slapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
raafje
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-04-05

slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:05

Paarden kunnen overdag (in het zonnetje...) zo heerlijk staan doezelen. Maar hebben ze voor een diepe slaap een donkere omgeving nodig? Met andere woorden: kunnen paarden slapen in een omgeving waar het 24 uur per dag licht is (kunstmatig of zonlicht)?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:13

Leuke vraag.
Ik weet het niet zeker maar ik verwacht dat het geen probleem is, omdat
- in Noord-Europa leven paarden (IJsland, Scandinavie) en daar is het in de zomer erg lang licht,
- oudere paarden doezelen zowiezo vaker en slapen minder vaak erg diep en lang (ze kunnen bijvoorbeeld ook toe met alleen staande slapen)
- mensen kunnen ook in diepe slaap (en REM-slaap) komen als het licht is

Geen bewijs en geen garanties maar misschien heb je er iets aan

Anoniem

Re: slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:20

Oh, volgensmij wel. Mijn verzorgfriezen zij helemaal gek op schoon stro! Zodra het opgestrooit is en je een kwartier later komt liggen ze languit in een vrij diepe slaap, in ieder geval het duurt even voordat ze merken dat ik even kom kijken Dromen

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:40

Ik vraag me af,hoeveel uur slapen paarden per 24 uur ongeveer? groetjes eline

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:01

Een paard slaapt in totaal 4 uur per dag en niet langer dan ong. 20 min.. Dit heeft te maken met het feit dat paarden vluchtdieren zijn en dus niet te lang kunnen rusten.
Slapen zullen ze wel doen. MAAR ook een paard heeft een dag/nacht ritme nodig. Voor de stofwisseling e.d.. Ook hebben paarden die teveel in het licht staan last van klachten met verharen. Zou zeker het licht niet aanlaten.