[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:08



DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:11

Ik heb mijn roosters wel eens met deze span-elastieken vast gezet, maar die hielden het geen week uit. Kompleet open gebogen...

Afbeelding

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:04

paardje2013 schreef:
Sorry dat ik hier zo even kom binnenvallen.

Bestaat er ook zoiets als veiligheidshaken om het net mee vast te zetten? Die dus los schiet als het paard bijvoorbeeld vast komt te zitten.

Je kan dan beter kijken naar een schot waar je net achter kan hangen of hang je net buiten de box zodat paard over de deur eet (mits dat mag van stalhouder en kan met soort boxdeur).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:44

paardje2013 schreef:
Dat is ook wel een idee :)


Als je deken van die T sluitingen heeft, kun je de "pijp" van een sok afknippen en deze voor het sluiten hierom schuiven. Blijft netjes zitten.

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:48

tamary schreef:
paardje2013 schreef:
Sorry dat ik hier zo even kom binnenvallen.

Bestaat er ook zoiets als veiligheidshaken om het net mee vast te zetten? Die dus los schiet als het paard bijvoorbeeld vast komt te zitten.

Je kan dan beter kijken naar een schot waar je net achter kan hangen of hang je net buiten de box zodat paard over de deur eet (mits dat mag van stalhouder en kan met soort boxdeur).


Dit kan helaas niet daar zijn de boxen te hoog voor

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:49

suffie schreef:
paardje2013 schreef:
Dat is ook wel een idee :)


Als je deken van die T sluitingen heeft, kun je de "pijp" van een sok afknippen en deze voor het sluiten hierom schuiven. Blijft netjes zitten.


Handig idee ga dit even proberen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:29


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:18

Ik zou graag zoiets willen, maar dan met wat meer 'behuizing' er omheen om knoeien tegen te gaan en wellicht het dakje wat meer uitbreiden ivm inregenen.
Ben er nog niet helemaal uit hoe het te realiseren...

Afbeelding

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 01:43


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:09

Zidore schreef:
Iemand ervaring hiermee of kan ik beter die euro’s investeren in iets wat ik zelf kan maken? https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/p ... model.html

Zou je zoiets niet zelf kunnen timmeren van drie balkjes als staander, zeg maar, en planken er tegenaan? En dan metalen u profiel over de planken tegen het aanvreten.

Zelf ben ik ook aan het zoeken naar ideeën voor in de stal want los hooi wordt door de hele box gelopen en vervolgens niet gegeten. Hooinetten werken prima maar ja, niet natuurlijk en stof/zaad in de neus en luchtwegen.
Ik las al diverse keren mensen die zeiden om een plank in de box te maken om het hooi achter te leggen maar hoe dan? Is een plank van 15 cm hoog genoeg om te voorkomen dat ze in het hooi gaan graven en het vervolgens de box door werken?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:06

1e stal had dat soort planken, die begonnen ong. 10-15 cm van de grond en waren dan zeker 60cm hoog. Er moet wel wat inpassen, en je wil niet dat het aantrekkelijk is om een been in te steken. Ze waren dus in een hoek onder de waterbak geplaatst, ik heb er nooit iets mee fout zien gaan of iets gehoord van stalgenoten daarover. Je moest enkel opletten dat het schoon was tot onderin, want dhz stal en stalhouder voerde wel, maar uitmesten incl. dit was taak eigenaar.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:11

Caritas schreef:
Zidore schreef:
Iemand ervaring hiermee of kan ik beter die euro’s investeren in iets wat ik zelf kan maken? https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/p ... model.html

Zou je zoiets niet zelf kunnen timmeren van drie balkjes als staander, zeg maar, en planken er tegenaan? En dan metalen u profiel over de planken tegen het aanvreten.

Zelf ben ik ook aan het zoeken naar ideeën voor in de stal want los hooi wordt door de hele box gelopen en vervolgens niet gegeten. Hooinetten werken prima maar ja, niet natuurlijk en stof/zaad in de neus en luchtwegen.
Ik las al diverse keren mensen die zeiden om een plank in de box te maken om het hooi achter te leggen maar hoe dan? Is een plank van 15 cm hoog genoeg om te voorkomen dat ze in het hooi gaan graven en het vervolgens de box door werken?

ja dat dacht ik dus ook, misschien is er een handige bokker die al zoiets heeft in de hoek van de (schuilstal) hier lopen ze ook alles door de box. Hooinetten wel fijn maar inderdaad niet ideaal.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:12

tamary schreef:
1e stal had dat soort planken, die begonnen ong. 10-15 cm van de grond en waren dan zeker 60cm hoog. Er moet wel wat inpassen, en je wil niet dat het aantrekkelijk is om een been in te steken. Ze waren dus in een hoek onder de waterbak geplaatst, ik heb er nooit iets mee fout zien gaan of iets gehoord van stalgenoten daarover. Je moest enkel opletten dat het schoon was tot onderin, want dhz stal en stalhouder voerde wel, maar uitmesten incl. dit was taak eigenaar.


Maar hooi bij waterbak maakt luie eters, las ik laatst. Het zou niet goed zijn omdat ze dan alleen nog maar gesopt hooi eten. (Ik vraag me dan af wat het verschil is met nat gemaakt hooi.) Ik kan me voorstellen dat je stal sneller vies wordt vanwege geknoeid water maar da's het enige bezwaar wat ík kan bedenken. Ons jongste paard doet idd 'hapje hooi, slok water en dan al druipend om zich heen kijken'.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:33

Zidore schreef:
ja dat dacht ik dus ook, misschien is er een handige bokker die al zoiets heeft in de hoek van de (schuilstal) hier lopen ze ook alles door de box. Hooinetten wel fijn maar inderdaad niet ideaal.


Ik ga morgen eens meten hoe groot zo'n fruitkist is. Als ik zo'n ding op de hoeken in tweeën zaag en er een plaat betonplex oid tegenaan schroef, dan past het in de hoek en heb ik twee boxen voorzien van hooibak. Dus zal eens meten, het dan uitzetten op de grond met strotouwtjes en als het niet belachelijk groot is in de buurt eens rondvragen voor een niet langer bruikbare fruitkist. (Of zijn dat gewoon pallets met palletranden waar de tuinders hun eigen naam op hebben gezet?)

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:18

Lante schreef:
Na een tijd in netten gevoerd te hebben (aanhangernetten van de Action werken prima), wil ik nu iets waarin ik hooi kan voeren dat ook droog blijft buiten. Dus ik heb nu dit gevonden. Voor paar centen twee zulke tonnen van Mp gehaald en deze week komen er gaten in. Ik ga ze aan een paal vast zetten op de grond, niet hangen. [ [url=m/Talsfn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand hier toevallig al ervaring mee?


Ik heb twee tinkers en een mini, zij hebben nu een hooibak (met 3x3 maas), een hooinet en vaak ook een los hooikussen. Nu heb ik nog een grote (voer)ton over die ik ook graag wil ombouwen tot slowfeeder, zoiets als hierboven (mijn ton is wel groter) Het gaat er puur om dat ze een extra eetplek hebben zodat ze ook wat meer bewegen. De ton komt op de grond te staan, zodat de mini er ook bij kan. Hoe groot hebben jullie de gaten gemaakt? Ik twijfel tussen kleine gaten (2-3cm) of wat grotere gaten met daar een slowfeeder net achter. Ik heb namelijk nog een net met 3x3 maas liggen die stuk is, ik kan daar wel stukken van gebruiken om de gaten in de ton mee te 'dichten'. Wat is wijsheid?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:42

Een vraag hier.. ik kom er met googlen echt niet uit.

Wij willen een hooi kliko maken. Met schuine plank erin en van die ronde gaten om uit te eten.

Maar wat gebruik je als plank materiaal.(plexiglas dacht ik zelf)
En hoe groot maak je de gaten. Het is voor e pony maatjes.

Julius <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:04

Dit is van onze buren zij zijn minder tevreden
Afbeelding


Wij hebben gewoon een houten plank (goedkoopste) van de gamma ene ik gebruiken een netje.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:19

Ik was zelf van plan op diverse hoogtes gaten te maken. Vanwege de hoofd houding

Weet je waarom ze niet tevreden zijn?

Julius <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:25

Hun paarden eten er niet uit :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:17

Dat zegt genoeg zou ik denken :D

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:36

Gelukkig heb ik een tinker die overal uit en van eet.. :Y) :Y)

En mocht het niet lukken kan ik er altijd nog een gat in maken en een net er onder hangen.

Julius <3

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:41

Bij mij eten ze er graag uit.
Ik heb een plank met een gladde laag erop. Afbeelding

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:59

Tot hoe hoog komt doe schuine plank.. halve kliko.. of helemaal tot bovenaan??

Kliko is binnen. Morgen ga ik hem verbouwen

Julius <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:57

Bij ons zt t net voorbij t gat


Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:19

Hoi! Ik heb ook een kliko meedenker nodig hhaha ik heb dus ook een kliko met ronde gaten aan de onderkant maar soms gaat het niet allemaal mee, dus ik wil iets aan de bovenkant maken dat hij daar ook uit kan eten en dat het omlaag zakt. Dus ik denk of iets van een net eroverheen (klep open dus) of iets met een rek ofzo want zat heeft ook nog wat gewicht dat het omlaag zakt... hebben jullie nog geniale ideeen?

Volg ons op instagram!! > @vigoritahorsita


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 136 bezoekers