[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eestheer

Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:21

marengolike schreef:
Wie was het die een pvc frame in hun hooibak had zitten als slowfeeder?


Ik heb dat gehad! Kan de foto's alleen niet meer terugvinden..

Co!! <3


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:02

Afbeelding

Afbeelding
Heb helaas nog niet helemaal kunnen achterhalen hoe dit werkt, maar zag zo een mooie hooibak toen ik van het weekend op clinic was. Misschien ook interessant voor jullie:
Had geen mogelijkheid om te vragen hoe het werkte jammer genoeg.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:11

Zo te zien zit het netrooster vast met touwen waartussen het tot op de bodem kan zakken.
Ik denk dat er op de bodem wel iets van een sluiting zit om het net op te tillen.
Wel een mooie bak ook trouwens.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:12

Ik heb ook pvc buizen gehad als frame maar ik vond het drama! Gingen heel snel kapot...

Na de pvc buizen ben ik over gestapt naar stijgerbuizen en ben hier erg tevreden over. Is iets zwaarder en kost iets meer maar is wel stevig!

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:17

eestheer schreef:
marengolike schreef:
Wie was het die een pvc frame in hun hooibak had zitten als slowfeeder?


Ik heb dat gehad! Kan de foto's alleen niet meer terugvinden..



Ahh dat is balen. Hoe was je ervaring ermee?

Sanniejtjuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:28

Ik heb zo”n frame, wel stijgerbuizen, online op maat besteld. Misschien heb je iets aan deze fotos.
Afbeelding
Afbeelding

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:44

Wat voor haakje heb jij onderaan je bak zitten Sannie?

Sanniejtjuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:40

Oh daar vergeet ik dan weer een plaatje van haha. Afbeelding Ik heb gaatjes geboord en dat zoiets erdoor heen. De grote elastieken zijn eigelijk halsbanden voor schapen :') te verkrijgen bij welkoop ect. Dat trekt het net wat naar beneneden en is echt hufter proef, kan een hoop hebben. Ik heb mijn net wel ruim om het frame zitten. Als je het net te strak erop spand gaat het snel stuk is mijn ervaring. En met wat ruimte kunnen ze er nog wat aan vroeten. Ligt natuurlijk ook aan de lengte van je hooi maar anders werden ze hier beetje gefrusteerd..

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:57

Welke netten gebruiken jullie in zo'n steigerbuizen frame. Ik twijfel nog een beetje of ik een echt net koop of zo'n aanhangers net.

Julius <3

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:26

Ik zou wel een echt net kopen. Bijvoorbeeld een equicuilinair oid/

Sanniejtjuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:56

Ik heb een zandbaknet ergens online besteld, weet alleen niet meer waar, doet het alweer jaar of 2 :D

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:00

Wij hebben op stal nu ook een frame gemaakt met een huck net.
Zeer blij mee en gemaakt van pvc maar wel de dikste die je kan krijgen.

Aan twee kanten gewoon helemaal vast met een elastiek redelijk strak.
Andere twee kanten elastiek losser met musketon halen zodat we hem daar makkelijk open en dicht kunnen klappen.
Gaan er binnenkort nog 1 maken!

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:31


Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 00:56

Ik heb sinds kort een net van barefoot (kleine maas) en moet zeggen dat deze goed bevalt.

eestheer

Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 07:32

marengolike schreef:
Ahh dat is balen. Hoe was je ervaring ermee?


Ik was er erg blij mee! Paard is een sloperd, maar systeem bleef wel heel! Heb wel wat extra zand in de pvcbuizen gedaan, omdat die anders te licht was.

Co!! <3

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:32

Otti1977 schreef:
https://www.huck.nl/industrie/veilighei ... mm_212-030
[ [url=m/lU0RRg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit ziet er echt goed uit!

Heeft iemand een tip voor een goed stevig hooinet met mazen van ongeveer 4.5 a 5 cm? Is bedoeld om in een frame te verwerken zoals op de foto hier boven.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:00

Afbeelding

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:17

Ugh wordt echt beetje gek van de zoektocht naar de ideale slowfeeder. Wil er eentje met een dakje zodat het hooi droog blijft buiten anders hoeven ze het niet meer. En wil ook dat ze in een natuurlijke houding kunnen eten en materialen waaraan ze hun tanden niet kunnen beschadigen.
En ook nog betaalbaar.

Voor in de stal heb ik nu hooinetten en dat werkt op zich heel goed voor de paarden, maar voor mij iets minder. Ze zijn best groot en dus ook zwaar als ze vol zitten. Ik wil ze niet te laag hangen vanwege dat ze dan evt met de benen er in blijven haken. Maar dat ophangen is voor mij een flinke uitdaging :=
Weet iemand daar een oplossing voor? Ik dacht misschien iets met een katrolletje zodat ik ze makkelijk omhoog kan trekken en dan vast zetten..

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:52

Je kan er een schot voor maken tot ong. borsthoogte, om de benen er bij weg te houden. Dan kan je het net laag vastmaken tot zelfs op de grond zodat het niet over/uit de bak getrokken wordt als het leeg is. Hoek afschotten is dan het makkelijkste, dat is ook vaak semi-loze ruimte in een box.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:27

Christadk schreef:
Otti1977 schreef:
https://www.huck.nl/industrie/veilighei ... mm_212-030
[ [url=m/lU0RRg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit ziet er echt goed uit!

Heeft iemand een tip voor een goed stevig hooinet met mazen van ongeveer 4.5 a 5 cm? Is bedoeld om in een frame te verwerken zoals op de foto hier boven.


Kan je ook bij huck vinden..

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 01:11

Faline schreef:
Ugh wordt echt beetje gek van de zoektocht naar de ideale slowfeeder. Wil er eentje met een dakje zodat het hooi droog blijft buiten anders hoeven ze het niet meer. En wil ook dat ze in een natuurlijke houding kunnen eten en materialen waaraan ze hun tanden niet kunnen beschadigen.
En ook nog betaalbaar.

Voor in de stal heb ik nu hooinetten en dat werkt op zich heel goed voor de paarden, maar voor mij iets minder. Ze zijn best groot en dus ook zwaar als ze vol zitten. Ik wil ze niet te laag hangen vanwege dat ze dan evt met de benen er in blijven haken. Maar dat ophangen is voor mij een flinke uitdaging :=
Weet iemand daar een oplossing voor? Ik dacht misschien iets met een katrolletje zodat ik ze makkelijk omhoog kan trekken en dan vast zetten..


Waarom niet zo een vierkante bak en daar een frame opmaken met dak? Hebben wij op stal ook staan werkt prima.

Hooinetten die opgehangen moeten worden hebben hier al standaard musketon haken aan het touw zodat je niet boven je macht hoeft te knopen. Dus even boven je macht snel vast klikken aan een touw op juiste hoogte bijv ?

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 01:28

De netten heb ik inderdaad al met haken vast zitten :j
Het vervelende hierbij is dat ik dus maar net 1.60 ben en dan is het extra uitdaging dat omhoog te krijgen :+

Voor buiten zat ik inderdaad aan zo'n soort bak te denken. Of wellicht een tuinkast of tuinhuisje een beetje ombouwen.
Zie wel van die prachtige professionele ruiven en hooihutten voorbij komen, net ook weer eentje van patura die me echt ideaal lijkt, maar 1000 euro en meer dat kan er momenteel even niet vanaf.
Nog maar even sparen dan zou ik dat wel kunnen doen.
Momenteel hebben we van die klikos met rondom ronde gaten. Werkt op zich prima en het hooi blijft droog, alleen vind ik de houding waarin ze dan eten niet zo goed. En het knoeit ook nog best wel veel.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:48

En zo'n hooihut? Wij hebben er 1 voor de koeien sinds vorig jaar zomer en hij bevalt heel goed! Bij de koeien kan ik er geen net overheen doen, maar ondanks geen net knoeien ze amper. Bij de paarden zou je nog een net over de baal of het losse hooi kunnen doen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 01:04

Ja een hooihut vind ik ook wel iets en op zich zou je dat idee wel kunnen toepassen op bv een tuinkast of hokje wat je ombouwt. Paar veilige gaten erin waardoor ze kunnen eten en dan heb je ook een hooihut.
Ben dus nu marktplaats wat aan het afzoeken voor zoiets.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:05

Ik heb onze slowfeeder eerder geshowed, maar inmiddels zit het dakje er weer op en hebben wij hem op een verhoogd en bestraat stukje geplaatst zodat het gemorste hooi niet in de modder getrapt word.
(bovendien staat hij nu maar drie meter bij de opslagplaats van de hooibalen vandaan, ipv 200 meter :D )
De sloweeder is in de grond verankerd met vier metalen palen die ruim een meter de grond in zitten, zodat onze lieve paardjes de boel niet omgooien :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 98 bezoekers