waar moet ik op letten met het kopen van eenzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

waar moet ik op letten met het kopen van eenzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 15:57

hallo vrijdag ga ik naar kootstra een zadel uitzoeken die dan vermaakt gaat worden naar mijnpaardje.waar meot ik op letten?het zijn stübben zadels dus heeft er iemand nog tips?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:09

Of het goed past, lijkt me...

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:32

Er zijn 2 dingen heel erg belangrijk aan een zadel:
1: dat het goed op je paard past
2: dat jij er lekker op zit

Verder moet je uiteraard opletten dat het er goed uitziet, geen dunne plekken in het leer, alle stiksels heel etc.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:41

Hoe sterk de verbinding is van het zadel met de boom, te zien onder het kleine zweetblad. Kijk aan beide zijdes en als het een beetje netjes lijkt (geen pluizen eruit, geen los stiksel) en symmetrisch, mag je er vanuit gaan dat het met Stubbenzadels wel goed zit.
Verder moet je gewoon kijken of het goed past. Dus zonder dekje passen en rijden. Het paard liefst niet poetsen van tevoren, opdat zijn stof een stempel maakt van waar het zadel drukt. Verder, tast de kussens van eht zadel goed af, zijn ze symmetrisch en vrij van drukpunten.

Het zadel mag ook niet kiepen op de rug. Dus niet naar voren te wippen zijn, en neit achterover vallen. Het diepste punt van de zit van het zadel hoort in het midden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 16:45

Als het word aangepast voor je paard is het verder vooral belangrijk of jij er lekker op zit, en met name in een goede houding. Dat kan je op een zadelbok niet beoordelen; daarvoor zal je er minstens een kwartier mee moeten rijden.