per ton: hooi/kuil/zaagsel/stro - is dit duur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

per ton: hooi/kuil/zaagsel/stro - is dit duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 17:46

Bij ons op stal (Zuid-Holland)betalen we voor:

stro (87 ton): per ton € 85 ex btw

zaagsel: 1116 pakken (per 70 gebracht): € 6,35 ex btw

hooi (107 ton): per ton € 100 ex btw

kuil: 105 balen, per baal: € 23 ex btw

Binnenkort gaan we in onderhandeling met de leverancier: o.a. over de kwaliteit die vaak te wensen over laat. We willen het dan gelijk over de prijzen hebben, dus dan is het fijn om wat vergelijkingsprijzen te hebben.

We denken er ook over om over te stappen op VOORDROOG. Hebben jullie daar prijzen van? per ton..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:03

Ik heb op een aantal sites gekeken naar prijzen, mat dit zijn losse pakken, misschien kun je omrekenen of zo?? Dit is altijd duurder dan per ton.

Stro groot pak 9.05
Hooi groot pak 15.85
houtkrul pak 6.60
Allspan zaagsel 5.00
en een soort hennepsro per pak 6.75

Het lijkt me dat jullie dan vrij veel betalen.

Wat voordroog is weet ik niet.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:16

Weet je ook wat voor zaagsel dat van Allspan is? We hebben nu Plosplan, dat is dat witte zaagsel in rechthoekige pakken (stofvrij noemen ze dat; is het natuurlijk niet helemaal....).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:51

Geen idee ik heb wat prijzen van fourage hadelaars gekeken en gevraagd wat mijn oude stalhouder ervoor betaalde. En dat gemiddeld.

Waar we nu staan hebben ze Allspan en dat is zeker niet stofvrij en zit vrijlos in het pak.

Wij betaalde in Veenendaal 11 gulden voor en pak stakgeperst en echt stofvrij merkloos houtkrul en het werd nog thuisbezorgt ook.

Vaak zijn die merkloze pakken goedkoper, maar je moet gewoon even rondvragen wie wat verkoopt tegen welke prijs. Ook bi het hooi zit er vaak een kwaliteitsverschil.

heb je eerste of 2e snee ed.

Zit er bij jullie geen boer in de buurt die hooi of kuil van eigen wei maakt enkun je daar je hooi vandaanhalen, dan weet je in ieder geval welke kwaliteit je hebt en vaak is dat goedkoper.

Hetzelfde geld voor stro. Het is misschien wat meer werk maar dit advies heb ik gekregen van onze oude stalhouder. Betere en versere kwaliteit en meestal ook goedkoper.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 08:22

Heeft iemand nog tips over grote balen voordroog , kuil en hooi? Zou het fijn vinden om nog wat prijzen ter vergelijking te krijgen. Met name van voordroog weet ik verder nog weinig. Wordt alleen gezegd dat het duurder is dan kuil, maar verdere info. kan ik niet vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:57

Bedoel je van die grote gewikkelde pakken van een paar honderd kilo??

Ik zal dat eens navragen aan mijn oude stalhouder. Weet ik mer dan meld ik me wel weer.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 12:30

Het gaat inderdaad om die grote balen. Bedankt voor het navragen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:21

Onze oude stalhouder betaalt als hij moet bijkopen ongeveer 35 euro voor een grote baal voordroog. Maar die prijs varieert nogal afhankelijk van het seizoen. En ongeveer 80 tot 100 euro per ton ex BTW.

Ik weet nu wat het is, voordroog is veel droger en lang niet zo zuur als kuilgras maar vochtiger en iets zuurder dan hooi. En per pak schijnt de vochtigheid iets te kunnen varieren afhankelijk van de plaats waar het ligt voor het geperst wordt en of het in de ochtend of avond geperst wordt.

Als voeding schijnt het beter voor paarden te zijn dan kuil omdat het beter verteert wordt, een voordeel van voordroog is dat het bij paarden met een stofallergie niet voorgeweekt hoeft te worden, maar net zo goed verteerd wordt als hooi.

Maakkosten van een gewikkeld pak ongeacht of het hooi kuil of voordroog is, is ongeveer 15 euro voor persen en wikkelen. Of er prijsverschil is bij aankoop weet hij niet omdat hij alleen naar het voordroog kijkt.

De rest van de prijzen, zoals stro die je betaald is ook wat hij ervoor kwijt is, maar ook dat is afhankelijk van het seizoen en wat voor zomer er geweest is.

Meer informatie kan hij je niet geven. Ik hoop dat je hier verder mee komt.