Merrie, hengstig en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Merrie, hengstig en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 14:39

Merken jullie ook verschil met het rijden van je merrie als ze hengstig is?
Die van mij is dan erg alert en schrikkerig onder het zadel. Het duurt en week dan longeer ik veel. Als het achter de rug is kan ik weer heerlijk rijden.
Ik heb altijd merries gereden maar heb nog nooit iets gemerkt met het rijden dit is mijn eerste Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:42

Nee, aan Milena merk je met rijden niets, maar aan de hand staat ze om het minste of het geringste op haar achterbenen en dat krijg ik er maar niet uit... Echt een hele rare gewoonte... Als ze hengstig is steigert ze constant, echt heel naar....

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:44

Ik merk het wel, daar ik een gezonde hengst heb en ik beter even in een andere bak met hem ga!!!

I love my Arabian horses

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:47

Sonja schreef:
Nee, aan Milena merk je met rijden niets, maar aan de hand staat ze om het minste of het geringste op haar achterbenen en dat krijg ik er maar niet uit... Echt een hele rare gewoonte... Als ze hengstig is steigert ze constant, echt heel naar....


misschien gewoon hengstengedrag Extreme duivel

Raimaer merk ik niets aan met rijden, maar in de wei is het dan een echte sloerie Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:48

nee eigenlijk weinig last van (momenteel helemaal niet gelukkig)
het is me nooit echt opgevallen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:48

ik heb er heel erg geluk mee met mickey,als ze hengstig is merk ik het niet eens? Haha!
met rijden of wat dan ook,ik merk helemaal niets,ja de laatse keer begon ze een keer te plassen in het gangpad,maar dat was het dan ook Lachen
ja ze doet beetje gekker tegen de ruinen dat wel.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:52

O ja en dat piesgedrag doet die van mij alleen bij andere merries Verward Hengsten en ruinen reageert ze niet op, maar bij andere merries gaat ze piesen Haha! Zou ze lesbisch zijn?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:00

Mijn oude merrie veranderde in een draak als ze hengstig was in de wei en aan de hand liep ze constant te spieden naar knappe mannen waar ze zich ook zonder schaamte vreselijk aan liep op te dringen, gewoon met haar kont constant tegen de borst van de ruin aanpersen enzo.

Ook met rijden viel er geen land mee te bezeilen, steeds willen steigeren, niet opletten als er en ruin bijliep er gewoon domweg voor gaan staan enzo. Ben wel steeds blijven rijden maar dan alleen in de bak en niet naar buiten.

Bij bij andere merie merkte ik helemaal niets, ze was gewoon zoals ze was. Maar ze joeg hengsten juist weg als ze hengstig was, misschien lag het daar aan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 16:29

Karuna dat klinkt als mijn merrie Lachen
Citaat:
als ze hengstig was in de wei en aan de hand liep ze constant te spieden naar knappe mannen waar ze zich ook zonder schaamte vreselijk aan liep op te dringen, gewoon met haar kont constant tegen de borst van de ruin aanpersen enzo.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:36

Ja dat was echt erg, ze kreeg het voor elkaar dat bijna elke ruin haar besprong hoe lang ze ook gekastreerd waren. En het heeft helaas ook het leven gekost aan een 2 jarige die we als veulen geboren hebben zien worden, daar liep ze zich steeds aan aan te bieden en hij was altijd graag bereidt haar een "handje" te helpen, helaas is hij toen een keer uitgegleden en heeft zijn been gebroken. Als we ze niet bij alkaar in de wei zette dan zorgden ze wel dat ze bij elkaar kwamen te staan, Karuna brak dan gewoon uit.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:40

Bij Apollonmerk je het echt heel goed en heb je er ook veel last mee, niet meer bij andere paarden weg willen etc.
en nu er ook nog eens een hengst in de les meerijd met een klein ventje erop ben ik aan het denken om dan maar een les over te slaan.
Want toen we vroegen of zijn pony nog gecatreerd werd ontplofte hij bijna.....en aangezien hij hem nu al maar amper kan houden wil ik niet nog grotere problemen krijgen...
bij Apollon duurt het ongeveer een week, en ze heeft het best vaak.
ik moet dan gewoon zoveel mogelijk bij andere paarde uit de buurt blijven en dan heb ik er weinig problemen mee, maar owee als ze ook maar 1 paard ziet (een tijdje geleden wou ze zelfs niet meer bij een koe weg....) dan is ze de rest van de rit niet meer te genieten.
Van de les die ik die week dan heb verwacht ik eigenlijk nooit veel.
Bij Belle en bonnie merk je er gewoon helemaal niks van. Ik ken Belle nu 10 jaar en heb haar nag niet 1 keer hengtig gezien (of de sypmtomen) terwijl ze wel al eens een veulen heeft gehad.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:41

ben ik de enige eigenijk die een merrie heeft die 10 keren fijner en beter loopt als ze hengstig is? *LOL* echt een raar geval hoor Knipoog . Als ze hengstig is, is mijn merrie altijd heel lief op de wei. Dan komt ze altijd graag knuffelen, en is ze heel rustig bij opzadelen. En dan rijden, gaat juist super. dan loopt ze echt heel actief voorwaarts en brengt ze haar achterhand fatsoenlijk onderin. Dan komt ze zo echt de ring binnen van: hier ben ik, zo struis als een hengst Pling . Ze is dan ook veel aanhankelijker t.o.v andere paarden, maar onder het zadel kijkt ze nog eens niet op, hoewel ze wel altijd fel hengstig is.
mijn instructice is vaak ook heel blij als ze hengstig is, want dan gaat het altijd heel goed OK dan!

maar ik heb nu wel een nieuw merrieke bij. dus dat is nog afwachten wat die gaat uitspoken als het zover is... Haha!
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 09-09-03 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:06

xKatleentjex schreef:
ben ik de enige eigenijk die een merrie heeft die 10 keren fijner en beter loopt als ze hengstig is? *LOL* echt een raar geval hoor Knipoog . Als ze hengstig is, is mijn merrie altijd heel lief op de wei. Dan komt ze altijd graag knuffelen, en is ze heel rustig bij opzadelen.


Nou nee, ik ken er wel meer. Op de manege stond ook z'n paardje. Normaal was ze vals naar mensen (slecht verleden) maar als ze hengstig was kroop ze bij je op schoot. Daar heb ik dus dankbaar misbruik van gemaakt, binnen een paar maanden (en een paar kilo wortels) was ze ook op andere momenten lief tegen mij. Gaf van die aardige effecten als mensen haar wilden aaien en ze kwam dan heel dreigend op hen af, zodra ze mij zag keek ze heel lief naar mij en negeerde die andere mensen *LOL* OK dan! *LOL*
Overigens had ik toestemming van de eigenaar voor deze actie, voordat heel Bokt over me heelvalt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:35

Mijn merrie is dan altijd heel alert naar andere paarden toe. Zelfs naar het paard waar ze altijd mee samen buitenrijd moet ze dan altijd eerst even besnuffelen voordat ze doorheeft dat het ook een merrie is. Voor de rest vind ik haar niet extra vervelend, ze loopt meestal gewoon hetzelfde alleen als ze andere paarden ziet gaat ze een versnelling hoger!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 18:40

Nicole heeft er vooral last van als ze hengstig moet wórden. Dan is ze zeer alert en fris en heeft ze er ook vaak geen zin in. Joyce weet het altijd wel goed op te lossen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:12

Ik heb een behoorlijke sloerie eigenlijk. Die van mij wordt spontaan hengstig als er een aantrekkelijk groot paard (merrie of ruin, whatever Rolleyes ) langs komt lopen. Dan gaat ze klaar staan, en dan kan ik haar wel wat aanporren, en komt ze heel langzaam sjokkend. T is echt een enorme versierster. Veulens, of merrie's of ruinen, maakt allemaal niet uit zolang het maar groot is, iig groter als haar.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:30

Ja ik merk het wel een beetje.
Op stal is ze heel knuffelig Ach gut (ow wat is ze weer lief, die zie ik de bui alweer hangen Haha! )

Meestal de eerste en de laatste dag van haar hengstigheid heeft ze wat last van haar rug.
Tijdens het losrijden is dit al duidelijk te merken en ook de zijgangen die ze ander gemakkelijk loopt zijn dan een stuk moeilijker te rijden. Ze wil gewoon minder buigen.

Als het weer eens zover is ga ik ook niet moeilijk doen, als ik weet dat ze hengstig is oefen ik de zijgangen bijna niet. Waarom haar pesten terwijl ze het normaal gewoon braaf doet?
Ik weet hoe het voelt om in die periode van de maand te zitten Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:39

Die van mij is volgens mij onzijdig
Als de complete merrie kudde staat te sloeren aan het hek met de ruin, loopt die van mij aan de andere kant te ijsberen; "Krijg ik nou eten of hoe zit dat?" Verward Haha!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:51

die van mij ontdekte dan ineens hoe sterk ze was, dus daar was weinig mee te beginnen

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 19:54

Bij de mijne merk je het heel goed! ze probeerd overaln onderuit te komen en is sagerijnig... met rijden stopt ze heel veel en gaat achteruitlopen met dr hoofd tussen dr benen... je geeft er een tik en t is over maar het is wel vervelend... het is nog veel erger als er andere paarden bij in de bak rijden of het nou een merrie of een ruin is... Scheve mond

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:02

Mijn merrie lette nooit goed op mij als ze hengstig was. Er liepen immers mannen in de wei Knipoog
Ze reageerde wel beter op m'n benen (gevoeliger Verward).
En onder het poetsen stond ze constant te piesen als ze een ander paard hoorde of zag...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:14

Mijn merrie blijft wel lief, maar hinnikt heel veel. In de wei is het dan wel een sloerie, ze blijft dan de hele tijd in de buurt van de ruin die ook in die wei staat Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:17

Aan de hand, kan ze wel eens knorren (zoals ik dat noem) als ze een paard ziet en dat is het. 't is nu de 2de keer dat ze hengstig is (staat een hengst bij ons) en de eerste keer kon ik er niets mee (ze moest ook nog wennen omdat ze er ook nog maar een week stond) Maar deze keer had ik het aan de hand niet eens door tot er een paard kwam en ze knorde.. Met het rijden merk ik niet veel, alleen als ze een dag had stilgestaan, en toen ik erop zat, halthouden = krabben met voorbeen, achteruit beginnen lopen.. Ze hoorde een paard hinniken, hinnikt terug, ander paard weer, zij weer.. Ik me ff kwaad gemaakt en er flink doorgereden en er was niets meer.. Ze is nu nog hengsterig maar ik merk er eigenlijk niets van als ze elke dag rijd (als ze een dagje stil stond, longeer ik ff zodat het meeste pit eruit is)

Conclusie: ze rijd altijd heerlijk, alleen als ze hengstig is heb ik iets meer moeite om in mijn zadel te blijve zitten in de galop.. Weet iemand waarom?

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 20:22

Dookie schreef:


Conclusie: ze rijd altijd heerlijk, alleen als ze hengstig is heb ik iets meer moeite om in mijn zadel te blijve zitten in de galop.. Weet iemand waarom?


Misschien omdat ze zich spant ofzo Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Celiien, Finesse, Getty_Maan, IASCrawler, Twist1991 en 31 bezoekers