Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:27

superpony schreef:
Net bij Homeovet weer besteld, dus als het goed is, niks meer nodig dit jaar.

Kies je dan voor een recept van Homeovet of heb je van je eigen ad?
En kun jij bij hun ook voor een jaar kuren kopen?


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:30

Jessix schreef:
superpony schreef:
Net bij Homeovet weer besteld, dus als het goed is, niks meer nodig dit jaar.

Kies je dan voor een recept van Homeovet of heb je van je eigen ad?
En kun jij bij hun ook voor een jaar kuren kopen?


Ik kies voor recept van hun. Zij hebben pakketten, maar je kan ook zelf meerdere bestellen. Ze vragen naar de leefijd van je paard, hoeveel paarden en wanneer je ze als laatste hebt ontwormd en waarmee. Had het in 2 dagen in huis.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:49

Dan ga ik dat ook eens proberen. Bedankt voor je antwoord.

Westhof

Berichten: 2901
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:28

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als een vraag al een keer is beantwoord, maar ik zit dus met een aantal vragen.

1. Hoe weet je welke wormenkuur (werkzame stof) je nodig hebt? Zie o.a. Ivermectine, Pyrantel, Moxidentine etc. voorbij komen, maar ik ben hier niet in thuis.
2. Raden jullie aan om wel 1x per jaar (zo na de eerste nachtvorst) sowieso Equest Pramox te geven?
3. Doen jullie ook een bloedtest om te onderzoeken op wormen, of doen jullie alleen een mestonderzoek?
4. Wat zijn betrouwbare sites om te bestellen? Ik zag o.a. al Homeovet voorbij komen.

Ben het spoor een beetje bijster wat betreft ontwormen, dus al jullie adviezen zijn van harte welkom :)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:11

xPearl schreef:
Ik zag het topic weer voorbij komen!

Iemand die binnenkort de Equest Pramox gaat bestellen of 1 over heeft? :). Bij bestellen betaal ik natuurlijk gewoon met de verzendkosten mee!


Heb je nog nodig? Ik ga bestellen, dus kan ze mee bestellen als je wil

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:23

loulou schreef:
xPearl schreef:
Ik zag het topic weer voorbij komen!

Iemand die binnenkort de Equest Pramox gaat bestellen of 1 over heeft? :). Bij bestellen betaal ik natuurlijk gewoon met de verzendkosten mee!


Heb je nog nodig? Ik ga bestellen, dus kan ze mee bestellen als je wil



Ik heb al 1 overgekocht van een bokker! :)

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:41

Westhof schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als een vraag al een keer is beantwoord, maar ik zit dus met een aantal vragen.

1. Hoe weet je welke wormenkuur (werkzame stof) je nodig hebt? Zie o.a. Ivermectine, Pyrantel, Moxidentine etc. voorbij komen, maar ik ben hier niet in thuis.
2. Raden jullie aan om wel 1x per jaar (zo na de eerste nachtvorst) sowieso Equest Pramox te geven?
3. Doen jullie ook een bloedtest om te onderzoeken op wormen, of doen jullie alleen een mestonderzoek?
4. Wat zijn betrouwbare sites om te bestellen? Ik zag o.a. al Homeovet voorbij komen.

Ben het spoor een beetje bijster wat betreft ontwormen, dus al jullie adviezen zijn van harte welkom :)

Ik kan ook wel een beetje advies gebruiken. :=

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:51

Ik geef in het najaar Equest Pramox en in hrt voorjaar Equest en soms 1 goedkope ertussen. Ik doe niet aan mestonderzoek.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:42

Qua ontwormen hoe je dat weet dat is aan de hand van de wormsoort. De ene ontwormer zal goed helpen tegen spoelworm, een andere tegen lintworm, nog een andere tegen aarsworm bijvoorbeeld. Dat is iets waar je je best in verdiept door je gewoon in te lezen. Op sommige website's van dierenartsen staat daar veel uitleg over welk middel het beste is voor welke wormsoort. Bij twijfel is er hier gewoon overleg met mijn DA die weet dat ik er bestel uit het buitenland.

Bloedtest voor wormen is nog nooit gedaan, hier de vorige keer ontwormd toen ik spoelwormen in de mest zag van mijn ene pony. Mest onderzoek wil ik wel zelf leren doen, het is interessanter als je meerdere dagen na elkaar 1/2x per maand eens kan kijken hoe het zit in plaats van uitgaan van 1 staal (bij pech zit er juist daar niks in maar heeft die wel een besmetting).

Hier bestel ik van vetUK.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:02

Dit is een samenvatting die ik ooit gemaakt heb na inlezen en wat ik dus aanhoudt. Overigens sinds mijn paard alleen op hooirantsoen staat doe ik alleen na de eerstr nachtvorst equest en voornaar en najaar mestonderzoek.

Soorten ontwormspuiten:
Equest: moxidectine (bloedworm), ontwormt alles behalve lintworm. Zinvol na eerste vorst
Equimax: praziquantel en ivermectine. Ivermectine ontwormt alles behalve lintworm en bloedworm. Praziquantel ontwormt lintworm.
Equitape: praziquantel, ontwormt lintworm
Embotape: pyrantel, dubbele dosis ontwormt lintworm en andere wormen behalve bloedworm

Werking:
Praziquantel is voor lintworm en die bestrijd je het beste in het voor- en najaar (net vh land af), moxidectine is voor ingekapselde bloedworm (voor de andere stadia werkt ivermectine net zo goed) en die bestrijd je juist in de winter na eerste nachtvorst. Toepassingsperiodes overlappen dus niet.

Ik heb nog een spuit equimax over die tm dec-17 houdbaar is. Iemand daar belang bij?

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:38

Ik heb nog een spuit Equest Pramox geldig tot dec 2017
Als iemand die wil graag een pb. Liefst ophalen in Spijkenisse of Rotterdam ( Centrum)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:51

Ineke2 schreef:
Ik heb nog een spuit Equest Pramox geldig tot dec 2017
Als iemand die wil graag een pb. Liefst ophalen in Spijkenisse of Rotterdam ( Centrum)

Ik zou hem graag van je overnemen Ineke, maar dan graag opsturen. Heb je een PB gedaan!

Groetjes Jolanda

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:23

Jotoma schreef:
Dit is een samenvatting die ik ooit gemaakt heb na inlezen en wat ik dus aanhoudt. Overigens sinds mijn paard alleen op hooirantsoen staat doe ik alleen na de eerstr nachtvorst equest en voornaar en najaar mestonderzoek.

Soorten ontwormspuiten:
Equest: moxidectine (bloedworm), ontwormt alles behalve lintworm. Zinvol na eerste vorst
Equimax: praziquantel en ivermectine. Ivermectine ontwormt alles behalve lintworm en bloedworm. Praziquantel ontwormt lintworm.
Equitape: praziquantel, ontwormt lintworm
Embotape: pyrantel, dubbele dosis ontwormt lintworm en andere wormen behalve bloedworm

Werking:
Praziquantel is voor lintworm en die bestrijd je het beste in het voor- en najaar (net vh land af), moxidectine is voor ingekapselde bloedworm (voor de andere stadia werkt ivermectine net zo goed) en die bestrijd je juist in de winter na eerste nachtvorst. Toepassingsperiodes overlappen dus niet.

Ik heb nog een spuit equimax over die tm dec-17 houdbaar is. Iemand daar belang bij?


Volgens mij klopt je bericht niet helemaal of ik lees het verkeerd. Ivermectine werkt juist wel tegen bloedworm, enkel niet tegen de ingekapselde larven, daar heb je dan moxidectine voor nodig..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:20

JustLizz schreef:
Jotoma schreef:
Dit is een samenvatting die ik ooit gemaakt heb na inlezen en wat ik dus aanhoudt. Overigens sinds mijn paard alleen op hooirantsoen staat doe ik alleen na de eerstr nachtvorst equest en voornaar en najaar mestonderzoek.

Soorten ontwormspuiten:
Equest: moxidectine (bloedworm), ontwormt alles behalve lintworm. Zinvol na eerste vorst
Equimax: praziquantel en ivermectine. Ivermectine ontwormt alles behalve lintworm en bloedworm. Praziquantel ontwormt lintworm.
Equitape: praziquantel, ontwormt lintworm
Embotape: pyrantel, dubbele dosis ontwormt lintworm en andere wormen behalve bloedworm

Werking:
Praziquantel is voor lintworm en die bestrijd je het beste in het voor- en najaar (net vh land af), moxidectine is voor ingekapselde bloedworm (voor de andere stadia werkt ivermectine net zo goed) en die bestrijd je juist in de winter na eerste nachtvorst. Toepassingsperiodes overlappen dus niet.

Ik heb nog een spuit equimax over die tm dec-17 houdbaar is. Iemand daar belang bij?


Volgens mij klopt je bericht niet helemaal of ik lees het verkeerd. Ivermectine werkt juist wel tegen bloedworm, enkel niet tegen de ingekapselde larven, daar heb je dan moxidectine voor nodig..


Ja, klopt. Het staat in mn uitleg wel goed (zie dikgedrukt), maar in het opgesomde rijtje mist het woord ingekapseld ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:27

aanvulling
voor aarsmaden Fenbendazol, heel veel resistentie
voor Leverbot Tricabendazol
voor Spoelwormen Fenbendazol, Pyrantel

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:40

Fenbendazol wordt toch ook tegen leverbot gebruikt ??

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:44

DubbelDun schreef:
Fenbendazol wordt toch ook tegen leverbot gebruikt ??

Dat zou mooi zijn, maar alle gevallen van paardeneigenaren hier (bokt topics) waarvan pony leverbotbesmetting had heeft moeten behandelen met iets als tribex/fasinex (schapenontworming en inderdaad Tricabendazol), de standaard paardenontwormingsmiddelen werken hier niet tegen of het is niet bekend/bewezen/werkzaam in de standaard doseringen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 16:15

Ik ben me even aan het oriënteren waar momenteel de goedkoopste wormenspuiten zijn. Wie heeft waar goede ervaring mee?

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:59

abler.com, maar dan moet je meerdere paarden hebben ivm minimale bestel hoeveelheid.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:37

tamary schreef:
abler.com, maar dan moet je meerdere paarden hebben ivm minimale bestel hoeveelheid.

Ik kan daar niet veel vinden...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:46

Slijkhuis!

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:09

Otti1977 schreef:
tamary schreef:
abler.com, maar dan moet je meerdere paarden hebben ivm minimale bestel hoeveelheid.

Ik kan daar niet veel vinden...

https://www.abler.com/dewormers
Zijn zakjes met korrels (1 zakje is voor 300kg pony), minimaal 10 zakjes afnemen (gaan per 10 namelijk). Spul gaat zo door paar handjes muesli oid.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:11

Begrijp ik goed dat je die zakjes elke dag moet geven ??

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:21

DubbelDun schreef:
Begrijp ik goed dat je die zakjes elke dag moet geven ??

Volgens mij niet, van wat ik begrijp is het gewoon net zo'n dosering als de pasta's/tabletten, enkel in korrelvorm. Fijn bij dieren die lastig zijn met wormenspuiten en ook simpel voor bv een stalhouder, gewoon elk dier een bakje met muesli + juiste dosis korrels ipv elk dier apart in de houdgreep voor spuit pasta. Je hoeft alleen na ong. 15min. even de bak na te kijen of alles op is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:40

Ik heb de verpakking van de zakjes febendazole vergeleken met de spuiten die ik nog had liggen. De dosering is inderdaad vergelijkbaar. Alleen staat er inderdaad op de zakjes dat je het vijf dagen achter elkaar moet geven. Terwijl je de spuiten die we hier gewend zijn, niet vijf dagen achter elkaar hoeft te geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Kimmej en 122 bezoekers