[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:55

Ziet er goed uit!!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Laurora

Berichten: 2624
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:07

Voorlopig blijft ie hier ook nog wel even, alleen met een weiland van 1 ha willen we schuilstal, waterpunt en slowfeeder toch wel een eindje uit elkaar hebben om het lopen te bevorderen :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 02:28

Even een vraagje. We hebben nu slowfeeders in IBC vaten maar we sjouwen ons een breuk (staan er ook in de rijbak) en echt handig is dat niet. Nu heb ik 3 van deze besteld; https://www.voertonnen.nl/kuipen/90-lit ... CAQAvD_BwE voor water van de zomer. Maar zat er aan te denken om het misschien om te draaien. Dat ik de vaten ga gebruiken voor water (vaste plek) en van deze tonnen slowfeeder ga maken, of zeggen jullie beter niet doen?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:26

Zidore schreef:
Even een vraagje. We hebben nu slowfeeders in IBC vaten maar we sjouwen ons een breuk (staan er ook in de rijbak) en echt handig is dat niet. Nu heb ik 3 van deze besteld; https://www.voertonnen.nl/kuipen/90-lit ... CAQAvD_BwE voor water van de zomer. Maar zat er aan te denken om het misschien om te draaien. Dat ik de vaten ga gebruiken voor water (vaste plek) en van deze tonnen slowfeeder ga maken, of zeggen jullie beter niet doen?

Ik zie niet voor me waar je je een breuk mee sjouwt. Je sjouwt toch niet elke keer die IBC vaten in en uit de bak? Of juist wel, omdat jullie ze met rijden eruit sjouwen ofzo?

Een paar van die tonnen gaat niet genoeg zijn om ze langere tijd uit te voeren, dan mag je er wel heel veel neer gaan zetten. Daarnaast zul je ze goed vast moeten zetten anders gaan ze om en rollen, dan krijg je veel meer hooi in je bak en zand in het hooi, niet handig. Ik zou het in elk geval niet doen, vind het totaal niet praktisch. Maar goed, ik zou een IBC-vat ook gewoon in de rijbak laten staan en er lekker omheen rijden, daar maak ik niet zo'n probleem van.



DubbelDun schreef:
Klopt, daarom zou ik er ook nooit een maken c.q. willen. Ik vind mijn 3x3 stal daarvoor veel te klein. Maar er zijn zat mensen die grote paarden in een 3x3 hebben staan.

Is ook zo helaas.

koeien op de weg...

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:08

@zidore: het probleem met die taps toelopende bakken is dat je er niet fatsoenlijk een slowfeerder van kunt maken. Met een net zal het nog wel lukken, maar met een rooster is het geen doen.
Overigens moet je die bakken ook ergens stevig aan vast maken anders gaan ze er mee slepen.
Misschien dat je dan beter die IBC-vaten op een pallet met stevige wielen kunt zetten (met rem). Dat maakt ze iig makkelijker verplaatsbaar.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:40

Heeft er iemand ervaringen met de slowfeeders van zeldenrust?

Ik zit namelijk te twijfelen of ik de grootte 75x75 met een maas van 3x3 ga halen. Of de 75x115 met een maas van 3x3.

Bij de 75x75 zou 6 kilo hooi in passen en bij de 75x115 zou 9 kilo hooi moeten passen.
Klopt dit een beetje? Hoelang zou 1 paard er over doen om het hooinet leeg te krijgen?


Edit: en de slowfeeders van cavalo zijn die ook goed?

• Liberty <3

KLC

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-05-16

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:56

Ik heb er 2 van zeldenrust haystack en super tevreden over. Ik heb de 60x60 - maas 3x3 nu bijna een jaar en nog niks van slijtage. Hier zou 6kg in passen maar dat krijg ik er echt niet in, heb wel redelijk grof hooi.

Ik kan je niet vertellen hoelang 1 paard erover doet, heb namelijk miniatuurpaarden en kleinere netten. Ook is dit wel paard afhankelijk, de één eet aan één stuk door, en de ander niet.

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

Coentjuh

Berichten: 9834
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:35

Ik heb de XL van Equiculinair, ca. 125 x 70 cm, zou 10 - 14 kg in moeten gaan, maar dat worden er meestal (krap!) 8 kg en daar moet ik veel moeite voor doen.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:39

DubbelDun schreef:
Voor sommige paarden is teveel slow gewoon een no-go :)


:D

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:29

Ik heb er ook van Zeldenrust Haystack. 2 x maat 60 x 60 en 4 x de grotere maat die daarna komt.
Ze zijn sterk en bevallen goed, ik heb ze in 2013 aangeschaft. Nu zijn ze wel een eind versleten. Daarbij moet ik opmerken, dat ik ze niet altijd heb gebruikt. In 1 zit een gat en nu gaat de rest bovenaan wat kapot bij de sluiting.

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:19

GDG schreef:
Zidore schreef:
Even een vraagje. We hebben nu slowfeeders in IBC vaten maar we sjouwen ons een breuk (staan er ook in de rijbak) en echt handig is dat niet. Nu heb ik 3 van deze besteld; https://www.voertonnen.nl/kuipen/90-lit ... CAQAvD_BwE voor water van de zomer. Maar zat er aan te denken om het misschien om te draaien. Dat ik de vaten ga gebruiken voor water (vaste plek) en van deze tonnen slowfeeder ga maken, of zeggen jullie beter niet doen?

Ik zie niet voor me waar je je een breuk mee sjouwt. Je sjouwt toch niet elke keer die IBC vaten in en uit de bak? Of juist wel, omdat jullie ze met rijden eruit sjouwen ofzo?

Een paar van die tonnen gaat niet genoeg zijn om ze langere tijd uit te voeren, dan mag je er wel heel veel neer gaan zetten. Daarnaast zul je ze goed vast moeten zetten anders gaan ze om en rollen, dan krijg je veel meer hooi in je bak en zand in het hooi, niet handig. Ik zou het in elk geval niet doen, vind het totaal niet praktisch. Maar goed, ik zou een IBC-vat ook gewoon in de rijbak laten staan en er lekker omheen rijden, daar maak ik niet zo'n probleem van.


Bak is niet zo groot, dus wel degelijk probleem buiten dat m'n zus een jonge pony heeft die echt nog niet goed te sturen is! We willen geen ongelukken, en ja sjouwen nu dus wat af.
Wielen gaat helaas niet DubbelDun, of het moeten kruiwagenwielen worden want IBC staat in het zand.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

felicity

Berichten: 11274
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:26

Zidore schreef:
Even een vraagje. We hebben nu slowfeeders in IBC vaten maar we sjouwen ons een breuk (staan er ook in de rijbak) en echt handig is dat niet. Nu heb ik 3 van deze besteld; https://www.voertonnen.nl/kuipen/90-lit ... CAQAvD_BwE voor water van de zomer. Maar zat er aan te denken om het misschien om te draaien. Dat ik de vaten ga gebruiken voor water (vaste plek) en van deze tonnen slowfeeder ga maken, of zeggen jullie beter niet doen?


Waarom kunnen ze niet op een vaste plek staan met hooi?

[O]

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:16

Ik sleep met die van mij ook wel... in de zomer als ik wil dat ze meer in de schaduw staan bijv.

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:43

Er is er 1 dominant en in de bak Kunnen ze er omheen, in de paddock niet, die is 6x3 dus te klein, bak staat altijd open voor ze, zodat ze wel lekker de ruimte hebben, zo eten ze er beide van (andere paardjes stran elders)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Mariska_3

Berichten: 60
Geregistreerd: 03-04-14

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:51

Ik heb een vraagje. Ik heb een kruising koudbloed en een shet 24/7 buiten staan met onbeperkt hooi in een slowfeeder. Ze zijn allebei snel dik maar tot nu toe gaat het eigenlijk prima. Het hooi zat in een grootmazig net in een grote bak. Nu wil onze stalhouder het hooi los doen in de bak, zonder net. Ik maak me ernstig zorgen dat mijn paarden dan te snel gaan eten en weer dik gaan worden. Of maak ik me zorgen voor niets??

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:32

Ze zullen het iig eerder op hebben.

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:35

Ze kunnnen het er uit gooien, het kan er makkelijk uit waaien en beide maakt hoop rotzooi die de stalhouder weer moet opruimen (anders slibt je zand dicht), je zal dus vaker zand moeten aanvoeren om de boel weer in orde te krijgen. Net in een frame doen zodat die makkelijk te vullen is zal qua tijdswinst meer opleveren, want ik heb het vermoeden dat het daar om gaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:44

Wij hebben sinds vandaag een slowfeeder. Een ibc met een rooster. De mazen zijn 5x5. Dat zou voor een shet toch groot genoeg moeten zijn?
Ze eet er alleen van als ik wat plukken erdoor heen trek. Verder staat ze er maar sip bij te kijken.
Of zou het een kwestie van tijd zijn?

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:46

Dat is idd een kwestie van genoeg honger krijgen en wennen. Zeker een Shet moet niet zeuren met gaten van 5x5 :D

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:05

Antje12 schreef:
Wij hebben sinds vandaag een slowfeeder. Een ibc met een rooster. De mazen zijn 5x5. Dat zou voor een shet toch groot genoeg moeten zijn?
Ze eet er alleen van als ik wat plukken erdoor heen trek. Verder staat ze er maar sip bij te kijken.
Of zou het een kwestie van tijd zijn?

3x3 is hier niet eens echt slowfeeden, 5x5 eten ze normaal uit. Denk dat je gewoon om het hoekje moet gaan staan :')

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:11

Kijk heel de tijd door het raam, maar ze staat op een afstandje zielig te kijken.
Ben een beetje bang dat ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgt nu

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:05

tamary schreef:
Ze kunnnen het er uit gooien, het kan er makkelijk uit waaien en beide maakt hoop rotzooi die de stalhouder weer moet opruimen (anders slibt je zand dicht), je zal dus vaker zand moeten aanvoeren om de boel weer in orde te krijgen. Net in een frame doen zodat die makkelijk te vullen is zal qua tijdswinst meer opleveren, want ik heb het vermoeden dat het daar om gaat.

*stalhouder meldt zich

Het gaat erom dat het net met een lang stuk elastiek zat vastgeknoopt onderin de bak. In feite zouden ze met hun hoofd in het net kunnen komen. Ik maakte mij enorm veel zorgen dat een hoofd, been o.i.d. vast zou komen te zitten. Ik heb liever dat ze wat hooi morsen en dan wat eerder het hooi op hebben, dan dat er eentje vast zou komen te zitten. Plus dat het enorm lastig vullen was. Mijn paardje is dus trouwens juist eerder te mager dan te dik, wat dus ook een probleem aan het geven is. Dat de twee pony's van de pensionklant snel dik worden, maar dat dit prima onder controle is met de slowfeeder, daar staat tegenover dat mijn eigen paardje dus makkelijker overweg kan met een bak met los hooi, want hij is juist iets te mager. Hij blijft trouwens niet continue eten, dus kan beter overweg met los hooi. Nogal een dilemma, zoals jullie begrijpen. Zelf ben ik van mening dat de meeste paarden wel op den duur overweg kunnen met los hooi, mits het onbeperkt is. Daar ben ik nog wat voor aan het bedenken.

Een net er terug in, vind ik prima, mits niet te fijnmazig (wat we nu hadden voldeed in principe wel qua grootte van de mazen), eenvoudig te vullen en veilig voor de paarden. Ter illustratie: we hebben nu een grote palletbox in het land staan. Hoe maak je daar nu het net veilig in vast? Een rek ben ik absoluut geen voorstander van.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:07

@Duke, kijk even in deze link: Slowfeerder-foto's , daar staan alle berichten met foto's op een rij. Niet alle foto's doen het meer, maar zo kun je vrij snel een overzicht krijgen wat wat opties.

koeien op de weg...

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:30

Hoi hoi. Even een vraag. Ik wil mijn paarden (1 fjord en 2 shetjes ) gaan voeren uit een slowfeeder. Ik heb er zojuist 1 laten maken door mijn vriend van een ibc vat.

Nu is mijn vraag, hoe lang doen ze ongeveer met een gevuld ibc vat? Ik zit eraan te denken om het aanhanger net dubbel te doen waardoor de maas wijdte kleiner wordt.

Heeft hier iemand ook 2 paarden of 1 pony en 2 kleine shetjes die je voert uit een slowfeeder (ibc vat) en hoe lang doen zij erover? Alvast bedankt!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:31

Een net dubbel (met dezelfde maas) heeft geen zin. De mazen gaan dan recht op elkaar zitten en 'slowen' niets meer als de enkele versie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, GoogleAdsense, Kirrietje, Plonspony, xPabloBokt en 31 bezoekers