Endurancetraining en winter *brrr...*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Endurancetraining en winter *brrr...*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 23:11

Vandaag las ik in "de Hoefslag" van 2 oktober (waar ook een erg leuk verslagje van Ommen instaat Haha! ) een opmerking van Jannet van Wijk.
Namelijk dat aftrainen niet nodig is en de paarden na het seizoen zo de weide op gaan.

Ik was wel benieuwd naar hoe jullie de wedstrijdloze, koude periode doorkomen met jullie paardjes.

Zelf rijd ik meestal 's winters wanneer het maar kan (meestal 3-4x per week). Nou ja rijden....meestal houdt het op bij een rustige buitenrit.
En heeeel af en toe glip ik naar de binnenbak van de rijvereniging om de dressuur eens echt op te frissen.
IMO wordt mijn paard op die manier "onbewust" afgetraind.

Dus....hoe doen jullie dat ? Trainen jullie gewoon door, doen jullie totaal iets anders, of gaan de paardjes een poosje volledig op rust?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:18

Voor Retje is het seizoen nog niet afgelopen, gemeen hè? Haha!

Hij zit momenteel midden in het SGW-seizoen, met dit weekend nog een wedstrijd te gaan en misschien begin november nog. Daarna gaat-ie niet acuut op rust, we blijven wel doortrainen maar niet specifiek op endurance of SGW. Gewoon het standaard dressuurwerk, springles (met Lau) en de bosritjes die we altijd maken. Wel ga ik morgen eindelijk zo'n paardenvoetbal aanschaffen (joepie!), dus als het goed is hebben we een nieuw tijdverdrijf voor komende winter. Cool

Maar om op je vraag terug te komen: ik kan me voorstellen dat mensen die vrijwel alleen endurance rijden met hun paard wel een soort van winterstop inlassen. Retje maakt dus nu het cross-seizoen nog even af, misschien nog een indoor-cross ergens in de winter, maar daarna gaat-ie pas in april weer aan de bak. Tot die tijd gaat de training gewoon door, de wedstrijden liggen dus even zo goed als stil en dat is waar zijn 'winterstop' uit bestaat: geen wedstrijden, maar wel training.

Maar toch kan ik me niet voorstellen dat aftrainen niet nodig is. Je paard levert piekprestaties en van de een op de andere dag heeft hij maanden vakantie. Aan de andere kant hebben mensen zoals Jannet al de nodige ervaring, het zou dus best kunnen. En een paard dat door een blessure op rust moet, doet natuurlijk ook van de ene op de andere dag weinig meer. Ik ben wel benieuwd naar die Hoefslag, morgen even spieken als ik bij de boekhandel ben. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:22

Wij zitten niet echt in training, maar we gaan wel 2 keer per week naar het strand (minimaal 2 uur). Lekker uitwaaien Haha!. Ik vind het altijd erg fijn om in de winter te rijden. Rustig op het strand en je krijgt echt het gevoel dat je leeft (daarna met tintelende vingers en tenen lekker aan de chocolademelk).


Verder wat dressuur en longeren.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:09

Ik heb jaren in de drafsport gezeten, ook daar werden de paarden wel afgetraind. Zeker de 'kortebaners', die lopen van april tot en met sept/okt. Bij hen was het wel degelijk nodig om de (vaak zware) training af te bouwen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:12

Latoy loopt moren nog Katwijk, easy een klasse 1, hahaha, hoop ik tenminste easy!
En dan nog over 2 weken Wanroij! (de 75 km)
Daarna gaan we gewoon door met wat we altijd al doen, dressuur en 1 keer in de week met de trailer op pad, of gewoon een lange asfaltrit, wij hebben geen lekker buitenrij gebied in de buurt van de stal!
Een binnenbak hebben we trouwens ook niet, dus rij ik altijd buiten, weer of geen weer! En aangezien we ook geen weidegang hebben in de winter rij ik zeker 6 keer in de week want ze staat dan toch al veel meer stil (helaas) en wegens ernstige artrose is het dan JUIST belangrijk haar in beweging te houden!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:34

Rowan is afgetrained naar het winter/studie seizoen. Dat valt nog niet mee, want hij is behoorlijk heet op het moment en wil eigenlijk het liefst in sneldraf door het bos blazen, maar we zijn onderhand (mede door het weer) op 2 tot 3x rijden per week beland. Daar blijft het bij tot maart ongeveer, dan gaat mijn trainings-schema in werking en gaan we weer rustig opbouwen tot het wedstrijdseizoen.

Als zou ik willen, dan zou ik hem nog niet door kunnen rijden over de winter - wij hebben geen bak, helemaal niets, en het bos ga je toch niet in als het stortregent. Bovendien gaat m'n studie voor...

We gaan wel over het winterseizoen extra lessen om het geheel dressuurmatig weer op de rails te krijgen, echt een beetje 'bijschaven'.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:53

Nou ik ben natuurlijk lang niet zo gevorderd als Jannet maar bij mensen stop je ook niet acuut met sporten. Dus dat zou ik zelf in ieder geval nooit doen. Wel gaan wij op een lager pitje verder maar stoppen met trainen? Nee dan hebben wij boze knollies.

'Paint' it 'Black'

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:14

Tjo loopt in de wintermaanden dressuur en in de zomermaanden endurance. Dus aftrainen, nee niet echt, dan gaat ze eigenlijk alleen maar hader aan het werk in de winter, hihiih gemeen he? Als ik stop met trainen en helemaal stilzet heb ik a. een boze fjord en b. krijg ik weer spierproblemen met haar. Zolang ze in beweging blijft gaat het goed en hoef ik geen medicijnen/poedertjes bij te geven.

Volgens mij stata er in de hoefslag ook bij dat de paarden van janet wel in beweging blijven omdat ze lekker door de wei blijven hollen, das natuurlijk wat anders als bij ons dat ze op stal moeten...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:38

Ik ga juist mijn eerste endurance rijden, over 2 weken in Wanroij, de 25 km en ik ben dus juist de training aan het opbouwen. Nu wil dat met dit weer helaas niet zo heel erg lukken, en ben ik lekker onervaren, maar goed ik hoop dat het allemaal goed gaat. Heb er in ieder geval erg veel zin in!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:54

Leuk, ik ben daar ook! Als het goed is doe ik de 74 km, misschien kunnen we meeten, alhoewel het wel lang zal duren eer ik binnen ben...

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:03

regine schreef:
Ik ga juist mijn eerste endurance rijden, over 2 weken in Wanroij, de 25 km en ik ben dus juist de training aan het opbouwen. Nu wil dat met dit weer helaas niet zo heel erg lukken, en ben ik lekker onervaren, maar goed ik hoop dat het allemaal goed gaat. Heb er in ieder geval erg veel zin in!


25km in wanroy? Heb ik wat gemist? Daar is toch alleen de 35km?

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:06

haha, ik zie het nu ook! Er is zelfs alleen de 37 km...en echt geen 25 km! Tong uitsteken Haha! Knipoog

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 23:08

Vippie schreef:
Volgens mij stata er in de hoefslag ook bij dat de paarden van janet wel in beweging blijven omdat ze lekker door de wei blijven hollen, das natuurlijk wat anders als bij ons dat ze op stal moeten...


Klopt, maar in de wei of rijden is wel heel wat anders! In ieder geval wel bij Salty. Die racet in de wei ook wel een paar keer op en neer, maar met rijden is het voortdurend een bommetje! Haha! De intensiteit van de beweging lijkt me toch wat anders.....aan de andere kant is Jannet natuurlijk wel iemand met meer ervaring dan ons en wellicht bedoelde ze het nog wel anders dan zoals het in De Hoefslag stond?

Ook Salty gaat in de winter de "wei"/paddock in, maar ik rijd haar ook zo veel mogelijk. De buitenbak die we hebben is met deze regenval al niet meer berijdbaar, dus heb ik me de afgelopen dagen maar aan een buitenrit tussen de buien door gewaagd. Overigens kun je bij ons op de bredere zandpaden ook prima dressuurmatig rijden....

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 15:25

Heej ben ik verkeerd voorgelicht?! Ben benieuwd hoe veel ik er nu moet doen dan, heb me voor 25 opgegeven :s

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:34

Ik vroeg me dus ook al af wat endurance-ruiters doen in de winter.
Dit is voor mij de eerste winter dat ik niet dressuur, tenminste niet voor de wedstrijden.
Ik zit erover te denken om toch maar weer of privéles te nemen of lid te worden van een andere vereniging waar ik een fatsoenlijke verenigingsles heb, zodat we toch nog een beetje bezig blijven. En ik rijd wel twee keer per week buiten, vind ik zelf ook lekker namelijk.

Bij ons kunnen ze gewoon overdag op het land dus in principe hoef ik me niet druk te maken. Maar 't paard gewoon laten staan voor een tijd, dat lijkt me toch niks.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:51

Veel afstandsruiters die ik ken bouwen conditie af naar de winter en gebruiken het seizoen dan om de zaak technisch lekker recht te zetten. Natuurlijk doe je dat ook 'szomers wel, maar dan ligt de nadruk op conditie en afstandstraining. In de winter heb je lekker tijd om te dressuren.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:03

Ja idd, ik ga zelf deze winter ook weer wat meer aandacht besteden aan de dressuur. Ik kan binnenkort doordeweeks weer wat vaker rijden, maar dan is het ook al (bijna) donker, dus ben ik ook 'veroordeeld' tot de bak. En dan maken we maar meteen van de nood een deugd, nietwaar? Haha!

Mijn stalgenoten zijn trouwens erg enthousiast over de paardenvoetbal! Retje heeft er nog niet mee gespeeld (had gisteren wedstrijd), maar het ding heeft een plek gekregen in de leegstaande box naast hem, dus er is al kennisgemaakt. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:53

Leuk, Karin! Foto's graag... Knipoog
De link naar het voetbalmeeting-topic staat nog steeds in m'n onderschrift, ik zit nog even te puzzelen wat ik daar verder mee wil doen. Wat vind je stalhouder en tot nu toe van? Het zou heel leuk zijn als we bij jullie terecht konden, en meer als 3 of 4 voetballers van buitenaf verwacht ik eigenlijk niet...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:58

Dan moeten we eerst een beetje oefenen, we hebben dat ding nu net drie dagen. Haha!

Hij had het al over een interne competitie op stal, dat ziet hij wel zitten. Eerst eens kijken hoe dat gaat. Als hij vervolgens nog steeds enthousiast is, dan zou ik kunnen vragen of hij ook eens mensen van buitenaf wil laten voetballen. Gok dat het uiteindelijk wel gaat lukken, moeten dus alleen even afwachten op wat voor termijn het te realiseren is. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 19:31

Karin schreef:
Ja idd, ik ga zelf deze winter ook weer wat meer aandacht besteden aan de dressuur. Ik kan binnenkort doordeweeks weer wat vaker rijden, maar dan is het ook al (bijna) donker, dus ben ik ook 'veroordeeld' tot de bak. En dan maken we maar meteen van de nood een deugd, nietwaar? Haha!


Probleem is dat ik geen beschikking heb over een binnenbak (behalve die 3 km. verderop staat) en de buitenbak vaak niet te berijden is.
Daarom train ik ook wel buiten. Dressuurmatig wel te verstaan!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, bonnielau, IASCrawler en 31 bezoekers