Leren vast staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 17:03

Bucephala loopt nu al netjes mee aan het halster, maar ik vraag me af hoe ik haar kan leren vast te staan. Want als ik aan het poetsen ben en ze loopt steeds weg is ook niet zo fijn he....
Moet ik haar gewoon vastzetten en meer niet doen? Of de eerste keer(en) iemand er achter laten staan voor als ze gaat trekken aan het touw ofzo....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Charmotte op 2001-08-27 18:04 ]</font>


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 17:17

Ik heb het geleerd, door eest het touw door de tralies te halen (dus niet vast zetten), touw vast houden, en een voerbak(met wat lekkers) Vork op neushoogte voor haar neus. Als dat goed gaat haar echt vastzetten, met voerbak Vork . Dan een keertje de voerbak weghalen na een tijdje, steeds langer doen, en op het laatst gewoon helemaal zonder. Misschien niet de goeie manier, maar bij mij werkte het! Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:10

ja kan een lang halstertouw of longe door de ring halen en het einde in je hand houden. Als ze echt gaat hangen, kan je het touw laten meevieren.

Maar je moet denk ik toch het touw gewoon stevig vasthouden en als ze gek gaat doen of hangen, moet je dat laten gebeuren. Dan merkt ze vanzelf dat het geen zin heeft en het halster te sterk voor haar is (als je een goed halster hebt). Daar leert ze vanzelf van. Maar als het echt helemaal uit de hand loopt kan je het touw laten meevieren en is er niets aan de hand

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:16

Bij een jong paard is een touw met elastiek echt een uitkomst, het viert wat mee als ze eraan gaan trekken of hangen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:19

Idd een langer touw nemen, wel erdoorheen halen, maar niet vastknopen.
Touw zelf vasthouden en een stap naar achteren doen, zodat je richting haar achterste staat.
Als ze achteruit gaat doe je een klein beetje druk op het touw en druk je haar onder haar kont een beetje aan.
Denk dat Boesje hier wel mak genoeg voor is. Je moet natuurlijk wel goed oppassen dat je niet een klap van voor of achter hoef krijgt!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:39

meteen vast zetten en gaan poetsen.
zo doe ik het al jaren al doe ik het meestal als ze al een week oud zijn.
meestal gaan ze hangen.
Ik blijf in de buurt mochten ze wegglijden dat ik de knoop ineens los krijg maar das me nog nooit gebeurd.
binnen een minuut zijn ze uitgestribbeld(zet ze naast mams vast) en dan maak ik ze los.
De dag erop zet ik ze opnieuw vast de meesten stribbelen helemaal niets tegen en dan laat ik ze staan tot ik klaar ben met mams met poetsen.
Pas en weekje later poets ik ze zelf als ze vast staan.
Als ze nu gaan hangen kunnen ze niets kapot trekken.
Paarden zijn wdb niet zo slim want ze denken dan meteen als ze groot zijn dat ze dan nog niet sterker zijn dan het halster
[img]../upload/20/hinvast.jpg[/img]
hinke met een maand

[img]../upload/20/veulen.jpg[/img]
oscar met een weekje

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 19:24

ja met Nimber eens, gelijk vastzetten met een paar minuten geven ze wel op.
Ik deed het dus ook altijd zo met de veulens. Wel ff erbij blijven. Is bij mij ook nog nooit wat gebeurd.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:09

Ja gelijk vastzetten, net zoals voetjes geven, direct halsteren etc. Je kunt als je haar vastzet er het best even achter gaan staan, dan kun je haas desnoods even een tikje op de kont geven als ze gaat hangen en trekken.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:36

wij hebben ook heel lomp altijd gewoon vastgezet.. nooit problemen opgeleverd..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 6 bezoekers