hoe lang doorgaan?(oude pony)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

hoe lang doorgaan?(oude pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:10

heb een pony7 van rond de 35 jaar,beestje heeft 30 jaar manegewerk gedaan,en mocht bij mij van haar pensioen genieten.
Nu eet ze erg moeilijk,valt snel af,en heeft beginnende slokdarmverlamming.
Ze loopt nog goed oogt vrolijk,maar is verder echt oud.
Nu vraag ik me af,hoelang jullie zo'n beestje zouden laten staan?
Ze heeft veel moeite om zichzelf warm te houden,staat daarom om met een goede deken op,heeft moeite met eten,krijgt daarom alles als slobber.
Maar ze eet 3 maal per dag,doet daar erg lang over,en zelfs de slobber valt soms uit haar mond.
Hooi kan ze niet meer eten,evenals Lucerne enzo,ze krijgt dus weinig ruwvoer binnen.
Nu vraag ik me af hoe het moet als de winter echt doorzet??
Is het voor haar misschien beter om haar nog een paar weekjes lekker extra veel te verwennen,en dan haar laten inslapen,voordat haar lichaam haar in de steek laat?
Volgens de dierenarts zal ze steeds vaker last krijgen van slokdarmverstopping,en ik zou het niet eerlijk voor het beestje vinden om haar op een dag dood in de wei te vinden,nadat ze gestikt is.
Ze staat s'nachts binnen,heeft overdag een schuilstal en bij slecht weer gaat ze ook naar binnen.
Wil graag jullie mening horen.
Alvast bedankt.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:18

WIj hebben op stal ook een zelfde verhaal staan, ook 35, Bogey, tegen de winter ' loopt' ie altijd wat terug, denk doordat de wintervacht altijd wel een flinke aanslag is op het gestel, maar daarna gaat het altijd super met hem.
Moeilijk, heel moeilijk, ik denk dat je het beste op je eigen gevoel af moet gaan, tis niet makkelijk te beoordelen in een topic.

Rafaela

Berichten: 6291
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:43

ik zou ind. ook op je eigen gevoel afgaan, maar ook doen wat het beste is voor het beestje. want ik denk dat eet slokdarmverlamming nou niet bepaald prettig is. ze heeft toch een mooie leeftijd

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:31

Ik zou persoonlijk het beestje lekker verwennen en dan na een paar weekjes afscheid nemen .... Dat is altijd beter dan pijn hebben

sandra_nancy
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:32

Heb je er al een keer een paardentandarts (of dierenarts die verstand van gebitten heeft) naar laten kijken? Het vriendje van mijn pony (32 jaar) deed ook heel lang over zijn voer en die was er enorm mee geholpen toen er een aantal scherpe haken van zijn tanden afgehaald waren

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:48

Ik zou er inderdaad nog eens een tandarts bijhalen. In de laatste bit (geloof ik) staat nog een voeradvies voor oude paarden met slechte tanden. Als je wilt, wil ik het wel voor je opzoeken. Daarnaast denk ik dat zolang het paard nog vrolijk is, het nog geen tijd voor haar is om te gaan...

Hoe is de slokdarmverlamming trouwens vastgesteld?

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 17:57

sandra_nancy schreef:
Heb je er al een keer een paardentandarts (of dierenarts die verstand van gebitten heeft) naar laten kijken? Het vriendje van mijn pony (32 jaar) deed ook heel lang over zijn voer en die was er enorm mee geholpen toen er een aantal scherpe haken van zijn tanden afgehaald waren

hoi,er is al vaker naar gekeken,maar ze heeft gewoon haast geen tanden meer,dus is er ook niets aan te doen.
Dierenarts komt regelmatig,maar die kan ook niet veel meer doen.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:01

ellenlouise schreef:
Ik zou er inderdaad nog eens een tandarts bijhalen. In de laatste bit (geloof ik) staat nog een voeradvies voor oude paarden met slechte tanden. Als je wilt, wil ik het wel voor je opzoeken. Daarnaast denk ik dat zolang het paard nog vrolijk is, het nog geen tijd voor haar is om te gaan...

Hoe is de slokdarmverlamming trouwens vastgesteld?


De slokdarmverlamming is vastgesteld doordat ze eerst een slokdarmverstopping kreeg,daar is ze nooit meer goed van hersteld.
Nu zit er veel vocht in haar slokdarm,en ze gaat stedds slechter eten,het eten komt er moeilijk door.
Verder gaat ze steeds vaker hoesten na het eten.
Natuurlijk laat ik haar niet zomaar inslapen,maar ik vind wel dat dit dier een waardig afscheid moet krijgen.
Dus zonder pijn,en meerdere slokdarm verstoppingen.
oorlopig verwennen we haar lekker,en verwarmen we haar oude lijfje met lekker dikke dekens.

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: hoe lang doorgaan?(oude pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:04

Moeilijk. Als ik eerlijk ben is het vanachter de computer makkelijk te zeggen dat het dier "op" is, slecht/moeilijk eten, moeite met zich warm houden, valt snel af,slokdarmverlamming.....
Maar ja, als je zo'n dier kent en veel vanhoudt ligt het anders.

Hoe bepaal je wanneer het tijd is? Je vraagt je af of je een goede beslissing maakt. Laat je haar niet te vroeg inslapen of laat je haar (te lang) lijden?

Ik ben blij dat ik niet voor deze keuze sta. Probeer enkel naar het welzijn van het paard te kijken. Probeer even te vergeten hoe verdrietig je zal zijn.

Maak dan een weloverwogen keuze. Elke keuze uit liefde zal goed zijn, zolang je eerlijk blijft.

Heel veel wijsheid en sterkte met deze moeilijke keuze.
Laatst bijgewerkt door Juco op 21-11-05 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:09

Natuurlijk laat je een dier geen weken of maanden lijden. Je kent je paard denk ik inmiddels goed genoeg om te weten of ze wel of geen zin meer heeft. En zo te horen vind jouw merrie het leven nog de moeite waard, ondanks de lichamelijke ongemakken.

Super trouwens dat je haar hebt opgevangen Heb je een foto van haar?