[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:11

Otti1977 schreef:
Wie heeft er tips en foto's van een frame van steigerbuis met een net erin. Ik wil even wat ideeën opdoen om mijn net aan het frame vast te maken.


Geen steigerbuis hier, maar principe linkt me hetzelfde


Afbeelding


Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:13

Dank je wel.

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:54

DubbelDun schreef:
Een oud gebruik in een nieuw jasje :D
Vroeger hadden veel stallen een luik langs de wand zodat het hooi zo naar beneden de stal in gegooid kon worden.

Alleen zou de achterwand bij mij niet werken want dat is de poepplek :)

Zoiets had je in gedachten??
[ Afbeelding ]

Ja precies dit DD! Omdat de stal toch open is ben ik niet bang voor stof of iets dergelijks. Fijn lijkt me het dat we de baaltjes niet 2x in handen hebben want het slepen is nogal zwaar voor m'n zus (rugklachten) dus nu doe ik dat alleen, slowfeederbak buiten blijft gewoon. We kunnen het net ook aan de zijkant maken, opening van de zolder moet nog bepaald worden. Mooi getekend trouwens precies wat ik dacht, alleen het net komt wel iets losser te hangen denk ik anders komt er misschien teveel druk op. Zou het handig zijn er meerdere baaltjes in te laten zakken? Dan hoeven we niet zo vaak te klimmen naar boven en weten we zeker dat ze gewoon altijd onbeperkt hebben

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 03:35

Oja, ik zou er zeker meerdere baaltjes tegelijk in mikken +:)+ , het kan er maar vast inzitten :P .

koeien op de weg...

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:33

Hoe breder het net hoe meer er in kan :D
Wel vast maken met stevig touw en niet te smalle haken, want dat gaat teveel schuren.
Als aanvulling zou je het bovenste deel dicht kunnen maken zodat ze alleen uit de lagere helft kunnen eten. Dan zakt de boel ook mooi naar beneden en heb je een beter eethouding met minder stof in de neus.

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:17

GDG schreef:
Oja, ik zou er zeker meerdere baaltjes tegelijk in mikken +:)+ , het kan er maar vast inzitten :P .
ja zo denk ik er ook over! ;) :j :)

DD dat is een goed idee, dan doe ik denk ik een stuk landbouwzeil of iets dergelijks van het plafond tot halverwege (glijden de baaltjes ook beter misschien?) want die giraffe houding vind ik niks. Net zo breed mogelijk inderdaad, kunnen ze lekker ver van elkaar eten en kunnen er veel baaltjes in, top!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:52

Ik heb nog een vraag, heeft iemand een foto van de ringen die je onderin je slowfeeder Ibc vat vastmaakt? Ik stond vandaag bij de bouwmarkt en ik had geen idee wat ik mee moest nemen :s of hoe bevestig ik het elastiek en de haken dan in de bak? Heeft er iemand foto's van de binnenkant van z'n vat?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:15

Zoiets..
Afbeelding

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:21

Ja zoiets, hoe heten die dingen?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:32

Oogbouten?

koeien op de weg...

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 02:29

Oké, die heeft de praxis/gamma in de buurt hier volgens mij niet.. :s
Welke maat moet ik nemen, ik keek even online maar weet niet wat past qua haken en moeren..

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:14

Je moet naar de binnenmaat kijken en dan iets ruimer nemen als je muscetons zijn om het gebruik makkelijk te maken. Verder brede ringen aan de achterkant voor je de moer er op draait.

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:21

DubbelDun schreef:
Een oud gebruik in een nieuw jasje :D
Vroeger hadden veel stallen een luik langs de wand zodat het hooi zo naar beneden de stal in gegooid kon worden.

Alleen zou de achterwand bij mij niet werken want dat is de poepplek :)

Zoiets had je in gedachten??
[ Afbeelding ]

ik zou de net eerder in een zak vastmaken, bovenaan rondom rond aan het plafond/een frame, en een loshangende zak recht naar beneden laten hangen, die kan je eventueel beneden of halverwege nog wel ergens vastklikken zodat hij niet teveel rondzwiert.
zo schuin moeten de paarden hun hoofd kantelen om te eten, én mijn ervaring is als je het net rondom rond vastzet (zoals in een vast frame), het veel sneller kapot gaat.
loszwierende netten gaan ondertussen al ruim 6 jaar mee zonder gaatjes, mijn netten die vastgemaakt in de ruiven zijn zijn nu na 2-3 jaar kapot .

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:41

Duhelo schreef:
DubbelDun schreef:
Een oud gebruik in een nieuw jasje :D
Vroeger hadden veel stallen een luik langs de wand zodat het hooi zo naar beneden de stal in gegooid kon worden.

Alleen zou de achterwand bij mij niet werken want dat is de poepplek :)

Zoiets had je in gedachten??
[ Afbeelding ]


mijn ervaring is als je het net rondom rond vastzet (zoals in een vast frame), het veel sneller kapot gaat.
loszwierende netten gaan ondertussen al ruim 6 jaar mee zonder gaatjes, mijn netten die vastgemaakt in de ruiven zijn zijn nu na 2-3 jaar kapot .

Dat is ook wel weer zo. Voor de netten die vastzitten moet ik echt goede kwaliteit gebruiken (actionnetten kan ik anders elke dag repareren), voor de loshangende netten kan ik prima wegkomen met actionnetten zonder dat ze stuk gaan.

Je kunt er natuurlijk alsnog een bak onder plaatsen om het gemorste hooi op te vangen.

koeien op de weg...

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:47

Loshangende netten is hier geen succes. Mijn paard wordt zo boos dat het net echt mishandeld wordt en mijn andere durft er niet in de buurt te komen omdat de ene er zo mee aan het zwiepen is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:54

DubbelDun schreef:
Loshangende netten is hier geen succes. Mijn paard wordt zo boos dat het net echt mishandeld wordt en mijn andere durft er niet in de buurt te komen omdat de ene er zo mee aan het zwiepen is.

Haha, wat een stel. Hier gaat het echt prachtig, zelfs met z'n drieën tegelijk. Soms hebben ze een mooie pluk waar bij elke hap weer meer hooi ermee uitkomt, dan zitten ze daar om beurt van te eten en draaien ze het net elke keer van de een naar de ander :Y) .

koeien op de weg...

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:38

Ik heb in elke hoek touwen op mijn bodem waar een ketting aanzit. Bovenstaande ogen wil ik nog een keer bevestigen..maar die touwen werkt perfect. Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:03

DubbelDun schreef:
Loshangende netten is hier geen succes. Mijn paard wordt zo boos dat het net echt mishandeld wordt en mijn andere durft er niet in de buurt te komen omdat de ene er zo mee aan het zwiepen is.

die kan je dan gewoon onderaan vastzetten met een touwtje en een musketonnetje :D
het is vooral dat er in het ganse net ruimte moet zijn voor beweging. In mijn ruiven is er een vierkant stuk uitgeknipt zeg maar, en vervangen voor een stuk net die rondom rond vast hangt, hooi vliegt er bovenaan in plakken in en schuift onderaan tegen de net.
die gaan snel kapot omdat het niet flexibel genoeg is.

Afbeelding
je ziet er een van de gaten al inzitten :+

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:25

@duhelo: met die grote mazen aan de zijkant lijkt dat net me minder nut hebben

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:02

haha, ja :+
Vroeger zaten er platen voor, maar dat was niet handig als het hooi bleef vasthangen, die zijn er inmiddels af, dus zijn we nu aan het denken voor een nieuwe constructie. dit is ideaal om te vullen (past bijna een halve grote baal hooi in een keer in, maar het blijft soms halverwege vastzitten en er is teveel geknoei door de grote mazen.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:08

Een plaat vastzetten met een stuk dik elastiek/spinbinder. Makkelijk vanwege die mazen om ze achter te haken en snel te verwijderen.

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:05

dat is inderdaad een goede optie, moet ik even bekijken... Maar mijn net gaat alsnog snel kapot ...

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:41

Yess, het begin is er! Van de week even kijken of ik het net er netjes in krijg. Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:54

@otti: dat ziet er stevig genoeg uit. Zoals Maartje het gedaan heeft lijkt me netjes en niet al te moeilijk om te doen.

Voor mensen die geen netten in de bakken hebben maar metaalgaas.... zijn jullie niet bang met die vorst voor frostburn?? Nu heb ik niet zulke kleine mazen (7,5 en 10), maar die van 7,5 heb ik toch mijn bedenkingen bij...

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:27

Ik had mijn net al besteld. Ben bang dat het niet past om rondom erom heen te doen. Deze week even touw kopen en even gaan uitproberen wat handig is. Komt vast goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Majestic-12 en 18 bezoekers