Wie knipt de manen ipv te trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Wie knipt de manen ipv te trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 17:28

Ik kan me van vroeger herinneren dat dat echt een doodzonde was!
Zelf trek ik inmiddels bij de paarden die ik nu heb nog maar heel zelden de manen, alleen als het stuk in het midden echt veel dikker is dan de stukken bij de schoft en oren.
Ik knip met een uitdunschaar het grootste gedeelte dat ik eraf wil hebben, de punten haal ik eraf met de gewone schaar of met de tondeuse.
Het mag er best lekker strak uitzien

Dit alles om zoveel mogelijk manen te sparen voor het invlechten,
ik vlecht graag met naald en draad en dan kunnen de knotten bijna niet groot genoeg zijn.


Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:32

Ik knip ze ook als ze korter moeten. Maar nu heeft hij best lange manen, is al lang niet meer gebeurd, maar dat vind ik ook wel mooi. In ieder geval trek ik ze niet, dat kan ik helemaal niet.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

pantarhei

Berichten: 9058
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:32

Mijn paard laat geen manen trekken, na een a twee plukjes blijft ze echt niet meer staan. ik gebruik nu een een zakmes met uitdunsysteem, zodat je min of meer snijdt,hier niet hele rechte manen zoals met knippen. Midden is wel dikker dan boven/onderkant zeker in de loop van dekentijd als de manen onderaan er weer afvallen, dan nog maar twee hele iele vlechtjes onderaan, rest gewoon paar meer. vlecht in met elastiekjes is in ca 15 min helemaal klaar incl voorpluk. heb daar wel heel braaf paard voor dat gewoon los blijft staan.

vriendin doet met naald en draad en heeft de manen veel langer en maakt dan ook maar iets van zes knotten. staat wel mooi.

ingvdh

Berichten: 6354
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:37

Tot voor kort liet mijn paard het niet toe en toen knipte ik ze altijd. Hij heeft een flinke bos dus trekken was eigenlijk beter (zelfs voor knotten)

Ik knipte ze met de gewone schaar de lange stukken, daarna ging ik met de uitdunschaar de laatste cm eraf halen, zodat het er niet helemaal geknipt uitzag.

Imre

Berichten: 14193
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:37

Het paard dat bij Donja in de wei staat heeft een gigantische hekel aan manen trekken, dus die wordt geknipt! Het ziet er in het begin niet zo mooi uit, maar dat wordt beter als ze weer een beetje groeien. Donja's manen moeten eigenlijk ook, maar ik ben er niet zo goed in en haar eigenaar heeft weinig tijd. Dus die mogen lekker groeien! Is ook mooi Haha!

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:42

ik knip ze ook altijd Haha!

lies

Berichten: 9613
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:45

Ik knip de manen omdat trekken echt niet te doen is bij Bruun, ze vindt het heel vervelend. Ook heeft ze een heel dun bosje, dus met knippen blijft er meer over.
Ik knip ze net iets te kort, zodat ze wat 'springerig' staan en het daardoor niet zo opvalt dat ze recht zijn.

Oja, eigenlijk ook omdat ik een gruwelijke hekel aan manen trekken heb Haha!
Laatst bijgewerkt door lies op 03-11-03 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

זכור

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:45

Ik knip, ja. Rowan heeft flink lange manen die toch nooit ingevlochten hoeven worden. Ik knip af en toe de puntjes bij zodat het niet zo draderig word. Dan knip ik de onderkant heel iets schuin in, zodat het niet zo 'braaf' valt. Je zit het een paar dagen, daarna is het weer gewoon mooi.

(Ik kan overigens door mijn RSI hoe dan ook geen manen trekken)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:46

ik trek de manen, maar een jongen op kamp deed dat met zijn handen. dat doe ik nu meestal ook. heeft het paard ook minder last van en het gaat een stuk vlotter.

Enya - Daya :-)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37106
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:47

Ik knip altijd, dat trekken duurt me te lang, en bij connor is het alleen een kwestie van bijpunten af en toe.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Sall

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:48

Bij Salvador, mijn New Forester pony, trok ik altijd de manen, maar hij was echt een geval van ontploft zijn als ik dat niet deed. (Na het manen trekken lag er altijd een 'pony-aan'haar' ernaast..

Maar nu bij mijn nieuwe merrie, heb ik ze geknipt, ze heeft al niet veel haar, en tegen de tijd dat ik knotten wil gaan maken, wil ik wel 'echte' knotten maken (deed ik idd ook altijd met naald en draad), die pony had daar haar genoeg voor, maar bij Padaula moet ik toch echt gaan kweken.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:55

Ik gebruik al jaren een efileerschaar. En dan daarna nog even met een gewone schaar het randje bijwerken. Strak en gelijk, zonder dat het echt zo'n rechte lijn is, dat vind ik het mooist en netst.
Hele dikke stukken trek ik wel om het wat uit te dunnen zodat ze overal ongeveer even dik zijn. Iets dikker in het midden vind ik niet erg, vind het wel mooi als de knotten daar wat groter zijn.
Het enige dat lastig is om gelijk te krijgen is het stuk achter de oren, daar hebben ze allebei een soort van kruin waardoor het haar een beetje naar voren valt ipv gewoon naar beneden (en nee, ik heb niet de voorpluk te pakken Clown ). Als je dat gelijk knipt met de rest door het de goede kant op te houden, dan lijkt het een stuk korter als je het los laat, is ook geen gezicht. Dat doe ik dus altijd maar een beetje op de gok, zodat het er iig gelijk uit ziet (maar het dus strikt genomen niet is).
Als iemand daar nog een goed idee over heeft...
Met vlechten heb ik er trouwens geen last van dat het eigenlijk iets langer is daar.

Nulla tenaci invia est via

Finesse

Berichten: 530
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:59

Ik snijd ze, met zo'n uitdunmesje. Simpelweg omdat mijn vingers heel gevoelig werden van dat trekken van die dikke touwmanen van mijn pony. Clown

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:09

ik knip ook inderdaad eerst met de uitdunschaar en dan met de gewone schaar eventjes bijwerken, aangezien dynamiek het manen trekken niet toelaat en ik graag heel wil blijven want ze wordt echt pislink (merrie he Haha! )

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:09

De een trek ik, de ander knip ik, dat ligt helemaal aan het paard.

Zo heb ik 1 paard die zijn manen ontzettend makkelijk los laat met trekken, dat gaat dus ook altijd heel goed.
Zo heb ik ook weer 2 andere paarden die me de hele stalplaats laten zien als ik de manen wil trekken, deze laten de manen absoluut niet los.. die manen dun ik dus uit met een uitdunschaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:12

Ik snij ze eraf.

Met een simpel aardappelschilmesje Lachen
Werkt perfect, toevallig net Twilight nog gedaan in 5 min.

Ik trek wel bij een paard met een hele dikke bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:29

Ook knippen en idd voor de genaaide knotten. Die worden veel mooier met geknipte manen.

Alja

Berichten: 25498
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:45

ik laat het altijd doen omdat ik niet kan knippen maar trekken kan ik ook niet....
meisje bij mij op stal is wel handig in trekken en zij doet het dus meestal

ONDERSCHRIFTLOOS

germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:49

Ik trek meestal. Maar als ze al dun zijn, dan knip ik ook nog wel eens.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:58

Mijn paard vind het niet fijn als haar manen getrokken worden,
maar ze zijn zo dik dat we wel moeten.
Suzannef doet het altijd voor me! Haha!
En dan kan ik evengoed nog dikke knotten maken.
Vlecht namelijk ook met naal en draad, vind ik veel netter.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:04

Voordat ik starlight's manen korter krijg met trekken ben je toch wel zo'n uur/2 uur bezig
vind ik toch wel een beetje lang om haar al die tijd daar maar neer te zetten en dan nog verwachten ook dat ze niet gaat liggen klooien.

Ik knip ze gewoon schuin van onder af in en niemand die ziet dat ze geknipt zijn Haha!
De dikke stukken trek ik wel natuurlijk, krijg ik met de schaar niet dunner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:08

Ik snij ze met een hondentoiletteerkam.
Werkt echt perfect.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:08

Ik knip ze ook. Gewoon netjes, de dikke stukken in laagjes, zodat het niet zo lelijk valt. Trekken vind ik gewoon niet zo paardvriendelijk.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:10

Bij sunny worden ze ook geknipt, puur omdat ze anders geen manen overhoudt. Je ziet er niks van..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:12

runningkawa schreef:
Ik snij ze eraf.

Met een simpel aardappelschilmesje Lachen
Werkt perfect, toevallig net Twilight nog gedaan in 5 min.

Ik trek wel bij een paard met een hele dikke bos.


Hoe snij je dat dan? pak je gewoon een plukje en dat snij je eraf? Wordt het dan net zo recht als knippen??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Bytespider, NorwayFjord en 42 bezoekers