bejaarde verstoten uit kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

bejaarde verstoten uit kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:50

mijn paard stond al 4 jaar lang samen met zijn kudde oude merries. Hij is 31. Nu heeft de boer er zonder te overleggen een 12 jarige ruin tussengezet vorige maand. De 1e weken werd hij vollop in elkaar getrapt door de ruin en toen werden ze rustig. Mij te rustig want mn paard is verstoten uit zijn kudde en mag er niet meer bij. de merries vinden dit ook niet leuk en worden heel vaak opgejaagd.

Ben al meerdere malen bij de boer geweest om te vragen of de ruin bij n andere groep kan maar hij wil het niet zijn antwoord is: ze zijn toch rustig....... en jullie hebben het grootste land, de eigenaren van de ruin willen hem ook niet verplaatsen die vinden het wel best zo.

Mn oude beessie kwijnt weg een staat zowat heel de dag voor het draad op mij te wachten hij wil eruit en baalt ervan. Ik ook want kom iedere dag sjagerijnig terug.

Een optie zou natuurlijk zijn verhuizen maar ik vind de meiden op stal zo leuk, hij heeft een mega grote stal en ze komen iedere dag buiten ook s'winters.
Op de manege kan dat weer niet en ik werk full time en het is 2x zo duur. maar ja aan de andere kant hij is 31 en dan zal hij niet veel ouder meer worden als hij wegkwijnt

wat zal ik doen na de winter verhuizen of niet...


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 11:33

Hoe moeilijk het ook is.
Ik zou toch gaan voor het welzijn van mijn paardje.

Kan je echt niet aan de eigenaren van de ruin laten zien hoe je paard weg kwijnt?
Een beetje paardenmens moet daar toch begrip voor hebben?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 11:39

het is gewoon super balen dat ze niet willen luisteren en egoistisch gewoon. ik dacht mijn paard een leuke oude dag te geven op een boerderij en nu dit weer. op n manege is het veel drukker voor hem maar ik denk inderdaad als hij volgend jaar zomer nog leeft dat ik hem wel moet verhuizen en hopen dat ik daar niet weer hetzelfde krijg. ik hoop dat hij dan in een kudde kan staan waar hij met een paard vriendschap kan sluiten zodat als hij weer verstoten word hij niet alleen is.
poeh en de manege is 2 x zo duur maar ja aan de andere kant als hij het niet naar zijn zin heb zal ik wel veel da rekeningen krijgen

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:25

ik ken dit verhaal!
alleen was mijn paard degene die de kudde verstoorde!
een stalgenoot van mij,heeft een merrie,die schijt in d'r broek voor alles wat beweegt!

mijn merrie kwam als laatste bij het groepje van 3 merrie's.
1 oude,die schijtbroek,en een dominante!
nu is mijn mexx héél dominant,dus dat werd constant vechten,met die andere dominante.
\nu ging dat op zich wel,maar die schijtbroek ,raakte elke × helemaal in paniek!

conclusie:de egenaar van die sch.broek,wilde mijn paard uit de groep hebben.
dit vond ik natuurlijk helemaal niet leuk,maar je wilt ook geen heibel op stal,en ik kan me ook in haar plaats inbeelden!

dus.....nu staat mijn mexx,zielig helemaal alleen op een stukje wei!
ze vind er geen klap aan,maar het is niet anders.
ze is te dominant!

er moet toch over te praten zijn,dit is voor jou paardje toch ook niks,en zeker niet al hij al zo oud is,
ik was de laatste die erbij kwam,en die ruin bij jullie ook,dus is hij toch eigenlijk de 1e die er uit zou moeten gaan!

nog een keer aankaarten!!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 14:18

Kan je hem niet met 1 of 2 merries uit die groep in een kleiner stukje land zetten?

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:12

Arabendu schreef:
Kan je hem niet met 1 of 2 merries uit die groep in een kleiner stukje land zetten?


Dat zou ik ook een goede oplossing vinden als je de mogelijkheid hebt. Als je je paard met slechts 1, maximum 2 paarden samenzet, zullen ze vlugger 'content' zijn met elkaar. Maar zet dan ook liefst niet juist 2 extreem dominante bijeen, maar een dominante en een paard dat vlug toegeeft, dan zullen ze wel vroeger hun plaats in de rang respecteren.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 08:31

die boer wil verder niets uitproberen die vind het wel best zo dus ik zit een beetje vast zo

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:05

Mijn oude merrie van 26 was ook zo dominant, die heeft bijna altijd met 2 andere paarden gestaan, op het laatst wel met een groep maar daar vormden zich altijd groepjes, nooit stond er eenpaard alleen tenzij deze er zelf voor koos.

Soms wil het weleens helpen om en nog een oudere ruin bij te zetten, vaak vormen deze "overtollige" mannen een aparte groep. Anders denk ik toch dat je een andere stal/boer moet zoeken om je paardje heen te brengen. Desnoods wat verder weg of als gezelschapspaard bij wat shetlanders of z0.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 12:47

tja zat te denken aan soest maar dan kan nog even duren hij staat ergens in de 60 op de wachtlijt en ze zijn bijna klaar met de nieuwbouw ervan. er komen 60 plaatsen vrij dan maar geleidelijk dus kan het nog 2 jaar duren dat is wel jammer want het lijtt mij daar toppie voor hem ze gaan daar iedere dag naar buiten en je hebt er alleen maar kuddes met oudjes natuurlijk

helaas staan er alleen maar jonge en dominante ruinen bij ons op stal dus die optie valt af. zat er eerst aan te denken om een maatje voor hem erbij te halen maar er is een ellenlange wachtlijst bij ons op stal
bij andere stallen in de buurt van gouda kan ik ook niet terecht ook wachtlijsten 1 optie is de manege maar daar kunnen ze in de zomer niet of nauwelijks op t land en voor een oud paard is dat t belangerijkst om er iedere dag een paar een uit te komen voor de benen en de darmen
maar ik geef niet op ben op zoek naar andere stal voor na de winter anders krijg ik volgend jaar het zelfde

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:57

Dit is inderdaad een bekent verhaal wat bij veel oudere paarden voorkomt. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een ruin een hele kudde verstoord ookal zijn dit oude merries. Merries zijn over het algemeen dominanter dan ruinen n bijten wel van zich af.

zou het ook kunnen zijn dat jou paardje ook door de rest van de kudde verstoten word. Ik heb dat bij ons ook weleens gezien, een merrie die heel goed in de kudde lag, maar toen ze oud werd en ziekjes werd ze ook min of meer verstoten. Erg zielig maar ook de natuur

(ik weet natuurlijk niet of dit zo is, maar het is en mogelijkheid)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 15:35

tja ik weet het niet hij staat zowat heel de dag voor het draad. de nieuwe ruin jaagt hem iedere x weg als hij bij zijn merries wil komen, de merries zijn allen boven de 23 de ruin is 12. soms zie ik ook dat een van de merries naar zorro wil maar dan word ze weggejaagd door de ruin en na een aantal pogingen geven ze dan op. ja inderdaad het is de natuur maar het is gewoon balen dat andere mensen (de eigenaren en de boer) zijn oude dag verpesten. hij is in de 4 jaar dat ik hem heb nooit weggepest omdat hij altijd alleen met zn 6 merries stond en hij was supergelukkig.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:04

Mijn paard is net 5 en is volledig verstoten door de kudde. Ik hoef het echt niet te proberen om hem weer terug te plaatsen want ze maken gehakt van hem! Hij staat nu met 2 shetlandertjes op de wei, apart van de kudde.

In het land der blinden is eenoog koning!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 08:37

dat is vervelend ja als je paard inelkaar getrapt word. bij ons zijn ze ook in kuddes opgedeeld en geen van allen meer een optie voor mijn oudje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, herous, IASCrawler, OleJon en 83 bezoekers