Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-24 10:33

Hoihoi,

vanaf volgende week ben ik de trotse eigenaar van 5 hectare weide :D
Ik wil uiteraard zo snel mogelijk de paarden erop kunnen zetten, maar met alle regenval van laatste tijd is een groot gedeelte van de weide enorm drassig geworden.
Ik ben er daarnet doorheen gelopen en er zijn ook nog enorm veel stukken goed droog. Bij elkaar zal dat goede gedeelte 1-2 hectare zijn.

In totaal zullen er 5 paarden op komen te staan die ook allemaal terug kunnen naar een verharde paddock en een stal.

Het natte gedeelte afzetten gaat mij niet lukken; dan heb ik een paar honderd meter aan draad en prikpaaltjes nodig.

Wat denken jullie; blijven de paarden van het natte gedeelte af? Kan ik ze erop zetten zonder dat ze de weide daar kapot gaan lopen?

Wie heeft ervaring met zo'n groot stuk grond die mij daar meer over kan vertellen?

Hoor het graag :)


StonedRomy

Berichten: 7537
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:35

Ik heb 6000 m2 waar ze 24/7 op lopen. Heb 2 stallen en gedeelte betegeld, daar voer ik hooi bij.

2 paarden dus en heb het stuk door twee gedeeld. Het hogere gedeelte staan ze nu in de winter op en in het voorjaar wissel ik ze om zodat dat goed bij kan trekken. Heb een heel klein stukje modder maar verder ligt de wei er goed bij. Beide paarden staan wel zonder ijzers

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Lijsken
Berichten: 990
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:42

Op wat voor grond zit je?

Mijn ervaring (op kleigrond) is dat ze de natte delen vrolijk kapottrappen en het daarna pas gaan vermijden omdat het niet lekker meer loopt :+

Ik snap dat natte delen afzetten ingewikkeld is, maar misschien is er wel de mogelijkheid om je weide te splitsen? Dan kan je je winterweide kapot kan laten lopen maar een ander stuk goed kan houden voor de zomer. Tenzij het zo zacht is dat ze echt flink wegzakken, dan zou ik wachten op droger weer...
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 15-02-24 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sanowa

Berichten: 897
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:43

Dat gaan ze echt kapot lopen vrees ik.
Zelf doe ik altijd een stuk in de winter waar ze op mogen dus ook kapot lopen, en een stuk wat ik netjes houd tot het voorbaar of bij vorst ( zodat ze dan een gelijke indergrond hebben) en dat bevalt goed.
Dit jaar hebben ze het extreem kapot gelopen met die nattigheid
Laatst bijgewerkt door sanowa op 15-02-24 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

MirandaMalik

Berichten: 9858
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:44

Toen ik nog in de Zaanstreek woonde vroeger was de wei op een gegeven moment zo drassig dat mijn paard tot zijn knieën erin zakte, toen kon hij daar echt niet blijven lopen. Hij was wel slim genoeg om op te passen maar kwam dus toch op drassige stukken. Mijn Arab nu zet ik ook niet op een glibberige wei, die breekt gelijk zijn nek, die is niet voorzichtig en dat worden slidingstops tot hij in de draden hangt. Mijn pony's zou ik er makkelijk op kunnen zetten, die zijn daar veel handiger in. Maar als je een groepje paarden hebt is de kans groot dat je èn blessures krijgt en dat je over een paar weken alleen nog een prutland hebt.
Ik ben wel van de altijd vrij lopen maar het moet wel veilig en goed begaanbaar zijn.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

SARINO

Berichten: 464
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:45

Dat wordt 1 grote zwarte bende en blessures. Wachten tot het droogt.

Britta31

Berichten: 13051
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:45

Wij hebben bijna 1 hectare voor 2 paarden en hebben dat verdeeld in 2 vaste weiden voor als het droog is,maar een groot stuk voor de stal is paddock wei geworden wat kapot gelopen kan worden en is dus in de zomer een beetje een knollenveld.Ze kunnen dus niet naar de vaste wei.Ik denk dat je toch een stuk voor de stal op moet offeren voor als het nat is anders blijft er niets van je 5 hectare over.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 15-02-24 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Winged

Berichten: 32951
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:47

Dat lopen ze waarschijnlijk kapot.

Het is of afzetten, of zorgen dan het water weg kan (geulen graven met een schep naar de sloot?) of de paarden niet op het land zetten.

sowieso zou ik ze niet direct al het land 'geven' maar delen afzetten/opdelen. Zo geef je het stuk land ook rust als ze er niet op staan. 5ha voor 5 paarden is vrij veel. Dus door af te bakenen maak je het jezelf een stuk makkelijker.
Laatst bijgewerkt door Winged op 15-02-24 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 28685
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:48

dat gaan ze gewoon kapot lopen.

Ik heb hier voor het eerst in 19 jaar drassig op sommige stukken, maar daar lopen ze net zo goed als op de drogere stukken.

Maar hier staan ze nu alleen in de winter. Als het oooooit nog droog word dit jaar, gaan ze een ander stuk op. Kunnen we het daar slepen en bijzaaien.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-24 10:53

Dank voor jullie antwoorden!

Het gaat om zandgrond en het water zakt hier altijd heel snel weg. Als het een paar dagen droog is dan is de weide ook gelijk droog.

Het droge (hogere) stuk is direct vanaf de stal beschikbaar. Het drassigere gedeelte ligt precies in het midden. Ze kunnen dus rondom droog lopen.

De paarden staan al lang met elkaar en zijn altijd vrij rustig in de wei. Ik vermoed dat ze de eerste tien minuutjes even gek gaan doen, maar dat ze daarna rustig gaan grazen.
Ze staan nu ook een paar keer in de week in een ander stuk (los van die vijf hectare) en daar staan ze eigenlijk altijd samen rustig in.

Maar jullie hebben zeker gelijk - het moet veilig blijven. Als ze te gek gaan doen en niet opletten dan kan het gewoon niet.

Denk dat ik het even een paar uur moet uitproberen om te zien hoe het gaat

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-24 10:55

Idee is overigens om het wel uiteindelijk in twee stukken te splitsen. We willen dit in eerste instantie doen dmv lint/draad, maar de bedoeling is dat hier over een paar jaar een gevlochten heg staat om een natuurlijkere scheiding te creeeren.

Het gaat me dus vooral om komende tijd en of dat verstandig is.

Ik heb daarnaast nog een andere weide die ik van de zomer wil laten groeien en als buffer wil gebruiken voor de winter. Die wordt echt bijna nooit nat, omdat dat veel hoger ligt. Dus dat is een mooie afwisseling. Op die manier krijgen alle stukken genoeg rust tussendoor

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-24 10:59

DuoPenotti schreef:
dat gaan ze gewoon kapot lopen.

Ik heb hier voor het eerst in 19 jaar drassig op sommige stukken, maar daar lopen ze net zo goed als op de drogere stukken.

Maar hier staan ze nu alleen in de winter. Als het oooooit nog droog word dit jaar, gaan ze een ander stuk op. Kunnen we het daar slepen en bijzaaien.


Ja exact, deze wei is nooit nat geweest en dit jaar is het echt verschrikkelijk..
Even regen erbij en alles staat weer onder water.

Hopen dat het weer ooit droog wordt :j

Winged

Berichten: 32951
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:59

Dan heb je in ieder geval grond zat :D

Zandgrond trekt inderdaad snel weg, maar momenteel is de grond zo verzadigd dat het eigenlijk geen doen is. 1 regenbui en de plassen staan er alweer op. Ik zou echt dat drassige deel toch afzetten. Ja, klotewerk. Maar het is niet nodig om het stuk kapot te laten lopen.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-24 11:06

Winged schreef:
Dan heb je in ieder geval grond zat :D

Zandgrond trekt inderdaad snel weg, maar momenteel is de grond zo verzadigd dat het eigenlijk geen doen is. 1 regenbui en de plassen staan er alweer op. Ik zou echt dat drassige deel toch afzetten. Ja, klotewerk. Maar het is niet nodig om het stuk kapot te laten lopen.


Ja, misschien toch wel. Het is even investeren, maar dan heb je wel wat en je beschermt een boel.

pmarena

Berichten: 47834
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:08

Als het nu een mooi glad stuk wei is zou ik dat niet op gaan offeren hoor. Je zou denken dat het best te doen moet zijn om een rol koord te halen en desnoods met prikpaaltjes het voorste stuk af te zetten zodat ze alleen daar kuilen maken?

Zeker als het snel opdroogt hoeft het niet lang te duren dan toch, om ze op een beperkt stuk te zetten.

Als ik jou was zou ik even bedenken of ze in al je land kuilen mogen trappen of dat je een bepaald deel mooi vlak wilt houden. En dat vlakke deel dan ook echt niet laten belopen als het te zacht is.

meggiemeg

Berichten: 12155
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:09

Ik zit ook op zandgrond en heb de boel de afgelopen 12 jaar nog nooit zo nat gehad, een paar droge dagen en je ziet alles opdrogen, echter een paar buien en het staat weer net zo blank, het grondwaterpeil staat gewoon hoog. Dan kan het water ook niet echt lekker weg zakken en weg blijven. Ik zou het stuk vanaf de stal waar het hoog is afzetten, dan staan ze droog en kan je de rest van de wei sparen, hou je alles heel . Gewoon een draad met prikpaaltjes van de ene kant naar de andere kant. Het is maar even dat ze dan niet het gehele stuk hebben, komen ze ook wel weer over heen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

tengeltje11
Berichten: 7038
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:45

Volgens mij kom je sowieso gras over. In zou gaan splitsen.
In de winter om de drassige dingen te beschermen en in de zomer om bv een stuk te maaien voor hooi?

Ir111

Berichten: 11905
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:48

Jennanne schreef:
Idee is overigens om het wel uiteindelijk in twee stukken te splitsen. We willen dit in eerste instantie doen dmv lint/draad, maar de bedoeling is dat hier over een paar jaar een gevlochten heg staat om een natuurlijkere scheiding te creeeren.

Dan heb je de investering van draad/(prik)palen toch sowieso? Ik zou het afzetten zodat ze het niet kapot gaan lopen. Zonde. Het is zo kapot maar duurt lang voor het weer netjes is.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Popstra
Berichten: 13589
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:10

1-2 hectare van de 5 maar droog?

Ik zou ze pas in april er op zetten.
April tm oktober.. november.
Dan houd je het netjes en kun je in het vroege voorjaar ook nog onderhoud plegen en bemesten. Dit is belangrijk tegen het onkruid.

Wij doen het hier ook zo anders worden het kale knollevelden. Ook in de zomer als het eens erg nat is laten we ze er even niet meer op. Paarden weides netjes houden is best een ding.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:15

Zou toch maar investeren in afzet-materiaal. Reken er maar op dat een kapotgetrapt stuk herstellen aanzienlijk duurder is.
Daarnaast is het juist super om je perceel op te delen in 2 (liever 3) stukken waardoor je de paarden kunt 'omweiden' en je de percelen daarmee gezonder houdt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:39

Hier lopen ze absoluut gewoon door de natte plekken te ploegen. (Zandgrond)
Eens met Dees dat afzetten beter lijkt, ook in het kader van de gezondheid van je weide.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Jester_

Berichten: 12251
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:51

Wij zitten hier ook op zandgrond en de grond is idd nat. Maar 5 hectare is echt wel een groot stuk. Dat lopen ze echt niet zomaar stuk en dat trekt van het zomer wel bij joh

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Cioccolato

Berichten: 6530
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:01

Ik zou ook splitsen. Zonde om kapot te laten lopen.
Paddock met hooi zou ik zelfs prima vinden. Kan je zelf een keer hooi winnen en dan lekker t land op


pmarena

Berichten: 47834
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stukken weide drassig - niet erop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:10

Er is natuurlijk kapot en kapot. Ze zullen het niet helemaal aan gort lopen maar enkele tientallen / honderden onnodige diepe hoefafdrukken zou ik toch wel heel zonde vinden want die blijf je zien en dat blijft een verstappings-risico.

pol013

Berichten: 8950
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:27

Een andere afweging: Hoe is de kwaliteit van de grasmat?
Wil je daar sowieso iets aan doen/ zie je niet op tegen de kosten van opnieuw doorzaaien. Dan zou ik ze lekker (op een deel) zetten.
Je hebt meer dan zat voor zoveel paarden dus ook alle tijd van de wereld om opnieuw door te zaaien en het gras opnieuw fatsoenlijk op te laten komen.

Blessures hoeven ze echt niet op te lopen van een heel groot perceel wat deels kapot gelopen wordt.

Wel zou ik ze echt maar een deel geven. Investeren in afrastering moet je toch. En het scheelt zomaar 100den euro's aan graszaad.

Overigens hebben wij voor het eerst in 10 jaar ook echt ellende met een natte wei. Normaal kunnen ze het jaar rond naar buiten maar nu trappen ze het echt veel te gek kapot. Gewoon lopen geeft al gaten. Laat staan rondrausen wat die debielen hier doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD, N_B_N en 31 bezoekers