WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 10:41

Ik open dit topic omdat er hier op bokt veel interesse is naar soorten omheiningen en hoe je dit degelijk moet aanpakken. Misschien vinden mensen met hetzelfde probleem als ik dit wel een interessant onderwerp.

Sinds april 2011 ben ik eigenaresse van een droomplek: 1 hectare weiland met 5 stallen en een bak. Op papier allemaal perfect, ware het niet dat de vorige eigenaar het niet zo nauw nam met ordelijkheid...
Hoe langer we er op stonden, hoe meer gekke dingen we tegenkwamen. In de bak lagen onder de bomen ijzeren staven vast in de grond, in de grote winterweide was er een kampvuurplek die vól verroeste nagels lag, overal vond je rot hout, nagels, ijzer, plastiek, kippengaas, koord ... Kortom: niet echt super, maar met wat opruimen konden de paarden wel al meteen het land op en weg van pension.

Maar toen begonnen we ons pas echt te realiseren wat er allemaal vervangen moest worden... De hele omheining was overal met andere materialen gezet, volgens de buren ook paaltjes die toen bij een nabij gelegen boer gratis waren af te halen omdat ze al een jaar in weer en wind lagen te 'rotten' in de klei. De draad was nog nooit vervangen denk ik in de 15 jaar dat ze daar zatten, op vele plekken was het weiland afgemaakt met letterlijk draad van 3mm dik.
En dan... Koop je in oktober een veulen dat geen respect heeft voor draad. Toen beseften we pas hoe braaf mijn 2 andere pony's de hele tijd hebben gestaan. Het begon érg veel te regenen in de herfst en winter en alle palen kwamen met een simpel duwtje zo uit de grond (sommigen zaten maar 30cm diep de grond in). Veel te gevaarlijk dus om mijn veulen te laten staan, aangezien ze elke dag buiten de wei stond ipv er in. Haar weer verhuisd naar de hengstenhouder waar ze van kwam en besloten om meteen de héle weide opnieuw te laten omheining door iemand die er verstand van heeft.
Hier en daar wat oplappen was echt niet voldoende (dat hebben we nog eens bevestigd gekregen toen we zelf alles gingen afbreken en met 4 man op 2 uur tijd alle palen de grond uit hadden gekregen) en ik ging op zoek naar iets degelijks dat ook betaalbaar was.

Mijn grote droom was een houten omheining, maar daar kwam het kostenplaatje al snel op €20 000, een bedrag dat we echt niet kunnen ophoesten :n . We hebben dan ook 750 meter omheining op ons land, dat is bijna 2.5km stroomdraad. Uiteindelijk iemand gevonden die samen met mij naar de meest degelijke oplossing heeft gezocht die ook nog in het budget zou passen.

En vorige vrijdag zijn ze dan begonnen met de afbraak! De treinbilzen die aanwezig waren zijn door hen wel met een machine verwijderd, al de rest hebben we zaterdag zelf afgebroken. Best een vreemd gevoel, zo'n kaal weiland. Vandaag worden nog de laatste dingen opgeruimd en dan beginnen ze met opbouwen!
We hebben gekozen voor ronde palen van 10cm doorsnede, 3 rijen stroomkoord van 6mm dik (geen lint, maar breekkracht draad is over nagedacht), hoekpalen van 14cm doorsnede en 3 ijzeren poorten aan de buitenzijde van het land, zodat mevrouwtjes de ontsnappers er écht niet meer uit raken aan de buitenkant. De andere poortjes worden elastieken poortgrepen van Gallagher, net als al het andere materiaal dat gebruikt wordt. Alle palen gaan machinaal zo'n 90cm de grond in en er komt een nieuw stroomapparaat op batterijen.

Dit is hoe het weiland eruit gaat zien:
Afbeelding
De geel=normaal poorten worden ook gewoon even breed als de andere poorten van 3meter.

En dit is het weiland zoals het was, voor de afbraakwerken:
Inkom: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0198_n.jpg

Rommel aan de bak: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6176_n.jpg

De semi-houten omheining na een windvlaag deze herfst: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7837_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9222_n.jpg

De immense rommel van de vorige eigenaar (en er is nog meer verspreid, maar dit geeft toch het beste idee) : Afbeelding

Zicht op het winterland (dat volgens de nieuwe plannen nog in 2'en wordt verdeeld:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6854_n.jpg

Zaterdag:

Rommelhoek langs de andere kant bekijken, houten wand is gesloopt: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5633_n.jpg

Bye bye 'houten' omheining: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7200_n.jpg

Zicht op het winterland: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7797_n.jpg

Grens bak/winterland: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1036_n.jpg

Ik hoop hier de komende dagen/weken de vorderingen te kunnen blijven posten, en de evolutie van ons land te kunnen vastleggen op foto :) .
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 20-02-12 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt


Ania

Berichten: 6095
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:45

Oh ik ben heel benieuwd naar de vooruitgang. zoals het er nu uitziet kan het alleen maar beter worden ;)

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:45

Jeetje, wat een rotzooi is er achtergelaten zeg :oo Maar wel een leuk project!!. Ik ga je vorderingen volgen, ben heel benieuwd hoe het wordt.

Ik vraag me alleen nog af wat je onder stroomdraad verstaat, aangezien je zegt dat het geen lint wordt?

MarlisJarig

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:48

Ik ga je volgen Ine.
Ben benieuwd hoe je droomplekje uiteindelijk wordt.

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:50

Jeetje wat een chaos zeg, ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden!

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 10:52

Zo snel zo'n leuke reacties! Goed dat ik dan toch een topic heb geopend, had nog even getwijfeld want de rommel is eigenlijk echt niet om aan te zien

Inderdaad Ania :') . Gelukkig geven de paarden niet om de schoonheid van hun omgeving, maar het moet wel veilig blijven :j

Het is gewone roldraad, schrikkoord heet het eigenlijk, draad is erg dun. Dit idee: http://www.agradi.nl/afrastering/schrik ... 006085/849 . Onze weilanden zijn erg groot, dus de kans dat ze met het rollen erin verstrikt raken is erg klein, ook is het iets windbestendiger denk ik (we zitten nogal winderig gelegen) en goedkoper. Dit komt al aan het max. van ons budget (het exacte bedrag weten we nog niet, hangt van de werkuren af, maar rekenen toch maar op €7000 inclusief afvoeren van onze rotzooi) en mijn paarden staan er hun hele leven al achter en hebben normaal gezien respect voor de omheining. Tot nu dus, aangezien we overal zoveel stroomverlies hebben dat er nog amper stroom op het koord stond.
Ik wil nog veiligheids bakjes laten aanbrengen, die het koord doorbreken indien er teveel druk op staat, dat moet nog overlegd worden met de mensen die het nu komen omheinen.

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:56

Oh okee, ik dacht al dat je van dat gladde draad bedoelde (prikkeldraad zonder prikkels zeg maar). Dat koord hebben wij als onderste draad. Idd vangt dat niet zoveel wind...

Maar ik volg dit topic! Ben heel benieuwd! Kan alleen maar beter worden.

Hebbesje

Berichten: 1702
Geregistreerd: 01-03-08
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:59

Dat wordt een flink project Ine! Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien, dan kom ik vlug eens langs!

Niets is onmogelijk voor hen die écht willen.
LUKA(v. Lurioso Gold):PSG
FANTASTIC-STRONA(v. Cassini Boy Jr):Z2

ANDORRA MH(v. Sir Donnerhal):ZZ-Z
CARINA(v. Dutch Dormello):Z2

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 11:01

Heb het ook even in de OP gewijzigd, het is inderdaad wel dik koord en geen dunne scherpe draad. Zo'n draad hadden we eerst wel, net als echte stevige ijzerdraad als afspanning... Verschrikkelijk, maar verleden tijd nu :D

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:02

Wij zijn in 1999 met zo'n projekt begonnen, en hebben nu allemaal geteerde zwarte palen om de wei, met 2 x bruin schriklint van 4 cm. Dat gaat mooi op in de omgeving en stoort lang niet zo als wit lint.
De stukken die aan andere erven/wegen grenzen, hebben nog 2 x glad draad in isolatoren onder het onderste lint, om honden en kippen bij ons te houden. Het staat nu dus ruim 12 jaar, en behalve een paaltje vervangen waar we met de tractor tegenaan kwamen (weidesleep) en 2 x een doorgesleten lint (wind) nog geen onkosten aan gehad. Er zit uiteraard wel een beste klap stroom op, met een lichtnet apparaat dat in de stal hangt.
Met een electronische waterpas heben we het lint allemaal op dezelfde hoogte gehangen in de isolatoren, staat supernetjes.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

GAM
Berichten: 965
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:02

Wouw dat wordt zeker een mooi plekje. Ik ga dit ook in de gaten houden.

Ik zit met hetzelfde probleem wil graag een nieuwe omheining maar hout is echt veels te duur.
En wij hebben ook nog de uitdaging dat er schapen op het land lopen en iets meer land hebben.

Ik wens je heel veel succes met je prachtige plekje.

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:03

Leuk en interessant topic!
Maar 20.000 euro voor een houten omheining?
Dit is onze omheining...
Afbeelding
Afbeelding
We hebben ronde palen van 13-15 cm dik en daartussen regels. Boven de palen,tussen de regels en onderop stroomdraad van 0.5 cm.We hebben ook een hectare weiland,waarvan 2 kleinere weilanden 1 rijbak en 1 groot stuk. Poorten hebben we zelf gemaakt van hout of van draad .
We hebben gecreosoteerde palen gebruikt, maar nu na 8 jaar beginnen er toch een aantal te rotten( daar waar de wei lager is en er dus in de winter water blijft staan,sloot maken is niet mogelijk i.v.m.wieland buren).Verder zitten we met het probleem dat we 1 hele lange zijde hebben van +/- 600 mtr en daar gaat de omheining scheef hangen ) thanx to de buurman die zijn omheining aan onze palen vast had gemaakt ( haaks erop)
iemand enig idee hoe we dat weer recht kunnen krijgen..palen zijn daar afgebroken dus moeten sowieso vervangen worden,maar hoe krijg je het over zo'n stuk weer recht?


Wij waren in totaal ongeveer €2500,0 kwijt. We hebben wel alles zelf gezet en gemaakt.

http://www.big-sky.nl.
http://equinegroomingservice.nl
Het adres voor het professioneel en vakkundig scheren van uw paard/pony!

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:06

Wat een ontzettend leuk topic,ik houd zelf enorm van die voor/na foto's,maar jeetje,wát een project.
Succes met alles,mooi plekje heb je daar

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 11:15

Hier gaan we voor geïmpregneerde palen (dus die groene) aangezien ze tegenwoordig blijkbaar van die kwaliteit zijn dat ik minimaal 10 jaar garantie heb op antirot en we met gecreosoteerde palen (zwart) nog een paar duizend euro duurder uitkwamen. Klinkt erg fijn dat alles nog steeds zo goed staat! Hier wordt ook alles goed geplaatst, dus ben benieuwd hoe dit gaat ogen in vergelijking met wat we nu hebben. Hebben jullie toen alles zelf geplaatst, Linky? Dat moet een hele klus zijn geweest!

Wij hebben jammer genoeg geen elektriciteit, maar heb gevraagd om het zwaarste apparaat voor paarden te voorzien dat op een gewone batterij loopt.

Catalyst1: Wij zijn jammer genoeg niet in de mogelijkheid om alles zelf te plaatsen, aangezien iedereen hier fulltime werkt/studeert en de paarden niet over een lange termijn wegkunnen. En het is uiteindelijk mijn weiland, dus vriendlief neemt geen vakantieweken op om mijn weiland te komen opknappen.
Zo goedkoop kunnen we dat hier nooit doen, we hebben hier in de omgeving geen houthandel zitten die degelijke materialen heeft en ook levert (zit in randstand Antwerpen). Mochten we op een betere locatie zitten denk ik dat we ook betere prijzen zouden kunnen krijgen. 2 regels zie ik niet zitten met mijn 3 Houdini's van pony's, dus alles moet met 3 regels. Heb zelf met mensen gesproken die ook alles zelf hebben gezet en die waren toch ook €8000 kwijt, dus jullie hebben dat echt netjes gedaan voor die prijs! Kan je verder niet helpen met hoe je die weer recht kunt krijgen...
Edit: heb gezien dat jullie wel 4 rijen draad hebben. Dan hebben jullie het echt aan een ontzettend lage prijs kunnen doen!
Hier kost hout echt bijna een mensenleven :oo

Schapen zijn inderdaad nog een extra uitdaging, GAM :j . Dan moet er nog schapendraad tegenkomen die je afschermt voor de paarden. Moeilijk...
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 20-02-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karma

Berichten: 1872
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:15

Gaan jullie de grond ook nog saneren? Of omploegen en nieuw graszaad er in?
En het winterland, worden dat paddocks of komt er wel gras in? (met name in natte perioden is van gras binnen een maand niet meer te spreken)

Wat een werk maar het gaat vast prachtig worden! En de stallen, zit daar nog werk in?

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Klik hier om ons te volgen op Instagram

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:16

Wat een werk zeg, maar wel leuk als het straks allemaal af is. Maar als het zo'n grote hap uit je budget is waarom doe je het omheinen dan niet zelf, scheelt enorm in kosten. Ik bestel mijn spullen altijd hier: http://www.weidezaun.info heeft a-merken en is veel voordeliger dan agradi en andere leveranciers.

Edit: zie nu dat je geen tijd hebt om het zelf te doen.

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 11:25

Delphi2:
Het zelf doen is iets dat wij niet voor in de mogelijkheid zijn. Hier zit zo'n 2 weken fulltime werk in met mensen die er echt verstand van hebben. Wij zouden er dus bijna dubbel zo lang over doen denk ik en daar hebben wij de tijd niet voor. Ik ben student en zit erg veel op de universiteit, mijn ouders werken fulltime, mijn vriend werkt fulltime. En hier en daar eens een klein beetje oplappen is geen optie, want daardoor is het zo erg geworden als het nu is. Daarbij heb ik een erg zwakke rug, dus in onze loeiharde kleigrond gaan boren met een grondboortje is nefast voor mijn rug, en het huren van zo'n apparaat is ook niet vanzelfsprekend. We zitten hier in een slechte omgeving qua mogelijkheden omdat we eigenlijk te dicht in een stadsregio zitten.

LA_woman: Ons winterland is 4000m² en is kapot gelopen, maar het gras begint nu ook alweer te groeien. Wij zitten op enorm vruchtbare kleigrond waardoor het gras vanzelf aangroeit. Na de winter gaan ze op een stukje zomerland en tadaa, het gras op het winterland groeit alweer aan. Het winterland kan best nog eens geploegd worden, dat gaan we eerst even afwachten. De vorige eigenaar had op het winterland jaar in jaar uit daar 3 paarden op staan (ze had er 6, die allemaal op aparte weilanden stonden ivm hengsten, behalve de 3 merries die dus altijd op het winterland stonden) en die had in de lente altijd meteen weer gras.
Teveel gras willen we ook niet, mijn paarden mogen enkel op schrale bodem staan, dus dat is ideaal. De bak wordt wel weer opnieuw doorgereden en ik hoop er ook wat nieuw zand door te laten rijden.
Dit is het winterland vorige lente, nadat er dus een hele winter 3 paarden hadden opgestaan:
Afbeelding
(dit zijn mijn pony's en een logé, de 3 paarden die er de hele winter hadden opgestaan waren toen al verhuisd met de vorige eigenaar mee)
We hebben wel vergif gespoten op het hele land ivm boterbloemen, maar we gaan vanaf volgend jaar de bodem elk jaar laten kalken en verzorgen zoals het hoort :j
Edit: in de zomer lag het er zo bij, zonder ook maar iets te hebben gedaan qua bemesten of ploegen:
Afbeelding

De stallen zijn voorlopig nog inorde, die staan er nog maar een jaar of 2. Er moeten wel weer nieuwe antibijt strips opkomen aangezien de paarden graag hout knagen af en toe, maar gelukkig niets dringends. De daken hebben het met de stormen van afgelopen winter ook goed gehouden, maar tegen volgende winter willen we die wel verbeteren, hier en daar lekt er 1tje.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 20-02-12 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Berichten: 3091
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:27

Ine23 schreef:
Hier gaan we voor geïmpregneerde palen (dus die groene) aangezien ze tegenwoordig blijkbaar van die kwaliteit zijn dat ik minimaal 10 jaar garantie heb op antirot en we met gecreosoteerde palen (zwart) nog een paar duizend euro duurder uitkwamen. Klinkt erg fijn dat alles nog steeds zo goed staat! Hier wordt ook alles goed geplaatst, dus ben benieuwd hoe dit gaat ogen in vergelijking met wat we nu hebben. Hebben jullie toen alles zelf geplaatst, Linky? Dat moet een hele klus zijn geweest!

Wij hebben jammer genoeg geen elektriciteit, maar heb gevraagd om het zwaarste apparaat voor paarden te voorzien dat op een gewone batterij loopt.

Catalyst1: Wij zijn jammer genoeg niet in de mogelijkheid om alles zelf te plaatsen, aangezien iedereen hier fulltime werkt/studeert en de paarden niet over een lange termijn wegkunnen. En het is uiteindelijk mijn weiland, dus vriendlief neemt geen vakantieweken op om mijn weiland te komen opknappen.
Zo goedkoop kunnen we dat hier nooit doen, we hebben hier in de omgeving geen houthandel zitten die degelijke materialen heeft en ook levert (zit in randstand Antwerpen). Mochten we op een betere locatie zitten denk ik dat we ook betere prijzen zouden kunnen krijgen. 2 regels zie ik niet zitten met mijn 3 Houdini's van pony's, dus alles moet met 3 regels. Heb zelf met mensen gesproken die ook alles zelf hebben gezet en die waren toch ook €8000 kwijt, dus jullie hebben dat echt netjes gedaan voor die prijs! Kan je verder niet helpen met hoe je die weer recht kunt krijgen...
Edit: heb gezien dat jullie wel 4 rijen draad hebben. Dan hebben jullie het echt aan een ontzettend lage prijs kunnen doen!
Hier kost hout echt bijna een mensenleven :oo

Schapen zijn inderdaad nog een extra uitdaging, GAM :j . Dan moet er nog schapendraad tegenkomen die je afschermt voor de paarden. Moeilijk...


oei! kijk wel uit me die geïmpregneerde palen! boer van mijn stal is hier ook keer in dat praatje getrapt, palen waren idd na jaar of 3 rot en braken bij de grond af, hij dacht "geen probleem, zit toch 10 jaar garantie op!" belde de leverancier en die zegt "heeft u spijkers of schroeven in de palen gedaan?!" boer dus van "euhm, ja?!" nou dan was de garantie verlopen want dit mocht niet!!! pffff hoe wil je ze anders gebruiken???? {:)-:( dus een tip, vraag naar de voorwaarden van garantie!! :j
Laatst bijgewerkt door girlyggirl op 20-02-12 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 11:30

We hebben een hele boel kenissen die goede kwaliteit geïmpregneerde palen hebben staan en al 10 jaar gelukkig zijn, gelukkig :) . Dit wordt via een firma zelf gedaan en de palen worden machinaal de grond in geboord, waardoor er minder druk komt op de palen, dus ze gaan minder snel scheuren binnenin en minder snel rotten. De garantie komt dus met het zetten van de hele omheining, waar ze zélf de schroeven in gaan draaien.
Als je met een grondboor en een hamer een paal de grond in slaat, dan gaat die door de druk gemakkelijk binnenin scheuren waardoor er vocht in komt en de rot sneller begint, wat niet gebeurt met machinaal gezette palen.

Ik denk dat jouw boer echt erg pech heeft gehad en geen goede kwaliteit hout heeft gekregen, want dit kan natuurlijk echt niet :n

edit: Cindybijl, ik denk dat ik het gelukkigste meisje ter wereld ga zijn :D ! Kan niet wachten om de paarden heerlijk op de wei te hebben staan en te genieten van een heerlijke BBQ op ons eigen plekje (de hele rommelhoop moet een leuk plekje voor onszelf worden)

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:33

Oei, das inderdaad wel een nadeel. Wij hebben er denk ik ruim een week over gedaan om alles te plaatsen,we hadden een elektische grondboor gehuurd.Na een tijdje krijg je er wel handigheid in :)
Wij hebben ook een winterwei van ongeveer 40 x 40. Dit mogen de paarden lekker kapot lopen in de winter,zaaien en mesten we ook niet,maar toch nog best veel gras erop.
We hadden met het hout het geluk dat de houthandel ging verhuizen en we dus een hele partij voordelig konden kopen.We hebben langs de buitenzijde aan de straatkant gaas tegen de onderkant gemaakt zodat de honden niet zo de weg op kunnen rennen,misschien een idee voor de schapen?

http://www.big-sky.nl.
http://equinegroomingservice.nl
Het adres voor het professioneel en vakkundig scheren van uw paard/pony!

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 11:37

Onze winterweide is 80 x 50 denk ik, erg groot maar ze gaat nu dus ook in 2'en worden gedeeld volgens de nieuwe plannen (het rechtse weiland onder de bak is/was 1 groot weiland).
Jullie hebben dan op de juiste moment besloten om er aan te beginnen! Handig, zo'n uitverkoop van de houthandel :) .

Gelukkig hebben wij nog geen plannen voor schapen en mag onze kat overal rondlopen, die komt ons weiland eigenlijk nooit af :+

74Joanna
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-02-12

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:11

Het eerste wat ik dacht was " oje wat een nattigheid " ik wens je veel succes met de renovatie van je droomplek en blijf dit volgen, lijkt me erg leuk/intressant.

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 13:20

Het zijn gelukkig ook alleen maar foto's van 1/5 van het weiland dat inderdaad erg nat ligt nu. Kleigrond en ontzettend veel regen is niet de beste combinatie :) .
Het zomerland ligt er gewoon goed bij, dus dat komt wel weer inorde als het wat opdroogt. Ons weiland droogt na een paar dagen droogte meteen weer helemaal op, maar bij een regenbui is het ook meteen weer nat.

Edit:
Om een volledig beeld te geven: Dit zijn 2 van onze 3 zomerlanden die op het plan dus links liggen:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7961_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9592_n.jpg

74Joanna
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-02-12

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:38

Dat ziet er al wat aangenamer uit, die zomer weides. Zelf zit ik ook op combinatie zand/veen grond en wij hebben ons land laten draineren. Een deel bij de stallen en paddock is verhard (bestrating). Bij erg slecht weer verkies ik ook liever de paddock boven het grasland omdat ik afhankelijk ben van externe factoren die het onderhoud.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:56

Wat gaaf project zeg! ik ben heel benieuwt wat je er van maakt :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers