Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:54

Wow, wat een dekjesverzameling. Een spiegel, dat is ook een leuk idee!

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:09

Betonplex of mdf word volgens mij veel gebruikt als hout voor een zadelkast..
Zelf ook nog steeds aan het kijken naar ideeën en afmetingen, handige tools etc :)
Het is inmiddels definitief dat ik aanstaande zaterdag ga verhuizen van stal, dus voorlopig eerst nog even geen zadelkast maar de plannen zijn er toch om die snel te realiseren (hoewel ik vandaag 40 weken zwanger ben en dus elk moment uitgeschakeld kan zijn voor het maken van een zadelkast haha)

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:22

Wat ik kan aanraden bij een metalen kast zijn de handoekrekjes met zuignappen van de ikea, superhandig! Ook hebben ze een bakje voor in de douche voor zeep enzo en is ook handig voor kleine prullen mee in je kast op te bergen :j
Ga ook nog haakjes halen met zuignappen haha :')

Afbeelding

Afbeelding

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 02:31

Vraagje, ik wil een zadelkamer bouwen in de trailer.. nu zag ik bij de Ikea veel losse meubelplaten/afwerkingsplaten/fronten voor bijv keukenkastjes met oa hoogglans. Zou dat ook geschikt zijn? De dikte is 18mm en het is in alle LxBxH te krijgen.

Bijv: https://www.ikea.com/be/nl/producten/ke ... gspanelen/

Ben benieuwd

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:21

Wat een goed topic! Ik volg :j
Ik moet mijn eigen zadelkamer indelen voor mijn pensionklanten.... is zoooo lastig aangezien ik maar een zadelkamer krijg van 3x3 en daar geen 7 grote zadelkasten inpassen :n
Ik ben steeds aan het puzzelen maar heb nog even de tijd want de stal waar de zadelkamer in komt moet nog worden gebouwd.

Hebben jullie foto's van kleine zadelkamers met een kast voor de spullen maar een zadelsteun los (zeg maar een muur van zadelsteunen?)

Dan zou het passen en ik wil nog een aantal kasten extra maken op de hooizolder voor spullen wat men wel wil bewaren maar niet vaak gebruikt. En het dekenrek komt ook op de hooizolder. We moeten een beetje proppen maar wil wel dat iedereen ruimte genoeg heeft en geen dingen naast of op de kasten neer gaat zetten zodat het er altijd netjes uitziet en je het makkelijk schoon kan houden.

Andere VRaag, welk type zadelsteun is nou het beste voor je zadelkussens? Moet van hout te maken zijn. Vraag het vooral omdat ik memoryfoam heb in mijn zadel en ik wisselende verhalen hoor...

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:31

Nohra, wij hebben geen gesloten kasten voor de pensionklanten, dus geen tips daar. Hier is dat gewoon 1 wand met tussenschotjes Tussen hun plekjes. Het is wel heel kleinschalig hier, 2 tot max 3 pensionklanten.

Maar als tip kan ik wel geven: ipv van die gevormde zadelsteunen, best keizen voor buizen voor de pensionklanten. Je weet niet op voorhand of de toekomstige klanten met of zonder boom rijden - en daar kan verandering in komen, en die voorgevormde steunen zijn enkel geschikt voor boomloze zadels en bbp.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:36

ivm je vraag voor je eigen zadelsteunen: ik heb dat nagevraagd aan de zadelpasser. Zadels met standaard gevulde kussens (Ghost, boomzadels enzo) beter op een buis. Boomloze zadels en zadels met memoryfoam kunnen zonder probleem op zo'n gevormde steun. En anders kan je een gevormde steun nog aanpassen met mousse. Dan kan er ook elk type zadel op.

Maar aangezien je zegt dat het van hout te maken moet zijn, zou ik gewoon een rond balkje doen? daar kan elk type zadel op?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:46

Nohra: als je 3 meter breed hebt. Hoe hoog kun je gaan?
Anders zou je kunnen kiezen voor één kastenwand met 2x4 kasten op elkaar waardoor je 8 kasten kwijt kunt (een reserve is altijd handig). Iedere kast 75 cm breed, 75 diep en afhankelijk van de hoogte van de ruimte: 100/120 cm hoog. Krukje erbij en het is voor iedereen te gebruiken.
Langs een andere muur dan 4 planken waarop ze hun niet kostbare spullen evt kwijt kunnen in curverboxen bijvoorbeeld (halve plank per klant). En eventueel zelfs een dekenrek met 1 hanger per klant

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:02

assie schreef:
Nohra: als je 3 meter breed hebt. Hoe hoog kun je gaan?
Anders zou je kunnen kiezen voor één kastenwand met 2x4 kasten op elkaar waardoor je 8 kasten kwijt kunt (een reserve is altijd handig). Iedere kast 75 cm breed, 75 diep en afhankelijk van de hoogte van de ruimte: 100/120 cm hoog. Krukje erbij en het is voor iedereen te gebruiken.
Langs een andere muur dan 4 planken waarop ze hun niet kostbare spullen evt kwijt kunnen in curverboxen bijvoorbeeld (halve plank per klant). En eventueel zelfs een dekenrek met 1 hanger per klant


Lijkt mij juist heel lastig steeds in de hoogte (en dan ook nog zo diep) een kast te hebben voor je spullen... Ik wilde juist hoge smalle kasten maken waar de klanten zelf hun plankjes op een fijne hoogte kunnen stellen. Dekenrek komt op zolder dus daar geen last van, het is echt voor zadels, tuig en spullentjes. Sommige klanten hebben meer zadels voor hun paard... blijkt ook heel lastig maar kan moeilijk verwachten dat ze de helft thuis opslaan als ze het veel gebruiken :Y) Plankjes zijn wel een goed idee :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:08

Het is uiteraard persoonlijk maar ik zou zelf liever een kast op hoogte hebben dan mijn zadel los aan de muur. Los aan de muur zou alleen een optie voor mij zijn op zo'n houder met slot waarin ik mijn zadel kan afsluiten.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:47

assie schreef:
Het is uiteraard persoonlijk maar ik zou zelf liever een kast op hoogte hebben dan mijn zadel los aan de muur. Los aan de muur zou alleen een optie voor mij zijn op zo'n houder met slot waarin ik mijn zadel kan afsluiten.


Ja daar had ik ook aan gedacht, wij willen een codeslot op de deur maken naar de zadelkamer met een dranger zodat de deur altijd in het slot valt. Ook hebben we een hek op de dam en ik ben eigenlijk alle dagen thuis, in de nabije toekomst nog meer aangezien ik bezig ben mijn eigen bedrijf op te richten aan huis. Ook zijn we aan het kijken naar een goede waakhond die flink aanslaat bij alle bezoek. Beveiliging genoeg denk ik dan, ben maar een kleinschalige stal ;)

Een slot op de zadelsteun zou kunnen maar is wel lastiger pakken en dan kan er weer geen westernzadel op... zit aan houten steunen (rond) te denken met daaromheen tapijt zodat het niet schuift en zacht ligt.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:56

Nohra schreef:
Wat een goed topic! Ik volg :j
Ik moet mijn eigen zadelkamer indelen voor mijn pensionklanten.... is zoooo lastig aangezien ik maar een zadelkamer krijg van 3x3 en daar geen 7 grote zadelkasten inpassen :n
Ik ben steeds aan het puzzelen maar heb nog even de tijd want de stal waar de zadelkamer in komt moet nog worden gebouwd.

Hebben jullie foto's van kleine zadelkamers met een kast voor de spullen maar een zadelsteun los (zeg maar een muur van zadelsteunen?)

Dan zou het passen en ik wil nog een aantal kasten extra maken op de hooizolder voor spullen wat men wel wil bewaren maar niet vaak gebruikt. En het dekenrek komt ook op de hooizolder. We moeten een beetje proppen maar wil wel dat iedereen ruimte genoeg heeft en geen dingen naast of op de kasten neer gaat zetten zodat het er altijd netjes uitziet en je het makkelijk schoon kan houden.

Andere VRaag, welk type zadelsteun is nou het beste voor je zadelkussens? Moet van hout te maken zijn. Vraag het vooral omdat ik memoryfoam heb in mijn zadel en ik wisselende verhalen hoor...


Misschien is onderstaande dan wel geschikt aangezien het nog gebouwd gaat worden

http://www.bedafstallenbouw.nl/nl/paard ... naspx.aspx

Groet Karin.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:48

Kasten die wat hoger zitten is niet echt en probleem denk ik, gewoon een opstapkrukje of twee beschikbaar stellen in de zadelkamer?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:33

Ik volg dit topic nu al een tijdje en ik zie geweldige ideeën langskomen. Nu mogen jullie meedenken met mij :+ Ze zijn bij mij op stal bezig met flinke uitbreidingen waaronder ook ruim 80 nieuwe zadelkasten bij horen. Die zijn op zich echt prachtig (en ruimer/hoger dan ik ooit heb gezien in een pensionstal)

Maar ik zit nu te dubben hoe ik dit zo voordelig mogelijk kan inrichten (aka dat er zoveel mogelijk in kan) 1.80 bij 1 bij 1 (eventjes snel gegokt) Er mag niks in geboord worden! En aan de buitenkant mag er ook niks bevestigd worden. Waarschijnlijk krijgen mijn leaseklanten ook een kluis, bij hun komt dan het zadel in te hangen. Indien dit toch niet kan (pensioneigenaar denkt er nog over na) komt er 1 dressuurzadel in en wil ik mijn longeerspullen op de onderste steun kwijt.
Hoofdstelhaken worden nog geplaatst.

Er hoeven geen dekens in. We krijgen op zolder kasten waar we plastic bakken met deken op kunnen zetten (en ik neem deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/prod ... 5STGXzeHDv)
Ook hoeven er geen voertonnen/kisten in, we krijgen een eigen voerkamer waar al het voer moet worden opgeslagen.

Ik wil wel een lade kast erin (plastic) http://www.xenos.nl/ladekast-xl-3-lades ... m=ladekast


Nouja, bij deze een foto van de kluis:

Afbeelding

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:45

Nohra schreef:
Wat een goed topic! Ik volg :j
Ik moet mijn eigen zadelkamer indelen voor mijn pensionklanten.... is zoooo lastig aangezien ik maar een zadelkamer krijg van 3x3 en daar geen 7 grote zadelkasten inpassen :n
Ik ben steeds aan het puzzelen maar heb nog even de tijd want de stal waar de zadelkamer in komt moet nog worden gebouwd.

Hebben jullie foto's van kleine zadelkamers met een kast voor de spullen maar een zadelsteun los (zeg maar een muur van zadelsteunen?)

Dan zou het passen en ik wil nog een aantal kasten extra maken op de hooizolder voor spullen wat men wel wil bewaren maar niet vaak gebruikt. En het dekenrek komt ook op de hooizolder. We moeten een beetje proppen maar wil wel dat iedereen ruimte genoeg heeft en geen dingen naast of op de kasten neer gaat zetten zodat het er altijd netjes uitziet en je het makkelijk schoon kan houden.

Andere VRaag, welk type zadelsteun is nou het beste voor je zadelkussens? Moet van hout te maken zijn. Vraag het vooral omdat ik memoryfoam heb in mijn zadel en ik wisselende verhalen hoor...


Nu geen foto van denk ik maar wij hebben een 3x3 “oude stal” die op slot kan
Aan 1 wand staan 5 open kastenwand. Aan de andere zijde hangen alle hoofdstellen. Nog een zijde naast de deur de zadels. En de laatste wand hangen de tuigen. Mocht je die niet hebben dan kun je daar nog 2 kasten neer zetten. Rondom oo hoogte van de kasten planken. Iedereen heeft even grote deel daarvan voor sjabrakken en dekens.
Toch gevonden! Waren we voorjaar schoonmaak aan het doen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:48

Ivm slot rond zadelsteun als je niet met gesloten kasten werkt, kan je aan de muur geen ring vijzen (met torkvijzen, da's antidiefstal, dat kan je enkel met een speciale kop losvijzen), de meeste zadels hebben toch ijzeren ringetjes oid via welke de pensionklanten dan als ze willen hun zadel kunnen vastmaken met een slot dat door zo'n ringetje of andere opening in het zadel gaat? Je hebt van die dunne uitrekbare staalkabelsloten enz bij de fietsenafdeling.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:48

nummie schreef:
Vraagje, ik wil een zadelkamer bouwen in de trailer.. nu zag ik bij de Ikea veel losse meubelplaten/afwerkingsplaten/fronten voor bijv keukenkastjes met oa hoogglans. Zou dat ook geschikt zijn? De dikte is 18mm en het is in alle LxBxH te krijgen.

Bijv: https://www.ikea.com/be/nl/producten/ke ... gspanelen/

Ben benieuwd

Deze zijn niet geschikt voor buiten, zeker niet voor een vochtige omgeving. Ik zou voor betonplex gaan, dan zit je zeker goed. En moest je paard er dan eens tegen aan tikken dan blijft het tenminste langer heel dan kastfronten.

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:39

chamion schreef:
Ik volg dit topic nu al een tijdje en ik zie geweldige ideeën langskomen. Nu mogen jullie meedenken met mij :+ Ze zijn bij mij op stal bezig met flinke uitbreidingen waaronder ook ruim 80 nieuwe zadelkasten bij horen. Die zijn op zich echt prachtig (en ruimer/hoger dan ik ooit heb gezien in een pensionstal)

Maar ik zit nu te dubben hoe ik dit zo voordelig mogelijk kan inrichten (aka dat er zoveel mogelijk in kan) 1.80 bij 1 bij 1 (eventjes snel gegokt) Er mag niks in geboord worden! En aan de buitenkant mag er ook niks bevestigd worden. Waarschijnlijk krijgen mijn leaseklanten ook een kluis, bij hun komt dan het zadel in te hangen. Indien dit toch niet kan (pensioneigenaar denkt er nog over na) komt er 1 dressuurzadel in en wil ik mijn longeerspullen op de onderste steun kwijt.
Hoofdstelhaken worden nog geplaatst.

Er hoeven geen dekens in. We krijgen op zolder kasten waar we plastic bakken met deken op kunnen zetten (en ik neem deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/prod ... 5STGXzeHDv)
Ook hoeven er geen voertonnen/kisten in, we krijgen een eigen voerkamer waar al het voer moet worden opgeslagen.

Ik wil wel een lade kast erin (plastic) http://www.xenos.nl/ladekast-xl-3-lades ... m=ladekast


Nouja, bij deze een foto van de kluis:

[ [url=m/dJtNLQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb ook zo'n zadelkast, en mistte voor mijn gevoel vooral haken voor reserve halster, longeerlijn ed. Die zitten bij mij wel aan de binnenkant van de deur maar dat is snel vol en rommelig. In mijn kast (en ik denk ik die van jou ook?) Kun je de planken niet verplaatsen, maar wel optillen. Ik heb dit rekje gekocht bij de action;
Afbeelding
https://www.action.com/nl-nl/p/home-jassenrek/ Welke precies onder de plank past aan de zijkanten (loopt een strook met gaatjes waar de bovenste haakjes in/achter kunnen). Hierdoor heb ik al veel meer praktische ruimte. Kan er anders ook even een foto van maken als het zo wat vaag klinkt. :+

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:31

XladyX schreef:
Ik heb dit rekje gekocht bij de action;
[ Afbeelding ]
https://www.action.com/nl-nl/p/home-jassenrek/ Welke precies onder de plank past aan de zijkanten (loopt een strook met gaatjes waar de bovenste haakjes in/achter kunnen). Hierdoor heb ik al veel meer praktische ruimte. Kan er anders ook even een foto van maken als het zo wat vaag klinkt. :+


Daar hebben wij er ook twee van hangen in onze zadelkamer, super handig!!

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:17

missfalki schreef:
Nohra schreef:
Wat een goed topic! Ik volg :j
Ik moet mijn eigen zadelkamer indelen voor mijn pensionklanten.... is zoooo lastig aangezien ik maar een zadelkamer krijg van 3x3 en daar geen 7 grote zadelkasten inpassen :n
Ik ben steeds aan het puzzelen maar heb nog even de tijd want de stal waar de zadelkamer in komt moet nog worden gebouwd.

Hebben jullie foto's van kleine zadelkamers met een kast voor de spullen maar een zadelsteun los (zeg maar een muur van zadelsteunen?)

Dan zou het passen en ik wil nog een aantal kasten extra maken op de hooizolder voor spullen wat men wel wil bewaren maar niet vaak gebruikt. En het dekenrek komt ook op de hooizolder. We moeten een beetje proppen maar wil wel dat iedereen ruimte genoeg heeft en geen dingen naast of op de kasten neer gaat zetten zodat het er altijd netjes uitziet en je het makkelijk schoon kan houden.

Andere VRaag, welk type zadelsteun is nou het beste voor je zadelkussens? Moet van hout te maken zijn. Vraag het vooral omdat ik memoryfoam heb in mijn zadel en ik wisselende verhalen hoor...


Misschien is onderstaande dan wel geschikt aangezien het nog gebouwd gaat worden

http://www.bedafstallenbouw.nl/nl/paard ... naspx.aspx

Groet Karin.


Ik heb een "paardnatuurlijke stal" dus heb geen boxen

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:17

Drico schreef:
XladyX schreef:
Ik heb dit rekje gekocht bij de action;
[ Afbeelding ]
https://www.action.com/nl-nl/p/home-jassenrek/ Welke precies onder de plank past aan de zijkanten (loopt een strook met gaatjes waar de bovenste haakjes in/achter kunnen). Hierdoor heb ik al veel meer praktische ruimte. Kan er anders ook even een foto van maken als het zo wat vaag klinkt. :+


Daar hebben wij er ook twee van hangen in onze zadelkamer, super handig!!


Ik gebruik die ook aan mijn stuk muur in de zadelkamer (is een oude stal waar er voor de muren houtbekleding gezet is, bovenaan de rand van het hout kon ik die hangen, handig), vind het soort haakjes er op heel handig, voldoende groot en stijl dus er slipt niets af, maar dankzij het niet te grote bolletje kan je ook heel makkelijk je spullen er af gritsen zonder te blijven hangen :j

Edit:
Afbeelding

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:51

Ik gebruik de rekjes van hierboven als dekenrek ! Super butget en het werk super. De haken zijn groot genoeg, en sterk genoeg om een deken te dragen.
Ze hangen al 2 jaar en geen muizen meer in de dekens !

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:34

Nohra schreef:
Ik heb een "paardnatuurlijke stal" dus heb geen boxen


Dat is helemaal super :j
Maar misschien kunnen ze wel een voorwand maken met meerdere zadelkasten naast elkaar ....
Heb je het wel netjes en op maat gemaakt ....

Groet Karin.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:43

Inmiddels heb ik besloten om zelf een zadelkast te gaan maken.
De afmeting word 2 meter hoog, 1 meter breed en 70cm diep.
Maar nu zit ik een beetje met de indeling, ik heb een foto van Google gebruikt als voorbeeld, lijkt me een fijne indeling maar misschien hebben jullie nog andere tips.
Ik moet er namelijk 2 zadels (1 vzh en 1 boomloos) en een mentuig in kwijt kunnen en dan natuurlijk de overige spullen.. zouden jullie het dan indelen zoals de voorbeeldfoto? Of zouden jullie de indeling omgooien en het totaal anders doen?
Hierbij de voorbeeldfoto:

Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:45

Waar zou je met deze indeling je mentuig willen laten? En je tweede zadel? Alles onder elkaar word wel heel krap vrees ik om dan ook je dekjes nog kwijt te kunnen.