Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:42

Als iemand binnenkort daadwerkelijk een bestelling gaat plaatsen zou ik graag 1 of 2 kuren willen mee bestellen als dat kan. Hoeft niet perse iemand in de buurt te zijn, 1 of 2 kuren kunnen wel met de brievenbuspost mee lijkt mij. :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:58

Wat is nou eigenlijk de voornaamste reden dat jullie kuren uit het buitenland bestellen? Is het de prijs of omdat de dierenarts niet meewerkt?

vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:24

Shanna schreef:
Wat is nou eigenlijk de voornaamste reden dat jullie kuren uit het buitenland bestellen? Is het de prijs of omdat de dierenarts niet meewerkt?

Voor mij is het omdat ik geen zin heb om eerst een "verplicht" wormonderzoek te doen en dan uiteindelijk er toch nog preventief een wormenkuur in te moeten stoppen. En steeds meer dierenartsen verplichten eerst zo'n wormonderzoek/telling.

Groetjes Jolanda

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:38

Maar waarom ontwormen als je paard het niet nodig heeft?
Ik doe de mestonderzoeken zelf maandelijks, een aantal dagen achter elkaar, op verschillende tijdstippen. Ik krijg zo een goed beeld van de wormbesmetting per paard (spoelworm en bloedworm) . En ik kan goed bijhouden of ons anti wormmanagement goed aanslaat. We mesten dagelijks de stallen, paddocks en de weides.

Zo houden we de besmettingsgevaar laag.
En de paarden hebben allemaal een hele lage besmetting onder de 50 epg. Ze hoeven al jaren niet ontwormd te worden op de jaarlijkse equest pramox na. ( de kans dat je eitje van de lintworm vindt, is zo klein, dat 1 x per jaar ontwormen prima werkt)

Waarom dan toch zomers ontwormen als het niet hoeft. En als je niet weet welke worm de boosdoener is, kan je ook niet de geschikte wormenkuur nemen. En Hoef ik de darmflora ook niet aan te tasten. Ik ben tevreden zo en de paarden doen het er goed op.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:26

Ik heb mestonderzoek laten doen, helemaal goed en schoon, 2 weken later op het blote oog WORMEN ! Ik vind zo'n mestonderzoek nu dus echt onzin, ga niet iedere 2 weken laten checken, schijnt dus gewoon te kunnen. Ik trek hierin mijn eigen plan, eigenwijs ja dat wel. Maar dat onderzoek is dus eigenlijk onzin, vind ik dan. Ik ga nog ff op onderzoek uit welke ik wil bestellen.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:06

Bloedwormenbesmetting?. Het kan voorkomen in het voorjaar dat je wormeneieren vindt bij onderzoek, maar omdat ze ingekapseld zitten. Als ze dan na een paar weken massaal uitkomen uit de darmwand, kan het zo zijn dat je wormen vindt.

Als jij met Ivermectine had ontwormd had je de ingekapselde wormenlarven ook niet gedood en had ook een explosie van bloedwormen gehad als ze uit de ingekapselde fase komen.

Als de wormen in de winter geen eieren leggen, vind je bij mestonderzoek ook geen wormen.

Het is allemaal heel afhankelijk van de soort worm en zijn levenscyclus.en van het juiste middel kiezen bij de juiste worm. Maakt dat mest onderzoek 100% betrouwbaar. Nee, maar ook niet volledig onbetrouwbaar.

Kennis van de wormen, zijn ontwikkeling, de bestrijding en een goed stalmanagement geeft macht.

I

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:44

Bloedworm en aarsmaden, idd, paardje was al besmet en kreeg de pramox mee, toch eerst mest onderzoek.

Om nu de rest te beschermen, wil ik hem echt "schoon" hebben, niet dat ik straks 6 paarden met wormen heb.
Dus nu de vraag, hoe krijg ik dit goed onder controle. Liefst geef ik ook iets om alles uit te sluiten iets tegen spoel en lintworm.

Stal management hou ik zelf bij, elke dag de wei schoon. Alles bijhouden zodat we het beperken. Maar bij hem is het leed al geschiet. Ik hoop door goed te ontwormen controle te krijgen.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 06:01

Aarsmaden heb je dus gevonden. Aarsmaden is een stuk lastiger onder controle te krijgen. Eris voor veel middelen resistentie. De wormen kruipen s avonds naar buiten en leggen de eitjes rond de anus. Deze eitjes vindt je dus niet terug in de mest, en dus niet bij mestcontrole.
Dat geeft jeuk. Dan schuurt het paard aan voerbak, muur, etc. De eitejs vaalen op de grond en ontwikkelen zich daar tot larven en worden via het eten uit de voerbak of via het hooi op de grond weer je paard.

Je zou elke ochtend de anus van je paard schoon kunne maken met een vochtig toiletdoekje. Dat neemt de eitjes weg voordat ze op de grond vallen. Dat scheelt al veel nieuwe besmetting. Verder je voerbak goed reinigen en de stalwanden.
Anders heeft ontwormen weinig zin, als hij zich daarna weer meteen besmet.


Overleg met veearts voor het geschikte ontwormingsmiddel tegen aarswormen. Fenbendazol heeft voorkeur

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 06:20

@ janouk, ben jij zelf mest gaan onderzoeken of laat je het elke keer doen?

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 06:41

Ik doe het zelf. Ik heb bij wormtest.nl een informatieve cursus gevolgd, microscoop met toebehoren aangeschaft. En nog meer ingelezen op diverse websites. Heel interessant en leerzaam. En niet moeilijk. Betaalt zich snel terug.

Eerste keer heb ik de helft van de mest naar de veearts gebracht en door hem laten testen en de andere helft zelf getest. Gewoon om zeker te zijn, dat ik het goed begreep en ingesteld had. Daar kwam dezelfde uitslag uit. Dus vertrouw nu op mezelf.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:25

Ik maak idd iedere dag zn achterste schoon met een billendoekje en smeer daarna met vaseline. Andere tips zijn welkom, dr zijn dagen dat ik niets vindt en dan toch ineens weer wat gelige troep Ik las dat er een bepaalde wormenkuur wel werkt.. andere tips zijn welkom !

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:26

janouk schreef:
Ik doe het zelf. Ik heb bij wormtest.nl een informatieve cursus gevolgd, microscoop met toebehoren aangeschaft. En nog meer ingelezen op diverse websites. Heel interessant en leerzaam. En niet moeilijk. Betaalt zich snel terug.

Eerste keer heb ik de helft van de mest naar de veearts gebracht en door hem laten testen en de andere helft zelf getest. Gewoon om zeker te zijn, dat ik het goed begreep en ingesteld had. Daar kwam dezelfde uitslag uit. Dus vertrouw nu op mezelf.

Super ! Toch daar eens in verdiepen

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:00

janouk schreef:
Ik doe het zelf. Ik heb bij wormtest.nl een informatieve cursus gevolgd, microscoop met toebehoren aangeschaft. En nog meer ingelezen op diverse websites. Heel interessant en leerzaam. En niet moeilijk. Betaalt zich snel terug.

Eerste keer heb ik de helft van de mest naar de veearts gebracht en door hem laten testen en de andere helft zelf getest. Gewoon om zeker te zijn, dat ik het goed begreep en ingesteld had. Daar kwam dezelfde uitslag uit. Dus vertrouw nu op mezelf.

Ja zoiets zou ik ook nog wel willen. Dan zit je er altijd goed bovenop. Dat redt je i.m.o niet met een paar keer per jaar mest laten controleren.

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:50

Nu lees ik dat het enige wat werkt voor aarsmaden panacur is, iemand bekend hiermee ?! Of eventuele andere tips

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 01:06

Panacure is idd op basis van fenbendazole en het beste middel tegen aarswormen, mocht je bestellen zorg dat je er genoeg neemt je bent er niet in 1 x van af helaas

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 05:36

Jace schreef:
Nu lees ik dat het enige wat werkt voor aarsmaden panacur is, iemand bekend hiermee ?! Of eventuele andere tips


De beste tip is om de bestrijding in overleg met de veearts te doen.die kan samen met jou het beste bepalen wat het meest geschikte ontwormingsschema is om de aarsmaden te bestrijden.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 08:05

Ik meen dat aarsmaden een cyclus van 3 weken hebben (even nazoeken) en dat je dus sowieso precies na die weken opnieuw moet ontwormen. Voor de zekerheid zou ik 3 weken later nog eens ontwormen met Fenbendazole; aarsmaden zijn nl erg hardnekkig.

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:10

Bedankt voor de tips, ga ik het zo naast het poetsen en smeren proberen te behandelen.
Ik zag dat dr 3 soorten zijn, een spuit, zakjes en soort gel die ze in de mond moeten krijgen. Ervaring welke fijn is en goed werkt, ik neig naar het bekende, de spuit, hup dr in ☺️

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:51

Als een spuit makkelijk gaat werkt dat net zo makkelijk.

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:52

Ik doe het ook hoor, mestonderzoek is maar een momentopname

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:29

N4N4 schreef:
Bestel maar niet bij vetuk, heb zojuist mijn bestelling binnen gehad ( wormen kuren voor een jaar )
En ze hebben gewoon oude kuren opgestuurd die tegen de datum zijn( tot 6 -2017)
Heb je dus niks aan !
Heb direct een mail de deur uitgedaan, kijken hoe én of ze dit gaan oplossen ..
Zeer teleurgesteld dus


Yep..helaas idd vaak een korte houdbaarheid. Heel jammer!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:11

Is er eigenlijk bekend hoelang een wormenkuur nog houdbaar/werkzaam is na de gestelde datum??
Want bij sommige voedingsmiddelen is het vaak een datum die nergens op slaat gewoon omdat het verplicht is dat er een datum op staat, terwijl bij anderen het wel degelijk een belangrijke datum is.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:22

DubbelDun schreef:
Is er eigenlijk bekend hoelang een wormenkuur nog houdbaar/werkzaam is na de gestelde datum??
Want bij sommige voedingsmiddelen is het vaak een datum die nergens op slaat gewoon omdat het verplicht is dat er een datum op staat, terwijl bij anderen het wel degelijk een belangrijke datum is.

Ik heb daarover wel eens met een bevriende dierenarts gehad. De werkzame stof wordt na het verstrijken van de datum langzaam minder.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:03

Maar wat is bijv. de termijn dat ie helemaal niets meer doet en wordt een kuur-over-de-datum niet giftig oid ??

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:12

Nee, het is echt alleen de werking die verminderd, het is verder niet schadelijk. Ik geef ze zelf de kuren die je flink mag overdoseren wel als ze enkele maanden over datum zijn. Equest Pramox bijvoorbeeld zou ik niet doen, omdat je dat veel preciezer moet doseren en als het niet voldoende werkt doet het meer kwaad dan goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evito_06, GrapeshotBot, Jane808, roosjenat en 43 bezoekers