Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-12 00:45

Na een heleboel gehersenkraak, zoeken naar stallingen, plannen maken, getwijfel of ik het komende jaar (vanaf september) wel genoeg tijd heb voor mijn paard (een tinker), kwam het idee in me op om mijn paard Jeppe (een tinker) een tijdje gewoon enkel en alleen -of nouja, liefst alles behalve alleen- paard te laten zijn. Ik weet dat er opties zijn om je veulen/jaarling in een kudde in een natuurgebied op te laten groeien en op te laten voeden. Maar Jeppe is geen jaarling...
Weet iemand of er ook zoiets bestaat voor volwassen paarden? Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik dacht zelf al aan:
-Gras (Jeppe is na een dagje op een volle wei weg-rolbaar)
-Toezicht (ik wil hem niet ergens achterlaten waar niemand een oogje in het zeil houdt)
-Bekappen e.d. (als hij op 100 hectare staat mag ik wel een paar uur vantevoren met een verrekijkertje de wei doorstruinen om de bekapper niet uren te laten wachten)
-Ik wil Jep niet zomaar in het eerste beste bos dumpen. Hij moet het minstens net zo goed hebben als hij het nu heeft met z'n vriendjes, stalletje en dagelijks hooi-geknaag.

En wat denken jullie überhaupt van dit idee? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Heeft iemand ideeën? Dank alvast voor het meedenken!

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Anoniem

Re: Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:25

kun je anders niet zoeken naar een iets minder grote plek,een beetje in de buurt?
waar ze 'gewoon' 24/7 buiten kunnen lopen,met schuilstal bijvoorbeeld?
of wil je echt in een groot gebied?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:28

Heb je vanaf september géén tijd meer of minder tijd?

Mijn paarden staan in volpension, heb je er in principe ook geen omkijken naar. Bij ons op stal staat een pony waarvan het baasje nooit komt, maar het dier wordt súper verzorgd :)

Natuurgebied, ja... daar heb ik ook ervaring mee.
Mijn merrie heeft als jaarling in een natuurgebied gelopen (Zeewolde), súper!! Maar ja... dan moet je er inderdaad niet vanuit gaan dat er een smid komt of dat er dagelijks wordt gecontroleerd. De natuur wordt wel op die manier goed nagebootst en in de winter werd bijgevoerd.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 15:48

Mijn voorkeur gaat inderdaad wel uit naar een natuur-achtig gebied (goh, wat klinkt dat stom), omdat in een weiland 24/7 buiten toch meer modder, ander soort gras en minder (óf juist veel) kuddedynamiek betekent. Maar tot zover mijn vooroordelen ;). Ben benieuwd naar ervaringen.

Ik had inderdaad gezien dat in Zeewolde zo'n gebied zit, maar dat is 1000hectare toch? Inderdaad bést groot als je je paard eventjes wil bekappen!

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:51

Ik lees mee, ik wil dit als zomerweide.
paarden staan bij mij aan huis en wil van de zomer ook eens vakantie.

Alleen idd loop ik ook tegen het probleem aan dat ze te oud zijn/ te klein.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:01

Mijn merrie heeft van haar 1e tot haar 3 jaar in een vergelijkbare situatie gelopen, maar dan 10 hectare, met een stuk of 10(?) Welsh pony's. Het is super goed gegaan en ze heeft er helemaal niks onder geleden, ook al waren het best strenge winters en zijn ze nooit bijgevoerd. We hebben haar ook gewoon bekapt; als je de wei in kwam had de kudde je snel genoeg gevonden en omdat mijn pony wel redelijk wat in handen was geweest was het geen enkel probleem om, omsingeld door 9 anderen, haar te bekappen. Vond ze wel leuk, die aandacht.. Ook enten lukte meestal, hoewel ze daar een bloedhekel aan heeft en dan niet altijd in bedwang te houden was..Zeker een volwassen pony die altijd in handen is geweest kun je natuurlijk prima vangen en iets mee doen, eventueel mee nemen de wei uit (als je het over een formaat wei hebt zoals die van ons, niet als je het over 100 hectare hebt).
Ik vond 10 hectare sowieso een prettige omvang, overzichtelijk en je kunt ze altijd vinden. Zeker met een volwassen pony vind ik het best een grote stap om ze echt in de natuur te zetten, op een veel groter stuk dus. Gras lijkt me een groot probleem, voor dieren in de groei is het niet zo gauw te veel, maar mijn sobere paardjes zou ik nu niet zo gauw op tientallen hectare gras durven zetten. Daarnaast zou ik er wel goed over nadenken of dit voor altijd is of voor even en hoe je daarna verder wil. Als je hem echt op zo'n groot stuk wilt zetten, zo groot dat je hem dus niet zomaar kan vinden en meenemen, is voor je paardje best een grote overgang. Ik weet niet hoe je hem nu houdt, maar hij zal nu wel dagelijks in handen komen. Om dan opeens 'in het wild' te leven is wel heel natuurlijk en dat kunnen ze zeker leren, maar het lijkt me wel erg wennen voor hem. Ik denk niet dat ik dat zou doen voor een half jaartje of een jaar, om hem daarna weer gewoon in pension te zetten. En ook voor jezelf: als je deze keuze maakt, betekent dat wel dat je je paardje ook helemaal niet meer 'tot je beschikking' hebt. Ik zou zelf eerder op zoek gaan naar een relatief klein land, maar wel meer dan een weiland, desnoods wat verder van huis, waar hij wel 24/7 buiten kan zijn en er niet onder lijdt dat jij niet zo vaak langs komt, maar waar je hem wel wekelijks of maandelijks even op kan zoeken. Zeker als je van plan bent om hem een jaar later weer op te halen en er weer op te gaan rijden. Maar dat is ook heel erg een gevoelskwestie hoor... Mijn pony heeft ons toen wel verbaasd, hoe goed ze zich redde in de kudde en in de natuur. Goed trouwens dat je er zo mee bezig bent!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Re: Paard tijdelijk in grote kudde/weiland/natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-12 16:11

Dankjewel voor je reactie en meedenken! Als ik mag vragen; waar had jij je paard staan? Of heeft het geen zin als ik informeer of daar een plekje voor mijn tinker is? (mag ook per pb). Wat je noemt zijn dingen die inderdaad belangrijk zijn om over na te denken. Mijn gevoel zegt dat de overgang van hoe hij nu staat naar meer ruimte in een grotere kudde niet zoveel problemen zel geven. De overgang van grote vrijheid-blijheid-wei weer terug naar een kleiner stuk lijkt me lastiger (voor hem). En inderdaad het gras... Nou is het ene gras het andere niet, maar met een koudbloed is gras al gauw te groen...

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Kabayo

Berichten: 13865
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:44

Ik schop deze even omhoog. Ik zoek voor mijn friese merrie een plekje voor volgend jaar.

Dat ze 24/7 buiten mag lopen met haar veulen. Wie weet iets in friesland? Zal van augustus tot ongeveer november/december zijn. Met het veulenen wil ik haar eigenlijk thuis hebben.
Ik hoor het graag! Hoef geen faciliteiten te hebben. Ook niet bekappen/enten. Liever wel een kudde dat ze niet alleen staat

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers