Weide winterklaar maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:02

Hey,

Vanaf 1 oktober tot 1 april heb ik een weitje naast mijn huis gehuurd voor een klein bedrag. Er staan stallen maar dat huisje met de stallen staat op instorten dus mag ik er alleen hooi en voer in opslaan. Mijn vader gaat, zodra hij uit het ziekenhuis is, een overkapping maken zodat ze ook droog kan staan.
Het is een stuk bestraat met klinkers zodat ze niet perse in de derrie hoeft te staan. Het is de bedoeling dat ze snachts gewoon op stal komt want dit geeft voor mij meer geruststelling. Morgen komen mijn 15 kleine balen hooi binnen en ga ik nog wat ander voer halen zodat ik goed voorbereid bent. Ook is al het jacobskruid aan mijn kant verwijderd en heb ik voor een deel het gras gemaait en heb ik 7 dagen laten drogen en in het hooi net gedaan. Het langere gras krijg ik helaas niet weg gesnoeit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:29

Je paard komt toch niet alleen te staan?

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:48

Jawel. Nu staat nu nog met haar weide maatje. En er staat een fries naast en ik heb geen geld voor een ander paard en een ander paard van iemand anders is geen mogelijkheid want dan moeten vreemde in mijn tuin gaan lopen waar mijn waakhonden zijn.

Nog tips waar ik wel wat aan kan veranderen?

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:59

Koop je van de winter nog meer hooi bij of is dit je hele voorraad voor de winter?

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:02

Kun je wat meer details geven? Wat zijn de afmetingen, hoe groot is je paard? Hoe groot je weiland? Hoe zwaar zijn die pakjes hooi etc?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:03

Gras gemaaid? Waarmee gemaaid? Toch niet met een gewone grasmaaier hoop ik want dat hooi/gras is veel te kort en kan slokdarmverstopping veroorzaken. Dat is echt heel erg gevaarlijk.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:07

Ook hier even reageren dan maar, ik ben ook wel nieuwsgierig naar je hoi. Op fb vroeg je al voor een bepqald bedrag en had ik nog zoiets misschien voor te starten. Maar hieruit maak ik ook uit op dat je denkt 15 nodig te hebben.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:25

De afmeting weet ik niet, ik heb een fjord van 144cm. Het hooi wat in het hooinet zit nu op dit moment is idd zelf gemaaid maar de kleine balen hooi zijn van het land. 15 stuks is niet voor de hele winter natuurlijk.. Ik heb nu alleen niet meer geld voor meer ik kan naderhand nog altijd meer kopen. Snachts gaat ze haar stal in op de pensionstal hier paar minuten vandaan. De kleine balen hooi zijn 15kg zwaar.

Maar ik wil juist tips hebben de weide zelf winter klaar te maken want het is niet echt belangrijk hoe groot mijn paard is. Ze heeft ruimte genoeg en kan tenminste buiten staan. Op de pensionstal kan ze maar 1 uur per dag naar buiten met haar weide maatje.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:30

Mij lijkt het niet ideaal.
Paard staat alleen,
Wat als het in winter heel slecht weer is en je moet over straat?
Ook lijkt het mij een te klein stuk, maar dat is lastig te zien.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:31

Dus haar maar 23/7 op stal laten?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:32

Geen zelf gemaaid hooi geven, nooit doen. Je wil niet meemaken wat er dan kan gebeuren.

Een wei winterklaar maken is afhankelijk van de wei. In deze tijd van het jaar is het belangrijk om kalk te strooien omdat de grond van een wei vaak verzuurd.
Als je een slechte grasmat hebt kan je overwegen om opnieuw in te zaaien maar dat is een dure grap.

Je kan de wei nu wel gaan bemesten. Meer is er niet te doen. Het grootste werk is in het voorjaar.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:33

R.X. schreef:
Mij lijkt het niet ideaal.
Paard staat alleen,.
Aan de andere kant van het hek staat een paard wat haar Fjord kan zien, 23/7 in stal staan is ook niet ideaal. ;) Ze doet tenminste haar best voor haar paardje om 'm lekker in frisse lucht te zetten met een droog stukje.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:34

De eigenaar weet dat zijn wei volledig geruïneerd gaat worden? Dan zou ik nog meer betegelen.
Sowieso voor de schutting langs draad maken, want die kan zo om :=
Met die baaltjes hooi red je het nog geen maand....

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:50

Ze zegt toch ook dat ze nieuwe baaltjes koopt zodra deze op zijn, waar maak je je druk om. Ze weet echt wel wat haar paardje nodig heeft en verder staat hij savonds gewoon in zijn warme stalletje met hooi en biks...... ;) Die negatieve ondertoon op bokt altijd. :Y)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:53

Joscaa schreef:
Ze zegt toch ook dat ze nieuwe baaltjes koopt zodra deze op zijn, waar maak je je druk om. Ze weet echt wel wat haar paardje nodig heeft en verder staat hij savonds gewoon in zijn warme stalletje met hooi en biks...... ;) Die negatieve ondertoon op bokt altijd. :Y)


Ik geef alleen een tip, om inzicht te geven in het verbruik ;)
Is juist niet negatief, omdat ik zelf in het begin het ook erg verkeerd heb ingeschat en daarmee haar alleen wil helpen.
Jammer dat het gelijk zo negatief wordt opgevat :Y) want ik maak mij niet druk; heb zelf al de 1000 kilo hooi binnen gesleept, omdat ik weet dat de prijzen nog wel eens kunnen stijgen gedurende het seizoen als het bv erg koud is.
Ts, weet niet of je de mogelijkheid hebt, ik koop zelf altijd pakken van 450 kilo en schud die dan los onder een afdak. Stuk goedkoper namelijk :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-10-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:55

vuurneon schreef:
Jammer dat het gelijk zo negatief wordt opgevat :Y)
Kwam vooral door je eerste zin denk ik, en door de rest die allemaal al negatief deden. _O- Suurry!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:57

En ook daar geef ik gelijk een tip; nog meer betegelen als het kan :)
Je kan vaak gratis tegels ophalen namelijk. Mijn winterwei is iig onherstelbaar verwoest, opnieuw inzaaien laat ik zitten ivm de kosten. Ze mogen het lekker vertrappen.

damien82
Berichten: 142
Geregistreerd: 28-07-12

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:10

Mij lijkt het een te klein stukje voor je paard komen de paarden op je pensionstal nooit buiten dan
Ook voor mijn oog lijk het niet bepaalt paardvriendelijk

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:12

Dit lijkt me ook geen wei maar een achertuin. 15 baaltjes doe je niet lang mee hou daar rekening mee. Daarbij is dit kleine stukje echt vreselijk als winterwei of je moet het volledig betegelen want dan hrb je geen last van het omploegen. Hoeveel vierkante meter is het?

Daarbij ga je haar dus iedere dag brengen en halen naar de pension stalling? Lijkt me ook niet helemaal optimaal, ik zou haar of helemaal op de pensionstallong laten of helemaal naar huis halen of iets heel anders zoeken.

Ik begin nu aan 9de of 10de jaar met de winterwei thuis maar ik zeg je dat het weer vaker tegen dan mee zit! Wat ga je trouwens doen met de mest?

Maaaaaar alles wat je nu fout doet of te laat achter komt kan een wijze les zijn voor de komende jaren, je leert van je fouten.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 23:34

De eigenaar weet dat ja, er is meer betegeling maar heb ik niet schoongemaakt. Ik probeer het beste voor mijn paardje te doen en wat in mijn mars zit. In april zaai ik alles opnieuw en maak 'm weer inorde want dan kan ze weer naar de zomerweide op stal. Het gras zal ik dan uit het hooinet halen want daar heeft ze nog niet van gegeten. Bedankt voor de tip. IK ken genoeg paarden die in de winter niet naar buiten kunnen dus ik ben al trots dat dit niet met de mijne gebeurd.

En r.x. Als je alleen kritiek hebt waarom geen oplossing meebedenken? Ik ben er heilig van overtuigd dat menig paard wel zou willen ruilen met haar. :)

En hier hebben voorheen 2 ponysgestaan. Er zitten buitenboxen en binnenboxen. Maar die heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

@ damien, ik vindt het een leuke stal en goede faciliteiten. Ik heb niks te klagen en mijn paard ook niet. Ik vindt dat ik dit voor 50 euro meer in de maand goed geregeld heb.

@kim, waarom niet ideaal? Ik loop nog geen 5 minuten naar de pensionstalling en ik ga niks anders zoeken. Ik ben super blij op mijn stal, enja! Ik heb op pensionstalling nog 300kg hooi staan. ;) de mest kan ik gewoon meenemen naar stal en daar op de hoop doen.

Volgend jaar ga ik zeker een ander weitje huren, dit weitje is alleen voor deze komende 6 maanden en als het te glad (door sneeuw) is verhuis ik haar niet. Maar dat zie ik dan wel, ik ga me daarvoor niet in de stress werken heb nu genoeg aan mijn hoofd. ;)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:47

Joscaa schreef:
R.X. schreef:
Mij lijkt het niet ideaal.
Paard staat alleen,.
Aan de andere kant van het hek staat een paard wat haar Fjord kan zien, 23/7 in stal staan is ook niet ideaal. ;) Ze doet tenminste haar best voor haar paardje om 'm lekker in frisse lucht te zetten met een droog stukje.

Ja tuurlijk, een paard op een afstandje "zien" en er niet bij kunnen is ook echt genoeg he, wordt ie gelukkig van... not. Je dier niet paardwaardig houden is NIET je best doen. Ja ja, komen we weer: dit is een basisbehoefte, die je het beest ontneemt. 23/7 op stal sucks ook big time voor een paard. Dit is kiezen tussen twee kwaden. No way dat ik mijn dieren zo zou willen houden. Ik zou héél rap op zoek gaan naar een goede, PAARDVRIENDELIJKE oplossing. Dit is weer zó egoistisch... beest mot het er maar mee doen. God, wat zou ik blij zijn als ze die wetten uit scandinavie hier ook eens door zouden voeren: kuddedieren MOETEN met tenminste één maatje staan, anders vette boete.

Ik ben ook benieuwd hoe "groot" dit weilandje is, want het ziet er op de foto's uit als een mini stukje. Maar is niet goed te zien. Als het inderdaad zo klein is, mag je er van uit gaan dat als het een tijdje flink regent, je weilandje al eencomplete drekbende is vóór je überhaupt de winter in gaat. En dan staat ie straks alleen nog maar op het betegelde stukje, wat er nog kleiner uitziet.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 23:55

En ik krijg het idee dat hier een discussie gaat komen over het paard en niet over mijn vraag.

En pardon?! Jij zegt mij nu dat ik niet mijn best doe? Ik doe mijn best. Ik geef om mijn dier. En ik doe er alles aan om haar buiten te krijgen en dan alsnog is het niet niet goed genoeg? Luister.. Ik ga het niet veranderen want ik haal al alles uit mijn mars. Ten eerste was dit topic bedoeld om een stom stukje land en niet om mijn dier. Mijn excuses dat mijn paardje niet 24/7 op een betegeld stuk grond kan in een grote kudde waar ze nog lang en gelukkig leeft maar dat gaat nu niet gebeuren. Ik zoek alleen hulp met het winterklaar maken van de weide. De weide is namelijk best een groot stuk, ik weet alleen de afmetingen niet. Op de foto ziet het er inderdaad kleiner uit want de fotos zijn gemaakt met een iphone.

Ik vindt het alleen heel erg dat het blijkbaar voor sommige bokkers nooit goed genoeg is want er is altijd wel wat op aan te merken.

Dus iemand nog suggesties over de weide? :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 00:02

En de laatste foto want er miste een foto van de andere kant van het weitje.
AfbeeldingUploaded with ImageShack.com

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:18

Tja, als jij dit zo open op internet zet kun je commentaar verwachten. Ik vind inderdaad dat je NIET je best doet, het is NIET genoeg om het dier alleen maar buiten te krijgen. Je vergeet voor het gemak even een héél belangrijk ander punt. Misschien nog wel belangrijker dan de hele dag buiten staan. En dat het nooit genoeg is: dat klopt niet, mij hoor je geen commentaar geven als je je dieren diervriendelijk en paardwaardig houdt. En dat betekend: ze in hun basisbehoeften voorzien. Echt het minimale. Zodat je paard gewoon gelukkig en tevreden is. En dat doe je bewust niet.

Ik denk echt dat dat landje voor de winter al een modderboel gaat zijn. Het si wat groter dan op de eerste foto's te zien was, maar te klein om droog en intact te blijven tijdens een langere natte periode.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 00:31

Zal ik haar dan gewoon op stal doen anders? Heb ik en 700 euro gespaard en staat ze droog. :)

Als jij dat vindt, best maar ik doe mijn best.

Ik zal nu ook niet meer reageren want ik doe het toch niet goed.