Hoe zetten jullie je paard weer op stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Hoe zetten jullie je paard weer op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 14:28

Na de training.

Ik ben nogal een zeikerd vind het fijn als hij gepoest en schoon op stal staat. Dus niet met zadel en hoofdstel afdruk in zijn lijf . Lekker met borstel en spons hem schoonmaken. Ook voor de stal als er klanten lopen vind ik dat wel zo netjes. Ik vind het ook lekker om na het rijden nog lekker even met hem te rommelen voor het rijden doe ik dat niet (scheren, manen trekken enz..). Plus uit respect voor het dier je verwacht dat hij iedere dag klaar voor je staat dus moet je er ook voor zorgen dat hij het fijn heeft (binnen de mogelijkheden van je stal). Je gaat zelf ook niet nog met zweet op je lijf in bed liggen Misselijk .

Hoe doen jullie dat?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:32

wij zetten ze altijd schoon gepoetst/afgesponst/afgespoten weer op stal. Mochten er idd klanten komen, zien ze iig een mooi schoon paard staan. Zweetplekken zijn er de volgende dag altijd moeilijker af te krijgen dan vlak na het rijden dus meestal worden bij ons op stal de paarden even afgesponst of gespoten en er wordt gezorgd dat de hoeven netjes schoon zijn (geen zand oid op de hoeven). Paarden vinden het meestal erg gezellig om na het rijden nog even lekker te tutten en ach ik heb er ook weinig problemen mee Lovers

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:42

ik moet eerlijk zeggen,ik kan mijn paard ook echt niet vies op stal zetten,bah Haha!
als ik niet rij dan doe ik de deken af,en haar helemaal lekker poetsen en tuttelen enzo Lachen todat ze weer blink,dan krijgt ze haar nachtsdekentje op en gaat ze lekker in flink pak stro de stal in.

rij ik wel,dan poets ik haar ook eerst helemaal goed,dan rij ik en na het rijden,doe ik de hoeven nog uitkrabben en schoonmaken,en dan nog bij de rug waar het zadel zat en bij haar hoofd,dan nog even met een zachte borstel en krijgt ze haar nachtdekentje op en mag ze de stal op.

nu met dat natte weer,en ze heeft ergens natte modder,dan zet ik haar op de wasplaats,en (zijn meestal de voetjes) die ik dan even afspuit,ja niet als het vriest,maar dan is er ook geen natte modder Lachen
laats had ze modder in haar staart,ben ik haar staart nog even snel gaan wassen sávonds voordat ze de stal ingang Haha!

als ik eerlijk moet zeggen geloof ik idd niet dat ik mijn paard eens vies op stal heb gezet Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:48

Als ik hem van stal haal poetst ik hem en als hij weer na stal gaat poets ik hem weer.
Na zware training (in de winter etc) spons ik eerst de zweetplekken eraf en dan gaat ie onder het solarium, onder het solarium poets ik hem daarna dekentje op en dan gaat hij op stal.

In de zomer spuit ik hem af na het rijden, daarna nog effe stappen of in de molen, als hij droog is een borsteltje eroverheen en dan op stal.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:54

Ailin drop ik na het rijden meestal gewoon in de zandwei (zomers eerst onder de slang). Meestal gaat ze dan meteen liggen om te rollen en dan ziet ze er toch neit meer uit. Op mn werk worden ze vaak na het werk nog afgespoten en in de molen gedaan om daarna nog een keer de benen af te spuiten en een borstel erover heen. Maar dat is dan ook wel een groot verschil kwa stal en type paard.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:12

ik zet hem ook netjes schoon op stal. de ergste zweetplekken afsponzen en netjes poetsen. ook zorg ik dat de stal schoon is en er een pluk hooi ligt.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:15

Ik doe meestal nog wel even een borstel over hem heenhalen, zodat de zweetplekken weg zijn. Verder doe ik idd ook nog even opstrooien en soms pak ik voor hem een extra pluk hooi. Daarnaast krijgt hij degelijk na het rijden als beloning een fruit / groente hapje.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:16

Na het rijden wacht ik even tot ze helemaal droog is, dit gaat met behulp van een zweetdeken of gewoon in de open lucht, afhankelijk van het weer.
Als het warm en dus erg zweterig weer is pak ik het liefst de spuit erbij.
Dan nog even een borsteltje erover.
Hier hou ik het bij.
Je ziet inderdaad wel eens paarden op stal staan waarbij de haren (op de plek van het zadel vooral) helemaal verkleefd van het zweet zijn.


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:22

hoi,

Zet mijn paard meestal (als ie niet te bezweet is) in de zandbak, lekker zichzelf droogrollen. en de benen afspuiten.

Als ie wel erg bezweet is dan met deken op in de stal en als ie dan droog is de zweetplekken wegborstelen. ik spons hem nooit, tenzij het weer het toelaat, maar hij staat in een buitenbox dus dat scheelt weer, ivm met een binnenbox.

hij moet gewoon altijd na het rijden fris en schoon zijn, je wilt zelf na het sporten toch ook zo gauw mogelijk onder de douche en schoon zijn,
lijkt mij?

en wat al eerder gezegt oude zweetplekken krijg je niet makkelijk meer weg.

gr.cissie

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:26

Alleen als het onder het zadel of tuig erg gezweet heeft gaat er even een natte spons over, is het niet zo erg, dan zet ik haar gewoon weg. Zelf gaat ze 's nachts ook in de stront liggen terwijl ze ruimte genoeg heeft, dus poetsen moet ik toch altijd de dag erna. Ik ben niet zo moeilijk. (En Jur al helemaal niet... Bij haar is het altijd liever niet dan wel, getut vind ze niets.)

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:31

poetsen doe ik hem altijd na het rijden... ongeacht of ik er wat op zie zitten... dat is gewoon een ritme wat er in zit..

Afsponzen doe ik werkelijk bijna nooit....
Zoals nu gooi ik er een deken op en het droogt wel weer op...
Verder nooit problemen mee gehad

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 15:31

Toch raar als ik zo op stal kijken zijn er maar weinig die dat ook werkelijk doen Haha! . Vooral in de winter wanneer ze dik in de haren zitten al helemaal niet meer.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:57

De laatste tijd doe ik wel meestal, niet altijd even uitgebreid maar vaak wel even een borstel eroverheen. Als het nog geen tijd is voor het avondeten zet ik hem wel in het zandbakje, waar hij dan wel rolt, dus hij komt niet altijd schoon op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:41

Wij zijn op stal gezegend met een spuitplaats met warm en koud water en daar maak ik veel gebruik van Lang in het haar staat Lois nooit want ik scheer hem als dat nodig is. Hij staat altijd lekker schoon op stal en ruikt altijd naar paard, en dat ruikt anders dan oud zweet en mest.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:12

In de zomer spoel ik haar lekker helemaal af voordat ze de box of wei ingaat.
We hebben geen warm water op stal en moeten buiten spuiten dus dan vindt ik dat niet zo'n geweldig iets.
Beentjes afspuiten en de eventuele zweetplekken *die ze in de winter minder heeft* er even af borstelen.

Staat sowieso al stukken netter, vindt het zelf ook niet altijd een prettig gezicht als je de afdrukken nog ziet zitten.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:22

Isolda staat er regelmatig vies bij. Na het rijden spons ik haar zeker niet af, veel te koud in deze tijd van het jaar voor dat soort fratsen, zij moet gewoon weer de weide in namelijk.
Ik zorg wel dat er geen aangekoekt zweet nog op haar lijf zit, maar je kunt toch duidelijk het grijzige wel zien hoor.

Dat is gewoon een groot verschil met een buiten en een binnenpaard.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:28

Ja, dat vraag ik mij ook af, of je een paard mag afspuiten in de winter als je geen binnenstal hebt. Hoe krijg je hem dan droog in de stal?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:38

Flair zweet niet tot nauwelijks. Ik zadel haar af, krab de hoefjes even uit en dan gaat ze lekker de stal in waar ze wat te eten krijgt. Flair houdt zowiezo niet van getut, ze loopt het liefst nog met zadel en hoofdstel de stal in om daar te gaan eten van wat er ook ligt.

28-09-2007
Nothing compares too you...

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:47

Bij ons worden de pony's goed drooggstapt...Daarna zadel eraf hoofdstel eruit en dan lekker laten lopen! Ze staan de hele dag en nacht buiten dus dan heeft naborstelen geen zin Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:47

Ook Yorghos is een buitenpaard, dus met dit weer kan ik niet met water en spons in de weer.
In de zomer spons of spuit ik hem na het rijden even lekker af waarna hij in de wei gauw een stofbad neemt. Ik zorg natuurlijk wel dat hij altijd op adem is als hij terug de wei in gaat.
Met nat of koud weer zorg ik ervoor dat Yorghos niet teveel gaat zweten. Mocht dat wel het geval zijn dan krijgt hij zijn zweetdeken op en blijft hij nog een uurtje op stal. Poetsen doe ik dan niet, ook niet voor het rijden. Alleen met een harde borstel oppervlakkig vuil onder zadel en hoofdstel weghalen.

* To Belg, or not to Belg *

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:50

In de zomer spons of spuit ik hem wel eens af na het rijden en wordt hij altijd voor en na het rijden gepoets. Maar vanaf eind september poets ik ze zo weinig mogelijk, omdat ze dan ook gewoon buiten staan en ze hun huidvet meer dan nodig hebben. Maar dan poets ik ze meestal met mijn vingers, worden ze niet zo schoon van, maar vinden ze wel lekker en ze verliezen er geen huidvet mee.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:59

carinev schreef:
Ja, dat vraag ik mij ook af, of je een paard mag afspuiten in de winter als je geen binnenstal hebt. Hoe krijg je hem dan droog in de stal?


In eerste instantie niet in het zweet werken en vervolgens goed stappen.
Ik heb Isolda na het rijden vaak wel eventjes op stal tot ze afgekoeld is, een half uurtje/ uurtje ofzo. Daarna gaat ze er weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:05

carinev schreef:
Ja, dat vraag ik mij ook af, of je een paard mag afspuiten in de winter als je geen binnenstal hebt. Hoe krijg je hem dan droog in de stal?


Niet, tenzij je binnen kan afspuiten met warm water en hem direct daarna onder een solarium kan laten drogen. Die mogelijkheid hebben wij sinds kort op stal Haha!. Of ik er gebruik van ga maken in de winter weet ik niet. Zweetdeken kan ook, maar dan heb je wel een dikke nodig in de winter en voor een paard met een langere vacht heb je er wel 2 nodig (om te wisselen op de helft van het drogen).

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:15

hoi,

Afspuiten/sponzen lijkt mij in de wintermaanden geen optie dan zou ik er een extra zweetdeken overheen doen en goed droogstappen.
maar goed opletten dat je je paard in deze tijd van het jaar niet zeikenat rijdt is het handigst.
Vaak hebben pensionpaarden niet zo'n dikke wintervacht en dus ook niet dit probleem naja niet zoals de buitenpaarden/pony's die altijd buiten staan, die vacht is toch echt wel ietsje langer.

Droogwrijven met een pluk stro werkt ook goed, vergt wel wat armspieren, maar dat hebben de meeste paardenmensen toch wel.

gr. cissie

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:47

Ik heb er geen moeite mee hoor om mijn paardje na een zomerse rit met een zadel-afdruk weer in de wei te planten , ze vindt dat eigenlijk heerlijk om meteen na een hobbeltje weer de wei op te mogen , zadel eraf en RRRRRRRRRolleeeeeen !!!!!! *woepie!!*

Dan trekt ze echt zo'n hoofd van : yessss ik ben PAARD Cool *snuif!*

Meestal spons ik haar lekker af , of even de tuinslang erop om die plek even op te frissen en zodat die weer mooi opdroogt , hoef ik de volgende dag niet die zwarte zweet-rand eruit te poetsen *LOL*

Paardje gaat het liefste direct weer terug op de wei ,
die heb ik er niet mee Lachen

Als het wat minder weer is , koud en/of regenachtig ,
dan wil ik haar wel lekker droog en met een parate vacht terugzetten.

Maar in de zomer droogt het vanzelf wel hoor die enkele keer dat ik haar niet ''verveel'' met een naspoel-beurtje Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mingming en 19 bezoekers