[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:04

Beterpaard schreef:
Dankje! Enig idee hoeveel plakken hooi in dit net kunnen?
https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... sterk.html


Ik heb hier 3 large netten, maar dan de standaard, dit is de extra sterk versie. Ik neem aan dat ze dezelfde capaciteit hebben.

6 kg krijg ik er met heel veel moeite bijna in.. heel veel meer lukt eigenlijk niet. Ik heb kleine baaltjes hooi, dus ongeveer de helft van een klein baaltje past er in.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:57

KellyR schreef:
@superpony staat nu door de gladheid wel hele dag op stal. Maar normaliter van een uur of 9 tot het donker begint te worden buiten.
Misschien moet ik me gewoon niet zo aanstellen, geen idee.

@mizora dat ziet er inderdaad wel mega fijn uit! Maar voor zover ik kan zien moet er wel geboord worden in muren? Weet niet of de stalbaas daar heel blij van gaat worden:=
Zal het eens overleggen.

En alle anderen bedankt voor de tips en tricks! Neem het zeker mee.


http://www.equitrend.nl/voederbak.html is dan mogelijk een optie, hoewel hij wel uitermate prijzig is (195€) en er dan nog eventueel een bevestiging voor het hooinet in gemaakt moet worden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:15

Coentjuh schreef:
Beterpaard schreef:
Dankje! Enig idee hoeveel plakken hooi in dit net kunnen?
https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... sterk.html


Ik heb hier 3 large netten, maar dan de standaard, dit is de extra sterk versie. Ik neem aan dat ze dezelfde capaciteit hebben.

6 kg krijg ik er met heel veel moeite bijna in.. heel veel meer lukt eigenlijk niet. Ik heb kleine baaltjes hooi, dus ongeveer de helft van een klein baaltje past er in.


Serieus? Ik heb zelf geen kleine baaltjes dus dat is moeilijker vergelijken maar ik heb Zwlf het idee dat ik het er wel in zou krijgen?? Een heel pakje. Heb zelf ook de large

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 01:41

Ik heb de gewone netten van ej. De zwarte en een zwart blauwe. Zijn gewoon zakken zoals ik beschreef en doe de ring aan de klik die ik aan mn ibc vat heb gemaakt en andere kant het touw gewoon met een knoop. Deed die in 1,2 of 3 vaten. Nu heb ik ze in de stallen hangen.

Hoelang ze ermee doen hangt natuurlijk van je aantal paarden af. Hier gaat er een heel baaltje hooi als ik ze in de ibc vaten doe, maar er lopen er 4, dus moet overal wel veel hooi hebben. Heb sowieso meerdere plekken en ook nog een voerhuisje. 36 uur zou ik makkelijk redden en doen we soms ook, maar ga sowieso 2x daags bijvoeren en paarden controleren.

Ibc vaten nu even niks, omdat ze vol sneeuw zaten.

Ik heb nu nog 2 oudere netten van ej van ong 4 jaar oud ruim en die wil ik wel vervangen, maar gaan nog goed mee. En ze passen zo makkelijk om een baaltje. Groene net ga ik in de toekomst wat anders mee doen denk ik, heb nog stukken liggen, maar nu is het wel goed zo.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:54

Coentjuh schreef:
Beterpaard schreef:
Dankje! Enig idee hoeveel plakken hooi in dit net kunnen?
https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... sterk.html


Ik heb hier 3 large netten, maar dan de standaard, dit is de extra sterk versie. Ik neem aan dat ze dezelfde capaciteit hebben.

6 kg krijg ik er met heel veel moeite bijna in.. heel veel meer lukt eigenlijk niet. Ik heb kleine baaltjes hooi, dus ongeveer de helft van een klein baaltje past er in.


Bedankt, dat is voor mij dan wel groot genoeg.

Die voerbakken zien er mooi uit maar zijn toch geen slowfeeders?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:06

Die plastic hoekbakken zijn idd geen slowfeeders en alleen geschikt voor grote paarden gezien de hoogte.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:42

Het zijn geen slowfeeders, maar daar komt de bevestiging en het (slowfeeder) hooinet vandaan die er nog in gemaakt moet worden (of je moet het hooinet aan de tralies bevestigen, maar dan moet je er vrij zeker van zijn dat het paard het net er niet uittrekt en eventueel iets van een loodje/steen onderin het hooinet doen). Dit met de gedachte dat het paard wel schoon hooi kan eten en, indien met hooinet gebruikt, wel kan slowen, zonder dat je het risico loopt op hoeven/hoefijzers die vast komen te zitten in het net.

De maat van de 3-in-1 voerbak is 120 x 80 x 90 cm (breedte x diepte x hoogte), dus vanaf 1.40m verwacht ik geen enkel probleem.

De haybar is ook 92cm hoog (95cm als je hem iets van de grond af monteert), maar die van de pony-variant is 70cm hoog, dus ook voor kleinere dieren geschikt.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:56

Een poosje terug is hier gepost door iemand die zelf een ruif gemaakt hebben.
Ik weet dat er een dakje boven zat, en dat ie langwerpig was.
Ik weet dat ie vrij laag was omdat er kleinere ponys uit aten.
Diegene heeft n later nog te koop aangeboden. Weet iemand welke ik bedoel, ik kan m zelf niet meer vinden.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:13


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:48

wauw mizora ben jij goed bezig geweest! Volgens mij bedoeld ze de eerste foto, want die heeft diegene toen te koop aangeboden (ik vind die ook machtig mooi!)

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:06

Ja, de eerste is het, hartstikke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:35

Even een vraagje. Hoe hebben jullie het frame bevestigd in de bak? Ik heb nu ijzeren kettingen omdat mijn tinker alles kapot trekt, op zich blijft het redelijk zitten, maar toch ligt het frame vaak los. Ik had krammen in het houten frame gemaakt waar ik de (beveiligde) musketonhaken aan maak, alleen trekt ze die krammen er zo uit en sloopt vervolgens het frame uit de bak :roll:

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:10

Koop deze oogbouten
Afbeelding
en zet die vast met moeren en brede ringen
Afbeelding
Desnoods voor extra sterkte met een blokje hout er achter.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:33

xJitskee schreef:
Even een vraagje. Hoe hebben jullie het frame bevestigd in de bak? Ik heb nu ijzeren kettingen omdat mijn tinker alles kapot trekt, op zich blijft het redelijk zitten, maar toch ligt het frame vaak los. Ik had krammen in het houten frame gemaakt waar ik de (beveiligde) musketonhaken aan maak, alleen trekt ze die krammen er zo uit en sloopt vervolgens het frame uit de bak :roll:

Euh ja, dat houdt niet nee :+ . De oogbout van DD is wel een mooie oplossing, maar een simpel strotouwtje om het frame werkt wellicht ook prima (en scheelt weer herrie van musketon tegen oogbout).

Zelf heb ik onderin de bak 4 musketons zitten (niet in de hoeken, maar aan de korte zijdes), daar zitten strotouwtjes aan met aan elke uiteinde weer een musketon. Aan de ene kant van de bak zijn de touwtjes kort en lopen de touwtjes naar een bevestiging in de bak. Aan de andere kant zijn de touwtjes lang en lopen ze naar een bevestiging buiten de bak (hoog). Alle touwtjes leid ik door het frame.
De korte touwen blijven normaal gesproken altijd vast, ook bij het vullen. De lange touwen maak ik bij het vullen los, touwen door het net heen halen en over de rand van de bak leggen. Frame zet ik dan open en zo vul ik de bak. Frame terug, touwen er weer doorheen, over de rand van de bak en aan de buitenkant vastmaken.

Eigenlijk hou ik helemaal niet van touwen waar paardenbenen bij in de buurt kunnen komen, maar de touwen lopen allemaal strak langs de bak dus de kans dat daar een hoef tussen komt is erg klein. Verder vind ik dit echt het fijnste systeem, het werkt snel en makkelijk, zit stevig en maakt niet zoveel herrie als ze aan het frame sjorren.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:31

Heb je daar toevallig ook een foto van? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:04

Die bouten heb ik ook gehad, waren er binnen een dag uit. Daarna van die krammetjes gebruikt, dat ging al iets beter. Misschien dat dat werkt. Maar met een blokje hout achter de bouten ga ik eens proberen. Dat is het nadeel van een Tinker, als ze het er niet mee eens is dan moet het gewoon kapot. :') Terwijl ze ook gewoon een hooinet hebben met een wat grotere maas, maar ze eten toch liever uit de bak.

Anders wordt het een ketting om het frame heen die ik met een beveiligde musketon (de gewone krijgt ze op een of andere manier gewoon open :roll: ) vastmaak, alleen verlies ik daar weer een heel stuk van de ketting mee waardoor er weer minder voer in kan.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:40

Weet iemand waar je beetje goedkoop een frame kan bestellen?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:55

Ik heb onderin de hoeken van de bak grote gaten geboord. Hierdoor een dubbel touw als een soort lus getrokken, waaraan het uiteinde een musketonhaak zit. Dus musketon zit vast aan het frame. De lengte van het touwlus is zolang, dat wanneer de hooibak vol is het touw op spanning staat. Het frame kan er dus niet uitgetrokken en zakt door het eigen gewicht vanzelf naar beneden als er hooi wordt gegeten.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:20


elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:21

Ik ben in het bezit van een heel groot hooinet. Aangezien mijn paard gaat verhuizen komt deze vanaf nu 's nachts op stal te staan. De stal is uit hout gemaakt dus ik heb geen idee hoe ik het hooinet zou kunnen ophangen. Is er een manier om deze toch nog op te kunnen hangen zonder de wanden te beschaden?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:25

Luchthaken... ;)

Nee, je zult er iets in vast moeten maken, dus minimaal wat gaatjes boren voor de houders.
Maar van een paar gaatjes zal de stalwand niet beschadigd raken. Er zijn toch ook voer/water-bakken opgehangen ??

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:38

@ Maartje1990: dat 2x2 net werkt dus prima in combinatie met dat steigerbuizenframe? Ik heb een aantal netten gemaakt, losse netten, met dat 2x2 gaas. Maar ik heb ook zo'n frame en daar een grover net in.
Maar als het werkt met het frame met 2x2 gaas ga ik dat toch ook maar proberen.... was bang dat het TE fijn zou zijn...

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 07:15

marengolike schreef:
Weet iemand waar je beetje goedkoop een frame kan bestellen?


Weet niet wat je goedkoop vind? Ligt er aan welke afmeting je nodig hebt. Ik heb een frame van wat dikkere ijzeren stijgerbuizen. Als je hier op googled krijg je diverse sites waar je de buizen (en hoekdelen) op maat kunt bestellen...

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:27

Ik heb na 3 jaar gebruik het door de paarden niet zo slow gemaakte hucknet vervangen door het andere stuk dat ik nog had liggen. Dan merk ik toch ineens weer de voordelen van een goed net. Paardjes hebben weer heel de dag door hooi, is niet eens op aan het eind vd dag én ze graven geen gaten meer in de bak. Lang leve de slowfeeder :D

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:59

Weet iemand nog een betaalbaar slowfeeder net met maas 2x2 ongeveer? We hebben nu twee aanhangernetten van action over elkaar heen, maar die is nu wel aardig aan vervanging toe, maar heb momenteel weinig tijd om hem weer goed te knopen haha, dus was benieuwd of er nog leuke opties zijn.