Neurotische stress-merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Neurotische stress-merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 08:13

Sinds anderhalve week heeft Imker een gezelschapsmerrie. In de wei gaat het prima met die twee, maar zodra de merrie op stal staat (naast mijn eigen paard), breekt de hel los.

De 2 stallen zijn gescheiden d.m.v. een houten onderwand en tralies boven, ze kunnen elkaar dus gewoon zien.
Zodra ik ze op stal heb staan, gaat de merrie rondjes rennen in haar box, steigeren, tegen de wanden aanbeuken en ze staat echt neurotisch te doen.
Ik hoef maar bij Imker’s stal te staan en ze flipt al, omdat ze denkt dat ik hem weg ga halen. Imker kan ik ook niet buiten de box poetsen (in het zicht van de merrie) want dan schiet ze ook al in de stress.

Ik word er echt zelf helemaal zenuwachtig van. Ze staan echt 12 uur per dag buiten, binnen hebben ze beide een ruime box. Easy Going voeren heeft ook geen enkel effect.

Nu ben ik op het punt gekomen waarop ik heb gezegd, nog een week en dan ga ik beslissen of ze terug gaat en dat ik op zoek moet gaan naar een andere gezelschapspony.

Wie heeft hiermee ervaring en wat voor oplossingen hebben jullie voor mijn probleem?

Toos paardloos


Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:08

Persoonlijk denk ik dat je haar wat langer de tijd moet geven. Op een gegeven moment leert ze wel dat Imker echt weer terug komt. Net zoals een veulen leert dat moeders ook altijd weer terug komt. Vindt Imker het geen probleem om weg te gaan?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 09:36

Imker heeft er geen problemen mee.

Wat ik gewoon niet normaal vind, is dat de hele stal afgebroken wordt en ik word zelf gewoon helemaal zenuwachtig (en kan mijn geduld niet altijd met haar bewaren) met haar.

Ik had gehoopt op een rustige, zelfstandige merrie wat dus niet blijkt te zijn.

Toos paardloos

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:59

Je hebt ze speciaal voor gezelschapsdoeleinden gekocht?
Welnu, meteen terug.
Dit soort gedrag kan wel iets verbeteren, maar je zal ze druk blijven vinden.
En bovendien, er zijn er plenty te koop die wel mooi rustig op stal zijn. Ik zou er niet teveel moeite in steken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 10:02

Dees schreef:
Je hebt ze speciaal voor gezelschapsdoeleinden gekocht?
Welnu, meteen terug.
Dit soort gedrag kan wel iets verbeteren, maar je zal ze druk blijven vinden.
En bovendien, er zijn er plenty te koop die wel mooi rustig op stal zijn. Ik zou er niet teveel moeite in steken.



Gelukkig heb ik haar niet gekocht, maar geleend van een vriendin. Ze kan dus ieder moment terug. Als ik besluit haar terug te brengen, dan wil ik wel z.s.m. een andere pony om Imker gezelschap te houden. Wel een maatje kleiner, dit is een E-er en ik zou graag een B-pony willen in die plaats.

Waar ik dan wel mee zit: hoe breng ik voorzichtig dat ik die de merrie te neurotisch vind?

Toos paardloos

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:07

Je kan aankaarten dat ze samen snachts niet zo goed door de bocht kunnen met zijn tweeen...
Of dat de merrie tegen de wanden aansteigert (is immers waar) en je elke keer weer bang bent dat de merrie zichzelf beschadigd en dat risico durf je niet te lopen met het paard van je vriendin...

Maar wees er eerlijk over, ik vind je klacht erg legitiem. Daar zou je, als het mij betrof, niet omheen hoeven draaien.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:35

Netty vertoonde ook dit gedrag, toen wij tijdelijk naar een andere stal gingen. Niet zo heel erg als jij verteld. Pas als haar stalgenootje weg was, ging ze door het lint.

Als ik samen met mijn stalgenootje naar de rijhal ging, en zij ging daarna eerder weg. Ging Netty volledig door het lint, niet meer bij de uitgang weg willen en steigeren...
Gelukkig kon ik haar ervan overtuigen dat ze door moest werken, maar de eerste 10 minuten was het een heel gevecht om haar telkens weer voorbij die deur te krijgen... Maar de aanhouder wint

Als ik alleen naar de rijhal ging, was er niets aan de hand.
Als haar stalgenootje wegging en zij bleef alleen op stal, gilde ze zich helemaal suf en brak de complete stal af....

Na 2 maanden was het eigenlijk over, We zijn na 4 maanden weer terug gegaan naar hun eigenlijke stal, toen was er niets aan de hand. We zijn nu weer definitief naar deze stal en het begon weer van voor af aan, maar na een week is het al veel minder dan de eerste keer, toen duurde het zeker een maand, 2 maanden voor ze wat beter alleen kon zijn.

Geef het idd de tijd. Ze moet wennen aan de nieuwe opmgeving. Ze is bang alleen achter te blijven. Je moet zelf kiezen of je daar op wil wachten....
Maar omdat het niet je eigen merrie is, kan ik me voorstellen dat het geduld minder is, dan wanneer het je eigen paard is... Zeker wanneer er onrust onstaat op stal... ik hou daar ook niet van....

Succes, ik hoop dat het gauw opgelost is...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:42

Ik sluit me aan bij Tigger.

Toen Kevin net terug was van het land ging hij helemaal door het lint als zn buurpaarden uit de box werden gehaald. Het begon idd al als de buurpaarden uit de box gehaald werden om te poetsen (en echt 'eng' door het lint, ogen wegdraaien, zweten, steigeren, bokken, ronddraaien). Dit gedrag is na een week sterk verminderd en was na 2 weken zo goed als weg. Nu is Kevin weer hetzelfde brave paard als hij daarvoor was.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:00

Je zou haar nog even de tijd kunnen geven, maar het probleem alwel vast bespreken met je vriendin. die kan er toch ook niets aan doen dat haar paard zo reageert op de nieuwe omgeving? Je hebt haar niet gekocht, dus zit je ook niet met een proeftijd. als je het probleem nu aangeeeft en samen afspreekt hoelang je het paard nog de kans geeft te wennen, of eventueel nu samen de knoop doorhakt omdat je bang bent dat het paard iets overkomt, hoeft je vriendin zich niet gepasseerd te voelen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:32

Moest je met spoed een B-pony willen, ik heb hier een ponymerrie waarvoor ik een goede thuis zoek zonder enige stalproblemen Schijnheilig

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:14

zoiets hebben wij ook gehad met ons vorige paard. die hing zo aan die andere pony dat hij bijna door de stalheen kwam. hij bleef hinniken en tekeer gaan.
we hebben hem nervo horse gegeven. ook omdat hij aan het halster ookneurotisch deed. en je zag verbetering komen.
sommige paarden wennen er gewoon niet aan als een stalmaatje weggaat, ookal weten ze dat hij weer terug komt. was bij die van ons ook.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:20

Hoi, ik heb net ook een berichtje geplaatst hier, lees hartsvriendinnen door dik en dun, geloof dat ik een beetje met het zelfde probleem zit als jij.

Ik merk dat het wel beter wordt na dat de dagen verstrijken.. Het is gewoon denk ik een kwestie van ze laten wennen.. Ik vind het ook heel irri

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 18:05

Klinkt heel bekend...
Regina was een jaar geleden ook zo, als ik haar als eerste op stal zette of als tweede (ze stonden maar met z'n tweeën) van stal haalde werd ze helemaal gek. Precies wat jij beschrijft, gillen steigeren en rondjes rennen. Het was echt eng om te zien en gevaarlijk om mee bezig te zijn (ze sprong echt boven op je als je met haar bezig was). Maar af en toe moest ze wel alleen op stal, de andere merrie werd natuurlijk wel eens gereden als ik er niet was. Ook stond ze wel eens als eerste op stal, dan moest ik haar buiten de stal helemaal afzadelen, hoofdstel los maken en dan snel de stal in, hoofdstel af en maken dat ik de stal uit kwam.
Ik had geen keus en heb haar dan gewoon laten staan en gek laten doen (af en toe kwam ze bijna door de deur heen). Na een tijdje werd het minder als ik er bij bleef, dan stond ze even stil om te komen ruiken. Zo werd het steeds een beetje minder. Na en half jaar was er redelijk mee om te gaan als de andere merrie weg was. Alleen als ze die zag verdwijnen hadden we soms even onenigheid (maar na twee minuten rondrennen was het over). Nu is er geen enkel probleem meer als ze alleen op stal blijft. We hebben alleen nog enige onenigheid als ik (vooral 's ochtends) met haar wil rijden en ze ziet de andere merrie in het land rennen.
Je zult dus veel geduld met haar moeten hebben, straffen heeft ook echt geen enkel nut, worden ze alleen maar nerveuser van. Ik denk dat je zeker in overweging moet nemen of het wel veilig is voor de merrie op deze manier.
Succes ermee...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jufjuf, Nanu, YandexBot en 151 bezoekers