rust na eerste training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 14:39

Ik heb Sefja nu een maand. Hiervoor is ze in een periode van 2 maanden door een trainer onder het zadel gebracht. Ik wil haar binnenkort op rust zetten om alles een beetje te kunnen verwerken. Nu twijfel ik nog een beetje over het moment en de tijdsduur. Is het een goed idee om haar in september al weg te zetten en dan voor twee maanden ofzo? Daarna komt ze namelijk weer op stal (loopstal). Het kan natuurlijk wel langer maar dan moet ik tijdelijk een andere plek voor haar zoeken.

Wie heeft hier ervaring mee. Op welk moment zet je ene jong paard weer weg (na 3 maanden of liever nog iets verder doortrainen?) Op welk moment in de training is dat? en hoe lang zet je ze dan weg (twee maanden, korter/ langer?)

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 16:04

Ik zou je paard niet te lang op rust zetten, helemaal een paard dat zo kort onder het zadel is niet.
Je kan eerst eens een weekje 'proberen' om te kijken hoe hij erop reageert, en als hij al een groot deel niet meer zo goed weet, of meer moeite mee heeft zou ik hem niet langer dan 2/3 weken op rust zetten.

Je zou hem ook gewoon helemaal niet op rust kunnen zetten, maarhet gewoon wat rustiger aan doen. Zodat je om de dag rijdt, en dan weer een keer om de twee dagen, ik denk dat dat ook wel werkt.

Succes in elk geval!! Groetjes, Bettine

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 16:15

Hoi, je kan Sefja best langer op "rust" zetten hoor. 3-6 maanden is voor een jonge ijsco geen uitzondering! Ik zou haar nog wel even langer doorrijden 2-3 maanden onder zadel is dan wel erg kort, bouw het uit naar 4-6 maanden. Die van mij gaat vanaf einde oktober op rust en dan tot half januari... de zgn. "winterrust" hij is alleen geen "jonkie" meer, maar ze hebben het echt nodig! Kun je met Sefja ook doen, lekker op voer houden en er gewoon niet opstappen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze haar training zal vergeten, ik ken mensen die hun jonge ijsco's zelfs een jaar wegzetten en daarna weer de training hervatten... zonder al te veel problemen!