Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:17

Vraagje ivm bestellen...
Voor de horzellarf. Welke spuit kies je dan?
Is dat Pramox? Na de eerste vorst?


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:22

Ivermectine is daarvoor ook voldoende. Het is met name de bloedworm waarom men pramox kiest.

Zou trouwens niet tot na de vorst wachten. Paar jaar geleden ging mijn paard rond deze tijd vh jaar naar de tandarts en kropen de larven door haar mond, bah!

Anoniem

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:32

September ivermectine, check!
En rond december Pramox, check. Idd voor bloedworm ja.
Dank!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:56

Zo doe ik het ook idd. En dan vroege voorjaar weer ivermectine en midden zomer groene equest

Anoniem

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:22

Ik dacht altijd juist vroege voorjaar de groene equest, dan bv juni/ juli en rond sept ivermectine, en dan eind najaar de Pramox..
Althans zo deed ik t

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:14

Lintworm (praziquantel) is voor en najaar het beste te bestrijden. Ingekapselde bloedworm (moxidectine) na de eerste vorst/1e helft januari. Die 2 samen gebruiken is dus eigenlijk onhandig/verkeerd. Horzellarven en gewone bloedworm + lintworm bestrijd je bij geen mestonderzoeken etc. als de insecten weg zijn en grasgroei stopt zo okt. en bloedworm + lintworm als het gras gaat groeien zo april. Ik wil de cursus nog eens gaan doen, maar zelfs dan ivm hazen, reeen, etc. wat hier over de wei huppelt is ontwormen tegen lintworm gewoon noodzakelijk (ook moeilijk te vinden in de mest) en horzels wil ik ook zo min mogelijk hebben ivm paniekende paarden (wat nog wel eens omheiningspalen/isolatoren kost anders).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 01:01

Op welke momenten ontworm jij dan waarmee Tamary?

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 01:08

Als het gras begint met groeien en als het gras stopt met groeien. Beide met equimax (ivermectine + praziquantel). Mocht er reden zijn, dan gaat er nog een keer moxidectine in na de jaarwisseling dus voordat de bloedworm "wakker" wordt in het voorjaar.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 01:14

En praziquantel is nodig als je geregeld herten of konijnen in je weiland hebt ivm kans op lintwormen? Mijn DA beweert dat lintworm dusdanig zeldzaam is dat ontwormen ertegen niet nodig is, maar ik heb elke dag wel reeen en konijnen in de wei dus dan zou ik wel een equimax willen geven ipv ivermectine

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 01:55

Lintworm komt in nogal wat wilde dieren voor, muizen zijn ook een beruchte en als je mos en dus mosmijt in je gras/hooi hebt moet je ook oppassen. Mosmijt is nl een tussengastheer voor lintworm.
Mijn DA beweerd ook wel eens dingen, dat hij het niet diagnostiseerd zegt echt niet alles. Er gaat zat aan breedspectrum ontwormers doorheen en dus kennelijk ook genoeg om geen lintworm ellende tegen te komen. Of dat door de ontwormingen komt, de goede weerstand er tegen van de paarden of dat er gewoon niet aan die optie gedacht wordt bij klachten is dan gissen. Lintworm haal je trouwens niet makkelijk uit een mestonderzoek en via bloedonderzoek schijnt het ook lastig te zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:46

Ow, van het mos wist ik niet. Hier wel veel konijnen op zandgrond. Het weitje was verwaarloosd en hebben een pad gemaakt wat vooral mosgrond was.
Had wel net mest weggebracht en die was super schoon. Wij mesten 2x daags en hebben alleen onze eigen paarden lopen.
Nu twijfel ik een beetje.

Normaliter ontwormen wij sws 2x pj.

Slmt9

Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:46

Mocht er nog iemand belang hebben bij alleen ivermectine? Ik heb nog drie wormkuren liggen (eraquell) en een kuur embotape met houdbaarheid tot volgend jaar dacht ik. Heb ze uiteindelijk zelf niet nodig.

Anoniem

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:16

Vind t best ingewikkeld, de een zegt dit de ander zegt dat.
Qua welke spuit wanneer.
Eea is natuurlijk ook afhankelijk van weides Heee en wisseling van kudde.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:53

Ja, je moet ook naar je eigen situatie blijven kijken. Onze paarden staan alleen met elkaar en we mesten 2x daags de paddock.

In pension vond ik het niet betrouwbaar laatste jaren. Dan willen ze gezamenlijk mestonderzoek doen, maar elke keer dat er een nieuw paard komt, hoeft die niks te laten zien qua mest of ontworm schema. Natuurlijk hoop je dat weer de volgende keer mee te pakken, maar de stallen die ik mee maa, doen nog steeds maar 2x pj mestonderzoek en dat is niet gek veel. Zeker niet met wisseling van paarden.

Daarnaast komen er weleens paarden vol met worm en moet ene hele weide ontwormd worden. Dan kweek je alsnog resistentie bij de paarden die wel worm/ei vrij zijn en steeds mee gedaan moeten worden in dat soort situaties.

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:59

Anoniem schreef:
Vind t best ingewikkeld, de een zegt dit de ander zegt dat.
Qua welke spuit wanneer.
Eea is natuurlijk ook afhankelijk van weides Heee en wisseling van kudde.


Dat is ook de reden waarom ik 1/2x per jaar mest onderzoek doe en (ook) luister naar de dierenarts.
Najaar altijd pramox en de rest op advies.
En dan bestel ik het uit het buitenland haha.

PROUD to be FOUD!
Owner of a custom made HaLflinger named: Gráni!
[ITP] Gráni von Graustein RMHXHaf hengst
[ITP] Een avondzonnetje en 2 prachtige paarden...

creabea

Berichten: 646
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:36

Omdat onze jonge paarden eerder terug komen uit de opfok (lang leve deze droogte ...). Ga ik een doos pramox bestellen. Nog meer liefhebbers?

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:18

Ik wil er wel 1ntje! Alvast voor in t najaar, haha!

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 01:34

creabea schreef:
Omdat onze jonge paarden eerder terug komen uit de opfok (lang leve deze droogte ...). Ga ik een doos pramox bestellen. Nog meer liefhebbers?


Heb je een berichtje gestuurd

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:01

Een bekende van mij heeft ze vorig jaar meegenomen uit Polen. Ze zijn daar even bij een dierenarts langsgeweest en hebben gevraagd. Geen probleem. Dus als je nog op vakantie gaat, even daar bij een dierenarts vragen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:43


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:26

Ik doe geheel niet aan mestonderzoek. Geen enkel paard bij mijn paard op stal. We geven ze 1 keer per jaar een wormenkuur en that's it. En dat bevalt goed. Is ook veel goedkoper dan die 10-25 euro voor een mestonderzoekje. Ik geloof er niet in namelijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:38

Tja, ik weet het eigenlijk niet. Ik heb voorheen jarenlang mest laten onderzoeken, zeker 4x per jaar en dat ging altijd super! Weinig besmettingen en ik heb ze aan huis, dus het weidemanagement is optimaal. Totdat ik een 4 jarige kocht die een bloedwormbesmetting bleek te hebben volgens het mestonderzoek. Nu zijn we ruim 2 jaar verder en met regelmaat blijkt het jonge dier toch een lichte besmetting te hebben..... Dit voorjaar vrij rigoureus behandeld tegen bloedworm (in overleg met mijn dierenarts) en nu gaat het goed. Maar ik ga dit najaar toch gewoon extra ontwormen. Ook blijf ik mestonderzoek doen, maar ik ga wel iets vaker ontwormen.

Het gaat mij absoluut niet om de kosten dus ik ga beiden doen, maar ik durf niet meer blind te vertrouwen op mestonderzoek sinds ik dit jonge paard heb.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:38

germie schreef:
Ik doe geheel niet aan mestonderzoek. Geen enkel paard bij mijn paard op stal. We geven ze 1 keer per jaar een wormenkuur en that's it. En dat bevalt goed. Is ook veel goedkoper dan die 10-25 euro voor een mestonderzoekje. Ik geloof er niet in namelijk.


Als je niet weet door welke wormen je paard besmet is, hoe weet jij dan welke wormenkuur je moet gebruiken om effectief te ontwormen?. Niet ieder middel werkt voor iedere wormensoort.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:04

janouk schreef:
germie schreef:
Ik doe geheel niet aan mestonderzoek. Geen enkel paard bij mijn paard op stal. We geven ze 1 keer per jaar een wormenkuur en that's it. En dat bevalt goed. Is ook veel goedkoper dan die 10-25 euro voor een mestonderzoekje. Ik geloof er niet in namelijk.


Als je niet weet door welke wormen je paard besmet is, hoe weet jij dan welke wormenkuur je moet gebruiken om effectief te ontwormen?. Niet ieder middel werkt voor iedere wormensoort.

gewoon afwisselen. Mestonderzoek is achter de feiten aanlopen. Ik haal gewoon 1 keer per jaar een kuur, dan een pramox, dan een moxidectine, dan een combi met ivermectine, enz. Bevalt het beste.
Dus wormenkuur uit het buitenland, niet op tegen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:10

Ik ontworm ook gewoon alles preventief...

Mestonderzoek hele slechte ervaringen mee en ze zijn absoluut niet betrouwbaar.
Nieuw paard op stal, mestonderzoek drie keer negatief (geen wormen), week of 2 na laatste mestonderzoek, zware koliek, zodanig dat ie vrijwel direct naar OK gegaan is. Dierenarts had nog nooit zo'n ernstige worminfectie gezien. Paard heeft het dus ook niet overleefd...

En ook meerdere keren negatief mestonderzoek en daarna toch ontwormd (eerste had typische wormen buik, slecht in de vacht, etc) en er kwam een berg wormen uit...

Dus nee, geen mestonderzoek hier, gewoon goed ontwormen, goed doseren, weten wat en wanneer en vooral goed kijken naar je paard... Sowieso trekken veel dierenarts nu steeds weer meer terug van mestonderzoek, gelukkig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, SentiBot, YandexBot en 102 bezoekers