Hoe werkt de pessoateugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-01 08:25

Ik had dus de pessoateugel bij Divoza besteld, maar ik ben waarschijnlijk erg BLONT, want ik snap er helemaal niets van.

Wie heeft hem ook besteld en begrijpt hoe je hem bv. op maat moet maken?
Volgens mij zat hij nl. al in elkaar, was dat bij jullie ook?


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 08:32

de mijne zat al in elkaar (niet bij Divoza) en op maat stellen doe je door de uiteindjes van de touwtjes door de achten heen te halen. Dit wordt hopelijk wel duidelijk als je het ding ziet. Bij de mijne zat een - eenvoudige - gebruiksaanwijzing waar dit soort dingen in stonden. Het zou dus geen probleem moeten zijn voor je.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 08:33

Ik heb 'm ook binnen, er zit een sumiere beschrijving bij, maar ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, dus hij zit nog zo als ie kwam. Vandaag of morgen ga ik het proberen, als het lukt schrijf ik wel hoe....

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 09:17

Ha Fitzie,

Waarschijnlijk zit hij al in elkaar! Op maat maken doe je door die 8tjes te verstellen, er zitten er ook onder het bontje twee!
Gewoon omhangen en kijken hoe strak die moet. Je paard mag er niet in hangen, maar de koordjes mogen ook niet zwabberen. Het bontje moet ter hoogte van zijn dijbeen, dus niet ergens net boven zijn spronggewrichten laten bungelen!
Het bontje hang je achter zijn kont, maak het musketonhaakje aan de singel vast. Dan kun je die andere twee lijnen doen, ik zou beginnen met door de singel, via bitringen, tussen de benen naar de singel toe.
Trouwens....de eerste keer zou ik het samen met een of twee personen doen, want die sloot bij jullie is wel gevaarlijk Haha! Haha! Haha!
Als ie gek doet ivm het bontje kan het handig zijn dat een persoon de longe vasthoudt (bij voorkeur jijzelf) en de ander een paar rondjes naast zijn hoofd meeloopt en dan langzaam steeds meer naar jou toekomt, zodat Fitz alleen blijft lopen.
Maar misschien doet ie wel helemaal niet gek....ik ben wel benieuwd, eigenlijk!!!!

Groetjes Suzanne

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:16

de musketon met de knoop eronder moet aan het ringetje bovenop de schoft van de longeersingel.
de musketons die aan de katrollen hangen moeten aan de bitringen.de andere twee musketons stel je in op bijv. schouderhoogte van de longeersingel-oogjes.
op maat maken kan je met die kleine metalen 8-tjes die om de touwen zitten.het bontje moet ander de kont net boven de sprong hangen.als je longeert moet je het binnesnte touwtje alstijd ietsie korte maken omdat je anders geen stelling hebt.
dus met omdraaien naar de andere hand weer veranderen he?

soms is het beter om te zwijgen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 18:37

Hoi Fitz, Prisca had 'm ook besteld en gisteren hebben we 'm voor het eerst omgehangen bij Leys. Naar mijn idee hing de achterband in het begin iets te laag, waardoor hij op de spronggewrichten hing en Leys hinderde. We hebben toen de bovenste touwtjes aangetrokken en er uiteindelijk maar een knoop in gelegd (precies bovenop de longeersingel). Die touwtjes waren dus duidelijk te lang. Als het goed is, zit er een gebruiksaanwijzing bij (waar wij ons ook nog even in moeten verdiepen... ook allebei blonT Haha! ). Leys kwam wel mooi door z'n rug. Veel oefenen dus, vanaf nu...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 19:47

Nou je bent zeker niet de enige hoor, die bij het openen van de verpakking denkt, wat moet ik hier nu weer mee! Ik had een vriendin van me helemaal enthausiast gemaakt over de Pessoa teugel. Leek me erg geschikt voor haar paard. Zij er een kopen, zat er helemaal geen gebruiksaanwijzing bij. Alleen maar een copietje uit de horselover catalogus. (bij Hyppotrend in Bennebroek) En daar sta je dan met een paar stukjes touw. Eerst alles op de grond uitgelegd. maar toen we het bij haar paard gingen proberen waren we erg blij dat het zo'n super geduldig paard is. Maar goed hierboven staan uitgebreide gebruiksaanwijzingen, dus zal het je nu wel lukken. Maar soms is het wel prettig om te weten dat je niet de enige bent die ergens nogal mee aan het klungelen is. succes ermee.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 21:36

Let op: dat bontje mag NIET net boven de sprongen bungelen hoor...dan heb je geen goede inwerking, zoals Karin al beschreef!
Echt halverwege bil en spronggewricht!
Ik heb mijn Matadoortje vandaag met een simpel touwtje gelongeerd en dat werkte echt heel goed bij hem! Hij heeft nl echt lak aan de pessoateugel.
Denk dat ik Marillion er morgen maar weer eens tussen hang Pling Knipoog

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 22:49

ja je hebt gelijk suzanne ik zat niet goed na te denken toen ikdat schreef........

fotootje:
Afbeelding

soms is het beter om te zwijgen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 11:36

Jaaaaaa!!!!! Party!! ZO moet ie inderdaad. Moeilijk uit te leggen altijd...
Heb jij hem voor Tinkie helemaal ingekort trouwens? Zal wel een ieniemini pesoateugeltje zijn? Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 13:04

O ja, nu ik deze topic weer zie: een vriendin van mij is ontzettend handig en snapte direkt hoe het ding werkt.
We hebben hem alleen nog niet geprobeerd, als we allebei een tijd hebben zullen Fitz aan de pessoa 'onderwerpen' *LOL* *LOL* .

Nog ff aanvullend vraagje: op die beschrijving staat bv. lage houding: bewegingsvorm stap en draf.
Betekent dit dat je er niet mee mag galopperen??

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 13:43

Jawel...het kan wel hoor. Maar ik zou de eerste keer maar bij draf/stap houden Knipoog
De meeste paarden reageren vooral bij galop op dat bontje.
Marillion blijft er op reageren en gaat als een westernpaard de bak door, ik erachteraan skieend. Hij bokt zo hoog dat ik hem bij de ramen van de binnenbak weg moet houden en om moet passen dat hij geen flik-flak maakt!

Je kunt er wel mee galopperen dus. Toen ik het leerde van Maril z'n fysio stelde ie 'm nooit op een andere stand, alleen op de onderste en deed alle gangen. Let er alleen op dat je veel tempowisselingen doet in draf/galop en veel overgangen...dan heb je het beste resultaat! Party!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 13:49

Hahahahaha, ja die flik-flak van Maril heb ik wel gezien ja...jeetje, stond bijna een handstand te doen en met 2 achterbenen tegelijk...
Met Orry doe ik op de laagste stand voornamelijk veel in draf en stap, overgangen, schijnovergangen, soms ook galop.
Als hij echter absoluut geen zin heeft is het weleens lastig Knipoog

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 14:26

Hihi....ja...de hele stal rukte altijd uit om Marillion te komen bewonderen: HEEL lenig is 'ie!!! Haha!
Hij staat gewoon een paar sec op zijn voorhoeven, met de rest van zijn lijf er kaarsrecht boven....ik overdrijf niet! Hij klapt echt nog net niet om.
Ik zou zo bij het circus kunnen met deze act!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 15:06

ja suzanne,idd heb ik hem helemaal ingekort en het stuk touw die ik 'over'had heb ik dus nog onder het bontje geknoopt.maar die pessoa zit echt goed,en ik had zelf niet gedacht dat ie nog zo goed om zo'n klein beessie past!

soms is het beter om te zwijgen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 15:16

Gaaaaaaf Sanderijn! Heb je er geen foto;s van???? Kwijl

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 18:00

ik gauw eens een fotootje ervan maken,moet in teun even lief aannkijken haha

soms is het beter om te zwijgen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 20:40

Hihaaaaa...ik heb Marillie er vandaag weer eens tussen gehangen en het ging eigenlijk weer heel goed. Tijdenlang wist ie zich te drukken, maar nu was het weer een beetje nieuw kennelijk.

Orri, ik heb 'm in de achterste paddock gelongeerd en hij was nog steeds trekkerig en sterk. Ik dacht ...laat ik jou eens nadoen, en heb 'm losgeklikt en los laten lopen. Dat ging echt super zeg!!!!! Heel ontspannen en hij veranderde van hand op commando 'om'. Op stem maakte hij alle overgangen, echt relaxed.
Nou maar hopen dat die paddock morgen vrij is. Wordt nl een paar dagen niet rijden; laarzen bij de schoenmaker. Tenzij ik ergens mijn rubber laarzen nog kan vinden... Knipoog

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 08:49

Klopt het dat in de laagste stand de pessoa aan de voorkant iets losser hangt?? Want als hij strakker hangt hangt hij naar mijn idee te kort.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 95 bezoekers