Dit is echt zoooo vaag :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Dit is echt zoooo vaag :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 20:37

Hallo,
Dit is dus zo vaag! Ik ben er achter gekomen dat mijn pony vroeger M heeft gesprongen met winstpunten en dat ie bij zijn vorige eigenaar B heeft gesprongen met winstpunten maar nu springt ie helemaal niet meer op wedstrijd!
Hij had ineens, bij zijn vorige eigenaar, zoiets van; ik spring niet meer!
Thuis springt ie alles en op wedstrijden doet ie het gewoon niet meer! Bij zijn vorige eigenaar is er nix gebeurt en zij kan ook nix bedenken waardoor hij zo in eens is! Met dressuur is er nix aan de hand dat doet ie wel op wedstrijd! *LOL* OK dan!
Maar dat gedoe met springen snap ik niet! ik heb denk ik al 6 wedstrijden met hem geprobeert te springen waar van 1 uitgereden met 2 weigeringen en 2 x prijs in een progessief pacour want dan springt ie ook altijd wel want dan weet ie hoe er een beetje uit ziet Verward
Hebben jullie misschien een idee hoe dit kan? Ik snap er niets van want een M spring pony ineens niet meer springt....
hebbe julli hier er varing mee? en wat kan ik er tegen doen?
of hebben jullie ideen hoe dit zou kunnen komen?

gr. Ingrid

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:41

misschien de ervaring in springen dat de pony het wel kan en jij niet. Het is niet aanvallend bedoelt. Maar er wordt altijd de schuld aan het paard gegeven..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:47

idd sharir dat kan heel goed, misschien mis jij gewoon de ervaring en de kennis?
ga eens lessen zou ik zeggen bij een goede springinstructeur en ga zo op verschillende plaatsen in (oefen)parcoursen springen, je instructeur kan je dan zeggen wat je fout doet

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:11

dat kan idd heel goed! er zijn zoveel factoren waardoor dat kan komen! wij hadden er eentje lopen die ook M sprong, maar opeens was het over, thuis deed ie alles, op wedstrijd niet over hindernis 1 te krijgen! alles geprobeerd, zelfs internationale springruiter er opgezet en parcours gereden, maar zelfs dat hielp niet! maar dit is dan een extreem geval!
meestal ligt de foutloos bij de ruiter!!!! en mensen geven nu eenmaal snel de fout aan de pony!! ik zou kiezen voor een springles.....ervaring opdoen is belangrijk, en oefenparcoursen zijn heel leerzaam!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:34

Op les en op oefenparcours doet ie het altijd wel maar zodra hij het belletje hoor (de startbel) springt ie hindernis 1 en het is zo ongeveer bij hindernis 3 afgelopen!!! Soms wil ie ook niet eens de ring in!!!

Live,LOve,'ndLaugh

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 13:10

HEt is natuurlijk wel meestal zo dat de ruiter de oorzaak is! maar als ik echt de oorzaak zou zijn dan zouden we met oefenparcoursen geen parcourtje van een meter kunnen springen denk ik zo........
Met springles zat ik altijd in de hoogste les maar omdat het saai werd er nix nieuws werd gezecht ben ik er maar mee gestopt want hoger dan een meter sprongen we toch nooit en soms mocht ik zlefs niet springen omdat andere voor gingen die het nog niet zo goed konen; Falcon doet het toch wel dat heb ik net gezien zei die instructeur dan....
Ben wel een keer op wedstrijd geweest en dat ie het heel goed deed=parcour uit gesprongen maar dat was maar eenmalig want de volgende keer vond ie hindernis dood en dood eng waardoor ik er niet over heen kwam.....
Maar dat is niet eens het probleem wat mij bezich houd.... Ik snap het gewoon niet dat zo'n goede spring pony ( M vind ik wel heel erg goed Haha! )het ineens vertikt om te springen wat zijn vorige eigenaar omschreef! IK SNAP HET GEWOON NIET!!!!!!!!!!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:10

heeft echt niemand een idee?!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:27

Denk dat het goed is om toch vaker een oefenparcourtje te doen en dan te vragen of ze het daar netzo willen doen als een 'echte' wedstrijd. Dus ook zelfde manier starten enz.
En je hebt zelf ook geen probleem tijdens een echte wedstrijd dat je dan zelf niet nerveuzer wordt ofzo?

Probeer jezelf eens af te vragen wat er allemaal anders is tijdens een oefenparcours en een wedstrijd.

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:32

Niet rot bedoeld of zo, maar ben je erg gespannen tijdens een 'echte' wedstrijd? Toen ik mijn ponytijd maar iets twijfelde of gespannen was, kon ik het wel schudden..

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:58

Vroeger toen ik nog een pennymeisje was Haha! Had ik het ook gepresteerd om een goed springpaard in de stop te rijden...Denken dat je het allemaal goed doet,totdat je paard drastische maatregelen neemt..Ik deed het dus zoo fout dat het paard weigerde nog maar iets te springen..Ik geef hem geen ongelijk..Later nadat ik flink afgezeken was in talloze lessen ging het weer goed..Je kan onbewust je paard zo in de weg zitten dat ie het vertrouwen kwijt is..
Ik suggereer niet dat dit bij jouw paard zo is..Maar het zou zomaar kunnen.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 16:52

Ik weet het niet! Naar mijn mening ben ik niet nerveus op wedstrijden ofzo! Ik heb er meestal gewoon zin in! en meestal als ik het pacour zie dan denk ik : OOOOWWWWW dat wordt een makkie thuis springen we hoger, breeder enger enz.!
De onderlinge wedstrijdjes op de manege wonnen we meestal wel maar 1 x toen vond mn pony 1 hindernis eng en toen sprong ie toch ( ik wou het he Tong uitsteken ) en toen viel ik eraf ( al heeel lang geleden hoor ) ben er metteen weer opgestapt en hij sprong alles nog gewoon!
Ik zegnogmaals.. met oefenparcoursen op de club springen we een meter en mn pony doet alles!
Maar op wedstrijden komt ie in het parcour en ik denk gewoon dat ie bang is van al die vreemde hindernissen op vreemd terrein! en dan word ie dwars gaat ie weigeren enz. ( steigeren bokken stilstaan)
Kom ik later voor het progessief in het zelfde parcour ( wat er ongeveer het zelfde uit ziet) dan springt ie alles en vallen we meestal in de prijzen!
Ik heb 2 x progessief gereden en toen was ik 1x 3e van de 7 en 1x 4e van de 38 dus dat vind ik niet slecht!
Ik ben nu al een tijdje van spring lesaf maar ga het misschien weer oppakken omdat mn pony de laatste tijd zich veel makkelijker laat rijden!
Ik durf hem nu op zn flikker te geven als ie stijgerd of bokt en dan luisterd die altijd wel.......
Het is niet zo dat ie niet goed is aan mn hulpen ( ja kan altijd nog beter) want als ie niet goed aan de hulpen was dan zou ik niet in de Z zitten denk ik zo..........
alles tips zijn welkom! Misschien ook tips als ik onbewust mn pony toch in de weg zit wat ik daar aan kan doen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:25

je zei dat je springles kreeg? en dat je daar vaak niet mocht springen omdat anderen dan vaak voor mochten? dat vind ik wel raar! ik heb ook springles op de ponyclub, dan komt iedereen aan bod, en we mogen springen op de hoogte die de pony aankan. (sorry ff offtopic)

Vanaf de computer kun je niet echt zien hoe je een pony (eventueel) tegenwerkt. Misschien kun je (iig tijdelijk) lesnemen van iemand die er verstand van heeft?

Ik heb nu haast iedere wedstrijd tegen 1 meisje gereden met springen. En als je ziet hoe zij haar paard over de hindernissen heen krijgt!!! tsss niet normaal! ten eerste ze springt zowiezo al met dressuur zadel.
En ten tweede ze houd hem voor hartstikke hard vast... en ten derde gaat ze totaal niet mee met de beweging. Maar ik denk dat als jij zo springt, dat je dan allang commentaar had gehad Knipoog Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 16:12

Ik beweeg volgens mn intrukteur altijd te veel mee Haha! maar het is nooit hinderlijk voor mn pony geweest! een keer heeft ie daar door niet gesprongen maar dat kwam door 2 factoren Tong uitsteken
- hij vond die hindernis altijd eng dus ging ik al een beetj verkrampt zitten
-maar ik wou dat ie er over heen ging dus ik ging te veel rijden waardoor die niet uit kwam dus door de hindernis ging! gelukkig niet ernstig want het ston of 70 cm want het was een wedstrijd zonder zadel! daarna liet ik hem gewoon er over heen gaan zoals ie wou en dat deed ie goed Haha!

Ik heb nu toch maar weer besloten niet naar springles te gaan maar lekker door te dressuren! dus ik ga er nix meer aan doen om hem wel te laten springen op wedstrijd!
Maar heeft iemand dat ook gehad dat zn pony het ineens niet meer doet?
( mn pony sprong bij zn vorige eigenaar ineens niet meer en is bij mij hetzelfde gebleven)
Ik denk dat het misschien te maken heeft met uitproberen Verward dat ie gewoon heeft uitgevonden dat ie na 3 keer lekker dwars doen mag stoppen Verward

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:07

misschien zit jij met een wedstrijd meer in de spanning. Anders zou ik het echt niet meer weten.

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:50

Mijn paard was Z springen en ook in de staak. Maar dan altijd op hindernissen waar hij zich op moest REKKEN, dus een oxer of een triple-bar, dan wilde hij nogal eens weigeren. In zijn geval was het een fysiek probleem. Wie weet zit jouw pony ook ergens vast? Dat het hem pijn doet? Denk daar eens over na, dat kan heel moeilijk te achterhalen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, masyo, SentiBot, XladyX en 25 bezoekers