Bereiter---> opleiding in Duitsland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 22:01

Ik heb rondgevraagd in mijnomgeveving. Iedereen was er van overtuigd dat Warendorf beter is dan Deurne! Weet iemand toevallig wanneer de open-dag is?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:53

Ja, ik denk ook dat het vinden van een stage adres een moeilijke klus is, en ik moet eerlijk zeggen dat mocht ik naar duitsland gaan, dan wil ik wel ook echt op een goede dressuurstal de stage doen. Maar ja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen...Ik denk dat ze toch liever iemand aannemen die al echt wat gepresteerd heeft dan iemand zoals ik.

Er is dus een toelatingsexamen als ik het goed begrijp?

Enne, paardje, als je naar een opendag gaat moet je het maar even zeggen misschien kunnen we dan wat afspreken.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:02

Neem nou contact op met de DRFV. Zij vertellen je alles over informatie-dagen en op die dagen wordt echt alles duidelijk.
De DRFV kan je bovendien een lijst geven met alle stage-adressen. Tip: begin zeker één tot anderhalf jaar vóór het begin van je opleiding met het solliciteren. Dit betekend dat je een aantal stage-adressen uitzoekt en daar een brief met motivatie en CV naar toe stuurt. Sommige stallen krijgen wel 80 á 100 brieven per jaar, die openen ze niet eens allemaal. Ze sellecteren er een paar met een in het oog springende CV en/of motivatie. Daarom is het handig de Eignungstest te doen, je krijgt dan namelijk een certificaat. Wanneer je daarvan een copie meestuurt is de kans groter dat je opvalt tussen de stapels brieven.
De Eignungstest is dus géén toelatingsexamen, de toelating heeft te maken met het vinden van een stage-adres dat er brood in ziet om jou op te leiden.
Bovendien is het aan te raden NU contact op te nemen met de DRFV, ergens rond deze tijd zijn de informatiedagen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:25


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 17:17

Aimee schreef:
DRFV staat voor: Deutsche Reiter- und Fahrer- Verband
aan te raden website: www.berufsreiter.com

Mijn moeder belt ze even op. Pluutje, ik laat het je even weten.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 18:17

Voor mij gaat het niet door. Voor de egnungstest moet je een selectie doen. Er is er dit jaar nog een, maar daar kan je je niet meer voor opgeven! Bovendien krijg je geen HBO diploma en heb ik van Deurne extra begeleiding aangeboden gekregen. Bedankt voor de hulp OK dan!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:52

Hmmm, vaag. Ik kon me destijds nog één dag van te voren opgeven. Maar goed, wat voor extra begeleiding heeft Deurne je dan aangeboden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:59

Als ik de keuze had tussen Duitsland en Deurne, dan zou ik het wel weten. Dan zou het Duitsland worden. Nu is mijn Duits perfekt, maar ook als je het niet perfect kunt: ik heb een hogere pet op van de Duitse Opleidingen dan van Deurne. En omdat Duitsland groter is, heb je ook meer kans om goed terecht te komen.

Ik zou, ondanks het feit dat de Eignungstest niet meer kan dit jaar, het nog niet helemaal uit mijn hoofd zetten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:25

Ben het met Cassidy eens en ehh... als je een paar maanden in Duitsland woont, is de taal ook geen probleem meer hoor Knipoog !

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 17:19

Deurne heeft me zeer goede stageadressen belooft, waardoor ik niet enkel stallen hoef uit te mesten, maar meer bij topruiters en amazones terecht kom. Ik kan nar Deurne altijd nog Duitsland doen, maar ik krijg daar geen HBO diploma, dus ik kan alleen de paardenkant uit. Ik wil een goede basis hebben en met HBO- Deurne kan dat. Bovendien krijg ik in Duitsland geen studiefinanciering.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:17

paardje schreef:
Bovendien krijg ik in Duitsland geen studiefinanciering.


Nee, dat is daar namelijk niet nodig!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:21

paardje"]
Deurne heeft me zeer goede stageadressen belooft, waardoor ik niet enkel stallen hoef uit te mesten, maar meer bij topruiters en amazones terecht kom.
[/quote]

Beloven kost niets....Haha!

[quote="paardje schreef:
Ik kan nar Deurne altijd nog Duitsland doen, maar ik krijg daar geen HBO diploma, dus ik kan alleen de paardenkant uit.


Als jij echt zo goed wordt dat je de paarden van de betere ruiters mag rijden, dan kraait er geen haan naar je papieren hoor.
Je klinkt alsof je er niet zeker van bent dat je de paardenkant uit wilt?
Geloof me, als je eenmaal een afgeronde opleiding hebt, vraagt niemand ernaar wat je gedaan hebt. Het leven kan heel raar lopen, en kans is groot dat je ergens beland waar je helemaal niets met je paardenpapieren kunt doen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 18:30

Cassidy"]
[quote="paardje"]Deurne heeft me zeer goede stageadressen belooft, waardoor ik niet enkel stallen hoef uit te mesten, maar meer bij topruiters en amazones terecht kom.
[/quote]

Beloven kost niets....Haha!

[quote="paardje schreef:
Ik kan nar Deurne altijd nog Duitsland doen, maar ik krijg daar geen HBO diploma, dus ik kan alleen de paardenkant uit.


Als jij echt zo goed wordt dat je de paarden van de betere ruiters mag rijden, dan kraait er geen haan naar je papieren hoor.
Je klinkt alsof je er niet zeker van bent dat je de paardenkant uit wilt?
Geloof me, als je eenmaal een afgeronde opleiding hebt, vraagt niemand ernaar wat je gedaan hebt. Het leven kan heel raar lopen, en kans is groot dat je ergens beland waar je helemaal niets met je paardenpapieren kunt doen.
[/quote]
Ze vragen van welk niveau je opeiding is. Niet welke richting Knipoog. Ik wil wel de paarkant op, maar stel er gebeurt iets waardoor de paarden niet meer lukken?!

En Aimee, wat denk je dat het reizen kost? En even mijn paard vervoeren voor een selectie? En een eventuele opleiding Duits?

Niemand kan mij hier zeggen dat je met een HBO-deurne opleiding niks kan, want er is nog niemand afgestudeerd.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:31

Cassidy, dat is nou precies wat ik ook al de hele tijd denk!
Bovendien, bij topruiters op stal hebben ze ook mensen nodig die de stallen uitmesten Knipoog
Die ruiters zijn ook vaak op concours, waardoor ze helemaal geen tijd hebben om je les te geven. Pas als je regelmatig les krijgt, heb je écht wat aan je stage-adres. Helaas laten ze je meestal in je eigen sop gaar koken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:40

paardje schreef:
Ze vragen van welk niveau je opeiding is. Niet welke richting Knipoog. Ik wil wel de paarkant op, maar stel er gebeurt iets waardoor de paarden niet meer lukken?!

En Aimee, wat denk je dat het reizen kost? En even mijn paard vervoeren voor een selectie? En een eventuele opleiding Duits?

Niemand kan mij hier zeggen dat je met een HBO-deurne opleiding niks kan, want er is nog niemand afgestudeerd.


Dus ze kunnen ook niet garanderen dat je met die opleiding wat kunt...Lips are sealed

En het reizen van en naar Duitsland valt weg omdat je intern zit.

En die opleiding Duits heb je niet nodig. Je pikt het namelijk snel genoeg op als je ergens intern zit en alleen maar Duitse mensen om je heen hebt.

Ik krijg het gevoel dat je bang bent om de grote stap te maken?
Ik zou zelf niet tevreden zijn met de tweede keus...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 19:15

Cassidy"]
[quote="paardje schreef:
Ze vragen van welk niveau je opeiding is. Niet welke richting Knipoog. Ik wil wel de paarkant op, maar stel er gebeurt iets waardoor de paarden niet meer lukken?!

En Aimee, wat denk je dat het reizen kost? En even mijn paard vervoeren voor een selectie? En een eventuele opleiding Duits?

Niemand kan mij hier zeggen dat je met een HBO-deurne opleiding niks kan, want er is nog niemand afgestudeerd.


Dus ze kunnen ook niet garanderen dat je met die opleiding wat kunt...Lips are sealed

En het reizen van en naar Duitsland valt weg omdat je intern zit.

En die opleiding Duits heb je niet nodig. Je pikt het namelijk snel genoeg op als je ergens intern zit en alleen maar Duitse mensen om je heen hebt.

Ik krijg het gevoel dat je bang bent om de grote stap te maken?
Ik zou zelf niet tevreden zijn met de tweede keus...
[/quote]
Ik ben echt niet bang om die stap te maken! Mijn ouders zeggen alleen dat het geen goede keus is. Ze willen dat ik eerst een HBO diploma heb, zodat ik meer kanten op kan. Bovendien heb ik al banen aangeboden gekregen voor als ik klaar ben met Deurne, dus daar maak ik me niet echt druk om Cool .

Aimee; in Duitsland hebben de topstallen ook mensen nodig om uit te mesten en die ruiters/amazones zijn ook vaak op wedstrijd.

Stel ik zou naar Duitsland gaan. Ik zou dan de test van volgend jaar december doen. Dan de selectie bij de opleiding. Stel ik word dan niet aangenomen..............dan ben ik dus al 2 jaar kwijt! Nou daar begin ik dus zowieso niet aan Clown

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:44

paardje schreef:
Aimee; in Duitsland hebben de topstallen ook mensen nodig om uit te mesten en die ruiters/amazones zijn ook vaak op wedstrijd.


Ja, maar in Duitsland wordt een stage-bedrijf beoordeeld op de resultaten van hun leerlingen. Bovendien geeft het een zekere status wanneer leerlingen van een bepaald stage-bedrijf goed presteren op de examens. De stage-gever zal er dus voor waken je alleen te laten uitmesten, dat betekend dat hij daarna waarschijnlijk stage-adres af is.

Citaat:
Stel ik zou naar Duitsland gaan. Ik zou dan de test van volgend jaar december doen. Dan de selectie bij de opleiding. Stel ik word dan niet aangenomen..............dan ben ik dus al 2 jaar kwijt! Nou daar begin ik dus zowieso niet aan Clown


Ik geloof niet dat je het echt begrepen hebt.
Maar goed, als je alle info die ik nu gegeven heb
goed leest, kun je een heleboel weten en zelf een beslissing maken. Veel succes!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:06

Mijn instructrice kwam hier uit een beroepsopleiding, kende geen woord Duits en heeft zich wat geoefend door kinderboekjes in het Duits te lezen. Zij heeft haar paardje meegenomen naar de diverse stallen waar ze stage gedaan heeft.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 10:20

Aimee schreef:
Ik geloof niet dat je het echt begrepen hebt.
Maar goed, als je alle info die ik nu gegeven heb

goed
leest, kun je een heleboel weten en zelf een beslissing maken. Veel succes!

We hebben ook nog met ze gesporken, dus ik denk dat jij mij niet begrijpt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:44

paardje"]
[quote="Aimee schreef:
Ik geloof niet dat je het echt begrepen hebt.
Maar goed, als je alle info die ik nu gegeven heb
goed leest, kun je een heleboel weten en zelf een beslissing maken. Veel succes!

We hebben ook nog met ze gesporken, dus ik denk dat jij mij niet begrijpt.
[/quote]


Wie is "ze"? De mensen van Deurne? Die zullen altijd in hun eigen straatje praten...Onafhankelijk advies krijg je alleen van een buitenstaander.
Er bestaat zoiets als beroepsvoorlichting in Duitsland, en brochures of het beroep "Bereiter" zijn gratis op te vragen bij het Arbeitsamt. (tenminste, dat was vroeger zo dat ik in Duitsland woonde, en daar mijn schoolopleiding heb gedaan, misschien kan iemand je daar meer over vertellen die in Duitsland woont?)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:00

Ik had al voordat ik las dat het dit jaar niet meer kan een beslissing genomen(in overleg met mamsie Tong uitsteken )

Ik geef eerlijk toe dat ik het wel een grote stap vind, ik ben (als alles meezit) 17 als ik mijn VWO diploma heb. Aangezien ik weegschaal van sterrenbeeld ben( Haha! ) vind ik het erg moeilijk om een beslissing te maken.

Deurne wil ik zeker niet, ik heb daar echt iets tegen...kan niet uitleggen waarom maar dat is gewoon uitgesloten.

Ik denk dat het CAH Dronten wordt. Daar wil ik dan een opleiding gaan doen die eigenlijk bedrijfskundig is, maar dan wel een beetje met paarden. Dus je stages kun je op een paardenbedrijf lopen en opdrachten krijg je paard-gericht. Daar haal je een HBO diploma.

Omdat ik VWO heb gedaan kan ik die opleiding misschien is 3 jaar doen, dan ben ik dus ongeveer 20. Ik hoop dat ik er dan uit ben wat ik wil en dat ik dan een echt goed overwogen beslissing kan nemen.

Daar komt nog eens bij dat ik nu B start(simpel weg omdat ik heel weinig kan starten) en ik dus denk dat een stage bij een bekende ruiter aan mij voorbij zal gaan(als ik uberhaupt die test al haal). En ik heb gewoon nog heel weinig ervaring in de paarden vind ik zelf, weinig meegemaakt en weinig van de (paarden)wereld gezien dus eigenlijk kan ik nu die beslissing ook helemaal niet maken.

Het lijkt me geweldig om naar Duitsland te gaan, geloof me. Duitsland trekt me ontzettend aan en ik zal ook zeker proberen om bij mijn HBO studie een stage in Duitsland te lopen.

Dus wie weet ga ik over een paar jaar er nog wel heen, we shall see!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:32

Nog één keer voor de duidelijkheid: de Eignungstest is niet verplicht!!!
De sellectie gaat via de stage-adressen, als iemand je als leerling aanneemt, ben je als het ware 'gesellecteerd'.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:03

Aimee schreef:
Nog één keer voor de duidelijkheid: de Eignungstest is niet verplicht!!!
De sellectie gaat via de stage-adressen, als iemand je als leerling aanneemt, ben je als het ware 'gesellecteerd'.


Dat dacht ik dus eerst ook, het is dus als ik het goed begrijp gewoon een vrijwillige test die je kunt doen zodat je iets extra's hebt om te zorgen dat ze jou aannemen en niet een ander???

Ik werd alleen op het verkeerde been gezet door de volgende tekst van paardje, daardoor leek het weer alsog de test wel verplicht is.

PAARDJE SCHREEF:
Voor mij gaat het niet door. Voor de egnungstest moet je een selectie doen. Er is er dit jaar nog een, maar daar kan je je niet meer voor opgeven!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:14

Pluutje schreef:
Dat dacht ik dus eerst ook, het is dus als ik het goed begrijp gewoon een vrijwillige test die je kunt doen zodat je iets extra's hebt om te zorgen dat ze jou aannemen en niet een ander???


Je hebt het goed begrepen!

Citaat:
Ik werd alleen op het verkeerde been gezet door de volgende tekst van paardje, daardoor leek het weer alsog de test wel verplicht is.

PAARDJE SCHREEF:
Voor mij gaat het niet door. Voor de egnungstest moet je een selectie doen. Er is er dit jaar nog een, maar daar kan je je niet meer voor opgeven!


Omdat ik al dacht dat er misverstanden zouden kunnen ontstaan heb ik het er nog maar eens bijgezet. Paardje lijkt mijn berichten niet goed te lezen of te begrijpen, daar moet je je dus even over heen lezen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 18:24

Mijn moeder heeft gebeld met de Duitse rijschool (Herr Bernard Halbuer). Ik moet iig 18 zijn voordat ik mag beginnen. We denken er nog over na. Voor geinterresseerden: www.deutsche-reitschule.de