Beginner voelen?!?! + rij-verslag!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 10:44

hebben jullie dat ook dat als je bijvoobeeld op het paard van een ander rijd, dat je het idee heb dat je heel erg slecht rijd, odf dat het allemaal tegenvalt, ik voel me op dit paard echt een beginner! En daar baal ik best van! ik heb heel erg veel moeite met mijn houding en omdat hij stijf loopt is hij geeft ook hoog op! ik heb een hele slechte basis gehad dus ik rommel altijd wat aan, het ging heel goed de laatste jaren (2 jaar) maar nu..... voel ik me weer een beginner hebben jullie dat ook weleens/gehad??? Verward

_________________
ik weet niets.... iemand tips???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Esmee op 2001-12-07 12:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Esmee op 2001-12-07 21:11 ]</font>


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:44

Aan sommige paarden moet je gewoon even wennen joh!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 10:46

ja maar ik voel me er zo kl*te door!!!!, toen ik woensdag les had hadden we met slof gereden, aan de singel vast gemaakt zodat ik hem wel moest rijden (zodat de slof los hing) maar hij liep wel beter! Ik moet gewoon zitlessen gaan nemen denk ik! maar ik weet niet waar, dit paard mag niet aan de longeerlijn, vanwege blessure!!!

_________________
ik weet niets.... iemand tips???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Esmee op 2001-12-07 12:09 ]</font>

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:48

Als het een braaf paard is kun je beginnen zonder beugels te rijden. En ja dan bedoel ik ook lichtrijden Haha!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:50

is heel normaal hoor, sommige paarden kun je zomaar rijden ,terwijl je bij andere een paar weken hebt om aan hem te wennen
is wel heel stinkmodder ja, maar komt echt wel goed hoor!
gewoon doorzetten, en je moet er ook niet al te veel mee bezig zijn, vaak heb je zelf het idee dat het allemaal heel slecht gaat, dat je maar wat heen en weer zit te slingeren en dat het nergens op lijkt, maar dan valt het een ander echt niet op

misschien moet je eens iemand vragen om jou eens te filmen, dan kun je zelf zien hoe het eruit ziet, vaak valt het dan nog heel erg mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:57

Puck toch!!! Lichtrijden zonder beugels????? Komt dat uit het boek "hoe krijg ik een ruiter met verkrampte zit- deel 1" ???

Esmee, ik ken dat gevoel maar al te best hoor. Ik heb het ook regelmatig, zeker als ik op een 'dressuurpaard' stap.... Heb jarenlang dressuur gereden, maar ben het echt vreselijk aan het verleren..... Die zadels zitten nu ook zo beroerd, voor mijn enorm verwende achterste.... *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:59

Citaat:
Op 2001-12-07 10:48, schreef PUCK:
Als het een braaf paard is kun je beginnen zonder beugels te rijden. En ja dan bedoel ik ook lichtrijden Haha!


Weet je hoe slecht lichtrijden zonder beugels voor je zit is? Doe dat maar niet want dat is echt slecht voor je zit. Doorzitten zonder beugels is wel weer goed voor je zit.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:01

waarom is lichtrijden zonder beugels zo slecht voor je? niet dat ik het doe ofzo hoor, maar vraag ik mij af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:01

Wederom twee zielen 1 gedachte Steef. Zullen we dan toch maar trouwen? *LOL* Sorry beetje offtopic maar Steef maakt altijd zulke dingen in me los.... Party!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:01

Ja ja steef, de wijsheid weer in pacht. Dit wordt aanbevolen door echt goede ruiters die wel kunnen zitten (en ja daar bedoel ik iets mee)

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 11:01

oke ik zal het vanmiddag proberen iemand nog meer tips!, maar ik ben bang dat er vandoor gaat als ik zonder beugels ga! en daarbij komt dat ik het ontzetten moeilijk vind om mmijn knieen aan te sluiten omdat de eigenaresse veel dikkere benen heb en zij hjeeft in het zadel al "putten"gemaakt en dat haal ik het niet met mijn knieen! Haha! snappie??

....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:03

Citaat:
Op 2001-12-07 11:01, schreef CC - LOVER:
waarom is lichtrijden zonder beugels zo slecht voor je? niet dat ik het doe ofzo hoor, maar vraag ik mij af



Omdat de meeste (lees MEESTE) ruiters met de knie gaan knijpen als ze zonder beugels licht moeten rijden. Door met de knie te knijpen verkrampt het bovenbeen, waardoor het bekken de verkeerde kant op gekanteld wordt, wat ook weer slecht is voor de rug en dus spanning oplevert in de schouders.

_________________
Doe maar gewoon, ik doe al gek genoeg...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-12-07 11:05 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:07

Waarom zou je paard er vandoor gaan als je zonder beugels zit? Als het goed is (ALS) verandert er voor het paard niks hoor, als jij je beugels uit doet.
Ik rij ook regelmatig zonder beugels, geef mezelf een soort zitles, maar Milena gaat er dan niet vandoor (terwijl ze dat toch errrrreg graag doet).

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:10

Citaat:
Op 2001-12-07 11:03, schreef Sonja:
Citaat:
Op 2001-12-07 11:01, schreef CC - LOVER:
waarom is lichtrijden zonder beugels zo slecht voor je? niet dat ik het doe ofzo hoor, maar vraag ik mij af




Omdat de meeste (lees MEESTE) ruiters met de knie gaan knijpen als ze zonder beugels licht moeten rijden. Door met de knie te knijpen verkrampt het bovenbeen, waardoor het bekken de verkeerde kant op gekanteld wordt, wat ook weer slecht is voor de rug en dus spanning oplevert in de schouders.

_________________
Doe maar gewoon, ik doe al gek genoeg...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja
op 2001-12-07 11:05 ]
</font>

precies, als je verkrampt doe je het dus NIET goed. En daar kun je veel van leren mits onder begeleiding van een goede instructeur



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-12-07 11:12 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:12

Tja, en da's de pest nou net, veel instructeurs die ik hun leerlingen deze oefening uit zag voeren, waren al tevreden als de ruiters lekker kontje-boem omhoog kwamen en weer in het zadel landden....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:15

naar mijn weten is het goed voor je zit om eens een keer zonder beugels te gaan rijden.
maar het is altijd even wennen op een paard van iemand anders, dat paard moet even aan jou wennen en andersom.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 12:12

Citaat:
Op 2001-12-07 11:07, schreef Sonja:
Waarom zou je paard er vandoor gaan als je zonder beugels zit? Als het goed is (ALS) verandert er voor het paard niks hoor, als jij je beugels uit doet.
Ik rij ook regelmatig zonder beugels, geef mezelf een soort zitles, maar Milena gaat er dan niet vandoor (terwijl ze dat toch errrrreg graag doet).



Ik heb voor mijn gevoel dan minder controle over hem en dan ben ik bang dat hij gaat! (ik zou zelf dan ook gan als ik een paard was denk ik!) Haha!

....

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 21:11

ik dus vanmiddag gereden en ik had de lsof erom gedaan omdat hij dan beter loopt en ik meer met hem kan doen! Hij liep al ontzettend goed en de slof hing in de stap helemaal los, in de draf ook vaak maar hij had vooral op links veel moeite (dat is ook de moeilijkste kant!), in de galop was het nog minder dat hij los was, maar ik was ontzettend tevreden! Hij kan wel ontzettend strekken in de draf!!!!! Pling geweldig gewoon!!!! Haha! Ik heb met ontzetten veel plezier gereden! ik heb oo nog nzonder beugels gereden, maar heel even.... ik had de beugels voor het zadel overelkaar heen geslagen, maar dit zijn van die dressuurbeugelriemen en als je die over elkaar een legt voor het zadel snijt het ontzettend in je been, in de stap gaat het nog wel, maar in de draf absoluut niet, ik moest bijna op de achterboom gaan zitten! en dat is helemaal niet goed! dus volegnde keer als ik het andere zadel heb maar eens proberen!!!

Maar ik was ontzettend te vreden!!! eindelijk kom ik eens met een goed gevoel van de paard af!!! en mijn mede bak ruiters zeiden: Oh wat loopt tie netjes zeg..... hij laat helemaal los en is ontspannen! Vooral na die rustperiode!
Leuk is dat om te horen!!!! Haha! ik ben eenhelemaal happy!!!! Haha! Party!! Pling Lachen

....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:07

En als je juist op een paard dat hoog opgooit zonder beugels kunt blijven zitten in draf! Is dat veel beter dan dat gemartel om te gaan lichtrijden (behalve dat je verkrampt volg je ook niet altijd even goed de beweging van het paard, die vindt dat gehobbel op zijn rug vast niet fijn.... gaat ie alleen nog maar stijver van lopen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 18 bezoekers