[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:45

Hooi bal

Of toch een net. Ik vind de variatie van iets hoger eten en vanaf de grond eten prima acceptabel.
Bij mij krijgt ze op stal vanuit n net en buiten en het ontbijt krijgt ze op de grond (uit een hooibal en uit een kuubkist met net).

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:47

KellyR schreef:
Ik zou graag iets op de grond hebben omdat ik geen voorstander ben van hoog eten zoals met een normaal hooinet.
Maar ik ben bang dat hij zijn been in een xl net plaats al ik deze over de grond spreid (Wel naar boven toe bevestigd maar eindigend op de grond).
Of zou dit makkelijk kunnen?


Hoe bedoel je zijn been erin? Tussen de mazen? Of via de bovenkant?
Voor het eerste: kleine mazen nemen. Heeft je paard ijzers? Dan zou ik geen laag hangend net doen.
Voor het tweede: de bovenkant goed dichtmaken, gewoon zorgen dat er geen grote gaten zitten waar zijn been in kan komen.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:23

@roos in een hooi bal past toch niet zo veel hooi? Plus deze dien je ook op te hangen

@gdg ik ben inderdaad bang dat ie gaat schrapen of wat dan ook en dan vast blijft zitten. Hij heeft geen ijzers gelukkig. En wat zijn dan weer kleine mazen? Ik wil wel gewoon dat ie een beetje normaal kan eten en niet gefrustreerd op stal staat omdat het allemaal te lang duurt voor een plukje hooi. 3x3 4x4? 2x2 lijkt me dan te klein

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:37

KellyR schreef:
@roos in een hooi bal past toch niet zo veel hooi? Plus deze dien je ook op te hangen

@gdg ik ben inderdaad bang dat ie gaat schrapen of wat dan ook en dan vast blijft zitten. Hij heeft geen ijzers gelukkig. En wat zijn dan weer kleine mazen? Ik wil wel gewoon dat ie een beetje normaal kan eten en niet gefrustreerd op stal staat omdat het allemaal te lang duurt voor een plukje hooi. 3x3 4x4? 2x2 lijkt me dan te klein


Ik zou me niet zo'n zorgen maken over schrapen etc juist als die altijd hooi heeft, heeft die daar toch geen reden toe? Of wil je niet dat het altijd beschikbaar is? Ikzelf heb 2x2cm Maas en ook 3x3. Ik heb nog nooit gefrustreerde paarden gehad.... bij Equiculinair hebben ze verschillende slowfeeders, van netten tot "kussens" die je kunt ophangen. Ik heb zelf (oa) deze in Maas 3x3 cm


Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:41

KellyR schreef:
@gdg ik ben inderdaad bang dat ie gaat schrapen of wat dan ook en dan vast blijft zitten. Hij heeft geen ijzers gelukkig. En wat zijn dan weer kleine mazen? Ik wil wel gewoon dat ie een beetje normaal kan eten en niet gefrustreerd op stal staat omdat het allemaal te lang duurt voor een plukje hooi. 3x3 4x4? 2x2 lijkt me dan te klein


Oh, zonder ijzers hoef je je geen zorgen te maken dat zijn hoef in de mazen zal blijven hangen met schrapen. 3x3 is helemaal prima, 4x4 kan ook nog wel maar dan gaat hij waarschijnlijk wel meer hooi morsen/versmeren en is er niet echt een slow-effect.

Om te voorkomen dat hij in het net gaat schrapen als er krachtvoer gevoerd wordt zou ik het hooinet aan een zijwand/achterwand bevestigen. Dat schrapen doen ze immers meestal tegen de voorwand.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:22

Helaas heb ik dus wel een paard wat van frustratie naar het net gaat schoppen als er te weinig uit komt. Ik heb mijn 2x2 netten dus weer weg gedaan. 3x3 gaat alleen goed als het hooi fijn genoeg is, maar het rustigst eet ze uit een 6x6 net.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:28

Hallo! Hebben jullie nog tips voor netten met bij voorkeur maas 3x3cm die écht sterk zijn?

Ik heb die van haystack maar vind dat ze best wel snel slijtage vertonen voor zulke prijzige netten. Niet echt kapot maar wel stukjes die los beginnen te gaan. Dat was na ongeveer een jaar gebruik. Of is dat ook jullie ervaring?

Had ik laatst deze gekocht: https://www.agradi.nl/imperial-riding-s ... -groot.htm
Super handig qua vullen en ophangen maar na 2 weken gebruik al op diverse plekken kapot!

Ik zie mijn paarden nooit gek doen met de netten, staan gewoon rustig te eten...

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:35


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:45

KellyR, hoe groot is je stal en staat ze er de hele dag in? Wij hebben dan wel open stallen, maar in beide hangt een net. Ik hang ze vrij laag, dus ze eten ongeveer recht vooruit, maar zijn kleinere paarden. Ik doe dat echt al jaren en heb er nog noit problemen mee gehad. Zijn wel relaxte paarden en heb geen ijzers. 1x toen ze nog wel op stal stonden en dekens hadden, zat de shet vast met de deken, maar er was geen paniek. Die vind knuffelen met een net sowieso erg leuk.

Verder hebben ze een huis die vrij hoog is, dus eten ze recht vooruit. Maar het huisje stond er al en is het op het bestraatte stuk, dus gebruiken we wel.
Daarnaast nog 2 of 3 ibc vaten die we allemaal of om de beurt vullen.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:48

Bedankt Dubbeldun, extra sterk ziet er in ieder geval goed uit ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:20

Beterpaard schreef:
Hallo! Hebben jullie nog tips voor netten met bij voorkeur maas 3x3cm die écht sterk zijn?

Ik heb die van haystack maar vind dat ze best wel snel slijtage vertonen voor zulke prijzige netten. Niet echt kapot maar wel stukjes die los beginnen te gaan. Dat was na ongeveer een jaar gebruik. Of is dat ook jullie ervaring?

Had ik laatst deze gekocht: https://www.agradi.nl/imperial-riding-s ... -groot.htm
Super handig qua vullen en ophangen maar na 2 weken gebruik al op diverse plekken kapot!

Ik zie mijn paarden nooit gek doen met de netten, staan gewoon rustig te eten...


Bij equiculinair en dan extra sterk

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:44


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:51

Beterpaard schreef:
Dankje! Enig idee hoeveel plakken hooi in dit net kunnen?
https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... sterk.html


ze gebruiken zo te zien dezelfde foto voor maat small als large, gaat alleen om de dikte aan te geven van de extra sterk zo te zien :+ de large is de maat op de foto die ik hierboven heb (alleen ik heb normale sterkte). Zo'n klein pakje zou je daar denk ik wel in kwijt kunnen :j ik heb zelf grote pakken... er zal (goed proppen) denk ik een hele plak van de grote pakken die ik heb in kunnen.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:26

Top, dat is best groot dan. Moet ik alleen iets verzinnen voor ophanging met karabijnhaken want ik vind dat toch makkelijker en gevoelsmatig veiliger (losgaan) dan met het touwtje ophangen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:53

Beterpaard schreef:
Top, dat is best groot dan. Moet ik alleen iets verzinnen voor ophanging met karabijnhaken want ik vind dat toch makkelijker en gevoelsmatig veiliger (losgaan) dan met het touwtje ophangen.


Ik knoop het net dicht, en knoop 'm dan vast. De knoop waarmee het is dichtgeknoopt doe ik echt 5 min over om 'm open te maken :+ en het touw zou je dan wellicht kunnen vastklikken aan iets ipv knopen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:58

Wij hebben de grote netten van ej. Past een heel pak hooi in. In het ibc vat doe ik het touw gewoon om het frame en aan de kant vand e ring in het net heb ik een touw aan de bak en daar klik de ring aan vast. Hangt het net als het ware overdwars. Nu hebben we geen netten in de ibc vaten en doen er een los plakje in en hangen dezelfde netten met een paar plakken in de stallen.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:58

Ja even iets handigs op verzinnen, 5 minuten knopen heb ik geen zin in :P

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:00

Het gaat mij niet zo zeer om het formaat van de netten hoor, maar vooral om de stevigheid. Van mij mogen netten van 50 euro best wat langer dan een jaar meegaan (om het nog maar niet te hebben over dat net dat ik bij agradi bestelde)

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:03

Niet helemaal zeker of dit echt bij slowfeeders thuis hoort:
Ik zit te kijken naar een hooinet voor in de stal, maar kom er niet helemaal uit.
Ik zoek er een die vooral de verspilling tegen gaat zodat ik 's avonds een grote hoeveelheid kan geven zonder dat de volgende dag een (klein deel wel) door de stal is getrokken. Het hoeft dus niet echt ontzettend te slowen, maar ietsjes is wel welkom. Ik dacht iets van een maas van 4x4 of wel 3x3? Ik wil het hooinet redelijk laag hangen zodat ze in een redelijk natuurlijke positie kan eten, maar mijn paard heeft wel een beetje losse voorbeentjes. :Y) Ik ben bang dat met een redelijk grote maas ze er een keer in blijft hangen en haar kennende trekt ze dan of de hele stal of haar been volledig aan gort. :=
En ik had iets gelezen ooit over kiezen die scheef afsleten erdoor. Komt dat dan door een verkeerde eethouding door het net? Zo ja, hoe kan je zo'n net het beste hangen?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:10

Ik gebruik ook de netten van Heunetzshop. En ik heb ook wat extra sterk varianten. Die blijven inderdaad beter heel nog.
Ik was wel gewend dat na 2-3 seizoenen ik weer wat netten aanvul. Maar beter dan die simpele EJ netjes die hier bijvoorbeeld maar paar dagen meegaan. Of zo'n witte die het net een maand of 3 uithoudt, haha.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:28

febe6 schreef:
En ik had iets gelezen ooit over kiezen die scheef afsleten erdoor. Komt dat dan door een verkeerde eethouding door het net? Zo ja, hoe kan je zo'n net het beste hangen?
Ik voer al jaren uit netten en heb van mijn TA nog nooit een opmerking gekregen over scheef afgesleten tanden.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:45

KellyR schreef:
@roos in een hooi bal past toch niet zo veel hooi? Plus deze dien je ook op te hangen

@gdg ik ben inderdaad bang dat ie gaat schrapen of wat dan ook en dan vast blijft zitten. Hij heeft geen ijzers gelukkig. En wat zijn dan weer kleine mazen? Ik wil wel gewoon dat ie een beetje normaal kan eten en niet gefrustreerd op stal staat omdat het allemaal te lang duurt voor een plukje hooi. 3x3 4x4? 2x2 lijkt me dan te klein


Het mooiste systeem om dat te voorkomen is de haybar in mijn ogen, of een zelfmaakvariant daarvan. En dan eventueel gewoon alsnog een slowfeeder hooinet daarin hangen, zo bevestigd dat ze hem niet uit de bak kunnen gooien (ring 40cm diep in de haybar maken en daar dan strak aan vastbinden).

https://www.rwdh.nl/paard-hay-bar-hooiruif.html

Afbeelding

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:43

@superpony staat nu door de gladheid wel hele dag op stal. Maar normaliter van een uur of 9 tot het donker begint te worden buiten.
Misschien moet ik me gewoon niet zo aanstellen, geen idee.

@mizora dat ziet er inderdaad wel mega fijn uit! Maar voor zover ik kan zien moet er wel geboord worden in muren? Weet niet of de stalbaas daar heel blij van gaat worden:=
Zal het eens overleggen.

En alle anderen bedankt voor de tips en tricks! Neem het zeker mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:49

Beterpaard schreef:
Het gaat mij niet zo zeer om het formaat van de netten hoor, maar vooral om de stevigheid. Van mij mogen netten van 50 euro best wat langer dan een jaar meegaan (om het nog maar niet te hebben over dat net dat ik bij agradi bestelde)


Ik heb de ene kant gewoon aan ibc vat en klik aan de ring van de onderkant van het net. Andere kant knoop ik even vast, is geen werk.

Ik heb de netten van ej al heel lang. 2 heb ik nu zo een 4 jaar in gebruik en ik heb 1 iets nieuwere een jaar. Die is echt als nieuw nog.

Heb ook de netten van barefoot ooit besteld en zitten dichtknopen uren lang, maar die waren sneller kapot helaas. Heb daar nog wel een stuk van waar ik straks nog wel wat mee ga doen.
Net van Action hebben we ongeveer half jaar mee gedaan helaas, maar misschien was het ook een ongunstige constructie. Heb daar ook nog een stuk van die we een keer op een andere manier i gebruik gaan nemen.

Vind de netten van ej gewoon heel makkelijk. Kan ze op meerdere manieren gebruiken en blijven jaren heel hier.

KellyR, dan zou ik wat meer proberen te voorkomen zeg maar. Ik vind zo een hoekding dan de beste oplossing. Daar kun je evt ook een net in maken die je aan onderzijde vastmaakt.
Wij hebben ook veel werk aan de paddock hoor met sneeuw en vannacht vorst, maar ze staan altijd 24/7 buiten samen, dus alles is daarop ingericht ook.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:34

superpony schreef:
KellyR, hoe groot is je stal en staat ze er de hele dag in? Wij hebben dan wel open stallen, maar in beide hangt een net. Ik hang ze vrij laag, dus ze eten ongeveer recht vooruit, maar zijn kleinere paarden. Ik doe dat echt al jaren en heb er nog noit problemen mee gehad. Zijn wel relaxte paarden en heb geen ijzers. 1x toen ze nog wel op stal stonden en dekens hadden, zat de shet vast met de deken, maar er was geen paniek. Die vind knuffelen met een net sowieso erg leuk.

Verder hebben ze een huis die vrij hoog is, dus eten ze recht vooruit. Maar het huisje stond er al en is het op het bestraatte stuk, dus gebruiken we wel.
Daarnaast nog 2 of 3 ibc vaten die we allemaal of om de beurt vullen.


Ik heb ze gekocht bij Equiculinair en dan ook extra sterk. Ze zijn echt netjes afgewerkt en nu zo'n 3 weken in gebruik. Niet te zien dat ze gebruikt zijn! Hiervoor grote witte netten van EppleJack, die waren zo door. Voordeel van de netten van Equiculinair is ook dat je er voor bijna 36 uur hooi in kwijt kunt wanneer je de grootste maat besteld.