[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:36

darkadia schreef:
pmarena schreef:
Hoe is het momenteel met de verkrijgbaarheid van hooinet(ten) met 20mm maaswijdte volgens jullie, zijn deze al goed te vinden in materiaal dikker dan 3 mm....?

We bieden deze nu al best wat jaartjes aan, omdat we zelf destijds lang gezocht hebben naar deze maaswijdte en ik dat als extra service in de webshop wel aan klanten aan wilde bieden zodat die het wat makkelijker konden vinden. Want als wij er behoefte aan hebben omdat onze paardjes inmiddels alweer hele plukken uit de 25mm netten heen trekken....dan zullen anderen vast ook op zoek zijn weetjewel :=

Maar het is voor ons maar een extra artikel, met weinig marge. Dat knippen vind ik ook vervelend om te doen. Bieden het dus puur aan om mensen een plezier te doen :) En nu deze maand ineens 3x een mopperende klant vanwege slecht lezen / pech hebben met snel een gat er in trekken. Waar we voor waarschuwen dat dat kan gebeuren, maar natuurlijk is dat wel vervelend als je die pech hebt.

Als ik er klagende klanten door krijgt hoeft het van mij niet zo en stop ik er liever mee :o

Zou dat vervelend zijn voor mensen of is er inmiddels toch wel meer te vinden, hopelijk inmiddels ook in wat dikker materiaal dan wat ik destijds kon vinden in deze maaswijdte?


Ik vind ze nog steeds erg lastig vindbaar en gebruik nu iets meer dan een jaar de netten van Barefoot. En ja er zijn inmiddels wat gaten in en weer gerepareerd. Maar hier gebeurt dat als ik weer een partij hooi heb die net wat grover is. Verder is de enige andere die ik ken met 2cm die van Zeldenrust. Maar heel ander budget, en geen flap-over model aan de bovenzijde. En de zijkant vind ik onhandig met vullen van het net, en dat koordje rijgen dagelijks vind ik echt een crime haha. Dus ik ben heel blij met jullie netten per strekkende meter :)


Darkadia ze zijn er wel hoor bij Zeldenrust :) De click heeft een flap aan de bovenkant welke je kunt dicht klikken.
https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-click/

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:23

Ik ben juist heel blij met de 20mm van Barefoot :+
Heb al een paar reststukken gebruikt en ben er heel tevreden over.
Overigens ook over de 30mm van Paardeerlijk. Ik gebruik beiden en maak zelf mijn slowfeeders, kmdat ze de maat die ik wil niet hebben. Ik vind 50x50cm bijvoorbeeld een fijne maat om op meerdere plekken hooinetjes te hangen.
Maar heb van de Barefoot ook een grote van 1.40x1.00m in de stal hangen. Juist heel fijn om weer een grotere hoeveelheid in te doen. Mijn haflinger is echt niet zachtzinnig, maar hij heeft er nog geen gat in gemaakt *klopt af*.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:16

muppetmayo schreef:
Darkadia ze zijn er wel hoor bij Zeldenrust :) De click heeft een flap aan de bovenkant welke je kunt dicht klikken.
https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-click/


Heb jij deze toevallig en hier een foto van in gebruik?
Ik las in de omschrijving dat de flap op de ‘korte’ kant zit dus aan de 100cm kant en breedte 130 (daar is ook mijn ophanging op gemaakt, dus andersom hangen kan hier niet zo simpel).

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 00:18

pmarena schreef:
Hoe is het momenteel met de verkrijgbaarheid van hooinet(ten) met 20mm maaswijdte volgens jullie, zijn deze al goed te vinden in materiaal dikker dan 3 mm....?

We bieden deze nu al best wat jaartjes aan, omdat we zelf destijds lang gezocht hebben naar deze maaswijdte en ik dat als extra service in de webshop wel aan klanten aan wilde bieden zodat die het wat makkelijker konden vinden. Want als wij er behoefte aan hebben omdat onze paardjes inmiddels alweer hele plukken uit de 25mm netten heen trekken....dan zullen anderen vast ook op zoek zijn weetjewel :=

Maar het is voor ons maar een extra artikel, met weinig marge. Dat knippen vind ik ook vervelend om te doen. Bieden het dus puur aan om mensen een plezier te doen :) En nu deze maand ineens 3x een mopperende klant vanwege slecht lezen / pech hebben met snel een gat er in trekken. Waar we voor waarschuwen dat dat kan gebeuren, maar natuurlijk is dat wel vervelend als je die pech hebt.

Als ik er klagende klanten door krijgt hoeft het van mij niet zo en stop ik er liever mee :o

Zou dat vervelend zijn voor mensen of is er inmiddels toch wel meer te vinden, hopelijk inmiddels ook in wat dikker materiaal dan wat ik destijds kon vinden in deze maaswijdte?


Mijn ervaring met "jouw" net is dat het geschikt is voor als loshangend hooinet te functioneren (of in ons geval om een midibaal) maar absoluuy niet als net in een frame. Dat laatste ging die zo kapot terwijl die als gewoon net het wél goed doet.

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:53

darkadia schreef:
muppetmayo schreef:
Darkadia ze zijn er wel hoor bij Zeldenrust :) De click heeft een flap aan de bovenkant welke je kunt dicht klikken.
https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-click/


Heb jij deze toevallig en hier een foto van in gebruik?
Ik las in de omschrijving dat de flap op de ‘korte’ kant zit dus aan de 100cm kant en breedte 130 (daar is ook mijn ophanging op gemaakt, dus andersom hangen kan hier niet zo simpel).


Wij hadden deze in een kuubkist liggen, vast aan de hoeken. Inmiddels hebben we een grote hooiruif waar een hele baal in gaat met een net erover. Ik ga van het weekend wel even zoeken of hij nog ergens rond slingert, dan maak ik een foto voor je.
Ik weet wel dat ze wel vaak meedenkt over netten, je zou sowieso ook een berichtje naar haar kunnen sturen of ze het net ook met het click gedeelte aan de andere kant kan maken?

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:08

Priloh schreef:
Voor de mensen met ibc vaten als hooibak.
Ik heb 2 vaten die ik kan gebruiken,met kooi.
Maar de vaten moeten dus in 2. En ook de kooi. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Of ik denk er eventueel aan enkel de volledige kooi te gebruiken, om dan hooinet in te hangen. Maar twijfel als ze wel aan het hooi kunnen op die manier. Iemand ervaring daarmee?

De bedoeling is dat ik niet elke dag verschillende hooinetten moet vullen. Die hang ik nu allemaal in de schuilstal en een deel los hooi buiten.
Met een pasgeboren baby is dat soms moeilijk. Ze staan niet aan huis, op een weiland in eigen beheer. Ik kan dagelijks langs gaan, maar eens gewoon hun korrels geven als mijn kindje mee is, zou wel verlichting geven.
Het betreft grasland van bijna 1 ha, waar ze binnenkort wel op 1/3 van komen te staan. Daar staan 2 paarden op en 1 kleine pony.
Moesten jullie een ander, budget vriendelijk, idee hebben.


Zeker als je een eigen plek / eigen beheer hebt grotere bakken met goede hooinetten erin?
Wij hebben een grotere kudde 8 gemixte ponys en paarden.
En op het erf 3/4 grote bakken staan waardoor we vaste dagen hooi voeren en ze na die dag vullen, minimaal 2 dagen vooruit kunnen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:16

Een blonde vraag denk ik maar je leest vaak hoeveel kilo hooi iemand aan zijn paard geeft. Hoe weet je het gewicht?

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:20

Zo n koffer weeghaak / weegschaal! Excl. gewicht van het lege hooinet.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:26

Ik heb deze knalgele al jaren, die dingen kosten geen drol :)
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:03

Ik vind hooi wegen altijd zo typisch...want dan zou je eigenlijk toch ook moeten weten hoe voedzaam je hooi precies is, en hoeveel mensen weten dat nou :=

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:08

Mensen die het hooi laten analyseren :))

Ik heb een uitgebreide analyse laten doen omdat ik een jaar rond hetzelfde kan voeren. En dan kun je dus prima afwegen, omdat ik weet wat er in zit.
En de rest doe je op het oog en met gezond boerenverstand. Wordt het koud, meer hooi, vallen ze in of komen ze aan, geef je meer of minder. Bij mij hebben ze er wel een balancer naast, ook uitgezocht op het hooi. Dus het gaat puur om energie en droge stof. De rest wordt aangevuld.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-12-22 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:09

Iedereen weet toch wel dat fijner/groener hooi meer voedingswaarde bevat dan grof/geel langstengelig hooi :) en ook een hooianalyse zegt niet alles over wat een bepaald paard mist of teveel van binnen krijgt. Dan moet je jaarlijks een uitgebreid bloedbeeld laten bepalen zodat je daarop kunt bij sturen.

Maar de mest en het algehele beeld van vacht/konditie zeggen vaak ook al genoeg.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:15

Ja precies, dus waarom dan hooi wegen...?
Worden ze te dik dan krijgen ze minder, blijven ze op gewicht en heppie-de-peppie dan krijgen ze genoeg :=

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:20

Ik voorkom liever dat ze te dik worden :+
Overigens is het bij mij niet precies achter de komma. Ik reken uit wat ze moeten hebben en wat ze mogen hebben. In mijn geval 18-20 kilo met zijn 3en. En dat heb ik afgewogen. Dat zijn 4 plakken van mijn baaltjes. En tuurlijk zal de ene plak meer gewicht hebben dan de ander. Maar dat boeit me dan weer niet. Dat doe je dan weer op oog en gevoel. Maar voor mij werkt dit super. Zeker omdat ik een jonkie in de groei heb en een haflinger met aanleg voor kilo’s teveel. Ze zien er nu super uit en mooi op gewicht en in spier. Dus voor mij werkt dit goed.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:50

Als je naar het lichaamsgewicht kijkt loop je altijd te jojoën, terwijl als je weet wat een plak uit een bepaalde lading weegt dan kun je meteen goed de boel inregelen :)
Hier krijgen ze 's winters duidelijk wat meer als 's zomers.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:31

pmarena schreef:
Ja precies, dus waarom dan hooi wegen...?
Worden ze te dik dan krijgen ze minder, blijven ze op gewicht en heppie-de-peppie dan krijgen ze genoeg :=

Goh wat makkelijk gezegd...

Hier destijds gaan wegen omdat we met veel te dikke paarden zaten. Met wegen kon je altijd iedereen de juiste portie laten geven in plaats van dat het net toch weer volgestouwd werd.

Dat heeft echt wel bijgedragen en ik voorkom je graag ze dik worden.

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:41

muppetmayo schreef:
darkadia schreef:

Heb jij deze toevallig en hier een foto van in gebruik?
Ik las in de omschrijving dat de flap op de ‘korte’ kant zit dus aan de 100cm kant en breedte 130 (daar is ook mijn ophanging op gemaakt, dus andersom hangen kan hier niet zo simpel).


Wij hadden deze in een kuubkist liggen, vast aan de hoeken. Inmiddels hebben we een grote hooiruif waar een hele baal in gaat met een net erover. Ik ga van het weekend wel even zoeken of hij nog ergens rond slingert, dan maak ik een foto voor je.
Ik weet wel dat ze wel vaak meedenkt over netten, je zou sowieso ook een berichtje naar haar kunnen sturen of ze het net ook met het click gedeelte aan de andere kant kan maken?


Inmiddels heb ik flink gezocht op stal maar ik heb hem helaas niet meer kunnen vinden -O- sorry!

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:31

muppetmayo schreef:
Wij hadden deze in een kuubkist liggen, vast aan de hoeken. Inmiddels hebben we een grote hooiruif waar een hele baal in gaat met een net erover. Ik ga van het weekend wel even zoeken of hij nog ergens rond slingert, dan maak ik een foto voor je.
Ik weet wel dat ze wel vaak meedenkt over netten, je zou sowieso ook een berichtje naar haar kunnen sturen of ze het net ook met het click gedeelte aan de andere kant kan maken?


Inmiddels heb ik flink gezocht op stal maar ik heb hem helaas niet meer kunnen vinden -O- sorry![/quote]

Geeft niet! Ik heb inmiddels contact met Zeldenrust en mijn vraag voorgelegd. Ze gaat kijken hoe of wat en wat het me dan zou kosten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 02:53

Wij wegen echt niet het hooi af en zijn ook al eens overgestapt, dus laten ook niet analyseren. Ik zat in de voeding en het voer, maar ben van het eindeloos analyseren afgestapt na jaren moeilijk doen.

En we hebben er 5 rondlopen, dus kan ze toch niet uitleggen wie hoeveel mag. En de 1 eet echt wel meer of vaker dan de ander.

Te dik worden ligt aan meer dingen. Heel veel paarden krijgen veel te weinig beweging. Ruwvoer hebben ze echt nodig en niet al het dik worden is gelijk slecht. Een dikke buik is wat anders dan vetopslag. Daarnaast zie je ook weer andere problemen bij paarden die vaak veel en lang op dieet staan.

Ik kijk dan wel naar het weer met waar we hooi aanbieden bijv. Overdag moeten ze echt rondlopen en vullen we niks bij stal. Er is wel een overdekte eetplek.
Is het echt slecht weer, bieden we wel hooi bij stal aan als ze veel schuilen. Maar dan bewegen ze dus te weinig.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:47

Ik sta sinds een week op een nieuwe stal waarbij elk paard een hooinet in de stal heeft hangen. Heel fijn want hij kan nu altijd eten alleen ik ben ook bang dat hij er met zijn ijzers in komt te hangen.
In andere topics las ik wel over mogelijkheden om het net zo op te hangen dat het losschiet als een paard vast komt te zitten. Daarin stonden echter alleen ideeën en geen ervaringen. Dus ik ben benieuwd of iemand bijvoorbeeld hiermee ervaring heeft?
https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... gheidsstuk
Of weten jullie andere opties om het veilig te makem?

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:33

Ik denk dat deze losschiet als t paard staat te eten.
Ik gebruikte stro touwtje of tywraps om net vast te maken ..

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:46

Mijn hooinetten hangen aan spanrubbers, misschien is dat wat?

Ik heb tegenwoordig shires hooinetten, deze van 2,5cm. Heel tevreden van, komt ook zelden een gat in eigenlijk. Enige wat ik soms moet vervangen is het koord zelf waarmee je ze dichttrekt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:26

De grote platte netten van haystack vondt ik altijd het beste
De goedkopere gekocht bij EJ zijn snel stuk .
Hooinetten fijne Maas van bij EJ houden het hier goed .
En heb nog een heel grote die je van links naar rechts kunt hangen . Rond met beide kanten open houdt ring en rits, het net is super maar stiksels aan de ophanging zijn minder sterk .

Al met al blijft het zoeken naar het ideale systeem om te slow feeden en te zorgen dat er steeds ruwvoer is zonder dat ze gaan verspillen

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:54

Ik analyseer of weeg niks. Ben blij dat we hooi hebben en heb wisselende leveranciers. Nu 11 paarden staan kan dan niet garanderen dat het paard dat onder aan in rang staat "zijn" kilo's hooi wel krijgt. Wij voeren gewokn onbeperkt dmv slowfeeders op heel veel verschillende plaatsen

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:00

Bismarck schreef:
Ik sta sinds een week op een nieuwe stal waarbij elk paard een hooinet in de stal heeft hangen. Heel fijn want hij kan nu altijd eten alleen ik ben ook bang dat hij er met zijn ijzers in komt te hangen.
In andere topics las ik wel over mogelijkheden om het net zo op te hangen dat het losschiet als een paard vast komt te zitten. Daarin stonden echter alleen ideeën en geen ervaringen. Dus ik ben benieuwd of iemand bijvoorbeeld hiermee ervaring heeft?
https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... gheidsstuk
Of weten jullie andere opties om het veilig te makem?


Deze heb ik, een onding, schiet bij minimale druk al los.