hoe vaak per dag in de les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

hoe vaak per dag in de les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 15:33

bij mij op de manege lopen de meeste manegepony's en paarden meestal 1 uur per dag in de les en maximaal 2 uur.
Ik vind dus dat ze een luizenleventje hebben en dat gun ik ze van harte. Ik ben blij dat ik bij zo'n soort vereniging rijdt.
Nu weet ik dat dat op andere manege's wel anders kan zijn en vraag ik me af: hoeveel uur per dag andere manegepaarden en/of ponies moeten lopen.
ben erg benieuwd


Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:38

Hoi, ik zie regelmatig op maneges dat zelfs de jonge pony;s die net onder het zadel zijn 3x een uur lopen. Soms in geval van ziektes bij pony's 6x gelukkig rijd ik niet op die maneges en als ik erop werd gezet, dan ging ik alleen met lange teugel stappen.. Arme beesies.. gelukkig zijn er maneges waar ze wel nadenken.
Groetjs Bar

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:45

Verschillend bij ons... de meeste lopen 2 of 3 uren per dag. Bloos (sommigen 3 uur achter elkaar) Bloos dat zijn dan de allerbraafste pony's waar veel beginners oprijden.. de wat wildere pony's hoeven meestal maar 1 uur per dag, heel soms 2 uren...Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:45

Ik vind 3 uur toch wel het maximum, maar er zijn ook paarden die bijvoorbeeld 6 uur op een dag moeten lopen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:21

Bij de manege waar ik reed reden paarden max. drie uur per dag en max. twee uur achter elkaar. Dus dat is op zich wel netjes vond het alleen zielig dat ze een driejarige pony ook een uur per dag lieten meelopen en soms twee uur. Was net twee maanden onder het zadel, wel heel braaf.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:21

Toen ik net lesgaf bij ons op de manege waren er maar 12 pony`s bruikbaar (en nog een bejaarde en een kreupele) En in de meeste lessen dus 10 kinderen. Dan moesten de pony`s elke dag minimaal 2 uur lopen en op woensdag en zaterdag 3. Nu zijn er 16 bruikbaar en is er dus nog wat compensatie en lopen ze minder en bijna nooit meer dan 1,5 uur achter elkaar.

Valt best mee dus.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:23

bij ons lopen de manege paarden pony's best veel vind ik: 2,3,4 of 5 uren volgens mij (hangt af v/d leeftijd van het paard)

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:25

bij ons lopen ze meestal 2 uur en soms 3. maar er zijn lessen om 10 uur sochtends en vanaf 4 uur smiddags. de paarden hebben in de tijd van sochtends tot savonds wel weer een halve dag rust. dus dankunnen paarden best wat langer lopen.
en het is niet zo dat de manege lessen intesief zijn. zeker niet bij de beginners. dat is meestal stappen en draven

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:26

bij de manege waar ik op ponykamp was (de treekhoeve) moesten de pony's wel 6 uur meelopen, elke dag!!

Samoeray (L)

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:30

Bij ons lopen de meesten zo'n 2 uur per dag, soms 3 uur (maar dan een uur rust ertussen)
Kan best hoor, ze worden goed gevoerd en hebben voldoende conditie.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:31

Hoe kunnen pony`s (over het algemeen voor kinderen gebruikt) op een doordeweekse dag nou 6 uur lopen? Kinderlessen zijn overdag en voor half 4 kan geen kind erop zitten. In het weekend kan ik me er wat bij voorstellen maar doordeweeks? Verward

Ik denk eerder dat jij bedoelt dat die pony`s tijdens het ponykamp zoveel moesten lopen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 16:32

ik vind 6 uur lopen dus echt veel te veel. Ik begrijp niet dat er dan nog paarden zijn die enthousiast aan een les beginnen en hoe ze die paarden gezond houden.
Bij ons komt het regelmatig voor dat er iets is (bv onregelmatig) met de manegepaarden, dat moeten ze op dat soort maneges dan toch veel meer hebben?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:45

Bij ons op de manege rijden de pony's meestal 2 uur, maximum 3 uur per dag.
En de pony's die nog niet gewerkt hebben die dag, worden eerst gegeven,
zodat alle pony's ongeveer even veel werken.
De pony's moeten maar zelden 2 uur na elkaar werken.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:47

Je hebt rijden en rijden. Als ze drie keer een tweeuursrit buiten moeten lopen (niet dagelijks) en navenant gevoerd krijgen, heb ik daar geen enkel bezwaar tegen.
Echter, twee uur les onder het motto Geen gelul trek 'm in de krul vind ik twee uur teveel....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:48

6uur ongeveer hier. een nieuw pony'tje dat hier aankwam, heel rank beest, heel nerveus, hebben ze op de eerste dag 8 uur laten lopen.
nu dat paard was gebroken. nu issie kalm Boos!

gem. zes uur, en ja petrabonanza, de helft staat mank, de andere helft onregelmatig. ik ken het niet anders.
maar beter lopen dan altijd op stal. en ik rijd ze niet aan lange teugel, ik rijd een les van 1.5 uur, en de pony's jeunen zich zot! echt waar, oortjes naar voor, netjes lopen. maarja ze worden ook niet getrokken enzo, en ze hebben heel gevarieerde lessen (waterbak, springen, dressuur, crossen, wandeling, op de waregemse renbaan...!)

lopen ze de volgende lessen mee, dan zie je ze bijna treurig kijken. vanaf de ruiter erop zit, gaan ze sjokken, been dat hoofd komt omhoog enzo. ik vind dat altijd zo erg om te zien. bij ons zijn ze blij. dat is ook mijn doel. niet meer om ze supergoed te krijgen, dat probeer ik later wel met mijn eigen paard.

Enya - Daya :-)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 16:48

Pony's bij ons op de manege lopen 2 uur of soms 3 uur (op zaterdag en woensdag bv.)
De paarden lopen 1 of hoogstens 2 uur per dag (ook de pony's die alleen bij de paarden gereden worden).

OP de manege waar ik eerst reed liepen de pony's op zaterdag 6 uur achterelkaar met aan het einde nog een springles

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:01

op men vorige manege moest ik es op een pony rijden die met mij aan het derde uur begon, en in de les ervoor had hij een ruiter erafgebokt, nuja aan het einde van de les was hij doodmoe en ik vroeg mag kasper op stal?zo zei ze, nee, hij moet nu nog een springles lopen en straks nog een priveles, hij moest die ruiter er maar niet afbokken! dat ind ik erg
op de manege waar i k nu rij zijn er maar 3 paarden en 2 pony's, nicky mag 5 uur per dag lopen maximum, maar wel met rust ertussen, dat mag, die pony kan er tegen,al de grote paarden zijn te goed om ze te verpesten om ze zo la

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:04

op men vorige manege moest ik es op een pony rijden die met mij aan het derde uur begon, en in de les ervoor had hij een ruiter erafgebokt, nuja aan het einde van de les was hij doodmoe en ik vroeg mag kasper op stal?zo zei ze, nee, hij moet nu nog een springles lopen en straks nog een priveles, hij moest die ruiter er maar niet afbokken! dat ind ik erg
op de manege waar i k nu rij zijn er maar 3 paarden en 2 pony's, nicky mag 5 uur per dag lopen maximum, maar wel met rust ertussen, dat mag, die pony kan er tegen,al de grote paarden zijn te goed om ze te verpesten om ze zo laten meelopen, nu dutske nog, ze is bijna 30 jaar oud, door gebrek aan paarden moet ze de woensdag 1.5 uur lopen( 1 groep en 1 prive met tijd tussen) en de zaterdag 2 uur na elkaar(1 gevorderde les met veel galop enzo en 1 halfgevordert!) en vorige keer moest dutske op een zaterdag 2 uur na elkaar, 1 uur klater en priven en nog een uur later nog een prive, terwijl nicky maar 1 uur moest lopen, volgens mij gaan ze haar op een dag laten werken tot ze erbij dood bij neervalt, dat vind ik schandalig

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:07

In principe kan je een paarrd erop trainen natuurlijk en op een ponykamp is dat meestal het geval maar als een paard net komt kijken moet j het eerst opbouwen natuurlijk

salmiak het gaat je goed ventje zet hem op bij je nieuwe baasjes!!

ik hou van mijn turkje

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:19

Wij geven lessen van een half uur en onze pony's lopen niet meer dan 3 lesjes per dag.Bijna altijd nog met een 1/2 uur ertussen.Er zijn ook dagen dat ze maar 1/2 uurtje lopen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:54

Bij de manege waar ik reed reden de meeste pony's 2 uur...Soms 2 en een half uur...We hadden ook een jonge pony (Kimberley) en die reed meestal 1 uur.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:58

Bij ons komt het vaak zat voor dat ze 4 uur achter elkaar lopen. en dan op zaterdag 's morgens ook nog. Soms dus wel uur per dag, ook de wat jongere pony's (van 5).
Vind ik echt niet kunnen, en dan ook nog soms met zadels die op de ruggengraat liggen of ander niet passend tuig.
Gelukkig ben ik daar weg, ik had geen zin meer om te rijden met de gedachte dat het paard constant pijn had. (ik ben geen pennymeisje, die pony had al rugploblemen en de boom drukte duidelijk op de schoft)

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:33

Uhm meestal 1 of 2
Soms 3 of 4 uur maar dan wel met rust ertussen
Vaak zitten hier dan ook beginnerslessen tussen waar ze dus alleen maar rondjes hoeven te stappen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:05

Bij ons liepen de pony's maximaal 4 uur, maar dat kwam niet heel vaak voor. De meesten liepen 2 of 3 uur op een dag, soms wel 2 uur achter elkaar.
De paarden hadden het gemakkelijker, omdat ze over het algemeen alleen 's avonds in de grote kinderen en volwassenen lessen meeliepen. Zij haalden hooguit 2 uur op een dag, in het weekend soms een uurtje meer.

* To Belg, or not to Belg *

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:13

Op onze manege was 3 uur het maximum. En maximaal 2 uur achter elkaar. Een heel enkele keer gebeurde het dan er eentje 4 uur moest lopen, op de ochtend 2 uur en in de middag of avond de andere uren.
Pony's zagen er allemaal goed uit, en hadden het naar de zin.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers