Ruiterpaden, alleen voor ruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:51

Sinds een verzorgpony van mij kreupel is geraakt door een zeer slecht onderhouden ruiterpad, kom ik niet meer op het ruiterpad, gelukkig blijft dat niet ongebruikt achter, crossfietsers, honden en wandelaars maken er fijn gebruik van Boos!


Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:44

En dan die mensen die hun hond los laten op het ruiterpad. En die hond fijn gaten graven...LEVENSGEVAARLIJK Boos!
Ik wandel ook graag, ik houd ook van honden maar NIET OP HET RUITERPAD !

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:32

Pas geleden kwam er een hond op mijn paard afgestormd die bijna in mijn paard zijn been hing!! Gelukkig deed mijn paard niks en liep stug door, maar je zal maar een paard hebben dat schrikt!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:57

Vlakbij stal heb je een bos met veel brede paden, ook veel ruiterpaden, dan wat paaltjes en er langs en wat verhard voet/fietspad.
En waar lopen de mensen... op het ruiterpad!

Ik neem altijd even terug, breed pas, dan in draf. Anders stap ik even, maar nooit in galop, en altijd even vriendelijk groeten. (ook al meen ik het niet Knipoog ) En als we met een groepje zijn, altijd netjes langs elkaar.

Een keer heb ik een discussie gehad, en toen werd ik wel zo pissig. Was alleen in het bos (doe ik niet meer Knipoog ) en over een ruiterpad aan het galoperen, werd steeds smaller en ik kwam de bocht om, en tegelijk 50 meter verderop kwamen fietsers dat pad op. Ik op de rem, maar hun lette helemaal op het mulle zand (goh, een ruiterpad) en schrokken echt toen ze ineens mij (ondertussen dravend) aan zagen komen. Aangezien het smal was moest ik tussen de struiken gaan staan zodat hun er met bepakte fietsen gewoon langs konden, ging die vrouw tekeer wat ik daar deed met mijn paard.
Haar er even opgewezen dat die paaltjes met een hoefijzer betekenen dat het een ruiterpad is, en dat het asfalt een afslag verder ligt...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 07:43

Wat dacht je van crossmotors. Erg populair momenteel.
Je hoort ze wel aankomen met dat lawaai zonder uitlaat, maar ze komen met hoge snelheid gewoon langs je heen denderen, als het pad tenminste breed genoeg is, anders willen ze nog dat je van het pad tussen de bomen springt met je paard, want ze douwen gewoon door.

Zit nog te wachten op een frontale botsing.

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:04

Tuurlijk is het hartstikke gevaarlijk om allerhande wandelaars en weet ik wat op het ruiterpad tegen te komen , maar als je daar in een galopje eens op stuit zoals velen hier zeggen : Ik MEEN me te herinneren van het ruiterbewijs dat het eigenlijk verboden is om te galopperen op ruiterpaden Verward

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:14

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook op voetpaden rijd... Bloos! (hopelijk leest er geen boswachter mee)
Vaak zijn die paden minder modderig dan de ruiterpaden en staan er leuke hindernissen (picknick tafels)

Dus mij hoor je ook niet klagen als er mensen op het ruiterpad aant wandelen zijn Schijnheilig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:25

pmarena schreef:
Ik MEEN me te herinneren van het ruiterbewijs dat het eigenlijk verboden is om te galopperen op ruiterpaden Verward


Verward Lijkt me erg sterk hoor!
Ik heb er nog nooit van gehoord iig.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:47

Dat lijkt mij ook sterk dat je niet mag galopperen op het ruiterpad.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 13:37

Hey Russel,
Daar zeg je idd ook nog wat! Dat was ik nog vergeten. Laatst reden we ook in een bos, horen we ook crossmotoren. Het ruiterpad zou net over een hoge bult omhoog en weer naar beneden lopen. Nou is het zo dat het paard wat ik op het moment veel rij een vreselijke angst heeft voor alles wat op een scooter/brommer lijkt. Grasmaaiers gaan nog, maar motoren zijn een ramp.
We zouden dus bijna die heuvel op rijden maar hoorden ze aankomen dus zijn snel een stukje achteruit gegaan. En ja hoor, nummer 1 kwam tevoorschijn op de bult. Hij reed nog een stukje naar beneden maar zag ons en ging gelijk in de remmen. Mijn paard zat ondertussen al bijna in de boom... Nummer twee komt eraan, stopt ook en ze kijken elkaar aan: zo, hopla door het struikgewas van het pad af.
Goed afgelopen, wel nog een tijdje gestressde paarden, maar ja.
Meestal is onze reacties op dat soort mensen snel erg heftig. Nu bedachten we ons wel even om niet gelijk TE hard uit te vallen, want ze kunnen ons aardig wat aandoen. Stel je voor dat ze besluiten dat het grappig is om ons op te jagen? Gatver, moet er niet aan denken.

Rotjochies...

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:45

ik heb het nog nooit meegemaakt.. er zijn bij ons in de buurt bijna geen ruiterpaden.. maar als ik zo jullie verhalen lees.. dan ben ik eigenlijk best blij dat we ze niet hebben..

euhm.. Scheve mond

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:52

Nou zo erg is het ook weer niet. Het betreft incidenten. Op de ruiterpaden kun je meestal heerlijk ongestoord rijden.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 14:16

Dat is waar, vaak gaat het goed. Maar het ging in dit topic niet hoe erg het was of hoeveel het voorkomt. Ik wou graag weten of anderen ook wel eens onverwachte dingen tegenkomen.

Maar sorry hoor, iemand die met weet ik veel kilometers per uur over een ruiterpad raced met een crossmotor vind ik wel erg!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:49

Een crossmoter hoort zeker niet op het ruiterpad. Tijdens de bramentijd ben ik af en toe wel plukkers tegengekomen, ze kijken dan net zo verbaasd op als ik. Meestal maken ze ruim baan en dan ben ik de laatste die daar moeilijk over doet. En inderdaad soms kom je een wandelaar of mountainbiker tegen. Je bent er nooit op voorbereid, maar je merkt al gauw aan je paard dat er iets op het pad is wat er niet hoort.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 14:54

Als mensen idd weten dat ze op een ruiterpad zitten en dat we van elkaar kunnen schrikken, maakt het absoluut niet uit, echt niet. Alleen de meesten mensen gaan ons verwijten dat we daar rijden. Dat is dan heel wat anders!

Helaas weet je nooit wat je om de bocht tegen kan komen!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:20

ja dat heb ik wel eens dat er mensen op ruiterpaadjes lopen. Dan schrikt mijn verzorgpony natuurlijk. IK heb ook eens een keer meegemaakt dat die mensen van mij schrokken (ik had ze wel gezien) en die flipte helemaal . Echt zo van "KIJK TOCH EENS UIT JE DOPPEN , die stomme ruiters van tegenwoordig!! " en toen kon ik mn eige ook niet meer inhouden en heb ik gezegt dat ze maar ergens anders moeten lopen en NIET op een ruiterpad want dan kon je juist ruiters tegen !! . Ik vind dat echt zo stom. Bij ons op de hei zijn ook heel veel FIJNE paden waar je lekker kunt rijden verboden voor ruiters Verdrietig . Veel moeten wij nu op de manege dezelfde paden rijden en dat is niet leuk

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

WenK

Berichten: 10509
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:25

Ik ken het probleem, je hebt bij ons een aantal heerlijke paden, mooi breed, vrij recht en een goede bodem, hier laat ik mijn paard dan ook vrijwel altijd even gaan, vinden we allebei heerlijk!!!

Het nadeel is alleen dat je dat niet op een mooie zondagmiddag hoeft te proberen, gegarandeerd dat er dan wandelaars met honden en rondrennende kinderen zijn. Heb ik op zich geen probleem mee, maar mijn paard weet dat ze daar vaak mag gaan en is dan wat heter op dat pad, dan heb je van die kinderen die vol enthousiasme op je paard afrennen: Ik ga jouw paard aaien (letterlijk). Mijn reactie is dan meestal iets in de trant van: Dat zou ik maar niet doen, want het enige wat ze nu wil is hard en dan let ze niet op jou, straks schopt ze je perongeluk.

Die ouders boos altijd, maar ja wat wil je dan?? Dat ik nix zeg en er wel ongelukken gebeuren?? Als ik mensen buiten de ruiterpaden tegen kom en er word op een normale vriendelijke manier gevraagt of er even geaait mag worden heb ik daar geen probleem mee, mijn paard vind het dan ook alleen maar gezellig, maar kom niet aan haar renpad!!! En met recht vind ik, een paard heeft het nodig zijn benen ook eens te strekken.

Natuurlijk zijn er ook goede mensen, daar heb je helemaal geen last van, die pakken hond en kind vast en gaan helemaal aan de kant staan, zij beseffen dat ze op een RUITERpad lopen en houden dan ook rekening met je!!! Super, die mensen!!!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:26

pfff ja... Ik vind ook dat een ruiterpad alleen voor ruiters met paarden is! Maar daar denken vele mensen anders over Gevolg: Je hebt heel vaak wel een hond achter je aan! Reden we op een ruiterpad, gaan die mensen met honden nog bijdehand doen dat we rekening met hun moeten houden Boos! Ja daaaaag. Die mensen van tegenwoordig

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:30

Citaat:
Natuurlijk zijn er ook goede mensen, daar heb je helemaal geen last van, die pakken hond en kind vast en gaan helemaal aan de kant staan, zij beseffen dat ze op een RUITERpad lopen en houden dan ook rekening met je!!! Super, die mensen!!!


Dat is natuurlijk ookw aar, we waren bij zo'n meer waar ook ruiterpaden waren (dezelfde als mn vorige verhaal) en toen waren er 2 meren, 1 daar waren heel veel honden en van die stomme mensen die ze niet bij hun houden Boos! toen gingen we naar het 2e meer en daar was 1 man met 1 hond en die hielt die hond de hele tijd bij zich, terwijl wij heen en weer door het water aan het grossen waren, SUPER OK dan!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:58

Ik maak het ook wel eens mee, loop je daar lekker over een ruiterpad kom je om de hoek ineens iemand tegen OP dat pad...lekker schrikken iid als je in galop zit. Nou heb ik dat wel geleerd en galoppeer ik geen onovezichtelijke bochten meer om maar ook in draf moet je behoorlijk remmen.
En het ergste vind ik dan dat de wandelaars wel over het ruiterpad mogen, en je niet met je paard over wandelpad mag lopen, als ik dat doe heb ik meestal weer een zeur achter me aan die begint te zeiken over ruiterpaden en zelf d;r hond los heeft lopen...wie houd zich hier nu niet aan de regels?
Ik wil me gerust aan de regels houden, maar als ik een keer iets niet volgens de regels doe en ik word op m'n plaats gewezen door iemand die zich net zo goed niet aan de regels houd vind ik het te ver gaan...
(is het nog duidelijk?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:29

Ik vind het eerlijk gezegd vreemd geregeld. Hoorde laatst dat de ruiterpaden openbare paden zijn. Dus wandelaars, mountainbikers en kennelijk ook crossmotoren mogen er gebruik van maken.

Nou rijd ik in een natuurgebied van Natuurmonumenten. Ben dus verplicht om met een label van Natuurmonumenten te rijden. Zonder label is boete. Laatst een waarschuwing gekregen van die gasten van Natuurm., die rondrijden met jeeps op de ruiterpaden, omdat ik van het ruiterpad afging. Mag dus niet, de hele goegemeente mag wel op de ruiterpaden en dat vind ik dus gevaarlijk. Als er paniek uitbreekt krijg je meteen te horen dat je je paard maar onder controle moet hebben, anders de bossen niet in moet gaan. Jawel met grote parapu's naast elkaar midden op het ruiterpad door blijven slenteren en jij als tegemoetkomende ruiter met een paard dat volledig over de rel is er veilig langs moet zien te komen. Wordt je nageroepen dat je je paard maar beter moet opvoeden.

Wat ik dus heel erg vreemd vind, is dat crossmotoren dus wel mag!!En dat in een beschermd natuurgebied? Heel vreemd die ontiegelijke herrie.

Maar goed, mijn grote schrik gaat nog komen, de jagers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:32

In het bos waar ik rij, mogen echt geen crosmotoren.
Ze zijn er wel, maar er is wel eens met een heli jacht opgemaakt. Haha!
Heeft alleen mar heel ff nut.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, fro, Mediatoolkitbot, RoRo44 en 31 bezoekers