk ik dat je je gevoel gewoon moet volgen.


Alle2 al geweest en alle2 goed gevoel over.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:54

@FatCat het eerste stuk van mijn vorige post was voor jou bedoeld, weet niet of je dat hebt gezien, had je naam er niet bij staan.

@_Horse1234 ik vind eigenlijk beide stallen niet heel ideaal klinken. Maar als je graag in de bak rijdt zou ik voor stal 1 gaan. Op stal 2 noem je een buitenbak op klei, is die bak dan wel goed te gebruiken het hele jaar door? Mocht die bak toch best goed zijn dan kan je het overwegen, anders zou ik het niet doen.

This is my design

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:11

Dank je wel Temeraire!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:44

FatCat moet je sowieso verhuizen of sta je al op een van deze stallen?
Ik zou het verschil niet groot genoeg vinden om voor te verhuizen.

Altijd alleen zou ik geen optie vinden. Is daar echt niet iets mee te regelen? Mogelijk als je daar een tijdje op stal staat en iets met een stalgenootje kunt afspreken? Of wil de pension eigenaar het echt niet hebben?

Voor de rest zou ik stal 1 zeggen, maar puur om het alleen staan toch stal 2. Zou je paard het wel redden in zo'n grote kudde? Is het land groot genoeg? Als ze het niet red en alsnog alleen komt te staan zou het vervelend zijn om weer te moeten verhuizen omdat stal 1 in dat geval idealer is...

Horse1234: voor je paard zeker stal 2, mits hij niet alleen staat. Dan is mogelijk ook iets van de verzorging te verdelen met stalgenoten?
Idd wel belangrijk hoe de bak is. Als het echt klei is kun je de hele winter niet rijden.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:56

Ik sta momenteel op een andere stal. Moet verhuizen omdat ik zelf ook ga verhuizen. Het aantal uren weidegang van stal 2 is gelijk aan wat ze nu heeft.

Ja - ik ga wel proberen om met iemand iets af te spreken mocht ik op stal 1 komen te staan. Dan kan ik al zien met welke paarden ze het beste opshiet. Geen idee of the eigenaaresse dit zou toelaten of niet.

Oh mijn paard red het zeker in een zo een grote kudden...of de andere paarden het gaan redden is de vraag. Ik ben best wel bang dat als een zo een goedzak ruin tussen zit die vriendjes met haar wil worden dat ze hem helemaal verrot slaat. Zolang ze alleen wordt gelaten is ze ok. Nu staat ze in de wei met 2 andere ponies, ook merries dus die laten haar allemaal met rust. Het is gelukkig echt een heel grote wei op stal 2.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers