aansingelen bij jonge pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 15:22

We zijn al een poosje bezig met een pony zadelmak aan het maken. Bit in doet ze heel goed, en daar is ze ook al aan gewent. Daarmee heb ik haar al gelongeerd en deed ze niks. Longeren doet ze trouwens ook goed.

Maar dan het probleem: Aansingelen.
HEt zadel vind ze niet erg. we hebben er in de stal zelfs al zonder zadel opgezeten. En dat kan je ook gewoon op haar rug leggen,maar als je de singel op het eerste gaatje doet en ze voelt die onder haar lichaam nog niet is er niks aan de hand, maar owee als die strakker gaat. Dan is de hel echt los gebarsten. We hebben hier nooit eerder last van gehad. Ook met de longeersingel vind ze het eng. Pas geleden hadden wie die net op het strakste gaatje gedaan en toen zat hij nog los en toen ging ze wel 100 rondjes galloperen. even later moest ze stoppen omdat ze helemaal bezweet was en heel moe. toen liepen we met haar naar de stal met de singel om en dan deed ze wel goed. ook in de stal de singel losmaken vond ze volgens mij minder eng. Mijn eerste idee is om haar dan wat vaker in de stal op te zadelen en telkens een gaatje strakker aan singelen. Ben benieuwt naar jullie ideen of misschien ervaringen daar mee.

Alvast bedankt,

Dian Party!!

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

_________________
WELSH COBS ARE SO COOL!!!!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-03 16:16 ]</font>

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 15:24

kheb hier niet veel verstand van maar heeft ze niet een wondje of een knobbel ofzo, op de plek van de singel Verward Ik hoop dat het snel beter gaat met het aansingelen!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 15:25

idd..gewoon rustig aan doen. Een losse singel omdoen, redelijk los en bijv. een stukje gaan wandelen ofzo, om de zoveel tijd een gaatje strakker en belonen als het goed gaat(heel belangrijk!). Je kan de eerste keer ook a best ophouden als de singel nog niet helemaal strak zit, alles met geduld en langzaam opbouwen!!suxes ermee..

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 15:32

er zit geen wondje etc op de singelplaats.
belonen hebben we haar al flink gedaan. Maar zie het niet zo zitten om met haar te gaan lopen als ze nog zo "wild"is. Ze is behoorlijk sterk dus.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:03

mmhh hoorde ook zo'n verhaal bij mij op stal and e week. Ze heeft toen een ander zadel genomen en toen was het over??

Misschien toch eens een ander zadel en singel proberen. Misschien drukt er iets wat d'r pijn doet. Verward

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:46

ik had in het begin met Jelly dat ze gng steigeren zodra we met het zadel aankwamen, toen zijnw e op het laatst (toenw e het zadelw le al opkregen maar niet vast) in de box gegaan en hebben haar daar opgezadelt. Daar kanz e niet steigerenw ant dan stoot ze haar koppie, maar ze staat altijd weer op het punt om te hangen en te steigeren, nu doen wij eerst het bit in en dan eerst op 1 gaatje en dan buiten verder aansingelen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 17:04

neem geen zadel meer maar gewoon een elastische singel, deze rekt ook mee met ademhalen. dan kun je daarna overgaan op een longeersingel en vervolgens weer jhet zadel nemen.
Ik zou ook zeker een lekker dik bontje om die singel doen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:20

Dit komt mij heel bekend voor! Ik heb een welsh cob merrie die ook heel extreem op de singel reageerd.
Ze is als 1,5 jarige uit Engeland gekomen, zo uit het "wild".
Toen ze 3 was ben ik heel rusig begonnen met het zadel en hoofdstel en het tuig. Op de rug leggen ging redelijk snel goed, de singel was veel moeilijker. Uiteindelijk heb ik er op gereden, ze heeft voor de wagen gelopen, zelfs in de les.
Tot op een keer iemand even zou helpen met inspannen. Ik deed het altijd samen met m'n vader, de pony is heel erg eenkennig. Maar die man kwam van achteren aanlopen (ze had oogkleppen op en zag hem dus niet) en hij voelde of de singel strak genoeg zat.
Nou, ik weet niet wat ze allemaal deed, maar uiteindelijk lag ze onder de wagen, tuig zat in de knoop en ik kon haar weken niet aanraken. Ze heeft heel veel koliek gehad, alleen omdat ze zo gespannen was en uiteindelijk heeft ze bijna een jaar kalmerende middelen van de dierenarts gekregen.

Op dit moment kan ik alles met haar doen, behalve een singel vastmaken. Ik kan alles op haar rug leggen, maar niet aan de singel komen. Zodra hij wel vast zit laat ze zich vallen, rent door de omheining en staat daarna een dag of 2 stokstijf op stal.
Maar de singels van de deken is geen probleem Verward

Als ze niet drachtig is (woensdag moet ze gescand worden) ga ik het deze winter toch weer proberen.
Gewoon bij nul beginnen, eerst alles op haar rug, extra lange singel om hem veilig vast te kunnen maken.
En een elastische singel (dekensingel) over het zadel is ook handig. Die geeft mee en dan heb je wat meer tijd om de echte singel vast te maken. Je kan er niet mee longeren, maar een paar sprongen houdt hij het zadel wel op de rug.

Heel veel succes ermee!