[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:01

DubbelDun schreef:
Zijn er werkelijk mensen die zoveel geld neer tellen voor een plastic bak met een rooster ??

Ze zullen er vast zijn, maar ik niet in elk geval. Ten eerste zijn het al helemaal geen slowfeeders dus heb ik er zonder aanpassingen niks aan en áls ik al zoveel geld aan zo'n ding uit zou geven ga ik niet zelf nog aan de knutsel om hem alsnog om te bouwen tot slowfeeder (voor dat geld moet het gewoon gelijk klaar zijn). Ten tweede vind ik ze erg klein en moeten ze allebei vastgezet worden volgens mij. Dus nee dank u, ik knutsel zelf wel :Y) .

koeien op de weg...


Sanniejtjuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:37

Heb even terug zitten spitten maar kan het niet meer vinden. Ik heb er inmiddels een nogal agresieve eter :') bij gekregen. Ik heb kuubkisten met een rek en net. Nu maakt dat nogal een kleun als er door 1 vd paarden uit gegeten word. Aangezien ze aan huis staan en ik dit kan horen vanuit mn slaapkamer, (en ze straks snachts buiten blijven) wat kan ik gebruiken om het geluid te dempen en gewoon het rek te kunnen behouden?

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:13

Tuinslang open snijden en er om heen doen of de bak met rubber bekleden.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:23

Ik heb een fietsbinnenband om het rek gedaan

Sanniejtjuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 11-12-06

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:39

Ik ga die fietsband maar eens proberen, tuinslang gaat denk ik niet lukken, het is best een dik frame. Dan kan ik de bak(ken) altijd nog bekleden met rubber...

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:23

@sanniue: bij de Kwantum heb je ondervloer wat lijkt op neopreen/dun rubber. Dit is niet zo duur/zwaar en zal het geluid prima dempen zonder dat je meteen een kapitaal kwijt bent :)

Sanniejtjuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:15

DubbelDun schreef:
@sanniue: bij de Kwantum heb je ondervloer wat lijkt op neopreen/dun rubber. Dit is niet zo duur/zwaar en zal het geluid prima dempen zonder dat je meteen een kapitaal kwijt bent :)


Oh super! Tnx voor de tip

SarahN

Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:29

hey,

Ik zoek al heel lang een systeem voor in stal. Een systeem waarbij de natuurlijke houding behouden blijft. En mss met een net erover? Weet iemand waar je dit vindt? of hoe je het zelf maakt?

MVG
Sarah

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:27

Otti1977 schreef:
[ [url=m/lU0RRg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb 2 buizen van 2m besteld en 4 ellebogen.

sas27 schreef:
Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb twee van die plastic kuubskisten en wil hier een frame in maken. Hoe meet ik hoe groot deze moet worden en hoe lang de steigerbuizen moeten zijn?
Ik neem aan dat de koppelstukken de lengte en breedtje iets groter maken?
Heeft iemand misschien dezelfde constructie en de maten welke hij/zij besteld heeft?


Maar dan heb je de buizen later zelf dus nog op maat gemaakt?
Welke maten heb je aangehouden?

In het bezit van 3 geweldige paarden. Een Belg genaamd Ella, een kruising Tinker genaamd Joël en een shet genaamd Nono.
Geinteresseerd in:
Bitloos rijden, Paddock Paradise, Slowfeeding, Buitenrijden, Fotografie
http://www.bokt.nl/markt/ad/356992/liev ... ger-putten

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:27

SarahN schreef:
hey,

Ik zoek al heel lang een systeem voor in stal. Een systeem waarbij de natuurlijke houding behouden blijft. En mss met een net erover? Weet iemand waar je dit vindt? of hoe je het zelf maakt?

MVG
Sarah



Hoe groot is je stal? En hoe groot is je paard? Ik heb kuub kisten met netten in de stallen maar de paarden kunnen wel languit dr bij liggen ook met bak


Sas even meten hoe groot de koppelstukken zijn en de maat van de bak aan de binnenkant
Aan alle zijdes 1cm speling en dan de buizen pakken hoeveel cm je over hebt?
Gok dat de koppelstukken zn 15cm zijn
Is je bak 1x1 meter dan heb je buizen nodig van 83cm ongeveer

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:40

Gentlegiant schreef:
SarahN schreef:
hey,

Ik zoek al heel lang een systeem voor in stal. Een systeem waarbij de natuurlijke houding behouden blijft. En mss met een net erover? Weet iemand waar je dit vindt? of hoe je het zelf maakt?

MVG
Sarah



Hoe groot is je stal? En hoe groot is je paard? Ik heb kuub kisten met netten in de stallen maar de paarden kunnen wel languit dr bij liggen ook met bak


Sas even meten hoe groot de koppelstukken zijn en de maat van de bak aan de binnenkant
Aan alle zijdes 1cm speling en dan de buizen pakken hoeveel cm je over hebt?
Gok dat de koppelstukken zn 15cm zijn
Is je bak 1x1 meter dan heb je buizen nodig van 83cm ongeveer


Maar er gaat toch ook een stuk van de buis in het koppelstuk?
Ik kan nergens vinden hoeveel er dan overblijft tot de bocht zeg maar....

In het bezit van 3 geweldige paarden. Een Belg genaamd Ella, een kruising Tinker genaamd Joël en een shet genaamd Nono.
Geinteresseerd in:
Bitloos rijden, Paddock Paradise, Slowfeeding, Buitenrijden, Fotografie
http://www.bokt.nl/markt/ad/356992/liev ... ger-putten

SarahN

Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:37

@gentlegiant

Mijn stal is niet zo heel groot het zou dus echt om tegen de muur te kunnen hangen zijn... Heb een D pony. Hij kan altijd buiten(is een paddock aan) maar hooi mag enkel binnen gegeven worden.

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:02

Mijn man heeft gedaan voor mij. Buis in koppelstuk en dan even kijken hoeveel er in koppelstuk gaat. Andere kant afmeten en afslijpen. Ik zal mijn frame eens opmeten als ik eraan denk.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:23

Zijn er hier meer mensen welke met een kliko slowfeeder werken?
Ik heb er dit weekend een gemaakt. Niet met gaas of net maar met een gatenzaag gaten er in gemaakt. In de binnenzijde een schuine wande en dan boven op het hooi nog een zware steen zodat het zeker zakt.
Echter wat mijn paard tot nu toe doet is het bij de gaten ‘hol’ eten tot ze er niet meer bij kan ipv het eruit te trekken :+ .

Ik ga er wat extra gaten bijmaken op verschillende hoogten.

Maar zijn er meer mensen welke deze slowfeeder hebben en hoe snel hadden jullie paarden het door?

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:06

@chantal: is de wand wel schuin genoeg dan, want als je paard het alleen rond de gaten er uit krijgt werkt er iets niet goed.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:34

Het is juist de bedoeling dat ze het er via de gaten uit krijgt, zo is de slowfeeder gemaakt. De wand staat schuin dat ie direct op de gaten aan sluit :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:53

Ja, maar als ze er niet meer bij kan kan ze het er ook niet meer uittrekken. Dus het lijkt erop dat het hooi niet goed voor de gaten blijft zakken.

koeien op de weg...

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:14

Hmm.. ik weet alleen niet goed hoe ik het dan moet oplossen. Ik heb de schuine wand met erg glad hout gemaakt wn dus bovenop het hooi een zware tegel zodat het altijd naar beneden gedrukt word :=

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:14

Heb je het los geschud of met plakken erin? Staat hij wel schuin genoeg?


xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:33

Los geschud, plakken kunnen niet omdat wij hele grote pakken hebben. Schuiner als de plank nu staat kan hij niet.

Edit: zojuist was de container al ver leeg, dus hoop dat ze het nu door begint te hebben :D .

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 10:56

Ik had het idee om een hooistolp te gaan gebruiken, maar omdat mijn paard zich zalig vreet. Krijgen ze hooi met stro. Dit doe ik in een fijnmazig hooinet, maar er wordt wel erg met het stro gemorst. Hoe is dit bij anderen?

tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:05

it_is_me schreef:
Ik had het idee om een hooistolp te gaan gebruiken, maar omdat mijn paard zich zalig vreet. Krijgen ze hooi met stro. Dit doe ik in een fijnmazig hooinet, maar er wordt wel erg met het stro gemorst. Hoe is dit bij anderen?

Zelfde, mixen werkt niet. Stro gaat op de grond, hooi in de mond en ze hebben net zo snel weer honger. Stro voeren kan uitstekend, maar apart.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:07

it_is_me schreef:
Ik had het idee om een hooistolp te gaan gebruiken, maar omdat mijn paard zich zalig vreet. Krijgen ze hooi met stro. Dit doe ik in een fijnmazig hooinet, maar er wordt wel erg met het stro gemorst. Hoe is dit bij anderen?

Ik gebruik zelf geen stro erbij, maar voor mij zou gelden dat zolang het slowt (en ze dus per tijdseenheid minder hooi eten terwijl ze toch niet zonder staan) het mij niet uit zou maken dat er stro gemorst (en niet gegeten) wordt.

koeien op de weg...

tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:13

GDG schreef:
it_is_me schreef:
Ik had het idee om een hooistolp te gaan gebruiken, maar omdat mijn paard zich zalig vreet. Krijgen ze hooi met stro. Dit doe ik in een fijnmazig hooinet, maar er wordt wel erg met het stro gemorst. Hoe is dit bij anderen?

Ik gebruik zelf geen stro erbij, maar voor mij zou gelden dat zolang het slowt (en ze dus per tijdseenheid minder hooi eten terwijl ze toch niet zonder staan) het mij niet uit zou maken dat er stro gemorst (en niet gegeten) wordt.

Probleem is dat het niet/nauwelijks slowt en het gemorste stro ook niet gegeten wordt (berg afval wat je weg moet halen, heeft geld gekost en je dieren noch jij zijn er ook maar iets mee opgeschoten). In hit-actief stallen is er en aparte stroruif en is het hooi op rantsoen om altijd wat te knabbelen te hebben zonder te dik te worden. En een groot deel van het hele slowfeden is om altijd ruwvoer te hebben zonder baggervette paarden. Mixen helpt daarbij dus niet, meerdere ruiven en afwisselen tussen hooi en stro je in welke doet veel meer, dan zijn ze al langer bezig omdat ze willen controleren waar het lekkerste eten is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:41

Is het dan niet handiger om 2 verschillende slowfeeders te vullen met de ene hooi en de andere stro.
Als het hooi toch al als eerste gegeten wordt zullen degene die nog honger hebben vanzelf wel aan het stro beginnen. Grote kans dat er dan ook minder mee geknoeid wordt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers