[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:15

Ik had 2 van die netten vol voor 2 paarden toen op de paddock zat variabel tussen de 10 en 15 kilo in
Deden ze met zn 2en minimaal 20 uur over Tinkers 148 en n jaarling

Maar ligt ook heel erg aan je hooi natuurlijk en wat ze verder nog hebben/krijgen

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:53

Is dat een normaal net of zo een xl net wat je moet ophangen aan de bovenzijkanten?

Ik zoek ook een groot hooinet, niet te kleine maas. En niet zo eentje die je op hebt hangen in stal en daar moet vullen. Hij moet ergens anders gevuld kunnen worden.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:45

Geryon schreef:
Is dat een normaal net of zo een xl net wat je moet ophangen aan de bovenzijkanten?

Ik zoek ook een groot hooinet, niet te kleine maas. En niet zo eentje die je op hebt hangen in stal en daar moet vullen. Hij moet ergens anders gevuld kunnen worden.


Een gewoon mega hooi net wat je normaal ziet zegmaar

Ik heb karabijn haken eraan zal straks een duidelijkere foto voor je maken

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:50

Hi bokkers, even een vraag. Heb heel wat pagina's doorgespit, het antwoord zal vast in het topic staan, maar is moeilijk te vinden.
Ik heb een IPC vat en daar heb ik een soort traliehek met ronde tralies op liggen, met een aanhangernet eromheen gespannen. Helaas is het rek eigenlijk te klein, waardoor ze langs de zijkanten kunnen eten en alsnog veel knoeien.
Nu dacht ik dat een ander idee zou zijn om een vierkante slowfeeder te vullen en deze op de bodem te leggen en in de hoeken vast te maken. Echter zie ik in dit topic toch veel de constructie met een passend frame en een net voorbijkomen. Is dat beter? Wat is het nadeel van een gevuld slowfeed hooinet op de bodem te leggen? En mocht een hooinet wel een goede optie zijn, welk net is dan het meest duurzaam?
Alvast bedankt!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:15

Wij hebben er nu twee Met frame , hier hebben we voor gekozen omdat het zo lekker makkelijk vullen is
Je maakt het frame aan 1 Kant los en kantelt het omhoog
Bak vullen
Frame weer plat en vastzetten
Done
Ik heb fietsbanden doorgesneden en aan de onderkant vast gemaakt (door een Klein hat in de binnen bak naar buiten aan de kooi vast)
En boven in gaten in de binnen bak gemaakt Met een gatenzaag waar de binnenbanden weer doorheen gehaald worden en om een tralie van de kooi geklikt worden
En dat op alle vier de hoeken
Zo zakt het rek vrij mee naar beneden Met het hooi

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:06

Hoi! Hoe zit het met slowfeeder netten (3x3) en paarden met hoefijzers? Hoe lossen jullie dit op?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:44

Cioccolato schreef:
Hoi! Hoe zit het met slowfeeder netten (3x3) en paarden met hoefijzers? Hoe lossen jullie dit op?

Ijzers er af halen :D :P
Zo'n grote kunstof bak (palletbox) als slowfeeder gebruiken of je netten in IBC-vaten doen.

In ieder geval niet hoger op gaan hangen, onnatuurlijke eethouding voor je paard en als ze er eens af vallen of laag komen te hangen als ze leeg zijn, zijn de problemen niet te overzien

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:48

In stal of buiten? In stal zou ik het achter een schuin hoekwandje zetten, idee haybar.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:54

Haha ijzers gaan er niet vanaf. Gaat om op stal. Dan klinkt een randje of iets nog wel leuk. Maar wil eerst goed inlezen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 02:47

Ik zou in ieder geval niet voor hooinet kiezen maar eerder voor iets van pvc met van die gaten of iets dergelijks

Haybar ook top, maar prijzig, genoeg diy's van te vinden volgens mij ;)

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:26

Ik vind de Haybar een onooglijk ding; veel te groot. En ik hou er niet vanm dat een paard zijn snuit zo diep in een afgesloten bak moet doen om te eten (stof in de neus).

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:56

DubbelDun schreef:
Ik vind de Haybar een onooglijk ding; veel te groot. En ik hou er niet vanm dat een paard zijn snuit zo diep in een afgesloten bak moet doen om te eten (stof in de neus).

Maar voor in een kleine stal bij een paard met ijzers zijn er niet zo heel veel alternatieven (als je ook nog eens echt een goede hoeveelheid hooi kwijt wil kunnen). Maar inderdaad, een bak met perforaties zou zeker qua stof veel beter zijn, dus zelf iets maken zou mijn voorkeur hebben.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:00

Als je iets in een hoek kwijt wilt kun je vrij makkelijk met wat planken zelf iets maken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:15

DubbelDun schreef:
Als je iets in een hoek kwijt wilt kun je vrij makkelijk met wat planken zelf iets maken.

Ja, maar dan ben je toch snel net zoveel ruimte kwijt als de haybar (die jij veel te groot vindt)?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:28

Klopt, daarom zou ik er ook nooit een maken c.q. willen. Ik vind mijn 3x3 stal daarvoor veel te klein. Maar er zijn zat mensen die grote paarden in een 3x3 hebben staan.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:08

Voor de mensen welke een inc vat gebruiken, hoe hebben jullie dot gefabriceerd? Ik was/ben dit ook van plan maar mijn vriend is bang dat als je hem dus doorslijpt zodat je 1 helft hebt dat de randen te scherp zijn. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:23

Bedoel je het metaal of het plastic? Bij mij moet hij nog doormidden. Dit is met een vijl wel vlak te maken hoor. Ik heb nu ook een half vat staan. Dit is niet scherp.
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:45

Bedoel je een Ibc vat?Wijn hebben hem zo door geslepen dat het plastick boven het metaal uitsteekt zodat ze zich niet kunnen verwonden aan het metaal.Ik wilde eerst nog van die schuimrubber isolatie buizen over de randen plakken maar dat was niet nodig.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:46

Ik denk dat dat zachte schuimrubber er ook afgevreten wordt.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:56

Bedoel inderdaad een ibc vat, typfout haha. Maar zoals ik het begrijp is het dus inderdaad wel wat scherp?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:57

xChantal94 schreef:
Bedoel inderdaad een ibc vat, typfout haha. Maar zoals ik het begrijp is het dus inderdaad wel wat scherp?


Hier heb ik er een vijltje overheen gehaald en het is totaal niet scherp meer, zowel het plastic als de buizen.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:58

Zowel het plastik als het ijzer van een IBC-vat kunnen scherp zijn.
Persoonlijk zou ik er een houten rand omheen maken (2 latten aan binnen- en buitenkant en eentje er bovenop). Maar ik heb ook iets tegen de 'mazen' van het ijzer dus ik wil die dingen sowieso niet.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:01

Ibc vat hebben we staan, maar dan overweeg ik toch eerder een palletbox te kopen als ik het zo hoor :j

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:33

Wederom voor de geïnteresseerden, mijn slowfeeder net voor een ronde baal (+-/ 1mtr doorsnee) is klaar en in gebruik *\o/*

Om de baal heen trekken
Afbeelding

De baal omgooien en in de feeder duwen
Afbeelding

Laatste restje hooi er bij in van de vorige baal
Afbeelding

En nu hebben ze weer voor een week eten :D

Tijdsduur: 10 minuten per week +:)+

(de slowfeeder staat nu tijdelijk in de schuilstal, we zijn bezig met het betegelen van een stukje waar hij straks komt te staan met palen in de grond, dan komt er ook weer een dakje op tegen de regen)

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:40

Ziet er goed uit. Handig ook.
Waarom niet in de schuilstal laten staan... met dit weer wel zo prettig :)