wanneer te beginnen met een dek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 17:41

ik heb sinds een paar weken een eigen paardje.. maar wanneer beginnen jullie met het opdoen van het dek.
Ik wil niet dat hij straks met een megadikke wintervacht komt te staan

Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:44

Als het s'nachts onder de 10 graden word, een zomerdeken opdoen en overdag ook onder de 10 graden dan zijn staldeken opdoen. Word het nog kouder (dus echt vriezen ect...) nog een extra tussen deken...

Zo doen de meeste het bij ons op stal.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:46

ik doe zodra het s'avonds onder de 10 graden wordt winterdeken op en overdag onder de 15 een zomerdeken wordt het overdag nog kouder dan 10 ook winterdeken
ik heb altijd kort in het haar s'winters maar als het gaat vriezen heb ik dan wel 2 dekens op

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:50

Mijn pard krijgt eind september een deken op zodra hij begint met verharen.
Hij krijgt dan heel ietsjes vacht doordat ik eigenlijk net te laat ben met de deken.
Dit doe ik omdat hij het hele jaar overdag in het land loopt en ik voornamelijk in de buitenbak rijd.
Hij krijgt dan een regendek zonder voering op.
begin/half oktober gaat hij 's nachts op stal en eind oktober meestal als het overdag rond de 14 graden is krijgt hij een herfstdek op.'s nachts is het dan meestal 6/7 graden.
zodra het overdag rond de 2 graden is (en 's nachts al aardig vriest) krijgt hij zijn mega dikke winterdeken op.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 18:08

Ik ga dit jaar voor het eerst met dekens aan het werk (is de bedoeling) en ik denk dat ik zijn dekentje op ga doen als hij gaat verharen en als ie dag en nacht binnen komt te staan, dat is rond half september.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 18:35

wij beginnen altijd na de eertste week van september ongeveer,ligt er ook aan hoe warm of het in september nog is,kan varieeren met een paar weken.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 21:50

Op de sportstallen waar ik gewerkt heb heb ik geleerd met een dek te beginnen zodra het geen "t-shirt weer" meer is. Maar het verschilt een beetje per paard en per stal. Waar ik nu sta zijn de stallen geisoleerd, en is het dus als het buiten nog maar 10 graden is, binnen nog veel warmer. Ik houd een grens van ongeveer 14/15 graden aan voor een zomerdeken in september. Als je paard staat te zweten onder een veel te warme deken heb je er ook niks aan natuurlijk.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 09:57

Haha, Chan dan had ik het toch goed met mijn 10 graden 's nachts!!! Wat ben ik toch weer goed. nee, dan klopt het. als het ongeveer tien graden wordt 's nachts, dan gaan we beginnen met 's nachts een dunnere deken erop. Soms ook helemaal de winterdeken erop, ligt eraan welk weer ze voorspellen. Heb ik geen zin in het wassen van mijn zomerdeken, dan gaat meteen de winterdeken erop hihi. Nee hoor, beste voor je paard is eerst wennen met dun, later ook overdag. Dan nog wat later helemaal dag en nacht winterdeken. Of heel soms als ik veel thuis ben overdag dun en 's nachts wisselen naar dik. Maar ja, ik ben er niet elke morgen en elke avond..mijn tijd komt nog wel als ik verhuist ben hihi...BIJ PAARDJE JURGA WONEN!!!! Iloon

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 13:15

Kan je eigenlijk ook gewoon de hele winter een regendeken op je paard leggen, als het altijd buiten staat? Verward

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 14:38

Het rottige van een regendeken is dat hij vaak niet gevoerd is, dus geen aparte binnenstof heeft, waardoor vocht niet wordt opgenomen en als je paard dan gaat zweten, hij zeiknat onder dat dek staat.

Ik vind het ieder jaar weer rottig, wanneer wel en wanneer nog geen dek. Die van mij staan buiten, dus moeten de dekens waterdicht zijn. Zomerdekentjes zijn dus niet geschikt.

Toch ben ik van plan om dit jaar eerder met dekens te beginnen, zodat ik Toon misschien niet hoef te scheren dit jaar. Vorig jaar ben ik eind september begonnen met een regendek, maar ik denk dat ik daar misschien over een week of twee maar mee begin, afhankelijk van het weer natuurlijk. Ik ben ook wat meer gaan voeren nu, scheelt ook voor het behoud van een dun vachtje.

Groetjes Mieke