rijden zonder zadel, slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 20:38

ik hoorde laatst dat rijden zonder zadel (en dan heb ik het niet over af en toe, maar over altijd) slecht voor de rug is, omdat met een zadel het gewicht wordt verdeelt, maar zonder zadel het gewicht op 1 punt drukt.
Op zich klinkt het heel logisch, maar heb het nog nooit eerder gehoord.
Hebben jullie het weleens gehoord?

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 20:40

ik heb het wel eens vaag gehoord ja..het klinkt idd wel logisch, maar denk er aan dat veel van de zadels niet goed passen, en dan is het natuurlijk altijd nog veel beter om zonder zadel te rijden dan met een knellende..weet verder niet of het aar is hoor!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 20:43

Das een fabeltje. Als je goed zit en meebeweegt met je paard KAN het volgens mij echt niet slecht zijn. Waarom zou het? Het drukt op 1 plek ja, maar het zadel drukt toch ook op 1 plek? Alleen een beetje grotere oppervlak. Met een beetje leren zadel is het nog zwaarder ook.
Volgens mij maakt het geen bal uit, of je nou met zadel of zonder zadel rijd, als je maar goed kan zitten!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 20:49

volgens een man die acupunstuur deed of hoe je dat ook schrijft(trouwens bij tanja op stal)was dat zo...zij reed zonder zadel toen ik daar was en werd meteen aangeproken door al die mensen...
en dat paard had ook z'n plekje..weet nie hoe je dat noemt...precies waar ze zonder zadel zat...

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 21:51

Ik heb ook iets vaags gehoord over zonder zadel rijden maar ik rijd zonder zadel omdat vally een irri schoft heeft en dat gaat pijn doen op dejeweetwelplaats Schijnheilig

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:08

Ik heb wel eens gelezen dat dat inderdaad slecht is voor een paard. Het probleem is namelijk dat jouw gewicht dan rechtstreeks op de ruggegraat drukt. Bij een zadel wordt het gewicht (door de boom) over de rug verdeeld en blijft de ruggegraat zelf helemaal vrij.

Zo af en toe zonder zadel rijden kan geen kwaad, maar bij altijd zonder zadel kan de ruggegraat beschadigen!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 16:29

Een zadel is bedoeld om zowel voor het paard als voor de ruiter comfort te bieden. Op de paardenrug moet het zadel de druk zoveel mogelijk verdelen. Als dat zadel wegvalt, heb je dat voordeel niet meer. Het is inderdaad zo dat veel zadels niet 100% passen, maar als je er vanuit gaat dat je een goed zadel hebt, is rijden met zadel beter dan rijden zonder.
Natuurlijk is het geen ramp om zonder te rijden, maar als je wat aan de zwaardere kant bent voor je paardje, rij dan best wel met een zadel om de druk meer te verdelen. Natuurlijk moet je ook niet hotsen en botsen op een paardenrug. Tong uitsteken

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 19:06

ah dat is niet slecht verder niks aan toe te voegen maarre... het is NIET slecht. punt uit Haha!