[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:26

Jasia schreef:
Mijn vriend heeft hem gemaakt op zn werk.. De plaat is van (flexibel) pvc.. :D

Welke dikte hebben jullie gebruikt?

En weet er iemand toevallig hoe dik de platen van de duitse firma zijn?
Ik kijk er misschien overheen, maar kon het niet vinden op de website

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


criollo_yess

Berichten: 1060
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:29

Jasia schreef:
Ik heb voor mijn mini s ook een kliko gemaakt afgelopen week. Maar helaas zakt het hooi niet goed tot de gaten.. bij jou werkt het wel begrijp ik? Of zou dat vooral komen omdat je een net hebt en geen gaten?


Iets zwaars op het hooi leggen? Verzwaarde plank bijv met daarin een oog en koord, dat je hem er weer uit kunt tillen bij het bijvullen van de kliko.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:11

Hier werkt de kliko ook niet zo fijn... Daarnaast is het deksel nu ook nog gesloopt, haha.
Ik vind die PVC platen wel heel aansprekend.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:53

Voor die kliko's wil een schuine plank er in nog wel eens helpen en anders hang je er een hooinet in (gewoon bovenin vastmaken), maar zonder "hulp" met enkel gaatjes wil het inderdaad niet zo goed. Kliko loopt ook wat taps toe, dus hooi zet zichzelf makkelijker klem en dan gaat het ook nergens heen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:55


Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:13

Dyonne schreef:
Wat zou handiger zijn, zoiets? http://www.cowboytack.eu/horsefeed-box% ... 11837.html

of zoiets: http://kaminholzmeister.de/epages/f10d8 ... 102%5B1%5D

Die laatste ziet er wel simpeler uit haha. Andere heeft veel keuzes. Die laatst wordt welk uit elkaar verzonden, daar ben ik bij de eerste nog niet achter.



Die van heufresser heb ik in het echt mogen bewonderen op een paarden beurs.
Zag er goed uit :j Dacht dat deze ook standaard al behandeld zijn. Echter weet ik niet of het ook behandeld is tegen eten/bijten van paarden?

Ik heb deze net besteld:
https://estore-sslserver.eu/kaminholzme ... s/2.0-0001

Ben benieuwd! Dan met 50/70 raster erop en gesloten onderzijde.

Begin met het nodige, doe daarna het mogelijke (Franciscus van Assisi, 1181-1226)

https://www.instagram.com/pluche_pluus/ Volg mijn instagram voor plaatjes van mijn ragdoll, maine coon en drumhorse.

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 07:25

Als toevoeging op de kliko.
Op mijn oude verzorgadres hebben ze houten bakken.
Gewoon vierkant en van boven helemaal open.
Onderin hebben ze 4 musketon haken zitten aan een stevig droog.
Daar bovenop een dik ijzeren maas construct.

Hooi blijft onderop en waait niet weg. Ijzeren ding veert mee met de dikte van het hooi maar komt nooit te ver omhoog.
Enige is dat het niet droog ligt bedenk ik me nu. 
Wellicht 4 palen met een dak erop

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 07:47

Helaas was een ijzeren rek hier teveel herrie. En daarnaast minder voor de tanden. Dus ik heb liever andere oplossingen.
Bij de sta heb ik netten. Maar dit wil ik vanwege morsen niet in de paddock. Daar staat dus een bak met hooinet. Maar ik wil nog iets makkelijker kunnen vullen zodat ze hele dag hooi hebben eigenlijk. Nu vul ik 2x daags dan zitten ze nooit zonder.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:01

Ik wil ook geen ijzeren rek idd. Wilde wel graag een bak met net-constructie maar daar zat ik al jaren tegenaan te hikken.

Hier ook wel eens gehad dat het hooi niet goed zakt of dat ze het er niet uit kregen. Hooi losschudden voor je het erin doet en niet teveel erin doen. En de schuine plank is wel nodig.
Denk niet dat het ligt aan gaten vs net. Blijft eerder haken achter het vastmaakpunt van de netten denk ik.

Jets

Berichten: 3543
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:34

Gister de slowfeeder hooinetten van Barefoot besteld en ze werden vandaag al bezorgd :) ben benieuwd of ze nu langer met het hooi doen dan met de aanhangernetten van de action en natuurlijk hoe lang hij heel blijft :') er zit aardig wat rek in :)
Afbeelding
Afbeelding

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:14

Jets schreef:
Gister de slowfeeder hooinetten van Barefoot besteld en ze werden vandaag al bezorgd :) ben benieuwd of ze nu langer met het hooi doen dan met de aanhangernetten van de action en natuurlijk hoe lang hij heel blijft :') er zit aardig wat rek in :)
[ [url=m/v512Kw.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5wKe68.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hopelijk gaat het goed bevallen :)
Je hebt wel erg veel spanning op bepaalde punten van het net door je manier van ophangen. Denk dat ze een stuk langer meegaan als je de druk beter verdeeld.

Jets

Berichten: 3543
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:41

Dat hoop ik ook. Hoe zou jij hem vastmaken? Ik heb hem namelijk bewust op meerdere punten aan de bovenkant vastgemaakt om de druk te verdelen :) Ik kan hem ook niet op te veel punten in het midden vastmaken want dan moet de staleigenaar eerst een hele hoop touwtjes open maken voordat ze kan voeren haha. Ik heb nu in het midden een wat grotere opening en die met een makkelijk lost te maken touwtje dicht gedaan, dat touwje is zo lang dat ik ook nog aan beide kanten door het net kon doen en vast kon maken. Beetje onduidelijk verhaal :')

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:57

Een stok er doorheen steken?/reigen?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88472
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:18

Een dunne (CV/water)-buis door het achterste stuk rijgen en die op 4 punten vastzetten. Een zelfde buis door de voorkant rijgen en deze in het midden vastzetten met een musceton. Door de buizen zijn de bovenkanten star en dus moeilijk open te vouwen voor de paarden en blijft het net goed in model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:26

Koop je die netten al dichtgemaakt of moet je daar nog zelf mee bezig?

Mijn aanhangernetten hebben het ook begeven, dus ik wil nu kant en klare netten kopen.

Jets

Berichten: 3543
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:04

Bedankt voor de tip. Hij zit nu op zes plaatsen vast dus op zich is de druk dan wel verdeeld. Onze paarden eten ook niet uit de bovenkant dus dat scheelt haha.

Heb ook nog een net om aan de boom te hangen, dat ga ik vandaag ook maar eens proberen. Ben wel benieuwd of ze het er dan nog uit krijgen met die kleine gaatjes en dat gezwiep.

Hij slowt wel echt duidelijk beter dan het aanhangernet. Gaat toch 3-4 uur langer mee :D maar goed dat was de eerste voerbeurt dus zal later wellicht sneller.

Ik heb ze zelf dicht gemaakt. Voor 10 euro extra kun je ze door iemand dicht laten maken.

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:16

Kunnen de mazen ook té klein zijn? Ze doen er nu wel heel lang mee. (Het is ook nooit goed hè :') ) Of zou het kunnen dat ze er even aan moeten wennen?

Dit is mijn slowfeeder nu:


Afbeelding

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Jets

Berichten: 3543
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:20

Wat voor net heb je? Wij hadden het aanhangernet van de action ook zo dubbel en dat went vanzelf, ze hadden het steeds sneller op haha. Hier doen ze nu ook uren langer met het nieuwe Barefoot net, dat is 2 bij 2 dus nog kleiner dan wat jij nu hebt.

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:28

Dit is idd ook het action net. Eerst zat er een gewoon hooinet omheen en daarvan waren de mazen groter. Fijn om te lezen dat het waarschijnlijk gewoon wennen is. Ze mogen allebei wel wat kilootjes kwijt dus dat komt mooi uit. :D

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




TedjeBed
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:28

handig topic met slowfeeders. goede ideen opgedaan

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:07

_suus19_ schreef:
Jets schreef:
Gister de slowfeeder hooinetten van Barefoot besteld en ze werden vandaag al bezorgd :) ben benieuwd of ze nu langer met het hooi doen dan met de aanhangernetten van de action en natuurlijk hoe lang hij heel blijft :') er zit aardig wat rek in :)
[ [url=m/v512Kw.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5wKe68.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hopelijk gaat het goed bevallen :)
Je hebt wel erg veel spanning op bepaalde punten van het net door je manier van ophangen. Denk dat ze een stuk langer meegaan als je de druk beter verdeeld.

als je oude fietsbinnenbanden als elastiek gebruikt gaat je net ook minder snel kapot

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Anoniem

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:05

Goh wat een handig topic!
Ik heb nog geen ervaring met slowfeeders maar wil dit graag proberen voor m'n c pony en kleine paard.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een optie dat ik een net of iets anders kan vullen en dat ze daar twee nachten mee kunnen doen (circa 16 uur, op moment helaas meer door de natte weilanden).

Bestaan er zulke netten of heb ik dan meerdere nodig? Ik wou eerst heel veel hooinetten aanschaffen maar dat lijkt me ook niet handig.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:46

Amy schreef:
Goh wat een handig topic!
Ik heb nog geen ervaring met slowfeeders maar wil dit graag proberen voor m'n c pony en kleine paard.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een optie dat ik een net of iets anders kan vullen en dat ze daar twee nachten mee kunnen doen (circa 16 uur, op moment helaas meer door de natte weilanden).

Bestaan er zulke netten of heb ik dan meerdere nodig? Ik wou eerst heel veel hooinetten aanschaffen maar dat lijkt me ook niet handig.

Er zijn hooinetten voor grote ronde balen, misschien is dat wat? Zoiets als deze 2, al hangt er wel een flink prijskaartje aan.
https://www.kramer.nl/hooinet-voor-rond ... &ci=263302
http://www.horsesoutdoor.nl/product/hooinet-voor-baal/


Welk hooinet zouden jullie adviseren voor een sloper? Wij hebben straks 2 grote grijze hooibakken en willen daar een slowfeeder van maken. We moeten nog beslissen of we een frame willen maken en die op het hooi in de hooibak leggen, of dat we een hooinet in de hooibak leggen en die met elastieken vast maken aan de hooibak.
Ik zag dat je ook hooinetten op maat kan laten maken, heeft iemand daar ervaring mee?
http://www.horsesoutdoor.nl/product/afdeknet-op-maat/

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:34

Wij hebben - na verschillende dingen te hebben geprobeerd - nu zo'n palletbox met een raster erop. Gewoon van de Karwei, lijkt niet superstevig maar gaat al een jaar goed :Y) Gaatjes in de bodem gemaakt, touwtje met karabijnhaken erdoor, die klik je in het raster zodat deze mee omlaag beweegt. Ideaal! We hebben ook nog netten gevuld met hooi hangen, maar de paarden eten liever uit de palletbox.

Enige wat we nu nog willen; iets erboven zodat we het hooi buiten kunnen voeren zonder dat het verregend. Paarden staan 24/7 buiten met inloopstal, we voeren nu altijd in de stal, want oh wee als het hooi ietsjes natgeregend is.. Dan eten ze het dus gewoon echt niet meer :7

(Niet heel duidelijke foto's, maar voor het idee:)

Afbeelding

Afbeelding

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:37

Maaikevdk schreef:
Amy schreef:
Goh wat een handig topic!
Ik heb nog geen ervaring met slowfeeders maar wil dit graag proberen voor m'n c pony en kleine paard.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een optie dat ik een net of iets anders kan vullen en dat ze daar twee nachten mee kunnen doen (circa 16 uur, op moment helaas meer door de natte weilanden).

Bestaan er zulke netten of heb ik dan meerdere nodig? Ik wou eerst heel veel hooinetten aanschaffen maar dat lijkt me ook niet handig.

Er zijn hooinetten voor grote ronde balen, misschien is dat wat? Zoiets als deze 2, al hangt er wel een flink prijskaartje aan.
https://www.kramer.nl/hooinet-voor-rond ... &ci=263302
http://www.horsesoutdoor.nl/product/hooinet-voor-baal/


Welk hooinet zouden jullie adviseren voor een sloper? Wij hebben straks 2 grote grijze hooibakken en willen daar een slowfeeder van maken. We moeten nog beslissen of we een frame willen maken en die op het hooi in de hooibak leggen, of dat we een hooinet in de hooibak leggen en die met elastieken vast maken aan de hooibak.
Ik zag dat je ook hooinetten op maat kan laten maken, heeft iemand daar ervaring mee?
http://www.horsesoutdoor.nl/product/afdeknet-op-maat/


Hooinet op hooibak werkte bij ons niet. Ging toch met te grof geweld. Hooinetten hebben we van ehmm... Ik ga even nadenken. Hebben veel geprobeerd, aanhangernetten, Epplejeck, Agradi, uiteindelijk een bepaald merk gevonden die écht niet kapot te krijgen is. Die netten hebben wel veeeel te verduren hier haha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers