[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:03

LinSa schreef:
:wave:
Ik gebruik al zeker 7 jaar slowfeeder met 3x3 maas. Dit was altijd een hangend net en sinds een jaar ongeveer een slowfeeder bak met een frame en net. Standaard uitvoering zegmaar. Nu zag ik vandaag dat het tandvlees van 1 van mijn pony's aangetast is. De andere pony heeft nergens last van. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan het net. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ [url=m/qjPSuq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hm, lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat het van een net komt met hoe dit eruit ziet. Vooral door de lokatie eigenlijk: enkel zó dicht tegen de tanden aan en tussen de tanden. Ikzelf denk eerder dat er iets anders aan de hand is, maar wat?

Je zou kunnen kijken of het verbetert als je een week niet uit netten voert. Maar ik zou ook eerst eens heel goed bestuderen hóe ze uit de netten eet en of je dan nog denkt dat het daarvan zou kunnen komen.

koeien op de weg...


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:41

Los voeren gaat een enorme zooi worden ben ik bang. Even verzinnen hoe ik dat ga doen.
Het lijkt net alsof het tandvlees teruggedrongen wordt. Ze kan vrij agressief eten, maar zo eet ze al die tijd al.
Wat misschien wel zou kunnen is het hooi. Dat is nu vrij grof en ze zoeken er echt tussen om het lekkerste eruit te vissen. Zitten elke dag van die kuilen in het hooi zegmaar :D misschien dat ze dan hard in het net duwt om nog net dat ene sprietje te pakken te krijgen. Overigens krijgen ze onbeperkt.

Beste is inderdaad om voor nu uit te sluiten dat het aan het net ligt. Bedankt voor de reacties! :D

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:10

Met de zoekfunctie kom ik er niet al vermoed ik dat dit al wel eens gevraagd is.
Wat zijn de afmetingen van de extra sterke equiculinair netten (ongeveer)?
Ze werken zelf met "large" en "kilo" maar als ik kijk hoe erg dat bij mij al verschilt op een normale dag in hetzelfde net zegt me dat dus 0,0 :o

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:18

Maat van xlarge de groene staat erbij; De afmetingen zijn ca. 125 x 70 cm

Extra sterk heeft neem ik aan zelfde afmetingen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:22

Maartje1990 schreef:
Maat van xlarge de groene staat erbij; De afmetingen zijn ca. 125 x 70 cm

Extra sterk heeft neem ik aan zelfde afmetingen


Er is geen extra large van de extra sterk, maar dan is inderdaad de vraag of de maat dan 100 bij 70 is bijvoorbeeld en of dat dan de maat is van het onafgewerkte net of het dubbel geklapte %)

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:39

Het is de maat van de dubbelgeklapte. Sowieso is het net langwerpig, dus 62x70 kan het niet zijn. Daarnaast kan er 10-14 kg ruwvoer in, wat neerkomt op een halve baal (van hooi). En een halve baal is 60x30x40, wat je ook niet redt in een net van 60x70 (125x70 = 8750cm2. 60x30x2+60x40x2+30x40x2 =10800cm2. Je hebt dus echt een dubbel net nodig voor die hoeveelheid ruwvoer, anders past het er niet eens geperst in).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:31

Hoi, ik hoop hier wat tips te krijgen.
Ik heb een shetter (1m hoog) momenteel krijgt ze haar hooi op de grond maar helaas smeert ze alles door haar stal heen en eet ze het vervolgens niet meer op.
Ik zat al te denken aan een hooi ruif en die dan redelijk laag te hangen. Een hooinet zie ik niet zitten eigenlijk omdat ik daar niet mee overweg kan kwa vullen. En ik de mensen waar ik sta het niet aan wil doen dat ding 3 keer per dag te vullen :+

- Bread may feed my body, but my horse feeds my soul ♥

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:54

claudiadvx schreef:
Hoi, ik hoop hier wat tips te krijgen.
Ik heb een shetter (1m hoog) momenteel krijgt ze haar hooi op de grond maar helaas smeert ze alles door haar stal heen en eet ze het vervolgens niet meer op.
Ik zat al te denken aan een hooi ruif en die dan redelijk laag te hangen. Een hooinet zie ik niet zitten eigenlijk omdat ik daar niet mee overweg kan kwa vullen. En ik de mensen waar ik sta het niet aan wil doen dat ding 3 keer per dag te vullen :+

Een ruif is gewoon een vervelende eethouding. Ik zou toch gewoon voor fijnmazige hooinetten gaan. Als je 24/7 ruwvoer beschikbaar wil stellen dan heb je aan één net van de juiste afmeting (en één maal daags vullen) genoeg, wil je toch beperken dan kun je bijvoorbeeld 3 kleinere netten kopen en die vullen en klaarleggen, zo hoeft de stalhouder ze alleen maar op te hangen.

En vulllen... dat is gewoon een kwestie van handigheid en/of een hulpmiddel maken/kopen.

koeien op de weg...

suffie
Berichten: 5704
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:23

Azmay schreef:
Met de zoekfunctie kom ik er niet al vermoed ik dat dit al wel eens gevraagd is.
Wat zijn de afmetingen van de extra sterke equiculinair netten (ongeveer)?
Ze werken zelf met "large" en "kilo" maar als ik kijk hoe erg dat bij mij al verschilt op een normale dag in hetzelfde net zegt me dat dus 0,0 :o


Ik heb de beige slowfeeder netten van Equiculinair in extra sterk en die zijn 2.00 x 0.90 voor al mijn paarden. Eén paard kan zo'n 36 uur toe met een goed gevuld net. Er passen van een grote vierkante baal makkelijk 3 plakken in en als ik droog hooi voer van kleine baaltjes kan ik er 2 in kwijt, dus ruim 40 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:32

GDG schreef:
claudiadvx schreef:
Hoi, ik hoop hier wat tips te krijgen.
Ik heb een shetter (1m hoog) momenteel krijgt ze haar hooi op de grond maar helaas smeert ze alles door haar stal heen en eet ze het vervolgens niet meer op.
Ik zat al te denken aan een hooi ruif en die dan redelijk laag te hangen. Een hooinet zie ik niet zitten eigenlijk omdat ik daar niet mee overweg kan kwa vullen. En ik de mensen waar ik sta het niet aan wil doen dat ding 3 keer per dag te vullen :+

Een ruif is gewoon een vervelende eethouding. Ik zou toch gewoon voor fijnmazige hooinetten gaan. Als je 24/7 ruwvoer beschikbaar wil stellen dan heb je aan één net van de juiste afmeting (en één maal daags vullen) genoeg, wil je toch beperken dan kun je bijvoorbeeld 3 kleinere netten kopen en die vullen en klaarleggen, zo hoeft de stalhouder ze alleen maar op te hangen.

En vulllen... dat is gewoon een kwestie van handigheid en/of een hulpmiddel maken/kopen.


Hier sluit ik me bij aan. Met de netten moet je echt handigheid krijgen. Ik was in het begin heel lang bezig en stond af en toe vloekend in de paddock, maar nu prop ik hem in nog geen halve minuut vol. :)

Die van mij hebben nu ook een slowfeeder op stal. Ik voerde daar eerst los en dat ging altijd prima, alleen sinds een paar weken is het een gesmeer en mest mijn paard op haar hooi. Ik heb 2 hooikussens van Zeldenrust, dit is maat S (60x60 cm,Maas 3x3 cm) voor mijn paard genoeg om de nacht ruim door te komen. Ik denk dat mijn mini er een maand mee doet :')
Ik ben overigens zeer tevreden over de Zeldenrust netten. Voor de paddock heb ik twee jaar geleden netten gekocht. Degene die in het frame in de kuubskist zit is nog als nieuw, het net dat aan de omheining hangt heeft een paar kleine gaten, maar dat was mijn oude paard die er altijd erg agressief mee om ging := Maar ze doen het super, zijn fijn in gebruik en een goede prijs-kwaliteitverhouding :))

Afbeelding

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:20

Hier een tip voor je hooinet te vullen.
Als je eerst je hooinet aan een kruiwagen hang (makkelijkst een grote kruiwagen) doe je de ene handvat door het gaatje en dan beetje strak door de andere, Dan hou je hem met je ene hand open en de rest schuif je er zo in. Ik heb binnen 10 seconden 1 net gevuld.
Als je wil kan ik er een foto van maken om het duidelijk te maken?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:17

Zo doe ik het ook als Marengolike en ik vul voor 8 paarden.Hoewel ik nu over wil gaan naar grote bakken zodat ik maar 1x moet vullen per dag ipv 2x.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:09

Ja hier ook. Maar in de winter is het buiten niet te doen met de nattigheid. Straks na de winter wil ik overgaan buiten op van die framen net als Jasia

Coentjuh

Berichten: 9834
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:27

https://www.google.nl/search?q=hooinet+ ... 66&bih=651

Ik heb ooit zo'n ding aangeschaft en dat is mijn beste vriend :+:

Alleen hebben we tegenwoordig grote ronde balen ipv kleine pakjes, dus das dan wel weer een tegenvaller/lastiger vullen..

Ik heb drie netten dus vul het 1 x per dag en dan gelijk voor de drie voerbeurten zet ik het klaar zodat we het alleen nog maar in de stal hoeven hangen.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

meintje

Berichten: 1833
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:03

Ik heb zo iets als hier boven maar dan met een ton. Die kun je dus ook overal neerzetten om te vullen. Net in de ton hangen en de opening om de rand heen slaan. Haken aan de buitenkant van de ton zodat je net niet terug in de ton valt. (Zoals bij die ring dus) scheelt echt zo veel tijd!

Nu heb ik ogen gebruikt ipv haken zodat je het net er makkelijk af trekt. Ook heb ik een grote, rechte ton genomen. 1 zonder buik zeg maar. Hierdoor glijd je net er ook makkelijk uit.

Kan evt een keer een foto maken als iemand het wil zien.

Een negatieve houding is als een lekke band; je komt er nergens mee tenzij je hem vervangt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:17

meintje schreef:
Ik heb zo iets als hier boven maar dan met een ton. Die kun je dus ook overal neerzetten om te vullen. Net in de ton hangen en de opening om de rand heen slaan. Haken aan de buitenkant van de ton zodat je net niet terug in de ton valt. (Zoals bij die ring dus) scheelt echt zo veel tijd!

Nu heb ik ogen gebruikt ipv haken zodat je het net er makkelijk af trekt. Ook heb ik een grote, rechte ton genomen. 1 zonder buik zeg maar. Hierdoor glijd je net er ook makkelijk uit.

Kan evt een keer een foto maken als iemand het wil zien.

Goed idee met die ton. Als je dan ook nog aan één kant een grote opening maakt dan kun je het net er zo onderuit trekken (dat zou ikzelf dan doen, dan hoef ik het net niet weer omhoog te tillen door de opening :P ).

koeien op de weg...

meintje

Berichten: 1833
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 13:18

Nee hoor. Ik kiep die ton gewoon om een sleep het net er uit :D
Ga niet tillen, ben lui :Y)

Edit: waarom zou je er 2 openingen in willen?? Dan ligt hij toch ook op zijn kant om het net er uit te krijgen?
Het fijne van zo'n ton is juist dat je m overal neer kunt zetten. Ophangen zou dat voordeel juist teniet doen

Een negatieve houding is als een lekke band; je komt er nergens mee tenzij je hem vervangt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:27

meintje schreef:
Nee hoor. Ik kiep die ton gewoon om een sleep het net er uit :D
Ga niet tillen, ben lui :Y)

Edit: waarom zou je er 2 openingen in willen?? Dan ligt hij toch ook op zijn kant om het net er uit te krijgen?
Het fijne van zo'n ton is juist dat je m overal neer kunt zetten. Ophangen zou dat voordeel juist teniet doen

Ah kiepen is al een stuk beter dan tillen :D .

Maar ik zou zelf dan een opening onder in de 'buik' maken, als je dan het net aan de bovenkant losgemaakt hebt kun je het zo door de 'open buik' naar je toetrekken (hoef je de ton dus niet te kantelen).

koeien op de weg...

meintje

Berichten: 1833
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:51

Dan trek je het net onder een hoek er uit? Dat zou hier niet werken. Ik stamp ze helemaal vol :D die willen geen hoekje meer om...

Een negatieve houding is als een lekke band; je komt er nergens mee tenzij je hem vervangt.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:46

Ik heb de laatste 70 pagina's doorgelezen maar kan het niet vinden.
Is er iemand die ervaring heeft met de netten van : www.aanhangwagendirect.nl ?
Wij willen wat slowfeeder netten uit gaan proberen maar willen er in eerste instantie niet teveel geld aan uitgeven.
Is deze kwaliteit vergelijkbaar of beter dan de action netten?

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:50

Het gevaar van goedkope netten is dat als je een slechte indruk krijgt omdat ze snel kapot gaan en je dan meteen van het hele slowfeedernettenconcept af stapt.
Koop je een net van goede kwaliteit en het bevalt niet kun je het altijd weer makkelijk verkopen.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:59

Wij voeren al langere tijd uit slowfeeders hoor (dat was niet helemaal duidelijk inderdaad), maar er moeten een aantal netten vervangen en uitgebreid worden.
Ik heb jaren deels gevoerd uit de goedkope netten van de EJ, beviel goed, maar het vullen kost teveel tijd. Vandaar dat we op zoek zijn naar een andere optie.
De netten zoals bij equiculinair zijn voor nu gewoon te duur.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:02

amand0 schreef:
Ik heb de laatste 70 pagina's doorgelezen maar kan het niet vinden.
Is er iemand die ervaring heeft met de netten van : http://www.aanhangwagendirect.nl ?
Wij willen wat slowfeeder netten uit gaan proberen maar willen er in eerste instantie niet teveel geld aan uitgeven.
Is deze kwaliteit vergelijkbaar of beter dan de action netten?

De site doet het niet maar normaal durf ik geen aanhangernetten te gebruiken omdat de draad te dun (scherp) is. Die van de Action gaan nog wel wat het scherpe betreft maar trekken ze erg snel kapot, binnen een paar dagen zelfs als ik niet uit kijk. De maas is vaak ook 5cm+ en dan kan ik het net zo goed gewoon los in een bak gooien.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:10

Laatst bijgewerkt door amand0 op 19-02-18 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:17

Ik vind dat toch echt een geval 'goedkoop is duurkoop'. Het action aanhangernet heeft het hier nog geen week overleefd, het materiaal van een aanhangernet is veel dunner dan dat van een echt goede slowfeeder. Ik heb na de action netten geïnvesteerd in echt goede netten en die gaan nu al 2 jaar mee en zijn nog steeds goed. Ik heb de netten van Zeldenrust Haystack zoals te lezen in mijn eerdere berichten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 19 bezoekers