Maat zadel? Maat kont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Maat zadel? Maat kont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 14:58

Hoe weet je wat voor een maat zadel je nodig hebt?
Ik had ooit eens gehoord dat als je een maat 40 van broek nodig hebt dat je ... maat van zadel nodig hebt.
dus hoeveel 17 inch is ... En ga zo maar verder Lachen


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:01

Ik heb niet zo'n hele grote kont, dus heb volgens mij 17 inch.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:01

ik denk dat het aan de confectiemaat niet altijd is af te lezen, 17 en 17,5 inch zijn de meest gemiddelde,heb je een ietsjes dikkere kont dan gemiddeld, dan heb je al gauw 18
en heb je een smal kontje, dan neig je naar 16,6 Haha!
er is geen standaard tabel voor iig

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 15:02

crossmonster schreef:
ik denk dat het aan de confectiemaat niet altijd is af te lezen, 17 en 17,5 inch zijn de meest gemiddelde,heb je een ietsjes dikkere kont dan gemiddeld, dan heb je al gauw 18
en heb je een smal kontje, dan neig je naar 16,6 Haha!
er is geen standaard tabel voor iig


dacht ook al zoiets
Erg bedankt! OK dan!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:03

Ik heb zadelmaat 17,5 inch en maat broek 38.
Ik weet niet of dat opgaat... volgens mij niet hoor (maar het zou natuurlijk wel kunnen).
Het beste kan je gewoon even in een 17 17,5 of 18 inch zadel gaan zitten, dan weet je al snel welke je nodig hebt.
In de meeste winkels kan je wel even proef zitten op een houten bok.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:04

Het hangt niet alleen van je confectiemaat en lichaamsbouw af, sommige zadels hebben een diepe zit waarbij je misschien in een 18 inch beter zit, terwijl je met een minder diep zadel misschien wel met een 17 of 17.5 inch toe kan.

Gillian

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:06

Gewoon proberen wat het fijnste zit!
Ik heb en 18 inch, en ook best wel een flink achterwerk.
Maar ook met een minder flink achterwerk kun je nog lekker zitten in een 18 inch.
Een te klein zadel, dat is pas naar zitten. (en TOCH zie je dat nog wel eens)


SpeedyValuta
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:08

Ik heb maat 36 en een 17,5 inch zadel. Ik merk ook dat het aan het merk van je zadel ligt. Want als het maat zadel op je kont zou moeten passen, denk ik dat er in sommige gevallen wel een 32 inch zadel aan te pas zou moeten komen. Ik bedoel als maat 36 - 38 voor 17 - 17.5 inch staat, welk zadel zou iemand met maat 46 dan moeten hebben?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:53

Wat u moet weten van de maten?
Engelse zadels worden doorgaans geleverd in verschillende maten 15, 16, 17 en 18 inch waarbij 15 / 16 inch een kinderzadel is en 18 inch een zadel voor een volwassen persoon. De MAAT van het zadel heeft dus niets te maken met uw paard of pony, maar heeft betrekking op de maat van het zitvlak. Voor uw paard/pony is de breedte en de hoogte van de boom belangrijk.

Hoe meet je de maat van een zadel?
Een Engels zadel meet je van de achterkant van de lepel tot de voorzijde van de boom (vanaf zadelnagel), de uitkomst in centimeters deel je door 2,5 (1 inch is 2,54 cm). Dan heb je de maat in inches.
Western zadels hebben andere maten en worden gemeten van de voorkant van de vork tot de achterrand van de cantle. Grofweg kun je stellen dat je voor een westernzadel een 2 inch kleinere maat nodig bent dan bij een Engels zadel. De maat van een western zadel (de seat length) meet je van de vork tot aan de cantle (achterkant zitting).

Afbeelding

Hoe kan ik een passend zadel kopen?
Het allerbeste is natuurlijk om uw paard mee te nemen, maar u kunt ook een bestaand zadel wat goed past meebrengen zodat ze er een zadel met gelijke pasvorm bij kunnen zoeken.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:11

Ik krijg nu een 16,5 inch zadel. Ik heb nu een KN van 17,5 inch, en heb maat 36/34. Ze hebben me toen 17,5 inch aangesmeerd met extra lange zweetbladen, omdat ik van die ontiegelijk lange benen heb. Maar het zadel is echt veel te groot, en ik kan er gewoon nooit goed in balans op zitten, puur omdat ik er in verzuip. Een te klein zadel is ook niet goed trouwens, dan kun je niet netjes in balans op het dieptepunt zitten. Ik zou gewoon op wat zadels gaan zitten en je goed laten adviseren.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:13

p.s ik krijg nu trouwens een zadel van 17 inch, dat voor mij passend is gemaakt als 16,5 inch. Want de mijne heeft een gemiddeld lange rug, en als je daar een 16,5 inch op zou liggen kiept het al gouw op de voorkant volgens de zadelmaker. Het is dus ook een beetje afhankelijk van de rug van je paard..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:23

Ik heb maat 42 en mijn westernzadelmaat is 16 inch en van mijn kieffer VZh had ik een 17,5 inch.

Het westernzadel zit prima alleen zou ik aan de voorkant ietjes meer ruimte willen hebben, niet dat het stoort maar omdat ik nu eenmaal van wat ruimte hou.

Hetzelfde gold voor de kieffer. daar wou ik in het algemeen wat meer ruimte hebben. Misschien wel omdat ik het westrnzadel gewend was.


Het is gewoon en kwestie van veel diverse zadels passen en kijken wat goed zit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RvT, xsurfdiary en 88 bezoekers