[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:52

maria500 schreef:
Calente schreef:
Daar heb je gelijk in, maar je doet er denk ik wel een flink lange tijd mee. Ik heb een net van de paardendrogist, kostte €70 geloof ik, maar nog steeds superblij mee! Dus ik vind het het wel waard.



Jaa snap ik wel, vooral als je er lang meedoet. Ik doe mijn netten van de EJ nu ook echt al lang, als ik niks anders kan vinden dan ga ik hem bestellen.

Weet iemand waar je een net kan kopen van 2x2. Ik heb er geen problemen mee om hem zelf tot zak te knopen!

Bij barefoot, maar ik vraag me af of ze sterk zijn, weet iemand dat?


muppetmayo

Berichten: 3392
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:40

Ik heb zowel die van Barefoot als die van Zeldenrust in handen gehad. Hoewel die van Barefoot het tot nu toe redelijk volhoud, vind ik de netten van Zeldenrust heel veel sterker/steviger aanvoelen. Het gebruikte net is dikker. Op stal gebruiken we die van Zeldenrust, ze staan hier met 4 paarden tegelijk aan te rukken, netten blijven gewoon netjes.

Onderschriftloos....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:45

Ik heb die van barefoot liggen. Materiaal voelt sterk, maar dichtknopen volgens het voorbeeld destijds vond ik monniken werk. Ze gingen snel kapot, maar hingen tussen 2 balen en toen aten 3 pony's er samen uit.

Daarvoor en erna hebben we altijd ej netten gehad. Die hang ik op zn kanten in een ibc vat. Dus het sluit touw wikkel ik om het frame en de ring maak ik vast an een touw met knip die in bak zit.

Ze gaan ongeveer 3-5jr mee hier. Had er eentje vervangen en moet nu weer eentje vervangen, maar dat mag ook wel weer.

Had eerst een frame van hout en zou die van steigerbuis gaan maken, maar wegens verhuisplannen wachten we eerst maar even af wat we dan willen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:20

Zo wij hebben met de buren vandaag 12 klikos opgehaald om slowfeeders te maken. Wij 4, zij 8. Wij hebben systeem met net. Alles schoongemaakt en gaten etc gemaakt. Vele handen maken licht werk (zeggen ze :') t was nog best veel haha).

De hele bubs, schoongespoten

Afbeelding

De onze helemaal af!


Afbeelding

Details

Afbeelding

Afbeelding

De buren hebben voor grote gaten gekozen

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe het zal bevallen. Vermoed dat we ee wel een schuine plank in moeten gaan plaatsen maar dat nu nog op maat maken hadden we geen zin meer in. Dus we gaan eerst eens zo testen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:13

En in gebruik!
Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:19

Ik ben benieuwd hoe leeg ze ze krijgen zonder schuine plank.

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:44

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoe leeg ze ze krijgen zonder schuine plank.


Dat zal voor nu niet gaan maar we moesten iets om ze nu buiten hooi te voeren :) Dit gaan we zeker nog doen! Staan er 2 van 240 liter dus ben benieuwd hoelang ze er mee doen. Net is 2x2

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:08

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoe leeg ze ze krijgen zonder schuine plank.


Ja ben ik ook benieuwd naar. Voor ni kunnen ze even vooruit er staan er 2. Ben wel blij met t resultaat!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:27

Hoe doen de mensen dat met die schuine plank? Dan kun je er niet meer een hele baal zo in zetten, denk ik??

Ik zou het net anders moeten vastmaken, want die oranje lusjes gaan hier zeker weten gesloopt worden.

Dat van de buren ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen ze daar wat uit krijgen?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:52

superpony schreef:
Hoe doen de mensen dat met die schuine plank? Dan kun je er niet meer een hele baal zo in zetten, denk ik??

Ik zou het net anders moeten vastmaken, want die oranje lusjes gaan hier zeker weten gesloopt worden.

Dat van de buren ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen ze daar wat uit krijgen?


Met een schuine plank lever je ern beetje ruimte in. Maarja wat heb je aan die ruimte als ze het hooi dat daaf zou liggen toch niet kunnen eten omdat ze er niet meer bij kunnen? T hoeft geen grote plank te zijn natuurlijk. Dit zijn trouwens best grote klikos. Gaat veel in.

Buren hebben ze nog niet ij gebruik maar laat het weten zodra ze hem getest hebben

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:37

Nee, dat is ook niet erg, maar bij ons zit in de kliko al een stuk uit waar de wielen zitten. een plank is prima, maar een hele baal erin kieperen vind ik zelf gewoon makkelijk.

Zoals nu met regen is het gewoon ene fijne optie om zo een bak te hebben zodat het wat droger blijft. Ik heb alleen niks om hem op te zetten. Op steen staat een groot hooihuisje ( is van verhuurders ) en de rest is zand.

Maar we willen heel graag verhuizen naar iets van onszelf, dus dan weer nieuwe opties.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:29

In tegenstelling tot Nederland, hebben wij een heel nat begin van de zomer gehad. De luzerne die we als kuil voor de koeien wilden oogsten is zo oud en stengelig geworden dat we er noodgedwongen hooi van maken. Ook ons gewone grashooi is oud. Wat zijn de ervaringen met lang en stengelig (houterig zelfs) hooi in combinatie met een slowfeeder. Werken netten dan nog of zijn bakken (zoals die kliko's) met gaten erin dan beter? Of valt dergelijk hooi eigenlijk niet in een slowfeeder systeem te voeren?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:44

superpony schreef:
Hoe doen de mensen dat met die schuine plank? Dan kun je er niet meer een hele baal zo in zetten, denk ik??

Ik zou het net anders moeten vastmaken, want die oranje lusjes gaan hier zeker weten gesloopt worden.

Dat van de buren ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen ze daar wat uit krijgen?


Ondertussen de plank er in gezet en erg tevreden over, maakte de kliko goed leeg. Ik heb ook het ider dat de paarden erg gefrustreerd waren toen dr plank er nog niet in zat, want ze zagen en roken het hooi. Maar konden niet meer bij het laatste (wat best veel was) wat zorgde voor getrek aan de netten (dus kapot). Nu krijgen ze het helemaal leeg en dan stoppen ze ook met (proberen te) eten.

Ik neem aan dat je een kleine baal bedoelt? Ik vermoed dat je dat er wel in kwijt kunt maar het hooi moet je toch los opschudden anders gaat het klemmen. Dat is wel echt een nadeel.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:45

DubbelDun schreef:
Ik ben benieuwd hoe leeg ze ze krijgen zonder schuine plank.


Niet zo leeg dus en ze werden erg gefrustreerd maar blij dat die er nu in zit!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:08

@Maaike_Indy: hoe grover het hooi des te groter moeten de gaten zijn anders krijgen ze er niets uit. Slowfeeden is leuk, maar het moet geen 'paardje pesten' worden.

louisezidane
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-10-13
Woonplaats: Oostzaan

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:52

Ik heb een pvc buis rond 500 in mijn stal hangen met gaten onderin en een net, mijn paard vind het helemaal geweldig, afgekeken van een voorbeeld op internet. De buis kost wel wat, maar dan heb je ook wat! Super sterk

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:10

DubbelDun schreef:
@Maaike_Indy: hoe grover het hooi des te groter moeten de gaten zijn anders krijgen ze er niets uit. Slowfeeden is leuk, maar het moet geen 'paardje pesten' worden.


Nee precies en waarschijnlijk beginnen ze anders ook eerder te slopen. Ik ga een kijken of het met een kliko met gaten erin lukt en anders dit hooi maar gewoon los blijven geven. Voordeel van dit houtige spul is dat ze in ieder geval goed moeten kauwen om het weg te krijgen :')

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:20

louisezidane schreef:
Ik heb een pvc buis rond 500 in mijn stal hangen met gaten onderin en een net, mijn paard vind het helemaal geweldig, afgekeken van een voorbeeld op internet. De buis kost wel wat, maar dan heb je ook wat! Super sterk

Heb jij toevallig een foto hiervan?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:26

Maartje1990 schreef:
superpony schreef:
Hoe doen de mensen dat met die schuine plank? Dan kun je er niet meer een hele baal zo in zetten, denk ik??

Ik zou het net anders moeten vastmaken, want die oranje lusjes gaan hier zeker weten gesloopt worden.

Dat van de buren ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen ze daar wat uit krijgen?


Ondertussen de plank er in gezet en erg tevreden over, maakte de kliko goed leeg. Ik heb ook het ider dat de paarden erg gefrustreerd waren toen dr plank er nog niet in zat, want ze zagen en roken het hooi. Maar konden niet meer bij het laatste (wat best veel was) wat zorgde voor getrek aan de netten (dus kapot). Nu krijgen ze het helemaal leeg en dan stoppen ze ook met (proberen te) eten.

Ik neem aan dat je een kleine baal bedoelt? Ik vermoed dat je dat er wel in kwijt kunt maar het hooi moet je toch los opschudden anders gaat het klemmen. Dat is wel echt een nadeel.


Ja, precies. Ik wilde gewoon zo een klein pakje erin zetten dan eventueel. Of in 2 bakken een half pakje.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:26

Ik gebruik mijn kliko niet meer ivm overlijden van mijn paard. Mag gratis opgehaald worden. Bij interesse graag een PB :) .

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:18

Ik gebruik de 2cm netten niet meer, zijn nu gans kapot.
Heb super oplossing gevonden, grote, ronde net in laagjes vullen, hooi, stro, dit paar lagen na elkaar, dichtrijgen en in IBC vastbinden.
Echt zalig, moet maar twee keren per dag vullen en ze kunnen op die manier het net niet kapotmaken!


Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:28

Heeft iemand ervaring met zulke netten/tassen/zakken?
Afbeelding

Wij hebben nogal wat balen met heel erg grof stengelig hooi wat ze haast niet uit maaswijdte 2x2 krijgen. Hebben ook steeds gaten ik het net en eentje schraapt ook steeds met zijn hoef tegen het net aan. Deze maaswijdte is wat groter en hij lijkt me steviger dan een net.. ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dit is de link naar agradi. Er staat dat maaswijdte 3,5 is, maar op een andere site zie ik dezelfde en daar staat dat het 3 is.. alleen deze is goedkoper. Vraag me af of het dezelfde is..

https://www.agradi.nl/imperial-riding-s ... -groot.htm

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:36

Ik heb er eentje gehad en paard raakte er zo gefrustreerd van dat ie niet lang heel bleef.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:43

DubbelDun schreef:
Ik heb er eentje gehad en paard raakte er zo gefrustreerd van dat ie niet lang heel bleef.


Kwam dat door de maaswijdte? Was jouw paard dan groter gewend? Want die van ons hebben normaal dus kleiner.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 96 bezoekers