Enkel 1 à 2 "rijdagen" in de week, rest -> weid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Enkel 1 à 2 "rijdagen" in de week, rest -> weid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 21:14

Na een lange vruchteloze speurtocht naar een verzorgpaard of manège heb ik het opgegeven en ga ik maar terug gewoon bij mijn "semi-vervang-opa" paardrijden op een van zijn "grasmaaiers".

Ik ben er vroeger mee gestopt, omdat ik geen tijd had, het te gevaarlijk vond omdat ik geen les kon krijgen enz ...
Maar ondertussen heb ik iemand die me les aan huis kan en wil geven Haha! .

Maar helaas ik kan enkel op zaterdag en zondag gaan rijden, de rest van de week zal het beestje gewoon op de wei mogen verder genieten van haar grasmaaier taak.
Het gaat om een 9-jarige merrie die ondertussen een 4-tal jaar stilstaat (toen zat ik er voor het laatst op).

De eigenaar ziet het zitten, mijn nieuwe lesgeef mens zit het zitten ... maar ik heb er toch een beetje twijfels over. Is dit eerlijk voor het paard?
Het is zeker niet de bedoeling om zwaar dressuurmatig te gaan rijden, ze is eigenlijk nooit goed gereden (ik geef het toe, mijn schuld) dus ze moet een hoop leren. Gewoon basis, ontspannen en 3 gangen die in orde zijn, dat zou al meer dan genoeg zijn.

Wat denken jullie? Is het verantwoord of laat ik haar beter gewoon staan.

Een andere bijrijder zoeken voor door de week is geen optie, ze hebben niet graag "vreemden" op hun erg, evt. kan ik het zoontje zo gek krijgen haar 1 keer in de week extra te rijden, maar dat zal vooral van mevrouw haar gewilligheid tot braafpaard zijn afhangen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:20

Ik snap je vraag niet.
Bedoel je nu te vragen of het eerlijk is tegen over het paard om haar 2 x in de week te rijden i.p.v. dat ze op het land staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:23

Waarom zou dit niet eerlijk zijn voor het paard? Stel, het mocht kiezen:
A) Op een manege met verlichte binnenbak, dagelijks een uur bereden worden en de rest van de tijd in de box
B) Zeven dagen per week op de wei waarvan 2 dagen een uurtje rijden.

Dat antwoord hoef ik niet voor te kauwen. Een paard op de wei is een blij paard. Het enige waar je op moet letten met rijden is dat je haar niet overvraagt aangezien je 2 rijdagen direct op elkaar volgen en ze zondags dus spierpijn kan hebben, dat je haar niet al te dik in het zweet werk ivm de wintervacht en dat je voor ogen houdt dat de trainingsvooruitgang (met name conditie en spieropbouw) wat minder snel zal gaan omdat je niet dagelijks werkt. Maar omdat je dat niet doet zal het paard ook vrolijker en enthousiaster meewerken. Als jij en je instructrice met deze drie puntjes rekening houden, hoort dit paard bij het groepje gelukkigste paarden van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:23

Waarom zou dit niet eerlijk zijn voor het paard? Stel, het mocht kiezen:
A) Op een manege met verlichte binnenbak, dagelijks een uur bereden worden en de rest van de tijd in de box
B) Zeven dagen per week op de wei waarvan 2 dagen een uurtje rijden.

Dat antwoord hoef ik niet voor te kauwen. Een paard op de wei is een blij paard. Het enige waar je op moet letten met rijden is dat je haar niet overvraagt aangezien je 2 rijdagen direct op elkaar volgen en ze zondags dus spierpijn kan hebben, dat je haar niet al te dik in het zweet werk ivm de wintervacht en dat je voor ogen houdt dat de trainingsvooruitgang (met name conditie en spieropbouw) wat minder snel zal gaan omdat je niet dagelijks werkt. Maar omdat je dat niet doet zal het paard ook vrolijker en enthousiaster meewerken. Als jij en je instructrice met deze drie puntjes rekening houden, hoort dit paard bij het groepje gelukkigste paarden van de Benelux.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:53

Jessie heeft zo al 8,5 jaar een luizenleventje bij mij. En dat rijden is niet eens in de bak, maar buitenrijden. Doordeweeks heeft ze de grootste pret met haar vriendjes op de wei, en kan ze lekker ontspannen paard zijn. Maar kom ik aan met hoofdstel en zadel, dan kan ze nauwelijks wachten tot ik er op zit om te vertrekken, dus dat beetje werken doet ze met het grootste plezier.
Vaak genoeg praten anderen en ik me(zelf) aan dat ze't slecht zou hebben omdat ik zo weinig rijd, maar als je ff verderdenkt... (en ziet dat ze zich prima in der vel voelt op die manier...)

Ben het dus volledig met xyzutu2 eens

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:53

Mijn paard loopt met een beetje geluk (pech voor hem) 1 of heel soms 2 keer vaker in de week. De rest van de tijd staat hij overdag in de wei en 's nachts op stal. Ongeveer 2 keer per week komt hij nog wel aan de stapmolen. Ik moet zeggen dat het met rijden goed gaat, we gaan best snel vooruit. Alleen met opbouwen wel rustig aan doen, een paard kan ook spierpijn krijgen. Een ander voordeel is dat je paard wat minder snel denkt: "nee he, daar heb je haar weer met dat zadel", hij zal waarschijnlijker een stuk werklustiger zijn.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 22:05

In dat geval gaat mevrouw er dus echt wel aan geloven ...

Moewhahahahahahaha

Ik zag het eerder als "ik mag 24/7 mijn buikje vol eten en dan ineens komt daar ene pipo mij af en toe een uurtje van de wei plukken".
Als ik een paard zou zijn, zou ik daar absoluut niet blij mee zijn.

(ik zou dan ook een lui paard zijn)

Volgende week dus deftige regelingen treffen, getuig nakijken (een van zijn zadels zal wel passen hoop ik nog Schijnheilig )

*vreugdedansje doe*